Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det var ett skämt , läste du det inte med glimten i ögat ? Du högg på kroken direkt. Klart en brand kan hända alla batteribilar oavsett märke

Tackar vet jag fossilbilar, där finns det inget som kan brinna.

Permalänk
Medlem

Vafr har man satt CCS uttag på hybrider? Står på Ionity Spekerö där en Toyota skåpbil tar upp en stolpe medan en ID3 står i kö. Dom borde hålla sig till typ 2 laddning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Vafr har man satt CCS uttag på hybrider? Står på Ionity Spekerö där en Toyota skåpbil tar upp en stolpe medan en ID3 står i kö. Dom borde hålla sig till typ 2 laddning.

Varför tror du att Toyotan är en hybrid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Tackar vet jag fossilbilar, där finns det inget som kan brinna.

Riktigt bra skämt, jag förstår vad du menar.
Tillbaka till ämnet, vilket ligger närmast i tiden, solid state batterier eller vätgasbränslecellen ? Vad kan vi förvänta oss härnäst ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Riktigt bra skämt, jag förstår vad du menar.
Tillbaka till ämnet, vilket ligger närmast i tiden, solid state batterier eller vätgasbränslecellen ? Vad kan vi förvänta oss härnäst ?

Solid state batterier till bilar kommer vilken torsdag som helst.

Vätgasbränslecell finns redan 😉 men att ha dom i personbilar tror jag inte kommer till vårat land i någon större upplaga. Batteribilar har redan tagit den marknaden.
Är även tveksam till bränsleceller i lastbilar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

beställde en Hyundai Kona idag.
12 månaders leasing med ”advanced” paketet, tyvärr fick jag lägga till extra för färg då standard färgerna var slut på deras drive.
Slutade i alla fall på 3245:- plus egen försäkring. Får se hur jag löser vinterdäck.
Nu är det bara att vänta ca. 3 månader och att leasingen på min nuvarande bil löper ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

beställde en Hyundai Kona idag.
12 månaders leasing med ”advanced” paketet, tyvärr fick jag lägga till extra för färg då standard färgerna var slut på deras drive.
Slutade i alla fall på 3245:- plus egen försäkring. Får se hur jag löser vinterdäck.
Nu är det bara att vänta ca. 3 månader och att leasingen på min nuvarande bil löper ut.

Vad blev det för leverenstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Vad blev det för leverenstid?

Mitten/slutet av maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Varför tror du att Toyotan är en hybrid?

Se där, du hade rätt. Visste inte att Toyota hade skåpbilar på ren el. Vet dock att Mercedes har hybrider med CCS så står fast vid min fråga

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Se där, du hade rätt. Visste inte att Toyota hade skåpbilar på ren el. Vet dock att Mercedes har hybrider med CCS så står fast vid min fråga

Jag förstår hur du tänker men tycker själv att så länge man laddar får man ladda. Sen gillar jag inte hybrider generellt.

Första gången jag såg en Mercedes hybrid backa mot en Ionity gjorde jag mig redo att förklara för föraren att ”här kan du inte ladda”.
Men han hade full koll och pluggade in.
Strax efter kom en EQC som till min förvåning laddade saktare än hybriden.

Permalänk
Medlem

Gamla vs nya Kia e-Niro, inkluderat pris och WLTP:

https://www.vibilagare.se/nyheter/kia-niro-2022-priser-rackvi...

Ungefär samma pris, ungefär samma WLTP som idag. Ingen superladdning som EV6 har.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det någon som har Garos laddbox med "WIFI-modulen"?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Är det någon som har Garos laddbox med "WIFI-modulen"?

Den ingick som standard när jag köpte min Garo i somras.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chippen2188:

Gamla vs nya Kia e-Niro, inkluderat pris och WLTP:

https://www.vibilagare.se/nyheter/kia-niro-2022-priser-rackvi...

Ungefär samma pris, ungefär samma WLTP som idag. Ingen superladdning som EV6 har.

Stora frågan är hur dom tänkte när de valde den svarta delen ovanför bakhjulen. Kanske går att välja bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Den ingick som standard när jag köpte min Garo i somras.

ah, inte i min. Hur ser/fungerar interfacet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

ah, inte i min. Hur ser/fungerar interfacet?

Har inte tillgång till det nu. Men det är extremt enkelt. Starta, stoppa laddning. Planera avfärd tror jag.
Se lastbalanseringen i realtid för de olika faserna, hur mycket bilen laddar med osv.

Inget flashigt och jag har bara varit in där för att kika hur lastbalanseringen skött sig. Toppenladdare dock, bara gör det sen ska och utan problem.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Har inte tillgång till det nu. Men det är extremt enkelt. Starta, stoppa laddning. Planera avfärd tror jag.
Se lastbalanseringen i realtid för de olika faserna, hur mycket bilen laddar med osv.

Inget flashigt och jag har bara varit in där för att kika hur lastbalanseringen skött sig. Toppenladdare dock, bara gör det sen ska och utan problem.

hm intressant. "WIFI-modulen" ska nämligen vara inget mindre än en RapsberyPi 3 med (vad som ser ut att vara) en färdig Linux dist. med deras egna tweak. Jag tyckte att 2kkr för det var lite saftigt. Har du öppnat locket och kollat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Har redan dragit ihop en Excel med ett 30-tal mailadresser till ÅF som jag tänkte spamma Har en liggande beställning som är preliminär i november, men tack ändå för erbjudandet

Har du haft någon tur med att få tag i en snabbare leverans?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

hm intressant. "WIFI-modulen" ska nämligen vara inget mindre än en RapsberyPi 3 med (vad som ser ut att vara) en färdig Linux dist. med deras egna tweak. Jag tyckte att 2kkr för det var lite saftigt. Har du öppnat locket och kollat?

Stämmer säkert, men man måste nog loss med mer än bara fronten för att se den. Inte sett den när jag kikat.

Men som sagt, den tillför ytterst lite.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Har du haft någon tur med att få tag i en snabbare leverans?

Nä, hittade ingen som hade den konfig jag vill ha Har beställt en XC40 via Care By Volvo med 3 mänaders uppsägningstid istället som jag kör med tills Ioniqen kommer

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asus_84:

Jag förstår hur du tänker men tycker själv att så länge man laddar får man ladda. Sen gillar jag inte hybrider generellt.

Första gången jag såg en Mercedes hybrid backa mot en Ionity gjorde jag mig redo att förklara för föraren att ”här kan du inte ladda”.
Men han hade full koll och pluggade in.
Strax efter kom en EQC som till min förvåning laddade saktare än hybriden.

Hybriden har ju haft bensinmotor som hjälp att värma upp sitt mikrobatteri, och EQC:n har troligen inte åkt lång och kom fram med fortfarande kalla batterier.

Permalänk
Medlem

Björn Nyland testar en förproduktionsmodell av skåpbilen ID Buzz.

"VW ID Buzz pre-production test drive part 1"

"VW ID Buzz pre-production test drive part 2"

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Björn Nyland testar en förproduktionsmodell av skåpbilen ID Buzz.

"VW ID Buzz pre-production test drive part 1"
https://youtu.be/swgkjdMAya0

"VW ID Buzz pre-production test drive part 2"
https://youtu.be/yyhg4HSJ9Pc

Fully charged har också provkört.

Jag gillar verkligen den kanalen, inte bara för att Robert Llewellyn från Red Dwarf är en av "programledarna".

Permalänk
Medlem

Recharge har också kört, det som var intressant i den artikeln var detta. Innan pratar dom om nettokapaciteten på 77 kWh som ID4 så det är nog inget misstag heller.

"Det kommer även ett ännu större batteri på omkring 90 kWh som inte lanserats till ID.4 än."

Permalänk
Medlem

Inget om dragvikt? Givet att den också ska säljas som transportbil känns det som relevant information...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

På CarWow sa de att den kunde dra 1 ton (1000 kg).

Permalänk
Medlem

The Id Buzz, hahaha good pun. Häftig

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

På CarWow sa de att den kunde dra 1 ton (1000 kg).

I någon av videorna som kom idag så viskade faktiskt ingenjören bredvid om att LWB med största batteri och motorer kanske skulle få 1800kg dragvikt, perfekt i så fall säger jag! Dock vetefan om LWB är aktuellt för mig egentligen...

Permalänk
Medlem

Alltså bästa kommentaren att de valt att göra en "people carrier" med 5 säten... "det här är alltså den rymligaste kombin som finns!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sandos:

Alltså bästa kommentaren att de valt att göra en "people carrier" med 5 säten... "det här är alltså den rymligaste kombin som finns!"

Det konstiga är att bilen han sitter i ser ut att vara något annat. Stolen bredvid är väldigt nära och det är en vägg till lastutrymmet, så jag gissar att han kör någon transport-variant med tre sitsar fram och ingen bak.

Han som testar här är alltid rolig att se när han testar baksäten. "Plenty of room", när knäna är typ uppe vid hakan, men han är 196 lång så det är väl ett bra betyg ifall han ens kommer in "bakom sig själv".