Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ja... Den som väntar på något gott...

Mina föräldrar fick sin Audi a6 i förra veckan, den beställdes tidigt januari 2021, alltså 13 månaders leveranstid.

Oj! De måste vara glada att äntligen fått den nu då!

Shit vad pandemin har ställt till med problem...

Själv hade jag rätt tur när jag bytte förra året. Träffade fönstret när bonusen höjdes till 70 papp, men tog ut bilen månaden innan förmånsvärdena höjdes kraftigt (förutom på dyra lyxbilar). Beställde sista maj (2021) och fick leverans i första veckan i juni (2021). Ca. 1,5 månads leveranstid. Helt Ok.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det redan första april i Japan?

*LOL*

Man skulle nästan kunna tro det! Men tyvärr inte.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Av ren nyfikenhet, är jag den enda som ogillar dessa "flytande skärmar" som är så populära i just elbilar som IX, Model 3/Y etc? Initialt kändes det mer som att det var något man hängde på när man skulle snabbkonvertera någon ICE bil till elbilar och samtidigt skulle försöka få in lite "Tesla-känsla" men även i bilar som gjorts från grunden tycks ha dom numera. För egen del tycker jag det är rätt fult, känns som att någon kom på det i 11e timmen samt att det känns som något man skulle kunna råka bryta loss under olyckliga omständigheter. Extra fånigt känns det när man å ena sidan har en flytande skärm med en massa plats bakom, samtidigt som det är ett underskott på förvaring i kupén med ett hanskfack där man kan få in typ 4 pennor.

Finns så klart också möjlgheten att jag blivit gammal och bitter och hatar förändringar

Jag är grymt nöjd med skärmen på vår M3, och bilen har enormt gott med förvaring. Aldrig någonsin haft så stora och många förvaringsmöjligheter i en bil. Inte ens i våra betydlig större kombi från Volvo (V70) och Mercedes (E-klass). M3 har enormt stort och spatiöst kupéutrymme, men med grymma förvaringsmöjligheter.

Gillar inte den externa designen så mycket (tycker nosen är rätt ful, och resten rätt tråkig/alldaglig), men kupéinteriören är den bästa formgivningen jag någonsin suttit i gällande en produktionsbil (räknar inte med konceptbilar). Får A+++ av mig. Älskar verkligen den rymden och luftigheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Någon recension blir det tyvärr inte, har kört den för lite iom det var en lånebil, kör normalt en Audi Q3 laddhybrid.

Men lite tankar kan jag dela med mig av.
Audi kvalitet rakt igenom när man kommer upp i denna klassen, hade inte förväntat mig något annat med en bil som börjar på strax över 1 miljon, sen var nog denna relativt bra utrustad också.
Körkänslan var mycket positiv, inga problem att bara glida fram och när man väl trampa till på gasen svarade den direkt samtidigt som den var mjuk och fin i styrningen.
Bekvämligheten var det inget fel på heller, vare sig för förare eller passagerare då den hade gott om utrymme, nu satt jag aldrig bak men när man tittade in såg den rymlig ut där också.
Bagaget var över förväntan eftersom det var ganska djupt så det såg ut att svälja en hel del.
Infotainment systemet var ok men lite segt, ibland när man tryckte så tog det 1-2 sekunder innan något hände, det är snabbare i min egen bil.
Bang Olofson systemet var en fröjd att lyssna på, sällan man haft ett sådant bra ljud i en bil.
Räckvidden vet jag inte riktigt, kollade aldrig elmätaren när jag hämtade den men den indikerade på ca 28 mils kvar och den siffran verkade stämma ganska bra i förhållande mot vad jag körde, när elmätaren var nere på halv så indikerade den på strax under 20 mil kvar.

Skulle jag kunna tänka mig en sådan bil?
Absolut, men någon annan får betala i så fall

Blir det en Audi när jag väl går över till ren elbil blir det i så fall en Q4 som det ser ut idag.

Tack för input! Hade den haft lite bättre räckvidd hade det nog blivit svårt att stå emot, men S:en har skämt bort en rätt mycket där även om det egentligen är rätt sällan jag behöver en räckvidd utöver 10 mil

Permalänk
Medlem

Hur tror ni det blir med andrahandsmarknaden när det kommer till elbilar, om vi snackar typ 10-15 år.
Man lär väl inte kunna köpa en 15 år gammal elbil på samma sätt som vi gör med vanliga bilar.

Det ska verkligen bli intressant hur det kommer bli, förr eller senare blir man ju så gott som tvingad att köpa en trots allt, även om man, som mig, knappt har råd att lägga ut mer än 20-30 tusen på en bil. (Nuvarande Yaris från 04 som jag är jättekär i!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

... när man backar, kanske bör tilläggas.
Vid körning framåt (som man kanske gör mestadels?) så fungerar AWD alldeles utmärkt och i vissa fall över förväntan enligt de flesta tester som gjorts, inklusive flera Norska. Att ViBilägare aldrig läste på om att Sport+ läget behöver slås på för konstant fyrhjulsdrift (även vid lågt batteri) är ju inte bilens fel, utan tyder på allmän okunskap. De flesta elbilar slår ifrån AWD när den inte behövs för att spara på batteriet, men det är just därför Sport+ läget finns, som tvingar bilen att alltid driva på alla fyra. Framåt iallafall... Men det kanske inte räknas?

Räcker säkert för de flesta, men en bil ska ju kunna köra framåt och bakåt? Det behövs ju som mest i snåriga situationer som att backa släp på vintern osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur tror ni det blir med andrahandsmarknaden när det kommer till elbilar, om vi snackar typ 10-15 år.
Man lär väl inte kunna köpa en 15 år gammal elbil på samma sätt som vi gör med vanliga bilar.

Det ska verkligen bli intressant hur det kommer bli, förr eller senare blir man ju så gott som tvingad att köpa en trots allt, även om man, som mig, knappt har råd att lägga ut mer än 20-30 tusen på en bil. (Nuvarande Yaris från 04 som jag är jättekär i!)

Beror helt på hur väl batterierna håller och om det är enkelt att byta. Priset på batterier har gått ner så otroligt mycket och fortsätter det samt att hållbarheten ökar så bör det inte vara problem att köpa begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag älskar den! Jag tog advance plus som har allt man kan önska sig och jag har inte tittat bakåt efter det. Jag valde aldrig mellan något annat då detta var min andra KIA jag ägt, jag har varit och är jäkligt nöjd med de bilarna så det var aldrig en option att titta på annat. Kan nämna också att jag leasar bara och den service och hjälp jag har fått genom åren är mig mer värdefullt än alla andra bilmärken.
Jag kan inte nog rekommendera Niro pga dess rättvisa räckvidd och utrustning. Den nya Niro som kommer ser väldigt mumsig ut och i framtiden när det är dags att byta bil så kommer det antingen bli nya Niro eller EV6.

Låter lovande! Jag har en Kia Ceed 2008 2.0 turbodiesel som jag använder som pendlarbil. Måste säga att bortsett från kupéljudet, som trots extra isolering, är relativt hög så är det mycket bil för pengarna. Jag har en Skoda Octavia 2010 som jag fått ägna mycket tid åt att laga små rostangrepp på medan Kian som rullat över 28 000 mil inte har tillstymmelse till rost av det som Skodan råkar ut för.

Måste säga att när en VAG-bil får några år på nacken så kommer rosten krypande överallt medan Kior som jag synat inte har i närheten av de rostangrepp som motsvarande Skoda, VW, Audi etc har. Efter dieselgate så är förtroende extremt lågt när de försökte lura mig att uppdatera mjukvaran.

Så det kommer ytterst sannolikt inte bli någon VAG-bil framöver utan nu är siktet inställt på Japan och Korea fortsättningsvis.

Stod och ögnade en Kia E-niro nu på morgonen när jag postade ett brev och måste säga att den ser mycket iögonfallande ut. Måste provsitta den så jag får lite referens till Leaf. Kia har utvecklats mycket positivt sedan de blev ett alternativ på svenska vägar. Som sagt, jag köper hellre en Kia idag än en VAG-bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

(Nuvarande Yaris från 04 som jag är jättekär i!)

Oj, ledsen att behöva tycka olika (speciellt om det är en bil som du gillar), men jag hyrde en Yaris hybrid en gång våren 2019, och det var den värsta bilupplevelse jag någonsin haft. Klen motor, total billig plastkänsla i allt man tog i interiören, sakande alla vettiga funktioner, hemskt dåligt ljudsystem/högtalare, förskräcklig infotainment, och extremt dålig körkänsla. Kändes som en gammal östtysk bil som höll på att skaka sönder när man försökte pressa upp den (enormt segt) över 140 km/h. Även min pappa har en Yaris, som jag aldrig kört eller åkt med innan. Tänkte att det kan ju inte vara allt för illa att hyra en sådan på Circle K (var enda bilen närmsta CK hade inne). Men fy f-n! Gör aldrig mer om det... värsta bilen jag kört i hela mitt liv!

Ledsen för lite OT-rant, men kunde inte låta bli att få ur mig mitt hat till Yaris, nu när du tog upp den bilen.

Skrivet av Chromatic:

Det förstår jag inte?

Självklart så kommer det att finnas beg. elbilar, precis som det finns beg. fossilbilar.

Bilarna är ju fortfarande samma typ av bilar i grunden, även om det är olika motorer (bensin, diesel, el).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ja, Ioniq 5 var också högintressant tills jag insåg att den storleksmässigt var för liten för 4 Pers, barnvagn mm...
Enyaq är ca 60 000:- dyrare i grundutförande (2wd och 77kWh-varianten).
ID.4 525 000:-
Enyaq 586 000:-
För att få ungefär jämförbara bilar behövde jag lägga på extrautrustning för ca 89 000:- på ID.4 och ca 60 000:- på Enyaq. Så ID.4 listpris blev ca 614 000:- och Enyaq ca 646 000:-. Sedan så hade Autoplan (de som hanterar leasingen åt Saab) ett högre kalkylerat restvärde i procent på ID.4 mot Enyaq, vilket givetvis påverkar kalkylen också.

Vad intressant att restvärdet var kalkylerat högre för ID4. Mycket intressant.

Storleksmässigt är ID4 och Ioniq5 väldigt lika. Du får in fler bananlådor i Ioniqen

Samma skapare har en video om vardera interiör. Ioniqen ser liten ut men är rätt stor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Oj, ledsen att behöva tycka olika (speciellt om det är en bil som du gillar), men jag hyrde en Yaris hybrid en gång våren 2019, och det var den värsta bilupplevelse jag någonsin haft. Klen motor, total billig plastkänsla i allt man tog i interiören, sakande alla vettiga funktioner, hemskt dåligt ljudsystem/högtalare, förskräcklig infotainment, och extremt dålig körkänsla. Kändes som en gammal östtysk bil som höll på att skaka sönder när man försökte pressa upp den (enormt segt) över 140 km/h. Även min pappa har en Yaris, som jag aldrig kört eller åkt med innan. Tänkte att det kan ju inte vara allt för illa att hyra en sådan på Circle K (var enda bilen närmsta CK hade inne). Men fy f-n! Gör aldrig mer om det... värsta bilen jag kört i hela mitt liv!

Ledsen för lite OT-rant, men kunde inte låta bli att få ur mig mitt hat till Yaris, nu när du tog upp den bilen.

Det förstår jag inte?

Självklart så kommer det att finnas beg. elbilar, precis som det finns beg. fossilbilar.

Bilarna är ju fortfarande samma typ av bilar i grunden, även om det är olika motorer (bensin, diesel, el).

Jaha, om du ska köra OT så gör jag väl också det då
Förlåt men det låter som du hade helt fel förväntningar av en bil i lågpris-sortimentet? Vem var det som sa till dig att Yaris skulle vara någon sorts premium-bil? Det är helt fel sortiment du tittar efter i så fall! Vi snackar om en liten stadsbil som dessutom kommer med ca 60 hästkrafter.

Yaris, i alla fall min från 2004 var menad som en billig men driftsäker bil. Inte snabba, inte nödvändigtvis jättebekväma, och inte särskilt ljudisolerade. Dom är växlade för att köras i stadstrafik vilket betyder höga växlar i låg hastighet, om du tar ut den och förväntar dig en sportbilsprestation på motorvägen så är du sorgligt felinformerad! xD

Nu till det positiva: Den bara rullar. Jag har aldrig varit med om en såpass driftsäker bil. Fantastisk kvalitét där man märker att just på den modellen, trots att den var billig, och att man inte hade lädersäten och dyr teknik, så gick pengarna till det som (enligt mig) är det viktigaste, en motor som aldrig strular. Man kommer fram.

Grunden av detta är förväntningar, du måste förstå att det finns olika sorters bilar för olika ändamål där ute
Det är inte alla av oss som har råd att köpa bilar för 50+ tusen kronor, jag är sjukskriven är för mig så är min Yaris som en gåva från himmelen, 20 tusen kronor för en bil som har varit så otroligt tillförlitlig och bensinsnål. Jag känner mig lyckligt lottad.

Nu till on-topic:
Det låter ju fantastiskt, jag känner att jag inte har tillräckligt med koll på tekniken. Jag visste bara inte hur pass ett batteri (speciellt från första generationens elbilar) skulle stå sig efter normalt användande i 15 år.
Hoppas det är sant som du säger, hade varit fantastiskt för oss som har det lite mindre bra ekonomiskt att klara av att göra bytet till elbil om 10+ år!

Permalänk
Medlem

Tänkte själv slå till på att privatleasa en Mercedes EQB. Ungefär samma grundpris som en Skoda Enyaq / Audi Q4 E-tron men konstigt nog är månadskostnaden drygt 1000 spänn lägre. Fick även oväntat bra inbytespris för min nuvarande dieselbil, begmarknaden verkar galen. Enda nackdel jag kunde hitta är något kortare räckvidd än konkurrentera samt ingen möjlighet att montera drag. Däremot är fyrhjulsdrift standard.

Enligt säljaren produceras dessa i maj så inte alltför lång väntetid.

Kommer spara uppskattningsvis ca 1000kr/månad jmf min nuvarande bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Förlåt men det låter som du hade helt fel förväntningar av en bil i lågpris-sortimentet? Vem var det som sa till dig att Yaris skulle vara någon sorts premium-bil? Det är helt fel sortiment du tittar efter i så fall! Vi snackar om en liten stadsbil som dessutom kommer med ca 60 hästkrafter.

Hade inga förväningar att det skulle vara en premiumbil. Men då andra som min pappa (liknande dig här) påstått att det var en så fantastiskt bra bil så föväntade jag mig lite mer. Men även det hade jag blivit besviken. Tyckte faktiskt att det var en riktigt hemsk bil och körupplevelse. Har kört andra småbilar som Golf, Mini, 500, etc. men Yaris kändes (som jag föreställer mig) en gammal skakig östsatsbil. Förväntade mig ändå att den skulle gå att köra 25 mil på motorväg utan att man skulle börja hata skiten!

Skrivet av Chromatic:

Nu till on-topic:
Det låter ju fantastiskt, jag känner att jag inte har tillräckligt med koll på tekniken. Jag visste bara inte hur pass ett batteri (speciellt från första generationens elbilar) skulle stå sig efter normalt användande i 15 år.
Hoppas det är sant som du säger, hade varit fantastiskt för oss som har det lite mindre bra ekonomiskt att klara av att göra bytet till elbil om 10+ år!

Vet inte om det är så fantastiskt. Har full förståelse för att alla inte har råd att köpa nya bilar, men det kommer som du säger att lösa sig naturligt på sikt med att vi andra väljer att köpa nya bilar. Ganska ofta är detta tjänstebilar som köps av företag. Dessa går sedan vidare, och så småningom blir det ju ett gott utbud av elbilar på beg.marknaden i alla möjliga åldrar, storleksklasser och prisklasser.

Det kommer fungera precis på samma sätt med elbilar som för bensinbilar/dieselbilar. Detta är inte avhängigt motortypen. Det har med marknadsekonomi och hur systemen för sekundärmarknaden fungerar. Tror du felaktigt stirrar dig blind och för mycket på att det är en elmotor istället för bensinmotor. Skillnaderna är mindre än vad man kan tro. Det är ju trots allt normala personbilar vi pratar om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hade inga förväningar att det skulle vara en premiumbil. Men då andra som min pappa (liknande dig här) påstått att det var en så fantastiskt bra bil så föväntade jag mig lite mer. Men även det hade jag blivit besviken. Tyckte faktiskt att det var en riktigt hemsk bil och körupplevelse. Har kört andra småbilar som Golf, Mini, 500, etc. men Yaris kändes (som jag föreställer mig) en gammal skakig östsatsbil. Förväntade mig ändå att den skulle gå att köra 25 mil på motorväg utan att man skulle börja hata skiten!

Nix, det var aldrig det som var riktigt var poängen med Yarisen. Pengarna gick till det viktiga och allt annat blev en eftertanke.

Sen har väl praktiskt taget ALLA Toyotor ett allmänt rykte om att vara tråkiga att köra.
Osäker på dom nyare bilarna dock Jag har hört att deras Hybrider har haft div. problem med sin automatlåda osv.

Har också kört några rappa små Golf och dom är roliga Lite gokart-känsla på dom! Tyvärr har dom jag kört strulat som fan med både det ena och det andra...

Skrivet av martinot:

Vet inte om det är så fantastiskt. Har full förståelse för att alla inte har råd att köpa nya bilar, men det kommer som du säger att lösa sig naturligt på sikt med att vi andra väljer att köpa nya bilar. Ganska ofta är detta tjänstebilar som köps av företag. Dessa går sedan vidare, och så småningom blir det ju ett gott utbud av elbilar på beg.marknaden i alla möjliga åldrar, storleksklasser och prisklasser.

Det kommer fungera precis på samma sätt med elbilar som för bensinbilar/dieselbilar. Detta är inte avhängigt motortypen. Det har med marknadsekonomi och hur systemen för sekundärmarknaden fungerar. Tror du felaktigt stirrar dig blind och för mycket på att det är en elmotor istället för bensinmotor. Skillnaderna är mindre än vad man kan tro. Det är ju trots allt normala personbilar vi pratar om.

Japp, här är det jag som varit helt fel ute. Jag trodde legit att så gamla batterier skulle kasta in handduken efter så många år!

Tack för alla fina svar nu måste jag rusa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Japp, här är det jag som varit helt fel ute. Jag trodde legit att så gamla batterier skulle kasta in handduken efter så många år!

Självklart kan allt gå sönder, och med fel konstruktion och användning slitas/degraderas. Men exakt det samma gäller ju även förbränningsmotorer.

De som idag köper beg. måste ju checka att motorn och drivlinan inte är sliten, för att inte köpa grisen i säcken. Finns ju exempel på de som köpt beg. bilar med riktigt slitna motorer, eller sådana som är på väg att rasa helt. Samma sak gäller ju att du som köpare måste checka detta även på elbilar, fast då kanske snarare batterierna än motorerna.

Principen är den exakt samma som idag. Det kommer inte plötsligt bli magisk himmelrike bara för att vi går över till elbilar.

Men det kommer inte plötsligt bli ett helvete heller (som vissa felaktigt vill få det till, eller som de i vissa fall kanske själva även tror på).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom diskussionen just nu verkar främst handla om en 20 år gammal Yaris, så tänkte jag byta ämne till kanske något mer aktuellt...

Tror ni att den pågående Ryska invasionen/kriget kommer att på något sätt påverka tillverkningen och leveranser av nya elbilar från Kina?

Då menar jag inte bara kinamärken utan elbilar rent allmänt, iomed att många europeiska bilmärken görs i Kina.

Verkar som att MG ligger efter minst 1-2 månader med utlovade leveranser, men jag har en känsla att det här kan leda till mycket längre väntetider... eller oroar jag mig i onödan?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Eftersom diskussionen just nu verkar främst handla om en 20 år gammal Yaris, så tänkte jag byta ämne till kanske något mer aktuellt...

Du är tyvärr för sent ute. Vi har redan lämnat det.

Sista inlägget var 100% om beg. elbilar/batterier i framtiden. Inget om Yaris. Sorry.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, att rekommendera en elbil från Volvo blir allt svårare.

Hämtade ju upp min kl 10 idag. Kl 13 var jag tillbaka, för då hade internet i bilen slutat att fungera. Kartor, app store, Spotify etc, inget fungerade med felmeddelandet "Du är i offline-mode". Bilia lyckades inte heller lösa det där och då så service bokad imorgon för bättre genomgång. Google Automotive låter så bra men fy fan vilken dålig implementering Volvo har lyckats med. Tur jag ska vara borta i helgen med annan bil och inte behöver min egen så får Bilia försöka lista ut problemet. Men bra surt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Haha förlåt! Jag blir lätt upp i varv när jag tänker på min lilla Toyota!

Skrivet av martinot:

Sista inlägget var 100% om beg. elbilar/batterier i framtiden. Inget om Yaris. Sorry.

Det låter faktiskt lovande om det du säger, enligt denna artikeln så pratar man om minst 10 år men möjligtvis enda upp till 20 år som ett batteri kommer rulla på. Och då pratar vi ändå om första generationen. Framtida elbilar kanske håller sin kapacitet ännu längre. Många säger att vi behöver uppfinna en ny fantastisk batteriteknik, men enligt min uppfattning så utvecklas ju batterierna varje år? Dom blir ju bara bättre och bättre.

https://blog.evbox.com/uk-en/ev-battery-longevity#:~:text=Und....

Så precis som du säger lär det ju faktiskt inte vara en så jättestor skillnad mellan en 15 år gammal elbil och en 15 år gammal bil med förbränningsmotor! Jag ser hoppfullt på framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, att rekommendera en elbil från Volvo blir allt svårare.

Hämtade ju upp min kl 10 idag. Kl 13 var jag tillbaka, för då hade internet i bilen slutat att fungera. Kartor, app store, Spotify etc, inget fungerade med felmeddelandet "Du är i offline-mode". Bilia lyckades inte heller lösa det där och då så service bokad imorgon för bättre genomgång. Google Automotive låter så bra men fy fan vilken dålig implementering Volvo har lyckats med. Tur jag ska vara borta i helgen med annan bil och inte behöver min egen så får Bilia försöka lista ut problemet. Men bra surt...

Fel kan ju hända alla bilar, men man tycker ju att de skulle kunna uppdatera felaktiga inställningar, programvara eller e-SIM på distans genom OTA. Detta istället för att på gammaldags sätt tvinga in bilarna och folk fysiskt på verkstad så som du blir tvingad ovan, om det bara är fel på inställningar eller programvara.

Å andra sidan så kanske de sett på distans att de behöver byta någon hårdvara som är trasig. Då är det ju inte så märkligt att de behöver ta in bilen på verkstad.

Du får återkomma och rapportera om vad felet var och vilken åtgärd de gör, så kanske det är bra info för andra med samma modell om de får liknande fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Haha förlåt! Jag blir lätt upp i varv när jag tänker på min lilla Toyota!

Jag tror inte du skall hänga upp dig så mycket vad dem skriver här. Jag gissar att han 'martinot' hade tankat kobolt i sin Yaris, det var därför den inte gick nå bra.

Själv garvar jag bara åt övertron till att elbilar kommer vara så billiga att äga.
Sanning är att det inte finns en enda elbil på marknaden som är billigare att äga än en Yaris.

Kör själv på el men har ingen förvanskad syn på att det kommer bli billigt. Men har inga problem med att det får kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag tror inte du skall hänga upp dig så mycket vad dem skriver här. Jag gissar att han 'martinot' hade tankat kobolt i sin Yaris, det var därför den inte gick nå bra.

Själv garvar jag bara åt övertron till att elbilar kommer vara så billiga att äga.
Sanning är att det inte finns en enda elbil på marknaden som är billigare att äga än en Yaris.

Kör själv på el men har ingen förvanskad syn på att det kommer bli billigt. Men har inga problem med att det får kosta.

Nu är ju som sagt detta lite OT; men för din info så hämtade jag upp bilen fulltankad av Circle K själva. Litar på att de vet vad för bränsle som var i bilen. Den hackade eller sotade inte som det skulel gjort om det var fel på bränslet. Så din teori stämmer inta (det var helt enkelt en hemsk och genomusel bil att framföra; både acca med när man skulle köra om, och usel upplevelse att ligga och marscha med på motorväg, något som alla andra småbilar jag kört klarar bättre).

On-topic;

När man jämför bilar så får man ju jämföra inom samma storleksklass. Du kan ju inte jämföra en liten fossilbil som Yaris med en stor dyr elbil från Tesla eller Porsche.

Sedan är det inte säkert att en elbil blir billigast. Tror inte någon här i tråden påstått det som en absolut sanning.

Man får helt enkelt räkna på det från falla till fall. Det beror på vilka körmönster man har, om man kan ladda billigt och enkelt hemma, vad det blir för skatter på de olika alternativen, vad försäkring hamnar på, vad det blir för förmånsbeskattning (om det är förmåns/tjänstebil), etc.

Det jag kan rekommendera dig är att räkna på vad som gäller för dig själv i just ditt fall med dina förutsättningar.

Enklast är att starta här: https://teslakalkylen.se/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

det var helt enkelt en hemsk och genomusel bil att framföra; både acca med när man skulle köra om, och usel upplevelse att ligga och marscha med på motorväg, något som alla andra småbilar jag kört klarar bättre.

Jag tycker dem rullar på rätt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=b5HymlvopgA

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fel kan ju hända alla bilar, men man tycker ju att de skulle kunna uppdatera felaktiga inställningar, programvara eller e-SIM på distans genom OTA. Detta istället för att på gammaldags sätt tvinga in bilarna och folk fysiskt på verkstad så som du blir tvingad ovan, om det bara är fel på inställningar eller programvara.

Å andra sidan så kanske de sett på distans att de behöver byta någon hårdvara som är trasig. Då är det ju inte så märkligt att de behöver ta in bilen på verkstad.

Du får återkomma och rapportera om vad felet var och vilken åtgärd de gör, så kanske det är bra info för andra med samma modell om de får liknande fel.

Bilen varnade att den inte hade internet och var i offline-mode. Stämmer det så är det lite svårt att se nånting på distans

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Haha det tror jag inte han hade! Jag tror bara det fanns en förvirring kring hur Toyota har hanterat småbilskategorin.
Andra moderna småbilar är rätt så bekväma och sportiga vid det här laget, men hållbarheten är tveksam. Min 2018 Skoda Fabia hade en trasig AC efter bara ett år...

Toyotas lågprisbilar är generellt sett mer "tråkiga" och mindre bling bling, ljudisolering, komfort osv. Pengarna går till motorn och drivlinan... Detta är i alla fall min uppfattning efter att ha kört lite diverse småbilar genom åren. Stora bilar undviker jag helt! xD

Angående priserna på elbilar så kommer ju priserna fortsätta minska så länge efterfrågan finns kvar länge nog.
Det är ju lite moment 22 just nu: Det måste finnas elbilar för att man ska bygga mer laddstolpar och det måste finnas laddstolpar för att folk ska köpa elbilar, dom flesta av oss bor i små lägenheter och har knappt tillgång till parkering alls... Så jag tror det är en viktig punkt vi kan förbättra! Mer stolpar!

Men vi får väl se, just nu är det ju brist på både det ena och det andra när det kommer till diverse resurser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Det där är faktiskt en bil som jag funderade på att beställa en gång (men har inget med varken ämnet kring Yaris, eller diskussionen kring elbilar att göra).

Skrivet av Chromatic:

Haha det tror jag inte han hade! Jag tror bara det fanns en förvirring kring hur Toyota har hanterat småbilskategorin.

Nej det var en Yaris jag hyrde (har inget att göra med bilen som det länkades till).

Kanske vi skall återgå till elbilar nu?

Ni entusiaster över denna (IMO förfärligt vedervärdiga) bilen får starta egen Yaris-tråd där ni kan nörda.

Apropå Toyota och elbilar, så förutsäger jag att de kommer tappa sin #1 position i världen tack vare deras senfärdighet och tidigare dissningar av elbilar. Är bara en tidsfråga innan VAG, Hyundai/Kia och ett antal kineser gått förbi Toyota. Hade inte varit så anti-elbilar så hade framtiden sett mycket ljusare ut för de.

Nu riskerar de att bli morgondagens Nokia eller Kodak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej det var en Yaris jag hyrde (har inget att göra med bilen som det länkades till).

Tror du missförstod, jag syftade inte alls på hans film utan enbart vad du delade med dig!

Jag tror också Toyota kommer få betala dyrt i det långa loppet, dom har verkligen klamrat sig fast vid sina hybrider väldigt länge nu, och vad jag har hört så har många utav dom även haft problem med sina automatlådor och andra div. problem... Jag hade aldrig köpt en bil där dubbelt så mycket grejer kan pajja... En motor räcker!

Permalänk
Medlem

Ikea storsatsar på snabbladdning för elbilar – ska bli en laddhubb

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/ikea-storsatsar-pa-snab...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chromatic:

Det är ju lite moment 22 just nu: Det måste finnas elbilar för att man ska bygga mer laddstolpar och det måste finnas laddstolpar för att folk ska köpa elbilar, dom flesta av oss bor i små lägenheter och har knappt tillgång till parkering alls... Så jag tror det är en viktig punkt vi kan förbättra! Mer stolpar!

Men vi får väl se, just nu är det ju brist på både det ena och det andra när det kommer till diverse resurser...

Njae, en majoritet av svenska befolkningen bor faktiskt i hus - och av de 4,4 miljoner som bor i lägenhet är det 2,6 miljoner som bor i hyresrätt. Resterande bor i föreningar och kan alltså aktivt påverka styrelsen (eller gå med i styrelsen själva) för att driva på installationen av laddplatser. Att många av dessa sen inte gör det utan hellre gnäller till andra att det saknas laddplatser är en annan femma.

Med det sagt så håller jag med om att det behövs fler laddstolpar. Många fler! Men det bästa för miljö och trafik är att samhället byggs så att de som bor i lägenhet i innerstad (åtminstone i 100 tusen + städer) inte behöver bil i huvudtaget.

"Av den svenska befolkningen bor 5,4 miljoner, eller 52 procent, i småhus. Cirka 4,4 miljoner eller 42 procent, bor i lägenhet. Av dessa bor de flesta, 60 procent, i en hyresrätt.27 dec. 2021"

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/mannisko...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Nu är ju som sagt detta lite OT; men för din info så hämtade jag upp bilen fulltankad av Circle K själva. Litar på att de vet vad för bränsle som var i bilen. Den hackade eller sotade inte som det skulel gjort om det var fel på bränslet. Så din teori stämmer inta (det var helt enkelt en hemsk och genomusel bil att framföra; både acca med när man skulle köra om, och usel upplevelse att ligga och marscha med på motorväg, något som alla andra småbilar jag kört klarar bättre).

On-topic;

När man jämför bilar så får man ju jämföra inom samma storleksklass. Du kan ju inte jämföra en liten fossilbil som Yaris med en stor dyr elbil från Tesla eller Porsche.

Sedan är det inte säkert att en elbil blir billigast. Tror inte någon här i tråden påstått det som en absolut sanning.

Man får helt enkelt räkna på det från falla till fall. Det beror på vilka körmönster man har, om man kan ladda billigt och enkelt hemma, vad det blir för skatter på de olika alternativen, vad försäkring hamnar på, vad det blir för förmånsbeskattning (om det är förmåns/tjänstebil), etc.

Det jag kan rekommendera dig är att räkna på vad som gäller för dig själv i just ditt fall med dina förutsättningar.

Enklast är att starta här: https://teslakalkylen.se/

Era skilda upplevelser tror jag har att göra med olika versioner av bilen. Toyotas CVT-växellåda är hemsk i mina ögon och de har sådana på alla hybrider, men inte på andra motorer vad jag förstår. Men många lär sig ju dess beteende och anammar en annan körstil som passar den och då kanske den funkar helt ok. Problemet för mig handlar om att det inte händer något när man trycker på gasen, mer än att motorn varvar mer, sen efter en evinnerlig tid börjar bilen accelerera. Att motorvarvet inte känns som det har någon relation till kraften man får känns ju också väldigt konstigt. Många gillar dessa bilar dock, men jag tror det mest handlar om de som inte är det minsta intresserade av bilar, körkänsla eller liknande utan dom bara vill ha ett billigt och hållbart transportmedel.

Angående kalkylen så är det klart att det i vissa situationer går att komma billigare undan med en snål hybrid eller så, låg skatt och låg förbrukning gör ju att elbilens högre kostnad tar ett tag att tjäna in liksom, och laddar man mest på snabbladdare så kanske man aldrig når dit förstås. Men andrahandsvärdet är ju svårt att förutse förstås, elbilar känns säkrare på sikt, men Toyota håller också sitt värde bra tack vare kvalitetsryktet som ju också är rätt välförtjänt. Men går bensinen upp, vilket känns rätt troligt just nu i alla fall, så tror jag alla fossilbilar kommer att tappa rejält.