Snabbkoll: Ska du spela Elden Ring?

Permalänk
Medlem

Taggad! Dark souls meets skyrim! Kul med detta combatsystemet kombinerat med lite mer RPG aktigt med npcs o quests etc!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

PS5 och Series X hade 60fps i beta och Series S 45fps om mina källor stämmer

Hur som helst, är det inte 60fps är jag inte intresserad

Jag skrev ju faktiskt med två länkar där det är väldigt tydligt att PS5 låg mellan 45-60, XSX lägre och XSS ännu lägre. Playstation 4-versionen på PS5 höll dock 60fps men med lägre detaljer, längre laddtider och allt annat man får med på köpet av att spela förra generationens version.

Digital Foundry är ju riktigt duktiga på sin sak och jag tvivlar inte en sekund på dom.

Var är dina källor?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Japp, alla vakna timmar kommer gå åt till att spela Elden Ring.

Permalänk
Medlem

Jag svarade "Nej", men jag kommer hursomhelst säkert att testa det vid något tillfälle.
Brukar gilla RPG-spel, men är inte alls särskilt förtjust i "soulslike"-genren. Tog mig aldrig förbi första bossen i Dark Souls. Gav upp i frustration efter ett dussintal försök och har aldrig mer tittat åt det hållet.

EDIT: "Checkpoint"-systemet/lägereldarna var nog det jag hade mest problem med. Hade jag haft en quicksave innan bossfighten hade jag kanske inte gett upp, men mödan att ta sig dit om och om igen gjorde mig vansinnig. Så finns det quicksave (eller åtminstone mer bekväma checkpoints så man slipper köra igenom samma transportsträckor på repeat) i Elden Ring kanske jag ändrar mig snabbare än jag tror.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Jag skrev ju faktiskt med två länkar där det är väldigt tydligt att PS5 låg mellan 45-60, XSX lägre och XSS ännu lägre. Playstation 4-versionen på PS5 höll dock 60fps men med lägre detaljer, längre laddtider och allt annat man får med på köpet av att spela förra generationens version.

Digital Foundry är ju riktigt duktiga på sin sak och jag tvivlar inte en sekund på dom.

Var är dina källor?

När jag säger 60fps så menar jag att det är målet och att en betaversion inte når dit 100% av tiden tycker jag inte man ska dra för mycket slutsatser ifrån

Permalänk
Medlem

Kommer inte köpa spelet vid release, har köpt allt för många grisar i säcken nyligen. Inte för jag tror att Fromsoftware kommer göra mig besviken. Men ska ha lite is i magen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Spelar inga spel vid release, blivit bränd en gång och aldrig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Det var morgon och jag var trött skyller jag på

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

När jag säger 60fps så menar jag att det är målet och att en betaversion inte når dit 100% av tiden tycker jag inte man ska dra för mycket slutsatser ifrån

Som du säkerligen själv känner till så är det ungefär så folk alltid har sagt om betor i alla tider och det har alltid visat sig vara fel. "Det är bara en beta, releasen om några månader kommer vara mycket bättre". Sen släpps spelet några månader senare och nästan inget har ändrat sig.

From Software är dessutom kända för att vara dåliga på att optimera sina spel, både på PC och konsol.

Målet må vara 60fps, men i verkligheten så kommer det nog vara mycket närmare betan än vad man önskar. Självklart har dom hunnit optimera en hel del på tre månader, men dom tyngre ställena som närmade sig 30fps under betan - dom lär inte magiskt ha kommit upp till 60fps. Xbox Series S, däremot, kommer garanterat inte komma upp i några 60fps, tyvärr.

Jag blir jättegärna positivt överraskad på fredag, men all erfarenhet av spel hittills tyder på att det inte blir några 60fps på konsol. 60fps är målet, men om man inte når dit så är det lite skitsamma vad målet är.

Om man spelar på PC så är chansen mycket större att man får 60fps.

När det gäller konsol så är den stora frågan om man ska köpa det till PS5 och spela PS4-versionen för 60fps men långa laddtider och ganska mycket färre detaljer, eller om man ska köpa det till Xbox Series X för VRR så man inte behöver bry sig om ifall spelet inte kommer upp till 60fps.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Med dagens spel gör man bäst i att vänta till dom är fixade. många släpps lite halv färdiga. Betalar inte för bilar i alpha stadie och kommer heller inte beta för spel i samma stadie vilket verkar vara mer regel än undantag i dagsläget.

Tittar på det hur det verkar och är det i buggigt stadie så är det bäst att vänta. har inte kört cyberpunk än av den anledningen, dessutom kan man tjäna en krona eller 2 när det reas ut senare.

förutom alla som köpte Tesla då.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Som du säkerligen själv känner till så är det ungefär så folk alltid har sagt om betor i alla tider och det har alltid visat sig vara fel. "Det är bara en beta, releasen om några månader kommer vara mycket bättre". Sen släpps spelet några månader senare och nästan inget har ändrat sig.

From Software är dessutom kända för att vara dåliga på att optimera sina spel, både på PC och konsol.

Målet må vara 60fps, men i verkligheten så kommer det nog vara mycket närmare betan än vad man önskar. Självklart har dom hunnit optimera en hel del på tre månader, men dom tyngre ställena som närmade sig 30fps under betan - dom lär inte magiskt ha kommit upp till 60fps. Xbox Series S, däremot, kommer garanterat inte komma upp i några 60fps, tyvärr.

Jag blir jättegärna positivt överraskad på fredag, men all erfarenhet av spel hittills tyder på att det inte blir några 60fps på konsol. 60fps är målet, men om man inte når dit så är det lite skitsamma vad målet är.

Om man spelar på PC så är chansen mycket större att man får 60fps.

När det gäller konsol så är den stora frågan om man ska köpa det till PS5 och spela PS4-versionen för 60fps men långa laddtider och ganska mycket färre detaljer, eller om man ska köpa det till Xbox Series X för VRR så man inte behöver bry sig om ifall spelet inte kommer upp till 60fps.

Antagligen blir det precis som du säger men det är inget problem för mig egentligen utan då låter jag helt enkelt bli att köpa spelet. Visst på PC kommer det säkert fungera bra men där håller jag mig till BR spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

förutom alla som köpte Tesla då.

Vilket spel är det?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Lär nog testa det, men kommer att vänta några veckor minst efter release. Som man bör göra idag då spelbolagen verkar ha satt i system att släppa halvfärdiga spel. Skulle inte köpa en bok som saknar ett par sidor i varje kapitel heller.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Lirar inte på varken PC eller konsol längre så nej.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Kommer inte att spela det men kommer antagligen titta när "Lirik" spelar på Twitch, har blivit så på senare år att jag allt oftare tittar när nån annan spelar än spelar själv.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Varför finns inte kanske som val?
Jag väntar på recensioner.

Permalänk
Medlem

Den tröga styrningen som kommer med tredje-persons-vy-spel....never.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothdeus:

Jag svarade "Nej", men jag kommer hursomhelst säkert att testa det vid något tillfälle.

Du kan byta röst med mig. Valde vid något tillfälle men kommer inte spela

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Extremt taggad. 90+ på Metacritic.

Permalänk

2 more sleeps

Permalänk
Medlem

"Ja, men vid senare tillfälle"

Men egentligen "Kanske, har ingen koll på det här spelet men det låter eventuellt intressant."

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Dark souls meets skyrim!

Ajdå. Dark Souls skulle jag aldrig spela ens under pistolhot, så jag kanske behöver ändra mitt svar till "Nej, aldrig i livet!".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Väldigt taggad, Dark souls och Sekiro har varit några av de absolut roligaste spelen att köra genom... 👍

Hoppas bara de inte gjort spelet för enkelt...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Extremt taggad! Har väntat på detta länge, ska bli stört skoj att få ge sig in i souls världen igen! 😁

Visa signatur

----------------------------------------------------------------------------------------
i7 8086k @ 5.1
16Gb G.Skill 4000Mhz Cl 17
Asus Rog Strix RTX 2080 ti (OC)

Permalänk
Medlem

Kommer att fokusera på AC Valhalla i helgen eftersom det är gratis då. Sedan blir det Elden Ring givet att det inte är för många buggar. Framför allt blir det co-op med en polare.

Permalänk
Medlem

Soulsbourne-spelen är typiska spel jag fullkomligt älskar att kolla på när andra spelar men aldrig skulle spela själv. Dock så kommer jag antagligen testa detta då det är en öppen värld så man kan ta sig an saker i sin egen takt dom andra har ju varit mycket mer linjära på det sättet

Permalänk
Medlem

Nej, med Souls-like spelen nöjer jag mig med att titta på en youtubevideo med enbart bossfighterna.

Testat både Souls 1 & 2, men gillade inte spelstilen.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jupp, går att förinstallera redan nu så ni vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad räknas som nypris? När det inte kostar 739kr på konsol (€60 på PC)? Då är det ju redan nu eftersom det går att få tag på billigare via antingen rabatt på presentkort hos både Xbox och Playstation, eller för 500kr för fysiska kopior.

Var går gränsen?

rabatt på presentkort? hur och var?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

rabatt på presentkort? hur och var?

Har inte länken just nu, men kolla Elden Ring tråden, där länkade jag till 25% rabatt på PSN via Get Gifted. Dom har även 10% rabatt på Xbox, har jag för mig.

Edit: Blandade ihop trådar. Men här är länken till 500kr-presentkort för PSN som kostar 375kr.

https://link.getgifted.com/tr2b

Visa signatur

press nu1mlock