Blast from the past: Prylar och tillverkare från förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En annan tillverkare som i princip försvunnit är ju Plextor.
Ett tag var dom ju giganten bland CD spelare och brännare för dom som villa ha kvalitet.
Deras "burnproof" funktion (introducerades med modellen 12/10/32A) var ju det som gjorde att IDE brännare äntligen slutade att sabba skivor så fort skärmsläckaren hoppade igång eller någon råkade röra musen på fel sätt.

Plextor finns fortfarande, men har licensierat ut sitt märke för konsumentprodukter till Taiwanesiska Lite-On.
Har haft ett par olika SATA SSD från dom https://www.goplextor.com/
Men som du säger, deras brännare var otroligt bra.
Plextor Japan finns nu som Plexlogger.
https://plextor.jp/plexlogger/english/
Huvudföretaget tillverkar fortfarande elektriska motorer.
https://us.aspina-group.com/en/index.html

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av GooGeL:

Kallades den där anti-ljudbutiken för? Som sålde ljudisolering m.m. och Noisecontrol chassin

Whynoi.se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Fujitsu var ju även stora innan det blev Fujitsu/Siemens (har haft Fujitsu pcs även innan ihopslagningen). Och har fortsatt även efter dom köpte ut Siemens. Nu tror jag Lenovo är majoritetägare i klient/PC-divisionen, vet dock inte om dom fortfarande säljer konsumentprodukter, det är ju dock fortfarande ett väldigt stort IT-bolag.

Min första PC var en Fujitsu, köpte den begagnad. Den var tre år gammal och jag fick den för 800kr; som ny kostade den ca 15 000 tydligen. Men så var det förr, 3 år gamla datorer var helt på efterkälken. Smälte upp ett hål för CD-brännare i fronten (skalpell på lödkolv), lucka fanns inte. Har kvar tangentbordet fortfarande, nu är det kopplat till min Amiga 1200T.

Ganska välbyggd, desktopmodell (med skärmen ovanpå), jag ångrar att jag gjorde mig av med burken. Hade kunnat slänga ut innandömet och gjort en grym sleeper av den med ITX-bord.

Men, jag hade också någon konstig CPU...Inte Cyrix eller Via...den hette typ Winbond. Men ändå inte. Pinkompatibel med 486 kanske. Köpte begagnad för ett par hundra. Hm.

Annars saknar jag ju lite grand Quantum-hårddiskar. Har en på 120MByte som jag lyckades rädda för ett tag sedan (ddrescue), och nån på 500Mbyte. SCSI.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Whynoi.se?

Det stämmer nog!

Jag handlade ett chassi med ljudisolering från dem inkl en hel knippe ADDA 80mm/92mm/120mm fläktar, som knappt snurrade.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett VLB grafikkort av märket Genoa Videoblitz. Det var ISA hastighet i dos, men i win 3.10 gick det genom VLB bussen. Då flög det fram.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Finns BFG kvar. Hade ett BFG 7950GT

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av GooGeL:

Det stämmer nog!

Jag handlade ett chassi med ljudisolering från dem inkl en hel knippe ADDA 80mm/92mm/120mm fläktar, som knappt snurrade.

Antingen dem eller Kylning.com.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg Auzentech, som bla gjorde ljudkortet prelude. Jag var själv väldigt intreserad av att köpa ett.
Med det blev ett Creative labs xtrememusic istället.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på skärmen vi hade till 486an som var av märket Tatung har inte sett det märket sen dess. Efter en snabb googling verkar de tillverka skärmar ännu idag. Själva dator var från Packard Bell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

På tal om Plextor så fanns ju även Mitsumi. Min första CD-brännare var en Mitsumi 2x som kostade 3000kr. Ett feltramp i golvet och man fick buffer underrun i Nero Burning Rom

Tänkte just skriva å fråga om någon mindes Mitsumi, min far köpte in dem till Sverige, dist var då Berendsen Data i sthlm, låg i Hammarbyhamnen på den tiden.

Jag körde också Nero, men jag hade även en annan riktigt bra brännar prog men minns inte det hette förutom att de var en riktig fet grön drake 🐉 som logga på CD skivan 😄

Även möss och tangentbord som jag hade massor av tack vare far av märket Mitsumi 😄

Sen får vi inte glömma gamla hederliga Adaptec SCSI kort och med mera

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zowix:

Zepto Computers, tillverkade vad jag minns riktigt häftiga laptops från Danmark. Suckade själv över dom men blev aldrig att jag riktigt ägde en. Har för mig på sista tiden började dom tillverka tv apparater som ett sista suck till att rädda företaget. Men gick inge bra, dom la ner 2009.

Åh yes, köpte en 15” Zepto runt 2008 (EDIT: en Zepto Znote 6625WD). Linuxstödet var kanon vill jag minnas, likaså supporten. Sålde den nått år senare för att köp en macbook tror jag. Trevlig maskin hur som

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av zowix:

Zepto Computers, tillverkade vad jag minns riktigt häftiga laptops från Danmark. Suckade själv över dom men blev aldrig att jag riktigt ägde en. Har för mig på sista tiden började dom tillverka tv apparater som ett sista suck till att rädda företaget. Men gick inge bra, dom la ner 2009.

Var återförsäljare av Zepto-maskiner när det begav sig, fick åka och kolla monteringslinjen i Danmark.
Vill minnas att maskinerna var bra, den jag hade själv strulade aldrig och hade aldrig någon hårdvaru-reklamation.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Tyan

Uppgraderade för ca 25 år sedan moderkortet till min Pentium 75 med ett Tyan Tomcat HX av någon variant. Minns ej detaljer...men det kändes överdådigt och flashigt.

Tyan finns fortfarande kvar men är helt fokuserade på datacenter-produkter idag.
https://www.tyan.com/

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Ljudkort från Creative som Soundblaster Z saknar man faktiskt. Var extremt bra när det släpptes men kostande en rejäl slant. Behöll mitt i min dator fram till någon gång kring 2014.

Skrivet av OSkar000:

Kom att tänka på några numera ganska utdöda datortillverkare från förr igårkväll.

Compaq
Mycket skrot såldes under det varumärket och jag har själv hemska minnen av lågprisbyggen med konstiga lösningar, trånga chassin och överlag rätt kassa produkter kring millenieskiftet. Men går man tillbaka några år och tittar på deras mer påkostade datorer så finns det godbitar värda att rädda och använda. Har själv en gammal Compaq Prosigna 3080, en riktigt brutal 486DX 33mhz som lär ha kostat några månadslöner när den var ny. Inte snabbast, inte enklast att jobba med men snygg (går att diskutera) och väldigt välbyggd.

AST
Vem minns inte halvtaskiga desktops med 486or eller nån trött Pentium?

Gateway 2000
Datorer och svartvita kossor har väl klockrent sammanhang? Ska ha varit hyggligt bra datorer men även de försvann.

IBM
Vem glömmer IBM? PC-datorernas skapare och urfader! IBM PC 5150, XT 5160 och AT 5170... sen gick allt åt skogen med PS/2-serien och egna påhitt som Microchannel (MCA) och egna standarder för både hårddiskar och floppy.
På senare år de legendariska Thinkpad-datorerna. Jag saknar fortfarande min trötta men stabila Thinkpad som jag hade som jobblaptop i många år. Gick att kasta allt skit som gick att tänka sig på den och den bara tuggade vidare på det utan att säga mot... eller göra det speciellt fort. Underbart tangentbord och användbar pekpinne.

Amstrad, Tulip, Siemens, ICL... med flera och många många fler.

Marknaden idag är lite tråkig när när allt är ganska likt och enformigt.

Sen var man ju såklart lagom elajt som yngre och byggde allt själv och gnällde över alla som köpte en "märkesdator". Men det gör jag fortfarande även om jag kan uppskatta äldre burkar med charm och karaktär

Familjens första dator var en Compaq AIO mediadator med 15" CRT kring 1998-99 som farsan fick billigt via sitt jobb. Plastig och "budget" var det allt med ett chassi i plåt med plastig framsida. Var en dator från 5700-serien och den vägde ett ton. Hängde med en bra bit in på 2000-talet.
Compaq ägs idag av HP.

Skrivet av mrqaffe:

Ingen har nämnt Bigfoot Killer nic, från början var de ju inte ren skit utan hade en funktion att fylla och apropå ljudkort så var ju Aureal Vortex A3D och Turtle beach också stora och bättre än Soundblaster vid tiden kring win 9x och XP.
Rendition Verite gjorde en del bra grafikkort
Mitsubishi, Viewsonic och Nokia gjorde en del bra monitorer på CRT tiden men finns knappt kvar idag, åtminstone inte för hemmaanvändare.

Började ju gå utför när Intel köpte upp dem. Lovade fortsatt och brett stöd för nätverkskretsen (jo men tjena) som de valde att slopa helt till förmån för deras egna nätverkskretsar någon gång typ 2016. De var ju revolutionerande en gång i tiden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Chieftech
Deras Dragon chassin var väldigt populärt i början/mitten av 00-talet.
Verkar fortfarande tillverka burkar, nätdelar och fläktar.

Appropå Ace of Sweden. Vem mins Jens Of Sweden?
Sålde (oklart om de tillverkade eller bara rebrandade oem produkter) mp3 spelare som hypades något vansinnigt i diverse tidningar under några få år. Om jag inte minns fel så slutade det rätt så dåligt för företaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Fanns ett skräpmärke bland psu runt tidigt 2000tal
Märket var Q-tec. Oftast guldfärgade. Stod det 450w så var det peakvärdet, dem kanske levererade 200w annars.

Moderkort-märke jag minns: Albatron, DFI, EpOX, Abit.
Istället för vattenkylning så fanns det kompressor: Asetek Vapochill. Den var knappast ljudlös.

Tror det var 1997 köpte jag min första cd brännare av märket Smart & Friendly. 2X. Intern, som laddades med hjälp av ett "caddy-case". Anslutningen var SCSI

Permalänk
Medlem

Teac... gjorde CD-ROM och diskettstationer av hög kvalitet. Läste nog praktiskt taget alla skivor, värre var det med Mitsumi och Samsung, var riktigt skräp gällande CD och CD-brännare. Mitsumis möss, riktigt billigt skit där brytarna gick sönder rätt så omgående på.

AOpen som många redan har nämnt. Riktigt bra och prisvärda produkter, oftast väldigt hög kvalitet.

Arbetade som tekniker på en datorfirma runt 2000-talet som byggde och servade datorer åt privatpersoner och företag, var ett par fantastiskt roliga år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Chieftech

Tänkte också på Chieftech, tror varenda kotte hade deras lådor. Hade säkert 2-3 stycken själv bara.

Permalänk
Medlem

Droppar lite mer till tråden:

Sampo - Tillverkade bildskärmar. I hushållet hade vi t.ex en Sampo Alphascan 19" CRT som var ett monster att släpa runt på lan som tonåring. https://www.pcgameshardware.de/Monitor-Display-Hardware-15410...

U.S Robotics Alla som inte hade ett U.S Robotics modem hade ett Telia Surfinbird..

Jetway Moderkortstillverkare som i början gjorde riktigt dåliga moderkort. Verkar nuförtiden satsa på SFF och industriella produkter.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Kom att tänka på några numera ganska utdöda datortillverkare från förr igårkväll.

Compaq
Mycket skrot såldes under det varumärket och jag har själv hemska minnen av lågprisbyggen med konstiga lösningar, trånga chassin och överlag rätt kassa produkter kring millenieskiftet. Men går man tillbaka några år och tittar på deras mer påkostade datorer så finns det godbitar värda att rädda och använda. Har själv en gammal Compaq Prosigna 3080, en riktigt brutal 486DX 33mhz som lär ha kostat några månadslöner när den var ny. Inte snabbast, inte enklast att jobba med men snygg (går att diskutera) och väldigt välbyggd.

AST
Vem minns inte halvtaskiga desktops med 486or eller nån trött Pentium?

Gateway 2000
Datorer och svartvita kossor har väl klockrent sammanhang? Ska ha varit hyggligt bra datorer men även de försvann.

IBM
Vem glömmer IBM? PC-datorernas skapare och urfader! IBM PC 5150, XT 5160 och AT 5170... sen gick allt åt skogen med PS/2-serien och egna påhitt som Microchannel (MCA) och egna standarder för både hårddiskar och floppy.
På senare år de legendariska Thinkpad-datorerna. Jag saknar fortfarande min trötta men stabila Thinkpad som jag hade som jobblaptop i många år. Gick att kasta allt skit som gick att tänka sig på den och den bara tuggade vidare på det utan att säga mot... eller göra det speciellt fort. Underbart tangentbord och användbar pekpinne.

Amstrad, Tulip, Siemens, ICL... med flera och många många fler.

Marknaden idag är lite tråkig när när allt är ganska likt och enformigt.

Sen var man ju såklart lagom elajt som yngre och byggde allt själv och gnällde över alla som köpte en "märkesdator". Men det gör jag fortfarande även om jag kan uppskatta äldre burkar med charm och karaktär

Upplevde LBA, Dune och NHL 94 på en AST 486 på 66mhz. Fina minnen. Sedan köpte jag en skitpentium av märket Explora. Inte lika fina minnen. Tack som fan för den ONOFF (som ju faktiskt också är utdöda). Minns dock att jag spelade Liero på den 😅

Visa signatur

RYZEN 9700X | RX 9070XT | B850 ASUS TUF GAMING PRO

I ett tidigare liv:
RYZEN 5600 | RYZEN 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av zowix:

Har själv ett eget litet minne från Zepto. Försökte 2005 övertyga dem om att framtiden för bärbara datorer kunde vara tunna och lätta avskalade system byggda med hög kvalitet. Detta var 2005 och de tyckte väl att jag talade i nattmössan, klart alla ville ha en trekilosklump byggd i plast, med dvd-läsare och vga-utgång. Tre år senare lanserades Macbook Air och går väl påstå att historien gav mig ordentligt rätt.

Permalänk
Medlem

Dom där blorbarna, runda CPU kylarna. Golden orb.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

Hade en monitor av märket/namnet"Internet"...lycka till att googla fram den gamla 14" CRT skärmen

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Tror jag var rätt lycklig när jag fick hem de delarna för snart 20 år sedan.

De blev monterade i ett Antec chassie med Zalmann extern vattenkylning, allt för att det skulle vara tyst.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Hade en gång i tiden en monitor från ett företag som hette ADI (tror jag). Lade en hel del pengar på den...en 19" har jag för mig att det var...på den tiden de flesta hade 14"-15" på skrivborden.

ADI hade ju sin Microscan-serie som inte var helt ovanliga bland användare som begärde lite mer från sina skärmar. Vet att jag själv hoppade från en 14-tums Goldstar som jag köpte ny till en begagnad 20- eller 21-tums ADI. Det blev ett gigantiskt steg upp i upplösning, uppdateringshastighet etc.

Victor vet jag inte om någon nämnt. De tillverkade datorer någon gång fram till slutet av åttiotalet eller tidigt nittiotal. Hade en 286:a producerad av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Chieftech

Appropå Ace of Sweden. Vem mins Jens Of Sweden?
Sålde (oklart om de tillverkade eller bara rebrandade oem produkter) mp3 spelare som hypades något vansinnigt i diverse tidningar under några få år. Om jag inte minns fel så slutade det rätt så dåligt för företaget.

Chieftech finns väl kvar. Dom gör väl psu och chassin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det stämmer nog!

Det fanns ett företag som hette Gtek distribution AB/Gtek.se som sålde de prylarna du pratade om. Hittade en orderbekräftelse i mailen från 2007 med en fläktkontroller från Zalman. Är det någon som nämnt Zalman föresten?

Permalänk
Medlem

Ingen har nämt 3com ser jag. Dom tillverkade bland annat nätverkskort och man hade ofta en hel hög med döda ISA koax-kort från dom. 3com är numera ett dotterbolag till HP

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

ATI Rage grafikkort
Iomega ZIP Drive
Aztech ljudkort
Motorola RISC-processor (Macintosh)

Butiker/webbutiker:
Datorbutiken.com
Skribofont
Twan Data
Liontech?
Kylning.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://images.anandtech.com/reviews/motherboards/roundups/2002/Q2/KT333/soyoplatinum.jpg

Ett företag som dyker upp i huvudet när jag tänker gamla moderkort från början av 2000-talet är Soyo. De hade sin Dragon-serie, vilken brukade komma i lite annorlunda färgteman (se bild ovan.)

https://images.anandtech.com/old/cooling/senfu/watercooler.jpg

Japanska Senfu var även tidiga med att sälja färdiga vattenkylningspaket. De var fantastiskt dåliga.

Haha, inte klaga på de tidiga vattenkylarna! Var ju ett under att de ens "fungerade" när slangarna hade en innerdiametern på 3mm.