Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Alltså bästa kommentaren att de valt att göra en "people carrier" med 5 säten... "det här är alltså den rymligaste kombin som finns!"

Säkert populärt bland hundägare...i extremfallet kanske nån trycker in en ponny...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

VW ID Buzz Cargo pre-production interior review

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Fan vad ful den är. Men rolig!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizzö:

Jag tycker den är fantastisk. Nu är det inte länge kvar tills vi ser den första personen vanlifea skiten ur den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Snart kommer det nog en retro-version som försöker efterlikna klassikern ännu mer. Gärna med de där kabinfönstrena på sidan av taket för min del.

Permalänk
Medlem

När man laddar hemma under natten, ska man köra med hög eller låg strömstyrka? Vilket är bäst?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

När man laddar hemma under natten, ska man köra med hög eller låg strömstyrka? Vilket är bäst?

Låg ström så den laddar långsamt (helst 99%) tills du ska precis åka

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Låg ström så den laddar långsamt (helst 99%) tills du ska precis åka

Det var vad jag trodde men har läst att det är effektivare med snabbare så batteriet inte behöver värmas för länge?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Övrigt: Tog in 2 offerter på laddbox med installation och driftsättning. Förutsättningarna är ganska tydliga så det finns inte så mycket osäkerhet att ta höjd för, men ändå: Det skiljde 80 kr mellan dem. På en offert i storleksordningen 20 kkr. Ska man känna sig lurad eller nöjd?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Det var vad jag trodde men har läst att det är effektivare med snabbare så batteriet inte behöver värmas för länge?

Det är väl hyfsat komplicerat att räkna på vad som är bäst då det varierar beroende på situation. I allmänhet är det ju bäst för batteriet att ladda långsamt i alla fall, däremot kan det förbruka lite mer energi än om man laddar snabbt, om bilen står ute och det är kallt eller så, men det är inte säkert förstås.

Men jag tror du syftar på ett uttalande i en artikel som jag också läste nyligen där de jämförde snabbladdning, och då att om man laddar riktigt snabbt så måste batteriet kylas och om man laddar långsamt måste det värmas, så mest effektivt är att ladda snabbt men inte för snabbt. 50kW var "den gyllene medelvägen" enligt den artikeln. Men det har man ju inte hemma ändå, och är man ute på långresa bryr man sig väl mer om att få laddning snabbt än om det går åt någon procent mer el liksom.

Hemma spelar det mindre roll, el är billigt så om det går åt någon kWh mer för att värma batteriet gör ingen större skillnad. Bättre att skaffa ett elabonnemang med timdebitering och försöka pricka rätt när elen är som billigast i så fall. Och kanske att försöka att inte ladda i onödan när elen är dyr, om det är vindstilla en natt exempelvis, utan i första hand ladda nätter när det blåser rejält och elen är som billigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är väl hyfsat komplicerat att räkna på vad som är bäst då det varierar beroende på situation. I allmänhet är det ju bäst för batteriet att ladda långsamt i alla fall, däremot kan det förbruka lite mer energi än om man laddar snabbt, om bilen står ute och det är kallt eller så, men det är inte säkert förstås.

Men jag tror du syftar på ett uttalande i en artikel som jag också läste nyligen där de jämförde snabbladdning, och då att om man laddar riktigt snabbt så måste batteriet kylas och om man laddar långsamt måste det värmas, så mest effektivt är att ladda snabbt men inte för snabbt. 50kW var "den gyllene medelvägen" enligt den artikeln. Men det har man ju inte hemma ändå, och är man ute på långresa bryr man sig väl mer om att få laddning snabbt än om det går åt någon procent mer el liksom.

Hemma spelar det mindre roll, el är billigt så om det går åt någon kWh mer för att värma batteriet gör ingen större skillnad. Bättre att skaffa ett elabonnemang med timdebitering och försöka pricka rätt när elen är som billigast i så fall. Och kanske att försöka att inte ladda i onödan när elen är dyr, om det är vindstilla en natt exempelvis, utan i första hand ladda nätter när det blåser rejält och elen är som billigast.

Exakt, 11-22kw är väl vanligast att ha hemma idag så tänker att det kanske är bäst att köra så högt man kan?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Exakt, 11-22kw är väl vanligast att ha hemma idag så tänker att det kanske är bäst att köra så högt man kan?

Jag tror inte det, inte om man räknar på förlusterna i kabeln och så, även om värmning av batteriet kan förbruka lite extra över längre tid. Sen tar många elbolag bra betalt för peak-förbrukning så då är det ju ekonomiskt viktigt att hålla sig inom sin normala peak liksom. Om du betalar för "upp till 20kW" och drar på 11kW-laddning på natten samtidigt som du kör spisen på max och torktumlaren så kanske du får betala ett antal hundralappar extra i nätavgift exempelvis. Eller om du normalt alltid är under 10kW så kan ju laddning med 11 ge en högre nätavgift även utan andra förbrukare förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror inte det, inte om man räknar på förlusterna i kabeln och så, även om värmning av batteriet kan förbruka lite extra över längre tid. Sen tar många elbolag bra betalt för peak-förbrukning så då är det ju ekonomiskt viktigt att hålla sig inom sin normala peak liksom. Om du betalar för "upp till 20kW" och drar på 11kW-laddning på natten samtidigt som du kör spisen på max och torktumlaren så kanske du får betala ett antal hundralappar extra i nätavgift exempelvis. Eller om du normalt alltid är under 10kW så kan ju laddning med 11 ge en högre nätavgift även utan andra förbrukare förstås.

Om du har nätavgift baserad på toppeffekt, alla har ju inte det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Om du har nätavgift baserad på toppeffekt, alla har ju inte det.

Jo absolut. Men förluster i kabeln ökar ju med effekten förstås, så gränsen mellan när längre uppvärmning av batteriet drar mer el än förluster i kabeln är inte helt självklar, och beror sannolikt på temperaturen. En kall bil som stått ute i säg -20 i många timmar kommer inte att ladda så mycket i början för batteriet måste värmas upp innan det kan ta emot några större mängder. Detta går sannolikt fortare om man har mer effekt, men förlusterna i kabeln och hela elanläggningen ökar ju samtidigt med effekten, eller mer. Är det plusgrader så lär en högre effekt bara öka förbrukningen dock.

Artikeln som jag tror är grunden till det här handlade om att få ut maximalt med laddning för pengarna på publika snabbladdare utan någon som helst hänsyn till tiden det tar att ladda, och det är knappast något en vanlig person bryr sig om. Laddar man med 300kW så behöver man kyla batteriet och till och med laddkabeln, laddar man med 50kW behöver man inte det men det tar också sex gånger så lång tid (i teorin). Så ladda en kvart och betala några kronor extra eller ladda i 90 minuter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Är det någon som har Garos laddbox med "WIFI-modulen"?

Stolpen på jobbet har det. Inget att hänga i granen då det är helt lokalt, personligen. Kräver bra täckning till wifi. Starta och stoppa laddning kan man göra med bilens app.

Elmätaren kan man läsa av fysiskt på stolpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Övrigt: Tog in 2 offerter på laddbox med installation och driftsättning. Förutsättningarna är ganska tydliga så det finns inte så mycket osäkerhet att ta höjd för, men ändå: Det skiljde 80 kr mellan dem. På en offert i storleksordningen 20 kkr. Ska man känna sig lurad eller nöjd?

Är det med miljöavdrag eller utan miljöavdrag?
Jag gav 11724:- för min installation efter miljöavdrag.

Fast jag har en Zappi V2 som har lite andra funktioner som gör att jag kan ställa så den bara laddar när jag har solel bland annat.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Fast jag har en Zappi V2 som har lite andra funktioner som gör att jag kan ställa så den bara laddar när jag har solel bland annat.

Funderar också på Zappi maa att solceller är på väg upp. Är du nöjd med valet? Med eller utan fast kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

CA Aura med deras egen lastbalansering Amp Guard. Har inte lagt ner min själ i research men den verkar passa oss aningen bättre än Garos modell, och kompatibel med solceller för den dagen man vill börja med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Funderar också på Zappi maa att solceller är på väg upp. Är du nöjd med valet? Med eller utan fast kabel?

Fast kabel då jag tyckte det var bäst så så vet jag att den hänger där hela tiden.
Ladda bilen i helgen på bara solel men än så är jag väldigt nöjd med den.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du kan ladda så högt du kan och vill på AC. Inga problem!

Bäst för batterier är oftast någonstans "1C". Dvs. har du ett batteripack på 50kWh så är normalt 50kW mest skonsamt. Bilarna har oftast inte högre effekt på sin ombordladdare än 22kW, och vanligast är 11kW. Detta är långt under exemplet med 50kW ovan.

På vintern är det också en fördel att ladda med så hög effekt som möjligt, då en mindre procentuell del måste slösas på uppvärmning av batteripacken (med högre effekt så behöver man inte tillföra lika mycket extra värme, då laddningen i sig genererar värme i batterierna).

En fördel om du har timbaserade elpriser är att men högre effekt kan du ladda på de timmar som är absolut billigast (ofta mellan 01:00 och 04:00).

En nackdel med hög effekt är om du har extra straff för hög peakeffekt. Även om det är inte så många elnätsbolag som har det så kan det vara värt att checka om det finns en sådan.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Välj helst en box med fri kabel, dvs med ett Typ2-uttag där du själv kan välja och byta kabel. De flesta fel som uppträder på väggboxar uppstår nämligen genom att det med år av vridningar blir glapp. Antingen där handtag/kabel man stoppar in i bilen möts, eller i boxen där den fasta kabeln är fastskruvad.

Med en fri kabel så kan du köpa en ny för runt 2000 spänn.

Med en fast kabel så måste du tillkalla elektriker för dyra kostnader, och dessutom troligen dyra reservdelspriser.

En annan fördel med fri kabel är att du kan byta längd till det som precis passar dig. Vissa vill ha en kort kabel på endast 2m så att den inte blir smutsig genom att nudda marken. Själva har vi en kabel på 10-12m för att kunna nå över hela parkeringen/garageuppfarten, oavsett var vi parkerat de olika bilarna (inklusive vår elbil). Bra om man tex. får gäster med elbil som vill kunna ladda, eller om man flyttat om bilarna hemma pga. båt eller byggprojekt.

På den boxen jag har, Easee, så kan man dessutom ställa in att kabeln låses fast mekaniskt i boxen. Bra om man är rädd för stöld av den.

Finns ingen anledning att välja en box med fixerad kabel, men flera anledningar att undvika.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

På vintern är det också en fördel att ladda med så hög effekt som möjligt, då en mindre procentuell del måste slösas på uppvärmning av batteripacken (med högre effekt så behöver man inte tillföra lika mycket extra värme, då laddningen i sig genererar värme i batterierna).

Fysikaliskt är det nog ingen större skillnad, battrierna har högre intern resistans vid kyla = de agerar värmeelement. De drar mao också ström som "slösas" bort. Fördelen är att effekten kanske är mycket större är värmningen för batteriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Skrivet av addek83:

Det intressanta är att många pratar om zappi med solceller. När det inte är något speciellt som krävs i hårdvaruväg utöver en lastbalanserare. Det är sedan bara en mjukvarugrej som inga andra valt att implementera.

Jag hade valt med lös kabel. I många laddare kan man låsa fast kabeln, eller kan man alltid lösa det själv. Då kan man ändra längd och byta trasig kabel. Men pratade med en elektriker som valde fast då han var rädd för fukt i kontakten över tid, men han kan ju byta kabeln själv i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Stolpen på jobbet har det. Inget att hänga i granen då det är helt lokalt, personligen. Kräver bra täckning till wifi. Starta och stoppa laddning kan man göra med bilens app.

Elmätaren kan man läsa av fysiskt på stolpen

Det jag ser att jag skulle kunna dra nytta av är slå av och på strömmen i ett scenario där man låter andra ladda på sin privata uppfart/parkering. IOM att det är en Pi 3 så finns det både WiFi och Ethernet-anslutning

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken årsmodell BMW i3 började med varningsljudet i låga hastigheter?

Är sjukt enerverande, känns som att köra runt med aktiv tinnitus hela tiden.

Hade en hyrbil innan vi plockade ut vår leasade i3s i höstas, hyrbilen hade inte ljudet, kan ha varit en 2018 eller 2019 modell tror jag.

Tycker i övrigt det är en ganska trevlig bil, som jag långsiktigt kunde tänka mig att ha som andra bil (har den som enda bil nu), så funderar därför på att köpa en begagnad bil när vår nuvarande leasing går ut framåt vintern. Den grundutrustade modellen som vi nappade på leasingerbjudandet är tyvärr också lite fattig, så om vi köper en bil ska det definitivt vara med backkamera och adaptivfarthållare, och årsmodell innan de införde tinnitusljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Någon som vet vilken årsmodell BMW i3 började med varningsljudet i låga hastigheter?

Är sjukt enerverande, känns som att köra runt med aktiv tinnitus hela tiden.

Hade en hyrbil innan vi plockade ut vår leasade i3s i höstas, hyrbilen hade inte ljudet, kan ha varit en 2018 eller 2019 modell tror jag.

Tycker i övrigt det är en ganska trevlig bil, som jag långsiktigt kunde tänka mig att ha som andra bil (har den som enda bil nu), så funderar därför på att köpa en begagnad bil när vår nuvarande leasing går ut framåt vintern. Den grundutrustade modellen som vi nappade på leasingerbjudandet är tyvärr också lite fattig, så om vi köper en bil ska det definitivt vara med backkamera och adaptivfarthållare, och årsmodell innan de införde tinnitusljudet.

Eehh vi ska hämta vår i3s på måndag, den jag provkörde lät inget i låga hastigheter (som jag minns iaf) men du menar alltså att er i3 piper?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Han menar nog ljudet för gång- och cykel-trafikanter

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Han menar nog ljudet för gång- och cykel-trafikanter

Ja precis, det hörs ganska mycket inuti bilen också.

Permalänk
Medlem

Letade lite på google, verkar som att det är 2020 modellerna och framåt som har det ljudet. (Finns många tråder om hur man ska hacka inställningar för att stänga av det, vilket säkerligen är olagligt)
https://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?t=16634

Permalänk
Medlem

Min säljare ringde nyss, på tordsag får jag hämta ut den XC40 P6 jag beställt och tänkt åka fram till min Ioniq 5 kommer i slutet av året! Så det betyder att sista tankningen med bensin är gjord, nu är det el som gäller

Visa signatur