Blast from the past: Prylar och tillverkare från förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

ADI hade ju sin Microscan-serie som inte var helt ovanliga bland användare som begärde lite mer från sina skärmar. Vet att jag själv hoppade från en 14-tums Goldstar som jag köpte ny till en begagnad 20- eller 21-tums ADI. Det blev ett gigantiskt steg upp i upplösning, uppdateringshastighet etc.

Victor vet jag inte om någon nämnt. De tillverkade datorer någon gång fram till slutet av åttiotalet eller tidigt nittiotal. Hade en 286:a producerad av dem.

Min första dator var en Victor! 1992-1993 någon gång. En 486, om det var en SX 25 Mhz eller en DX 33 Mhz kommer jag dock inte ihåg.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Åh yes, köpte en 15” Zepto runt 2008 (EDIT: en Zepto Znote 6625WD). Linuxstödet var kanon vill jag minnas, likaså supporten. Sålde den nått år senare för att köp en macbook tror jag. Trevlig maskin hur som

Har en sådan liggandes. Glappar i nätverkskontakten, och batteriet totalt slut. Men den var grym.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

Sigma Designs Tillverkade instickskort för Mpeg2/DVD hårdvaru accelerering till datorer.
Då DVD va nytt och en riktig dvdspelare va för dyrt så köpte jag en Pioneer slot-in DVD spelare och ett Sigma designs - Realmagic Hollywood+ kort med fjärr till min dator som sen kopplades med Svideo till min Tv. Fick agera dvdspelare och media spelare ett tag innan CPU och grafikkort klarade det själva.
Det ligger nog i gömmorna där mitt Aureal 3D ljudkort också finns. Aurral 3D som någon annan nämnt va sjukt imponerande minns jag i Unreal, synd det lades ner, tog år innan andra kom ifatt.
Sen är Abit och Epox två moderkortstillverkare jag verkligen saknar.

Permalänk

Ingen som har nämnt Targa. Ett tyskt företag som verkar finnas kvar och som tydligen tillverkar eller säljer Silvercrest.
Nåja, har kvar en plattskärm med namnet Targa Visionary LCD 19-4 och den var förvånansvärt bra för att ha varit så billig. Köpte även en extern USB-disk av märket Targa och trots att det är en Pata disk på 320 GB, så fungerar den än idag och används fortfarande. Vill minnas att det endast var Lidl som hade Targa i Sverige och att de även hade en komplett dator som jag intresserad av runt 2005/6.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad är er uppfattning om Chaintech? På en tid där det mesta man lärde sig om datorer gick mun till mun så hade Chaintech i min uppväxt uruselt rykte, och var dessutom väldigt vanligt

Jag har själv aldrig sett något moderkort från Chaintek men var nära att köpa ett då det fått bra recensioner. Om det var till P4 eller Athlon64 kommer jag inte ihåg men tror det var då jag köpte Abit istället. Antingen pga lagerstatus eller pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

iRiver MP3-spalare.

Ett tag var det spelaren man skulle ha.

Kan tänka mig att mitt datanörderi är relativt ungt i jämförelse med många av er i tråden. Men prylnörd har jag nog alltid varit och bärbara walkmans kassett-spelare, cd-spelare och mp3-spelare var extremt hett några år. Min första mp3-spelare var väldigt liten och smidig men den hade bara 32mb också och jag vill minnas att batteritiden var sådär.

iRiver var riktigt coola ett tag dock, för att inte tala om Jens of Sweden!

Jobbade med en sådan här ett tag tror jag. Hade nog även den mer trekantiga "toblerone"-spelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Antingen dem eller Kylning.com.

Skrivet av Ingemar:

Det fanns ett företag som hette Gtek distribution AB/Gtek.se som sålde de prylarna du pratade om. Hittade en orderbekräftelse i mailen från 2007 med en fläktkontroller från Zalman. Är det någon som nämnt Zalman föresten?

Tack.

Är ganska säker på att det var whynoi.se. o/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertan:

Alpha

Om jag minns rätt så var just kylflänsar från Alpha bland dom bästa man kunde ha till Socket A men dom tillverkade top of the line flänsar till nästan alla socket och till slot 1/A.

Har kvar min Alpha PAL8045T kylare, minns att den kostade multum när jag köpte den(från skribofont tror jag). Tung som ett as och kylde betydligt bättre än andra kylare.

Canopus

Tillverkare av 3D kort slutet på 90-talet, början på 00-talet. En av få tillverkare som hade ett 6MB voodoo 1 kort om jag inte är ute och cyklar.

Hade ett Canopus Pure 3D som jag köpte på skribofont(är 100 på att jag köpte det där) men minns att jag fick artefakter med kortet en dag, fick lov att åka 20 mil till Stockholm och lämna in på garantin. Fick i varje fall ett nytt kort.

PowerVR 3D kort

En samling av olika tillverkare som tillverkade 3d kort med PowerVR chip istället för voodoo chip. Slapp passthrough kabeln som man annars var tvungen att ha med voodoo kort.

Vet att jag tyckte Quake var snyggare med mitt Matrox M3D än med ett voodoo kort.

Drog iväg ett pm till dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Sigma Designs Tillverkade instickskort för Mpeg2/DVD hårdvaru accelerering till datorer.
Då DVD va nytt och en riktig dvdspelare va för dyrt så köpte jag en Pioneer slot-in DVD spelare och ett Sigma designs - Realmagic Hollywood+ kort med fjärr till min dator som sen kopplades med Svideo till min Tv. Fick agera dvdspelare och media spelare ett tag innan CPU och grafikkort klarade det själva.
Det ligger nog i gömmorna där mitt Aureal 3D ljudkort också finns. Aurral 3D som någon annan nämnt va sjukt imponerande minns jag i Unreal, synd det lades ner, tog år innan andra kom ifatt.
Sen är Abit och Epox två moderkortstillverkare jag verkligen saknar.

Hade samma kombination! Pioneer slot-in läsare och Hollywood+ kort, bra grejor!