Snabbkoll: Ska du spela Elden Ring?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av NordhNet:

Skyrim, är det du?
Känns som copyright infringement där

See that mountain? Your horse can climb it!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av NordhNet:

Skyrim, är det du?
Känns som copyright infringement där

Hahaha det kanske är därför jag är så taggad på det! Vill inte ens tänka på hur ofta jag vägrat gå runt berg i Skyrim och liknande spel och bara tvingat häststackaren att klättra upp för allt och spenderat betydligt längre tid på det än vad det hade tagit att gå runt.

Det som är lite coolt med mounts eller åtminstone get-hästen här är att det verkar finnas speciella platser som agerar som studsmattor och skjuter upp pållen på berget. Vet inte om jag älskar eller hatar det, men jag vill helt klart prova det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Blir att testa sen om ett tag när det inte är nypris längre.

Vad räknas som nypris? När det inte kostar 739kr på konsol (€60 på PC)? Då är det ju redan nu eftersom det går att få tag på billigare via antingen rabatt på presentkort hos både Xbox och Playstation, eller för 500kr för fysiska kopior.

Var går gränsen?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

önskar jag kunde komma in i dessa souls-spel, har försökt med bloodborne men det tog sig aldrig riktigt. Känns som att bara jag kommer över kullen så skulle det passa mig, nån dag ska jag ta mig tiden

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Beställde "Launch Edition" till PC från Elgiganten och hade tänkt köra det i helgen, men kunde inte undvika suget och köpte Horizon Forbidden West vid släpp och kommer nog inte starta Elden Ring innan jag är klar med det. Gissar på att det kommer dröja ett par veckor till dess i alla fall.
Har aldrig varit ett stort fan av souls-spel, men hoppas att Elden Ring kommer vara något lättare att sätta sig in i än föregångarna.

Permalänk
Skrivet av meanh:

Beställde "Launch Edition" till PC från Elgiganten och hade tänkt köra det i helgen, men kunde inte undvika suget och köpte Horizon Forbidden West vid släpp och kommer nog inte starta Elden Ring innan jag är klar med det. Gissar på att det kommer dröja ett par veckor till dess i alla fall.
Har aldrig varit ett stort fan av souls-spel, men hoppas att Elden Ring kommer vara något lättare att sätta sig in i än föregångarna.

Fick du en kod till Steam och kunde preloada direkt eller behöver du vänta till fredag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Vad räknas som nypris? När det inte kostar 739kr på konsol (€60 på PC)? Då är det ju redan nu eftersom det går att få tag på billigare via antingen rabatt på presentkort hos både Xbox och Playstation, eller för 500kr för fysiska kopior.

Var går gränsen?

Kommer säkert att gå o få tag på för ~300 kr innan året är slut. Har tillräckligt stor backlogg att försöka radera först

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Belönande absolut men rättvist vette tusan... vet inte hur någon kan tycka det var rättvist första gången de gick upp för trappan i Dark Souls och en sten kom nerrullande helt utan förvarning.

Du kan se stenen långt före den börjar röra på sig, så ja? De flesta som spelar spel är ju vana att bara storma igenom allt och inte bry sig om att faktiskt kolla runt och sedan dör man på grund av en fälla så klagar man lätt på att det är orättvist, men felet ligger i själva spelaren i det här fallet.

Sedan kan jag hålla med om att souls inte till 100% är alltid rättvis, men till stor del ja, så är den det, och ditt exempel är ett som faktiskt är rättvist, det är ingen sten som kommer från ingenstans utan den går att se.

Skrivet av Rickosaurus:

Nej, jag gillar inte spel som fokuserar på svårighetsgrad istället för berättelse. Undviker From Software som pesten med alla deras spel, även spel som Cuphead och Sifu går bort.

Håller inte med, alltså på punkten om att det fokuserar på svårighetsgrad, nej. Spelen fokuserar på stämning och berättar just en story runt detta, vist de använder inte speciellt mycket direkt berättande utan det handlar mer in indirekt. Vist svårigheten har en del i stämningen att göra men inte enbart just det.

Och ja det kommer från mig, en som älskar både souls spelen och peka och klicka, även en del visual novel som enbart innehåller text. Värt att nämna att jag inte gillar spel som är svåra för svårighetens skull och tycker ärligt talat souls spelen inte hör hämma den kategorin, utan många felplacerar spelen där.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Är väl en bra grej. Breath of the Wild, Souls, Bloodborne, Half Life med flera berättar en viss story genom omgivningen.

Souls spelen är dock inte svåra, utan spelen håller helt enkelt inte spelaren i handen som allt annat idag, som folk har blivit vana med.

Sadistiskt hur? Alla kan faktiskt spela Souls spelen, de är helt enkelt anpassade för alla möjliga typer av gamers.

Är du en person med hög reaktionsförmåga? Dodge! Parry & Riposte!
Är du en person som tar det lite lugnare? Block! Dodge när du känner att du törs! Backstab när/om du kan.

Spelet är inte svårare än något annat. Det handlar helt enkelt om lite tålamod och att anpassa sitt sätt att spela, då de inte håller en i handen som moderna spel tyvärr gör numera. Vilket är sjukt tråkigt. För det gör bara upplevelsen som helhet, rätt trist när nästan allting görs åt en.

From Softwares spel ÄR svårare än de flesta spel, det går inte att komma runt det. Ätt du säger att att man behöver "anpassa och ha tålamod" är tecken på att det är svårare än de flesta andra spel. Aldrig förstått hajpen kring spelen, tycker dem är rätt dåliga. Har provat Bloodborne och DS3. Jag tycker oftast dem är OK första 4-5 timmarna sen tröttnar jag. Dålig progression, skräp-grafik, usel story och helklumpig gameplay. Det positiva är "svårigheten" och bandesign.

Permalänk
Medlem

Har precis varvat Demon's Souls Remake två gånger så är redo. Hade helst velat köra klart Sekiro innan men det spelet var för mycket om ultrasnabb reaktionsförmåga gällande parry, något man slapp i Demon's Souls där man kunde skydda sig med skölden i väldigt många fall. Föredrar dock dodge generellt (något man flitigt gör i Dark Souls 3 och Bloodborne).

Dock blir det ett köp efter Horizon. Även om FS spel släpps i bra skick så är det aldrig fel att vänta på en patch.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det verkar intressant men...

Jag äger Demon's souls, Dark souls, Dark souls 2: Scholar of the first sin samt Dark souls 3.

Inget av dem har jag avslutat. Jag har kommit längst i Demon's souls som jag tänkte göra klart först, men det är helt klart det mest oslipade av dem och jag har tappat intresset för invecklade spel i största allmänhet nu när jag jobbar och lägger energi på annat.
Men jag har velat ha Bloodborne nästan sen jag först såg det och Sekiro verkar ju också intressant.
Det är mycket pengar, för väldigt många timmar spel, och mycket frustration antagligen.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Jag är taggad på Elden Ring. Förbokade hos Inet så hoppas jag får det i tid.

Jag tycker det är synd att så många hatar på genren här i kommentarerna. Dark Souls handlar om att lära sig. Det är svårt på så sätt att du inte får upp typ 8 pop-ups på första bossen för att förklara allting. Men när man kommer in i det så är det som vilket annat spel som helst. Ni som kör FPS på högsta svårighetsgraden. Jag kan säga att aimbot-AI är svårare än Dark Souls.

Med det sagt har jag aldrig spelat Sekiro eller Bloodborne. Det tidigare för att jag tycker att samurajspel är en snoozefest och det senare för att ajg inte har en PS4:a.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boredbynoobs:

From Softwares spel ÄR svårare än de flesta spel, det går inte att komma runt det. Ätt du säger att att man behöver "anpassa och ha tålamod" är tecken på att det är svårare än de flesta andra spel. Aldrig förstått hajpen kring spelen, tycker dem är rätt dåliga. Har provat Bloodborne och DS3. Jag tycker oftast dem är OK första 4-5 timmarna sen tröttnar jag. Dålig progression, skräp-grafik, usel story och helklumpig gameplay. Det positiva är "svårigheten" och bandesign.

Svårare är det ju inte egentligen. Skillnaden är helt enkelt att allt annat håller dig i handen och spelar nästan sig själva. Alltså interaktiva filmer snarare än spel. Bara titta på Horizon Zero Dawn, en boss fight, allt är såtydligt vad du ska göra, du behöver liksom inte lista ut någonting själv. Vart du ska skjuta med bågen är liksom skyltat med neon. Så du lär dig ingenting. Du bara gör.

Spelen har mycket bra progression, godkänd grafik för sina plattformar och bland det bästa gameplayet du kan hitta i den typen av spel. Klumpigt blir det bara om du själv gör det klumpigt t.ex. bär tung utrustning där din equip load är för hög. Då rör du dig helt enkelt klumpigt, du tjock-rollar och kan joggar istället för springer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

... jag tycker att samurajspel är en snoozefest...

Sekiro är så långt ifrån "snoozefest" du kan komma. Det är som Souls blandat med ett rytm-spel där du måste läsa fiendens attacker och parrya konstant, inte bara hålla upp en sköld eller dodga ifrån attacker. Därför man har 2 liv, man behöver dem.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Svårare är det ju inte egentligen. Skillnaden är helt enkelt att allt annat håller dig i handen och spelar nästan sig själva. Alltså interaktiva filmer snarare än spel. Bara titta på Horizon Zero Dawn, en boss fight, allt är såtydligt vad du ska göra, du behöver liksom inte lista ut någonting själv. Vart du ska skjuta med bågen är liksom skyltat med neon. Så du lär dig ingenting. Du bara gör.

Spelen har mycket bra progression, godkänd grafik för sina plattformar och bland det bästa gameplayet du kan hitta i den typen av spel. Klumpigt blir det bara om du själv gör det klumpigt t.ex. bär tung utrustning där din equip load är för hög. Då rör du dig helt enkelt klumpigt, du tjock-rollar och kan joggar istället för springer.

När jag syftade på klumpig gameplay har det inget med tung/lätt utrustning att göra och att karaktären blir söligare vid vissa weight threshholds. Utan själva gameplayet är under all kritik, allt från hur det känns när du attackerar, rör dig, dodgar eller rullar runt på marken som en efterbliven individ. Det hjälper inte heller att kameran är kass. Inte ens riposte attacker känns bra.

Nioh som är ett spel i samma anda har mycket bättre gameplay enligt mig. Men smaken är som baken..

Permalänk
Medlem

Nej… iom man inte verkar kunna dra mer svårhetsgraden… är inte sån nörd så orkar spela om om man dör för mycket… för lite speltid för det
Witcher gillar jag, drog mer nåt hack i svårhetsgrad, och njöt av spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Sekiro är så långt ifrån "snoozefest" du kan komma. Det är som Souls blandat med ett rytm-spel där du måste läsa fiendens attacker och parrya konstant, inte bara hålla upp en sköld eller dodga ifrån attacker. Därför man har 2 liv, man behöver dem.

Jag vet att Sekiro ska vara ett bra spel. Jag borde formulerat mig bättre. Jag gillar inte spel där man är samuraj. Hela kulturen intresserar inte mig, dvs springa runt i områden som ser ut som feodala Japan exempelvis med samurajsvärd etc. Därav är jag inte heller intresserad av spel som Ghost of Tsushima eller Nioh heller. Så lägger ingen värdering av spelet i sig. Jag är bara helt ointresserad av att spendera flertalet timmar i ett spel där jag inte gillar miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Nej… iom man inte verkar kunna dra mer svårhetsgraden… är inte sån nörd så orkar spela om om man dör för mycket… för lite speltid för det
Witcher gillar jag, drog mer nåt hack i svårhetsgrad, och njöt av spelet

Men det är ju precis det du kan, du kan påverka svårighets graden helt och hållet baserat på hur du spelar. T.ex. du kan använda dig av andra spelare som spelar igenom dit spel om du så vill. Om du spelar offline så finns det även NPC's du kan använda dig av, de är lite sådär men de kan ändå göra vissa strider otroligt lätta. (Värt att notera att servrarna för DS1-3 är nere på PC för stunden på grund av en remote injection exploit men ska komma upp någon gång efter elden ring lansering)

Vist spelet har inge easy, normal, hard i menyn precis men du kan påverka väldigt mycket själv hur svårt spelen är.

Samt vad har lite med tid med saken att göra? även om du dör t.ex. en massa så går det ändå fortare att ta sig igenom valfritt souls spel än Witcher t.ex, Om det är t.ex. 'tiden' du behöver för att klara av ett spel som är av intresse, om inte? Så får du ju lika mycket spel av att spela 2 timmar Witcher som 2 timmar Souls.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tenerezza:

Samt vad har lite med tid med saken att göra? även om du dör t.ex. en massa så går det ändå fortare att ta sig igenom valfritt souls spel än Witcher t.ex, Om det är t.ex. 'tiden' du behöver för att klara av ett spel som är av intresse, om inte? Så får du ju lika mycket spel av att spela 2 timmar Witcher som 2 timmar Souls.

2h Dark souls = dodge, attack, dodge attack
2h Witcher 3 = du har gjort ett fett sidequest, levlat upp crafting, utforskat nya områden, kärat ner dig i flera brudar, dödat nåt sjukt monster, hört en till låt av dandelion, gråtit skrattat och slagit handen i bordet i frustration

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossegrim:

Fick du en kod till Steam och kunde preloada direkt eller behöver du vänta till fredag?

Eftersom det är en fysisk låda med steamkod+extra smått och gott i så misstänker att den inte kommer innan fredag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Är väl en bra grej. Breath of the Wild, Souls, Bloodborne, Half Life med flera berättar en viss story genom omgivningen.

Souls spelen är dock inte svåra, utan spelen håller helt enkelt inte spelaren i handen som allt annat idag, som folk har blivit vana med.

Sadistiskt hur? Alla kan faktiskt spela Souls spelen, de är helt enkelt anpassade för alla möjliga typer av gamers.

Är du en person med hög reaktionsförmåga? Dodge! Parry & Riposte!
Är du en person som tar det lite lugnare? Block! Dodge när du känner att du törs! Backstab när/om du kan.

Spelet är inte svårare än något annat. Det handlar helt enkelt om lite tålamod och att anpassa sitt sätt att spela, då de inte håller en i handen som moderna spel tyvärr gör numera. Vilket är sjukt tråkigt. För det gör bara upplevelsen som helhet, rätt trist när nästan allting görs åt en.

Håller så mycket med om man blir hållen i handen i alldeles för stor utsträckning i dagen spel

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boredbynoobs:

När jag syftade på klumpig gameplay har det inget med tung/lätt utrustning att göra och att karaktären blir söligare vid vissa weight threshholds. Utan själva gameplayet är under all kritik, allt från hur det känns när du attackerar, rör dig, dodgar eller rullar runt på marken som en efterbliven individ. Det hjälper inte heller att kameran är kass. Inte ens riposte attacker känns bra.

Nioh som är ett spel i samma anda har mycket bättre gameplay enligt mig. Men smaken är som baken..

Ingenting är klumpigt. Och du verkar inte ha några ordentliga exempel.

Skrivet av anon291473:

2h Dark souls = dodge, attack, dodge attack
2h Witcher 3 = du har gjort ett fett sidequest, levlat upp crafting, utforskat nya områden, kärat ner dig i flera brudar, dödat nåt sjukt monster, hört en till låt av dandelion, gråtit skrattat och slagit handen i bordet i frustration

2h Dark Souls = Utforska spelet själv, lista ut hur saker och ting fungerar, lär dig hur man spelar och gör spelet till ditt eget.
2h Witcher 3 = 30min Cutscene. Slåss mot vargar Leftclick, Dodge, Leftclick, Sign och gör exakt som utvecklaren sagt åt dig!

Permalänk
Medlem

Enorm hype här!

Däremot vet jag inte om jag kör PC versionen eller PS5 versionen.
Kommer bestämma mig efter jag sett Digital Foundrys video.

Permalänk
Medlem

Jag kommer spela! Jag gillar att man inte blir handhållen i Souls-spelen, känns lite oldschool.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Det är ju tur att det finns både och, jag är precis tvärtom. Jag ogillar spel som fokuserar mer på story än gameplay. Jag vill spela ett spel, vill jag ha en bra story och karaktärer finns det filmer och serier som gör det bättre.

Denna inställningen gör ju dock att man mer lutat åt indie spel än AAA på senare år.

Absolut!, jag klagar inte på att dessa spel finns utan det är bara positivt att det finns spel för alla. Dock så förstår jag inte varför folk är så negativa till att det finns svårighetsgrader i dessa spel, det blev ju väldigt upprört nyligen när det tillkännagavs att Sifu skulle få en kommande uppdatering med svårighetsgrader. Det har införts någon form av prestige i att klara av dessa spelen, en form av elitism eller hur man ska säga.

Skrivet av FierceBrosnan:

Kör disco elysium isf om du inte gjort det!

Jag har det på önskelistan!, får se när det köps, man har ju tyvärr en bestående backlog som måste förminskas också.

Skrivet av Tenerezza:

Håller inte med, alltså på punkten om att det fokuserar på svårighetsgrad, nej. Spelen fokuserar på stämning och berättar just en story runt detta, vist de använder inte speciellt mycket direkt berättande utan det handlar mer in indirekt. Vist svårigheten har en del i stämningen att göra men inte enbart just det.

Och ja det kommer från mig, en som älskar både souls spelen och peka och klicka, även en del visual novel som enbart innehåller text. Värt att nämna att jag inte gillar spel som är svåra för svårighetens skull och tycker ärligt talat souls spelen inte hör hämma den kategorin, utan många felplacerar spelen där.

Förutom Bloodborne som jag faktiskt köpte men endast spelade typ en timme av, så har jag inte spelat något av spelen, därför kan jag inte med alltför stor säkerhet uttala mig om spelen. Men från vad man har läst genom åren och sett genom diverse videos så tycker jag absolut att just svårigheten är en stor del av spelen, som du säger så är säkerligen stämning och till vis del berättelsen en del av spelen men utan just svårighetsgraden så tror jag inte dessa spel hade blivit så populära som de nu är.

Permalänk
Inaktiv

Fixar de 60fps på series s kan jag nog tänka mig att testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Fixar de 60fps på series s kan jag nog tänka mig att testa

Det gör dom inte. Dom fixar nog inte 60fps på någon konsol i performance-läget i riktig From Software-anda. PS5 kommer närmast genom att spela PS4-versionen.

Så var det i alla fall i november. Förhoppningen är ju att dom har optimerat en del sedan dess, men med tanke på hur det såg ut för några enstaka månader sedan - och med tanke på att FromSoft aldrig har varit speciellt duktiga på optimering så är det tveksamt.

I november så låg framerate på 45-60 på PS5, något lägre på Xbox Series X och ännu lägre på Series S. Enda sättet att få 60fps var att spela PS4-versionen på PS5, men med färre detaljer, längre laddtider m.m. som resultat.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=m9VPswqixd0
Text: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2021-elden-...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Det gör dom inte. Dom fixar nog inte 60fps på någon konsol i performance-läget i riktig From Software-anda. PS5 kommer närmast genom att spela PS4-versionen.

Så var det i alla fall i november. Förhoppningen är ju att dom har optimerat en del sedan dess, men med tanke på hur det såg ut för några enstaka månader sedan - och med tanke på att FromSoft aldrig har varit speciellt duktiga på optimering så är det tveksamt.

I november så låg framerate på 45-60 på PS5, något lägre på Xbox Series X och ännu lägre på Series S. Enda sättet att få 60fps var att spela PS4-versionen på PS5, men med färre detaljer, längre laddtider m.m. som resultat.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=m9VPswqixd0
Text: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2021-elden-...

PS5 och Series X hade 60fps i beta och Series S 45fps om mina källor stämmer

Hur som helst, är det inte 60fps är jag inte intresserad

Permalänk
Medlem

Rör inte deras spel med tång efter att jag provade första Dark Souls någon gång runt 2014. För svårt, och tänker inte försöka bli bättre på det. Jag blir arg nog när jag ramlar av en bana i Super Mario 64, så mitt blodtryck behöver inte deras sadistiska gameplay.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

jag kommer köra om reviews är bra och om min dator pallar med spelet, sen har jag inte sett några mer nyheter om rce exploiten från dark souls har blivit fixad ännu. vore trist att behöva köra ett nytt spel i offline läget.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14