Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Tik Tok hostar Darwingalan. Ja, det är rimligt att försöka efterlikna kötträtt men köttfria köttbullar känns poänglöst. Alla andra märken kör på vegobullar eller vegetariska bullar och på bilden syns tydligt vad det är man försöker efterlikna. Substituten är jag helt för och äger regelbundet.

Jo, men tänker att det fortfarande kan vara en viss skillnad mellan olika substitut i hur mycket de försöker efterlikna t.ex. köttbullar. Om du har quornbollar t.ex. så är det ju quorn i köttbullsform, men om det är "köttfria köttbullar" signalerar det till mig iaf. att man försöker efterlikna riktiga köttbullar mer i konsistens och kanske även smak. Ta till exempel "Beyond Meat", det ju inte riktigt samma sak som t.ex. dito av soja/quorn.

Men vad vet jag, äter bara vegetariska substitut någon gång ibland och har aldrig gjort riktiga jämförelser mellan olika typer, så har inte riktigt koll på det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Mina ickeexisterande barn hälsar att de är intresserade av att hjälpa till.

Kalas, hur många hade du tänkt skaffa så vi vet hur många färre det blev? Jag valde själv ett barnlöst liv och än så länge är det inget jag ångrat, är 48 år nu med sambo. Det var ett gemensamt beslut ska tilläggas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ahhh. Pyser av mig här. Datordj-veln startar om emellanåt och jag är grymt okunnig. Lämnat in burken tre gånger och de hittar inte varför.

WoW och Swtor lika "Kernel Power" emellanåt. Kan inte återskapa vad som händer. Kör jag FM22 t.ex = aldrig.

Sorry, pyser av lite.........................

Scrollade igenom tråden lite och hittade denna.
Hade liknande problem förut och då var det strul med någon driver för mitt headset (HyperX Cloud 2). Vad jag hittade på nätet kunde även fler headsets vara påverkade.

Är ju inte jättekul men testa koppla ur ditt headset och se om samma fel ger av sig

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Scrollade igenom tråden lite och hittade denna.
Hade liknande problem förut och då var det strul med någon driver för mitt headset (HyperX Cloud 2). Vad jag hittade på nätet kunde även fler headsets vara påverkade.

Är ju inte jättekul men testa koppla ur ditt headset och se om samma fel ger av sig

Tack för tips men har inget headset inkopplat. (Fördelen att inte ha vänner att tjata med tydligen. )

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

Jag måste bara gnälla av mig lite på systemet jag jobbar med och min jobbdator. Vi har gått mot micro services, fine, och allt finns i docker containers, vilket också funkar även om det komplicerar saker emellanåt. Men måste det vara så förbannat tungdrivet? Det är ingen tung applikation jag jobbar med, och jag använder den ju inte liksom, den "går på tomgång", och jag ska köra en service eller simulator lokalt men debuggern bara dör för minnet inte räcker till hela tiden, samtidigt ligger CPU på 99-100% konstant. Docker (eller Wmmem) tar upp merparten förstås, men min fina IT-avdelning tycker också det är lämpligt att köra AV under arbetstiden så den drar 15-30% konstant hela tiden. Så vår applikation (alltså ett knippe containers) och VS, webbläsare och så, men inget onödigt inte ens Spotify igång, plus AV, sänker min dator med 6/12 kärnor och 32GB så att muspekaren laggar. Ska det verkligen vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Var på gymmet innan lunch och när jag går förbi ett garage på hemvägen (ligger även en högstadieskola i samma kvarter) faller det ner en isklump från taket på parkeringshuset (4 våningar högt) några meter ifrån mig. Kollar upp och inser att någon måste ha kastat den för det finns ingen is som kunde trilla längs kanten och det är parkeringsyta utan tak högst upp.

Forstätter en bit bort och kollar tillbaka och ser två tonåringar glo ut från översta våningen. Jag går tillbaka för att leta upp nåt nummer till de som sköter parkeringshuset så de kan ringa vakter eller något. Möter några andra 13/14-åringar på vägen. Hittar ett nummer till Parkman men de verkar inte bry sig så jag lägger på och fortsätter hemåt. Då inser jag att ungdomarna jag mötte håller på att smälla tigerskott eller motsvarande. Hur får de ens tag på sånt, det är väl förbjudet att sälja?

De går garanterat på skolan som ligger i närheten, sugen på att ringa rektorn och berätta hur hans elever sysselsätter sig på lunchrasten. Det är ett rätt bra område i övrigt, men ligistungar har jag inte mycket sympati för. Ungjävlar.

Så, nu har jag gnällt färdigt.

Ringde du till skolans rektor?
Jag satt på bussen en gång för länge sen då det klev på fem ungdomar från franska skolan på Stora Essingen i Stockholm. De började diskutera mig på franska, naturligtvis utan att ana att jag kan franska sen barnsben. Jag försökte se ut som om jag inte förstod, när en av dem sa på franska: "Nu tittade den gamla idioten på oss som om han förstår vad vi pratar om". Sen vände han sig till mig och sa, fortfarande på franska: Vad glor du på gamle idiot? Försöker se ut som om du fattar något. Idiot!"
Jag svarade på franska: "Den gamle idioten inte bara förstår vad ni säger. Han bor dessutom precis bredvid franska skolan och tror att han just fick ett ärende dit."
De skyndade sig att be om ursäkt men jag svarade inte. Dagen därpå berättade jag för rektor på franska skolan om händelsen och pekade ut ungdomarna på skolgården.
Hoppas de fick sina fiskar varma. I alla fall höll de noggrannt käften när de hamnade på samma buss som jag och av deras miner att döma hade de fått ett prat med rektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag måste bara gnälla av mig lite på systemet jag jobbar med och min jobbdator. Vi har gått mot micro services, fine, och allt finns i docker containers, vilket också funkar även om det komplicerar saker emellanåt. Men måste det vara så förbannat tungdrivet? Det är ingen tung applikation jag jobbar med, och jag använder den ju inte liksom, den "går på tomgång", och jag ska köra en service eller simulator lokalt men debuggern bara dör för minnet inte räcker till hela tiden, samtidigt ligger CPU på 99-100% konstant. Docker (eller Wmmem) tar upp merparten förstås, men min fina IT-avdelning tycker också det är lämpligt att köra AV under arbetstiden så den drar 15-30% konstant hela tiden. Så vår applikation (alltså ett knippe containers) och VS, webbläsare och så, men inget onödigt inte ens Spotify igång, plus AV, sänker min dator med 6/12 kärnor och 32GB så att muspekaren laggar. Ska det verkligen vara så?

Nej. Och jag kan inte för mitt liv förstå att arbetsgivare alltid verkar snåla in på bra datorer till utvecklare. Det kostar så lite med fetare hårdvara jämfört med vad personalen kostar. En bättre dator med mer cores, mer ram, mer allt tjänar man nog in på några dagar i effektivitet..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Så vi behöver bli flera på jorden ? när ska vi avsluta det pyramidspelet , vi behöver bli fler p.g.a. att vi blir fler ? nej vi behöver bli färre.

För mig räckte det med ett barn men sambon ville ha två. Förlåt men jag försökte i.a.f...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Plogbilen…
Bor sist på gatan, plogbilen kommer, stannar precis innan min brevlåda, backar, kör ut lite mot mitten av vägen och fortsätter ploga, vänder vid vändplanen och drar vidare. Tack för den vallen du dumpade precis innan min brevlåda

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Plogbilen…
Bor sist på gatan, plogbilen kommer, stannar precis innan min brevlåda, backar, kör ut lite mot mitten av vägen och fortsätter ploga, vänder vid vändplanen och drar vidare. Tack för den vallen du dumpade precis innan min brevlåda

Hade en arbetskamrat som hade problem med att plogbilen alltid blockerade hans uppfart med snö. En gång så var han ute samtligt med plogbilen, så han frågade föraren av den om det inte gick att lägga snön lite annorlunda. Fick till svar att "Å f*n är det du som bor där, trodde det var xxx" sen var det inga problem med blockerad uppfart längre.

Permalänk
Medlem

gnäll

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Plogbilen…
Bor sist på gatan, plogbilen kommer, stannar precis innan min brevlåda, backar, kör ut lite mot mitten av vägen och fortsätter ploga, vänder vid vändplanen och drar vidare. Tack för den vallen du dumpade precis innan min brevlåda

På min gata kör plogbilen först på min sida, sedan på andra sidan och sedan en gång till på min sida. Det gör att jag har dubbelt så mycket snö på min garageuppfart som dom på andra sidan. Så har det varit så länge jag bott här, 32 år. Det får bero för det är ju nyttigt med kroppsarbete. Har provat gym men tycker det är för tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack för tips men har inget headset inkopplat. (Fördelen att inte ha vänner att tjata med tydligen. )

Haha!
Kika om det kan finnas några andra USB-enheter som ställer till det? Det jag hittade var att det var någon drivrutin som ställde till det för HyperX Cloud, men kan säkerligen vara nå tjorv med tangentbord/mus också..?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Inaktiv

Jaha, och där började mitt headset tappa ljudet i ena hörluren. Det var då själva fan att ingenting som görs längre har kvalité! Givetvis går det sönder nästan på dagen då garantin går ut. Samma med kylskåp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Nej. Och jag kan inte för mitt liv förstå att arbetsgivare alltid verkar snåla in på bra datorer till utvecklare. Det kostar så lite med fetare hårdvara jämfört med vad personalen kostar. En bättre dator med mer cores, mer ram, mer allt tjänar man nog in på några dagar i effektivitet..

Ja precis. Nu har jag ägnat åtminstone tolv timmar till att bråka med min dator istället för att leverera de senaste två dagarna liksom. Jag fattar inte att de inte ser denna kostnad. Tidigare var det ännu värre på mitt jobb, vårt huvudkontor ligger i en annan stad och det var där IT låg också så om något behövde fixas, allt ifrån en större OS uppgradering till ett svullet batteri eller något, så fick man skicka den dit. Dessutom skulle vi i första hand skicka en fråga till hela företaget om någon skulle åka dit det närmaste och i så fall låta dem ta med sig datorn, att buda den gjorde man när man inte fått något svar på några dagar. För det kostar ju pengar att skicka bud, jag tror det gick på nästan 700 sist jag behövde göra det, bättre att jag får rulla tummarna några dagar extra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon134512:

Jaha, och där började mitt headset tappa ljudet i ena hörluren. Det var då själva fan att ingenting som görs längre har kvalité! Givetvis går det sönder nästan på dagen då garantin går ut. Samma med kylskåp!

Ingen vill betala för kvalitet. Du valde ju knappast kylskåp och headset efter vilka som hade längst garanti, eller hur?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Haha!
Kika om det kan finnas några andra USB-enheter som ställer till det? Det jag hittade var att det var någon drivrutin som ställde till det för HyperX Cloud, men kan säkerligen vara nå tjorv med tangentbord/mus också..?

Bra ideér. Tack. Är "bara" tangentbord och mus jag har inkopplat.

Om jag nu får gnälla på mer..... Är redigt och rejält trött på snö nu. +3 decimeter kom det. Skottat i tre timmar. Höger axel och armbåge mördar mig nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Dagens gubbgnäll:

Att folk inte kan lära sig blinka innan de bromsar för att svänga i en korsning. Hamnade bakom en sån i snöstormen igår. Nästan tvärnit och sen blinka när man väl börjat svänga. Hade dottern i baksätet också så va måttligt road med tanke på väglaget som rådde också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobitheo:

Dagens gubbgnäll:

Att folk inte kan lära sig blinka innan de bromsar för att svänga i en korsning. Hamnade bakom en sån i snöstormen igår. Nästan tvärnit och sen blinka när man väl börjat svänga. Hade dottern i baksätet också så va måttligt road med tanke på väglaget som rådde också.

Och folk som inte har vett nog att slå på bakljus när det är dålig sikt på dagen. Typ vid extremt regn, snöstorm och dimma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobitheo:

Dagens gubbgnäll:

Att folk inte kan lära sig blinka innan de bromsar för att svänga i en korsning. Hamnade bakom en sån i snöstormen igår. Nästan tvärnit och sen blinka när man väl börjat svänga. Hade dottern i baksätet också så va måttligt road med tanke på väglaget som rådde också.

Eller de som börjar bromsa innan de ens är helt över på avfarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Eller de som börjar bromsa innan de ens är helt över på avfarten.

Eller de som inte håller tillräckligt med avstånd till framförvarande bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Och folk som inte har vett nog att slå på bakljus när det är dålig sikt på dagen. Typ vid extremt regn, snöstorm och dimma.

Bakljus kostar extra idag på nya bilar😂
Va bättre på den tiden när de följde med bilen från fabrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kalas, hur många hade du tänkt skaffa så vi vet hur många färre det blev? Jag valde själv ett barnlöst liv och än så länge är det inget jag ångrat, är 48 år nu med sambo. Det var ett gemensamt beslut ska tilläggas.

42, för det är ju svaret på den yttersta frågan om livet, universum och allting. Men jag tyckte det kändes lite väl jobbigt med så många barn så jag skippar det.

Skrivet av snajk:

Jag måste bara gnälla av mig lite på systemet jag jobbar med och min jobbdator. Vi har gått mot micro services, fine, och allt finns i docker containers, vilket också funkar även om det komplicerar saker emellanåt. Men måste det vara så förbannat tungdrivet? Det är ingen tung applikation jag jobbar med, och jag använder den ju inte liksom, den "går på tomgång", och jag ska köra en service eller simulator lokalt men debuggern bara dör för minnet inte räcker till hela tiden, samtidigt ligger CPU på 99-100% konstant. Docker (eller Wmmem) tar upp merparten förstås, men min fina IT-avdelning tycker också det är lämpligt att köra AV under arbetstiden så den drar 15-30% konstant hela tiden. Så vår applikation (alltså ett knippe containers) och VS, webbläsare och så, men inget onödigt inte ens Spotify igång, plus AV, sänker min dator med 6/12 kärnor och 32GB så att muspekaren laggar. Ska det verkligen vara så?

Lite som mitt VS Code, som kan få för sig att snurra upp processorn helt tills jag stänger det. Tror det har att göra med en av våra git-plugins (typ att den skannar efter nya ändringar nonstop), för det verkar endast ske när där är filer med ändringar som är öppna eller har varit öppna. Blir alltid lite sketchy då det har hänt några gånger att det slutat med blåskärm (och inte i vmen då, utan datorn i sig), speciellt när den gjort detta under en längre period. Iom att jag kör det på en lokal vm som då blir korrupt, betyder det också att jag tappar ändringar sedan jag senast sparat vmen's state.

Skrivet av SanTeoX:

Nej. Och jag kan inte för mitt liv förstå att arbetsgivare alltid verkar snåla in på bra datorer till utvecklare. Det kostar så lite med fetare hårdvara jämfört med vad personalen kostar. En bättre dator med mer cores, mer ram, mer allt tjänar man nog in på några dagar i effektivitet..

Min jobbdator gick på 27kkr. Precis som att universum alltid kan hitta en idiot dum nog att misslyckas med något som ska vara idiotsäkert, kan man lita på att mjukvara också kan skapas som kräver mer än vad de kraftigaste datorer kan leverera...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

42, för det är ju svaret på den yttersta frågan om livet, universum och allting. Men jag tyckte det kändes lite väl jobbigt med så många barn så jag skippar det.

Bra det, världen hade blivit ännu mera överbefolkad om alla skulle ha 42 barn😀
Boken ligger just nu på sängbordet men har läst den tidigare också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

42, för det är ju svaret på den yttersta frågan om livet, universum och allting. Men jag tyckte det kändes lite väl jobbigt med så många barn så jag skippar det.

Lite som mitt VS Code, som kan få för sig att snurra upp processorn helt tills jag stänger det. Tror det har att göra med en av våra git-plugins (typ att den skannar efter nya ändringar nonstop), för det verkar endast ske när där är filer med ändringar som är öppna eller har varit öppna. Blir alltid lite sketchy då det har hänt några gånger att det slutat med blåskärm (och inte i vmen då, utan datorn i sig), speciellt när den gjort detta under en längre period. Iom att jag kör det på en lokal vm som då blir korrupt, betyder det också att jag tappar ändringar sedan jag senast sparat vmen's state.

Kanske, jag kör mestadels VS, inte Code, men absolut inte omöjligt. Men jag lyckades gnälla mig till ett undantag för AV på Dockers service och så. Får se om det hjälper.

Citat:

Min jobbdator gick på 27kkr. Precis som att universum alltid kan hitta en idiot dum nog att misslyckas med något som ska vara idiotsäkert, kan man lita på att mjukvara också kan skapas som kräver mer än vad de kraftigaste datorer kan leverera...

Jo absolut. Alla prestandaförbättringar äts upp av nya häftiga metoder. Vår applikation är ju ett typexempel på det. Den gör inte så värst mycket egentligen, styr ett antal långsamma robotar och håller koll på vad de gör, lagerstatus och liknande, och förstås statistik på detta. Men arkitekterna har bestämt att vi ska köra microservices i docker, så denna ganska grundläggande funktionalitet är nu uppdelad över ett trettiotal containers. Således har våra krav på hårdvaran ökat kraftigt samtidigt som vår prestanda har gått ner, och för våra kunder är ju vår applikation bara en i mängden liksom.

Skrivet av Stefflo:

Bra det, världen hade blivit ännu mera överbefolkad om alla skulle ha 42 barn😀
Boken ligger just nu på sängbordet men har läst den tidigare också.

Överbefolkning är en komplicerad fråga. Problemet är ju inte att vi inte kan hantera fler personer, eller att vi skulle vara för många nu på något sätt. Vi har plats för fler människor, även när det gäller matproduktion och liknande. Problemet är väl mer att vi (människor/samhällen alltså) satsar stenhårt på att öka tillväxt, fler personer byter fler konsumenter liksom, och att varje person därför orsakar så mycket miljöförstöring.

Siffrorna de baserar påståendet om att det bästa man kan göra för miljön är att inte skaffa barn beror ju på att man räknar det som att barn orsakar lika mycket utsläpp som sina föräldrar och sen skaffar de egna barn som fortsätter på samma vis i all evighet. Så stoppa "kedjan" nu eller låt den fortgå i oändligheten, och det är klart att noll mot potentiellt oändliga utsläpp ser ganska mycket bättre ut liksom. Det är därför som ett barn enligt dessa beräkningar alltid orsakar mycket större utsläpp än deras föräldrar, oavsett vart de bor eller hur mycket utsläpp föräldrarna orsakar. Men det är ju ändå relativt, om en förälder i Nigeria väljer att inte skaffa ett barn så påverkar det mindre än om en genomsnittlig amerikan väljer att minska sin bilkörning med 30% exempelvis. Och det missar ju hela grejen med att "barn är framtiden", nu menar jag inte det på något sentimentalt sätt utan helt enkelt att vi behöver exempelvis teknisk utveckling för att hantera miljöproblem, och annat förstås, och ditt potentiella barn kanske hade varit den som löste kall fusion eller något. Alla barn har inte samma miljöpåverkan som sina föräldrar, framför allt här i I-länder så är ju trenden snarare den motsatta, och en del personer har förmågan att minska miljöpåverkan långt mer än vad de orsakar. Titta exempelvis på Greta Tunberg, jag säger inte att hon är perfekt eller har rätt i allt, men hon har fått upp dessa problem på agendan och sannolikt minskat miljöpåverkan många gånger mer än vad hon kan tänkas orsaka.

Sen handlar det ju om den logiska fortsättningen på argumentet. Om man ser det som att människor orsakar alla våra miljöproblem så är det ju logiskt att inte producera fler människor, nästa steg kanske är att komma till insikten att i så fall kan man ju hjälpa miljön ytterligare genom att begå självmord, eller hur? Tänker man ytterligare ett steg längre så borde man förstås ta med sig så många andra som möjligt i döden, då har man ju potentialen att kraftigt minska vår påverkan, mycket mer än att bara inte skaffa några barn liksom. Ser man människor i allmänhet som problemet så är ju den logiska slutpunkten att man bör minska antalet människor för att lösa det.

Permalänk
Medlem

Dagens gubbgnäll: Va tvungen att anmäla mig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen för att skydda min SGI även om jag skall överklaga hos Försäkringskassan.

Efter flera veckors väntan ringer min arbetsförmedlare och får veta att jag bor i Kumla men fortsätter gå an om Örebro kommun och kallar mig Simon. Men ska boka in ett fördjupande samtalsmöte.

Berättar att jag ska till handkirurgen 1/3 klockan 15:00 och vad gör människan. Hon bokar in sitt möte den 1/3 klockan 15:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

42, för det är ju svaret på den yttersta frågan om livet, universum och allting. Men jag tyckte det kändes lite väl jobbigt med så många barn så jag skippar det.

Du har alltså lyckats klura ut vilken den yttersta frågan om livet är! Jag är inte säker på att du har rätt. Svaret är 42 i basen 13 men vad blir det i basen 10? 4 x 131 + 2 x 130 = 54 ! Så du har alltså låtit bli att göra 54 barn! Tror att din fru/sambo är tacksam för att ha sluppit i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Du har alltså lyckats klura ut vilken den yttersta frågan om livet är! Jag är inte säker på att du har rätt. Svaret är 42 i basen 13 men vad blir det i basen 10? 4 x 131 + 2 x 130 = 54 ! Så du har alltså låtit bli att göra 54 barn! Tror att din fru/sambo är tacksam för att ha sluppit i vilket fall som helst.

Varför antar du att jag använder mig av 1101 som bas? Letar du bara efter en anledning för skapa ett trevligt litet matteproblem?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Varför antar du att jag använder mig av 1101 som bas? Letar du bara efter en anledning för skapa ett trevligt litet matteproblem?

Nej men faktum är att 42 som svar på den yttersta frågan om livet, universum och allting gavs i basen 13 eftersom en analys av svaret gav "Vad vad får du om du multiplicerar sex med nio?". Om det ska bli 42 måste basen vara 13.

Permalänk
Medlem

Idag hände en rätt intressant sak när jag körde hem från jobbet. Det gick en ung kvinna " ca 20-25års åldern " med sin hund på trottoaren. Hennes hund ser då en annan hund på andra sidan gatan och tar ett skutt rätt ut i vägen! Jag hade inte en chans att stanna, men som tur va så körde jag bara över kopplet. Det va ett sånt med plasthandtag och en lång lina i. När jag stannade för att gå ut och titta hur det hade gått fick jag höra att jag skulle ta körkort eller skaffa glasögon
Vill ju även påpeka att tjejen hade facetime samtal och hade ingen aning om vart hunden var, dock så fick hon en ordentlig utskällning av damen på andra sidan vägen. Dessa ungdomar och deras mobiler!
Det roliga är att strax innan årets slut såg jag samma tjej gå rätt in i ett staket, då också med mobilen uppe i ansiktet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition