Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Är krav på laddplatser vid nybygge sedan X antal år sedan, känns som någon fuskade i projekteringen

Flera år är det väl ändå inte, om det inte finns andra regler som jag missat gäller väl kravet från mars förra året.
Och då vid bygglov sökta efter det datumet, så nog kommer det dröja något år till innan det blir aktuellt vid alla nybyggen.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/nyheter-pa-pbl-kunskapsbanken/laddfordon/

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Personligen fattar jag inte varför jag ens skall överväga att köpa en ny bil för en halv mille, skuldsätta mig över öronen för att få ner soppapriset? Kommer rulla vidare i min 6 år gamla Hyundai tills den rasar....

Alla har olika ekonomi, olika krav/förväntningar (på bilar, och andra saker i livet), så det som är rätt för en person kan vara fel för andra, och det som är fel för en själv kan vara rätt för andra.

Hade jag varit fattig så hade jag absolut inte prioriterat en ny bil. Inte värt att skuldsätta sig för. Det är därför jag tycker att det blir märklig jämförelse att någon skulle väga mellan en beg. bil för 15 papp och en för uppåt miljonen. Känns inte realistiskt för normala situationer.

Däremot så gör en del felet att applicera sin egen situation att automatiskt gälla alla andra i världen. Det är ett enkelt fel att göra, då alla som sagt har olika förutsättningar, som innebär att deras val i liven ibland blir lite olika.

Själv så kör vi enbart fabriksnya bilar, men det beror på att det kostar oss väldig lite. Den bil jag har (M3 LR AWD) kostar mig ganska exakt inkomsten från en arbetsdag i månaden. Då gör det inte så mycket att bilen står mest oanvänd (speciellt nu i Covid har den blivit väldigt sparsamt använd, och har endast 1000 mil på mätaren).

Hade jag köpt privat så hade jag nog inte köpt en ny bil, utan satsat på en 2-3 år gammal bil som tappat mest i värdeminskning (förutom nu med elbilar, som är löjligt dyra beg. som innebär att man ibland lika gärna kan köpa en ny).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

11 kW?

Jag orkar inte ens bry mig om att ta tiden och koppla in laddkabeln om jag bara skall handla något. Inte värt den tiden och besväret att fippla med kabeln även om det är gratis el.

Det får allt vara minst 50 kW för att jag skall orka plugga in om jag skall gå och handla något (som gjort någon gång hos tex. Lidl).

Däremot är 11 kW perfekt som destinationsladdning, tex. på hotell som man stannar över på natten, eller på jobbet där man kan ladda under hela arbetsdagen.

Gällande AVAS så tänker jag bara på det när jag backar. Hör de inte (om jag inte lyssnar väldigt noga och specifikt efter det) när jag normalt kör framåt. Men det finns kanske värre implementationer. Vad är det för modell du kör?

Tanken är väl att man ska stanna så länge som möjligt?

Inne i bilen är inte farligt alls men utanför låter det som en lastbil backar. Grannarna har påpekat det flera gånger, Kia eniro. De har fått massiv kritik på diverse forum och Reddit. Kanske åtgärdat på nyare modeller?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inne i bilen är inte farligt alls men utanför låter det som en lastbil backar. Grannarna har påpekat det flera gånger, Kia eniro.

Säkert. Kanske passar andra som hänger en hel dag på ett köpcentrum.

Vi är alla olika, men själv hatar jag sådant. Köper nästan allt på nätet. Snabbare, bekvämare, större utbud, bättre priser (oftast) och slipper trängas med folk.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Inne i bilen är inte farligt alls men utanför låter det som en lastbil backar. Grannarna har påpekat det flera gånger, Kia eniro. De har fått massiv kritik på diverse forum och Reddit. Kanske åtgärdat på nyare modeller?

https://youtu.be/eHTokezTaGE

Jävlar vilket störande ljud, jag hade lagt mig under bilen och klippt kabeln till högtalaren direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Säkert. Kanske passar andra om hänger en hel dag på ett köpcentrum. Vi är alla olika, men själv hatar jag sådant. Köper nästan allt på nätet. Snabbare, bekvämare , större utbud, bättre priser (oftast) och slipper trängas med folk.

När jag ska handla så vet jag redan vad jag ska ha, går kortaste vägen mellan hyllorna till nästa vara, självskannar dessutom, så man slipper stå en kvart i kö för att få betala.
In-plocka-ut max en kvart för att fylla 1-2 plastkassar.

Sitter hellre i bilen än springer runt i butiker i flera timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

När jag ska handla så vet jag redan vad jag ska ha, går kortaste vägen mellan hyllorna till nästa vara, självskannar dessutom, så man slipper stå en kvart i kö för att få betala.
In-plocka-ut max en kvart för att fylla 1-2 plastkassar.

Sitter hellre i bilen än springer runt i butiker i flera timmar.

Jo, samma sak gäller mig när jag handlar i någon fysisk butik.

Brukar handla i fysisk butik för mat/livsmedel (tycker det är trevligt att se matvarorna jag handlar, och föredrar det framför nätbeställningar som jag testat med mat.se och andra tjänster). Men även om jag skall ha en pryl eller produkt i en fysisk butik (kanske handlar prylar 10% i fysisk butik, och 90% på nätet skulle jag uppskatta), så brukar det gå på en 10-20 minuter.

Sällan jag lägger flera timmar i en butik eller köpcentrum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Oj! Det var det dj-vligaste! Förstår att du inte gillar det.

Checka om du inte kan göra någon inställning i bilen?

Går inte det så sök på nätet om tips att rycka säkring (om bilen har det), eller om du kan dra ur/klippa kabeln till högtalaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Alla har olika ekonomi, olika krav/förväntningar (på bilar, och andra saker i livet), så det som är rätt för en person kan vara fel för andra, och det som är fel för en själv kan vara rätt för andra.

Hade jag varit fattig så hade jag absolut inte prioriterat en ny bil. Inte värt att skuldsätta sig för. Det är därför jag tycker att det blir märklig jämförelse att någon skulle väga mellan en beg. bil för 15 papp och en för uppåt miljonen. Känns inte realistiskt för normala situationer.

Däremot så gör en del felet att applicera sin egen situation att automatiskt gälla alla andra i världen. Det är ett enkelt fel att göra, då alla som sagt har olika förutsättningar, som innebär att deras val i liven ibland blir lite olika.

Själv så kör vi enbart fabriksnya bilar, men det beror på att det kostar oss väldig lite. Den bil jag har (M3 LR AWD) kostar mig ganska exakt inkomsten från en arbetsdag i månaden. Då gör det inte så mycket att bilen står mest oanvänd (speciellt nu i Covid har den blivit väldigt sparsamt använd, och har endast 1000 mil på mätaren).

Hade jag köpt privat så hade jag nog inte köpt en ny bil, utan satsat på en 2-3 år gammal bil som tappat mest i värdeminskning (förutom nu med elbilar, som är löjligt dyra beg. som innebär att man ibland lika gärna kan köpa en ny).

Så om man inte utan att blinka kan kasta upp en halv mille på en bil så anses man som fattig?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Som sagt, alla prioriterar olika. En del bryr sig om mänsklighet och miljö, andra är "me myself and I" och vill inte lägga en krona extra på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Så om man inte utan att blinka kan kasta upp en halv mille på en bil så anses man som fattig?

500k är ju inga jättepengar idag. Kolla på vad boende kostar som jämförelse t ex. En utlandsresa 2 v med 2 vuxna + 2 barn är nästan 100k bara det. (Inte sista minuten till Rumänien nu men en thailandssemester t ex)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, tar ju en timme för att endast få 10 kW (med förluster). Man får handla i bra många timmar för att det skall vara lönt besväret.

Det är ju bara att koppla in kabeln.
Få 10 kW helt gratis som en nice topup är väl inget fel?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jävlar vilket störande ljud, jag hade lagt mig under bilen och klippt kabeln till högtalaren direkt.

Jobbigt ljud, frågan är om bilbesiktningen kollar om den fungerar.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Man behöver inte "kasta upp" en halv mille. De flesta finansierar ett nybilsköp med avbetalning, eller leasar. Vanliga bilar kostar ungefär 500k nuförtiden, om man inte vill ha en småbil eller östeuropeiskt utan modern teknik.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk

Det många missar i "lägga ut en halv miljard på bil" diskussionen är TOTAL KOSTNADEN. DVS vad bilen kostar dig över en ägande cykel.
Även om du åker runt i en 15k skrothög så är det inte säkert att de i slutändan blir så mycket billigare än att tom köpa ny.
Vissa kostnader kommer man inte ifrån.
Skatt
service (även om du gör det själv är det inte gratis)
däck
vindrutetorkare
bränsle
och fortfarande en värdeminskning eftersom tillslut så blir bilen obrukbar.
Nästan samtliga parametrar ovan är dyrare på en gammal bil. och drar du ut reparationerna du lär göra på en 15år+ gammal bil över en cykel så hamnar du troligen i spannet 500-1000kr i månaden.
2000-3000kr kostar en bil att ha i månaden. Med tur som en stor variabel.

Historiskt har man fått mest bil per krona om man köper en 3år gammal bil o har den i 4år.
Just nu är det bilbrist. Mycket begagnade bilar (2-5år gamla) säljs för nästan nypriser.
Det gör att just nu (speciellt med klimatbonusen (om de nu tillsätts nå mer pengar)) är det kanske tom mer lönt, per månad, att köpa/leasa en ny bil.

I min bok så om kan man leasa en sprillans ny bil för 3000kr i månaden, och sätter det i relation till uträkningen kring begagnat så finns det totalt 3 variabler som gör att man skulle vilja åka skruttbilar.
1. martyrskap?
2. inte kreditvärdig?
3. matematisk analfabet

Permalänk
Medlem

IDK, jag kanske missförstod titeln på tråden men jag hoppade in för att jag är intresserad elbilar. Känns lite som att den här tråden hemsöks av fossilspöken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja den här tråden har hamnat snett sista tiden. Folk som inte vill köra elbil för att deras gamla ICE är så mycket bättre, får gärna göra det, men skriva varför i den här tråden kan man ge fan i. Vi som faktiskt är intresserade av elbilar är exakt noll intresserade av era gamla bilar. Håll er till ämnet eller skapa en egen tråd "ICE vs elbil".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ja den här tråden har hamnat snett sista tiden. Folk som inte vill köra elbil för att deras gamla ICE är så mycket bättre, får gärna göra det, men skriva varför i den här tråden kan man ge fan i. Vi som faktiskt är intresserade av elbilar är exakt noll intresserade av era gamla bilar. Håll er till ämnet eller skapa en egen tråd "ICE vs elbil".

👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Man behöver inte "kasta upp" en halv mille. De flesta finansierar ett nybilsköp med avbetalning, eller leasar. Vanliga bilar kostar ungefär 500k nuförtiden, om man inte vill ha en småbil eller östeuropeiskt utan modern teknik.

Vanliga bilar?! 500K?! Ok.... Det stora problemed med Leasing t.ex. för min del, är att de erbjuder alldeles för kort körsträcka. Jag kör strax under 3000 mil per år och det har jag inte hittat ngn som kan erbjuda för vettiga pengar.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag har skapat en ny tråd för dig Anonymous FTW och de som vill diskutera 15k ICE bilar, leasea eller köpa och annat. Tack och hej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tur att min Kia Niro 2022 inte låter sådär

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Personligen fattar jag inte varför jag ens skall överväga att köpa en ny bil för en halv mille, skuldsätta mig över öronen för att få ner soppapriset? Kommer rulla vidare i min 6 år gamla Hyundai tills den rasar....

Men snälla ni.
Vad jag inte fattar är vad ni gör och ojjar er över ekonomiska lik till bilar i denna tråden? Skapa en ny tråd där ni kan hålla till, där kan ni jämföra vem som kör billigast. Sedan kan jag komma in i den tråden som cyklist och göra mig lustig över era dyra bilar.
Edit: Sorry, såg att någon fixat detta åt er några inlägg upp...

OnT: Var en sväng i Norge i veckan, kinesiska märken som t.ex. Xpeng rullar runt en hel del fordon där nu. Xpeng såg lite bättre ut irl än på video/bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Vanliga bilar?! 500K?! Ok.... Det stora problemed med Leasing t.ex. för min del, är att de erbjuder alldeles för kort körsträcka. Jag kör strax under 3000 mil per år och det har jag inte hittat ngn som kan erbjuda för vettiga pengar.

Topp 20 januari månad sålda bilar.

VOLVO XC40
KIA NIRO
VOLVO XC60
VOLVO S/V60
KIA CEED
VW ID.4
TOYOTA RAV 4
FORD KUGA
VW T-ROC
VOLVO S/V90N
VW TIGUAN
MG EHS
KIA EV6
VW PASSAT
TOYOTA YARIS
TOYOTA YARIS CROSS
NISSAN LEAF
SKODA OCTAVIA
Polestar 2
BMW 3-SERIE

Inte många av dessa som inte ligger betydligt under 500 kkr, och allihop får väl verkligen klassas som normala bilar. Eller tycker du det är väldigt onormala bilar som ligger topp 20?

Själv har jag beställt en Cupra Born och den hamnade på 493 kkr. Också en "normal" bil. Varken lyx- eller sportbil, utan en normal bruksbil.

Begreppet "vettiga pengar" är också helt värdelöst. Säg hur mycket just Du vill spendera så finns det en chans att hjälpa dig. Min bil kommer kosta mig 5000 kr inkl allt i månaden. Det tycker jag uppenbart är vettigt eftersom jag redan beställt den. Vissa tycker 1500 kr och andra 10000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Nu känns det som tråden börjar spåra ur... men en kort förklaring:

Ingen aning var olika gränser går för olika uttryck. Det lämnar jag till dig eller andra att fokusera på och reda ut. Är inte ute efter att komma med olika definitioner av klass, inkomstgrupper, etc. Tycker sådant är rätt ointressant. Det blir dessutom lätt en dj-vla metadiskussion som faller utanför trådens ämne om elbilar.

Vad jag menar är att det är onödigt att sätta sig i skuld om man inte måste, och om man har begränsade medel. Jag hade alltså själv skippat bil, eller om jag måste verkligen ha bil, satsat just på en billig sådan. Än mindre hade jag då kikat på att köpa en splitter ny bil mellan 0,5-1 mille. Har jag inte ett väldigt speciellt rationellt argument för det, så känns det som att det då vore en trolig felprioritering att göra. Bättre att satsa pengarna i studier eller annat som gör att man kan lyfta sina inkomster och förbättra sina arbetsmöjligheter.

Men tror det som sagt finns bättre trådar att diskutera sådant här i. Bättre att försöka hålla oss till elbilar här (politiska och ekonomiska diskussioner kan vi föra, men helst i lämpligare forumdelar).

Nu till mer relevant on-topic...

För att diskutera lite mer on-topic, så kan jag rekommendera denna grymma test som bilförbundet NAF i Norge gjort (grymt bra förening som jag själv varit med i när jag jobbade i Norge). De har praktiskt testat alla de vanligaste elbilarna, och jämfört officiellt WLTP-räckvidd, men verklig räckvidd på norska vintervägar.

De har startat på 100% SoC, och sedan gett sig ut i kylan och kört tills bilarna stannat. Mycket bra konkret verklighetsbaserat test! Nu skiljer ju sig vägförhållanden i Sverige lite från Norge (högre snittfart, men mindre backar), men ändå högst relevant för dig och alla andra här som är nyfikna på att skaffa elbilar.

https://www.motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekke...

Citat:

Her er rekkeviddetallene:

Modell (temp. varierte fra 0° til -10°) WLTP-tall STOPP Avvik

Tesla Model 3 LR Dual motor 614 km/14,7 kWh 521 km -15,15 %
Mercedes-Benz EQS 580 4matic 645 km/18,3 kWh 513 km -20,47 %
BMW iX xDrive50 591 km/21,4 kWh 503 km -14,89 %
Tesla Model Y LR Dual motor 507 km/16,9 kWh 451 km -11,05 %
Volkswagen ID.3 PRO S 539 km/16,3 kWh 435 km -19,29 %
Kia EV6 2WD 528 km/16,5 kWh 429 km -18,75 %
NIO ES8 LR 7-seter 488 km/21,5 kWh 425 km -12,91 %
Kia EV6 4WD 484 km/18,0 kWh 423 km -12,60 %
Volkswagen ID.4 Pro 485 km/18,4 kWh 414 km -14,64 %
Hyundai Ioniq 5 2WD 481 km/16,8 kWh 408 km -15,18 %
BMW i4 M50 497 km/19,0 kWh 406 km -18,31 %
Skoda Enyaq iV80X 477 km/18,2 kWh 403 km -15,51 %
Porsche Taycan 4 Cross Turismo 456 km/22,4 kWh 402 km -11,84 %
Polestar 2 LR Single motor 517 km/18,6 kWh 400 km -22,63 %
Audi e-tron GT 463 km/21,1 kWh 392 km -15,33 %
Xpeng P7 470 km/19,4 kWh 383 km -18,51 %
Audi e-tron Q4 40 485 km/18,6 kWh 380 km -21,65 %
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tommer) 460 km/17,7 kWh 369 km -19,78 %
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD (20-tommer) 430 km/17,7 kWh x x
BYD Tang 400 km/21,6 kWh 356 km -11,00 %
Volkswagen ID.4 GTX 466 km/18,6 kWh 353 km -24,20 %
Audi e-tron Q4 50 quattro 459 km/19,1 kWh 349 km -23,97 %
Skoda Enyaq iV80 509 km/17,7 kWh 347 km -31,83 %
Tesla Model 3 SR 448 km/14,0 kWh 346 km -22,87 %
Polestar 2 LR Dual motor 476 km/20,2 kWh 340 km -28,57 %
Polestar 2 LR Dual motor (m bagasje) 470 km/19,5 kWh x x
Cupra Born 395 km/15,4 kWh 339 km -14,18 %
Volvo C40 Recharge 437 km/21,1 kWh 333 km -23,80 %
Mercedes-Benz EQA 250 401 km/17,7 kWh 331 km -17,46 %
BMW iX xDrive40 402 km/20,7 kWh 316 km -21,39 %
Mercedes-Benz EQB 350 4matic 407 km/18,1 kWh 315 km -22,60 %
Opel Mokka-e 338 km/16,2 kWh 263 km -22,19 %
Peugeot e-2008 320 km/15,6 kWh 228 km -28,75 %

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även i detta finns det olika användningsområden. Jag personligen åker aldrig längre än 15-20 mil (och det är extremt sällan) så en bil med 20 mils räckvidd räcker utmärkt för mig.

För de som är i fjällen ofta, har sommarstuga där det ofta är -30 grader eller åker på bilsemester i Europa så är räckvidd det som räknas och styr inköpet.

Men testet som är gjort är bra och ger en fingervisning om vad man kan vänta sig WLTP vs IRL på vintern.

Edit: Jag provade att köra utan A/C och bara med stolsvärme och rattvärme idag. Då räckte 18,5 kwh/mil för mig. Med A/C så är det närmre 20-21 kwh/mil. Så det är mycket som spelar in på räckvidd gällande elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det är ju bara att koppla in kabeln.
Få 10 kW helt gratis som en nice topup är väl inget fel?

Det väljer man själv.

För de som handlar väldigt länge (en eller flera timmar), eller de som råkat få slut på batteriladdning, och vill kunna ta sig hem den sista milen med marginal, så är det ju bra att möjligheten finns. Säger inte att det är fel att det finns.

Är jag dock typiskt inne och handlar i ca en kvart så blir det endast ca 2,5 kWh. Det motsvarar ca. 4-5 kronor. Tycker personligen det inte är värt att lägga 5 minuter extra på att packa ur kabel, koppla in i bägge ändar, och sedan koppla ur och rulla ihop allt när jag är tillbaka. Blir en rätt dålig timpeng på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Leasar så jag vågar inte göra några ingrepp. Hade jag köpt den hade jag gjort det direkt.

Finns några inlägg på diverse forum där man kan sätta in en säkring med en knapp så man kan stänga av och på. Tyvärr så går det fler grejer på samma säkring så den lösningen är tveksam.
https://www.insideevsforum.com/community/index.php?threads/ho...

Nästa bil ska jag lyssna från utsidan ordentligt. Som sagt, inuti märks det knappt och inget jag funderade på ens när jag provkörde.

Skrivet av martinot:

Säkert. Kanske passar andra som hänger en hel dag på ett köpcentrum.

Vi är alla olika, men själv hatar jag sådant. Köper nästan allt på nätet. Snabbare, bekvämare, större utbud, bättre priser (oftast) och slipper trängas med folk.

Samma här men alla är inte som oss.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Min Mach E låter som en lastbil när den backar. Biip biip biip ni vet. Men bättre det än att man kör på någon som inte är uppmärksam tänker jag. Iofs hade man kanske önskat att allt sådant hade en knapp eller inställning för ljudlös eller ej (liksom motorljudet i låga hastigheter) men då det är en säkerhetsfunktion så blir det lite dumt på sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Min Mach E låter som en lastbil när den backar. Biip biip biip ni vet. Men bättre det än att man kör på någon som inte är uppmärksam tänker jag. Iofs hade man kanske önskat att allt sådant hade en knapp eller inställning för ljudlös eller ej (liksom motorljudet i låga hastigheter) men då det är en säkerhetsfunktion så blir det lite dumt på sätt och vis.

Gränsen är ju ett visst decibel antal men tillverkaren behöver ju inte dubbla det tänker jag. Varför inte tillåta användaren att ställa in det högre än gränsen om man vill istället? Eller sätt på en mick på bilen så kan den justera ljudet till den nivå som anses nödvändig givet situationen. En parkering kanske kräver lite mer medans ett lugn villaområde knappt något alls.

Tänk på framtidens parkeringar vilket evigt blippande det kommer att bli, till slut så kommer ingen reagera ändå tänker jag?

Även motorljud går ju inte att stänga av längre, var någon lag förra sommaren som gick i kraft men det har diskuterats tidigare i tråden. 😀

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Betala 3000 för något som inte är ditt låter ju som något för lyxfällan.

Finns de som betalar för att bo i hyresrätter. Det måste ju inte bara vara "lyxfällan-personer" (även om de kanske skulle enligt dig utgöra en större grupp bland hyresgäster - vad vet jag). Sedan kan jag personligen hålla med om att det historiskt i snitt är mycket smartare och på lång sikt betydligt mer ekonomiskt att bo i BRF eller eget hus (hade vi inte gjort karriär inom BRF, så hade vi aldrig haft råd att ha ett hyfsat stort hus i ett bättre området vid havet utanför storstan).

Om man skall köpa eller leasa en elbil får man ju kika på från fall till fall. Det kan ju finnas flera saker som talar för det ena eller andra. Så ser det inte riktigt så svart/vitt där. Har även sett riktigt bra kampanjer på leasing av just elbilar (många stora biltillverkare vill inte rea aktuella priser på direktköp på aktuella modeller, då det kan störa kunder som betalar fullpris).

Tror också att hyra och bilar som tjänster kommer öka i marknaden i framtiden, och färre som kommer äga sina personbilar.

En bra fördel med leasing som privatperson när det gäller elbilar, så kan man testa på om man är osäker om det är rätt. Eller om man vill ha flexibiliteten att kunna byta elbil om man är osäker på vilken modell som kommer passa.

Fördelen med leasing för företag (som tex. de företag som tillhandahåller tjänste/förmånsbilar till personal) är ju att man då skattetekniskt kan dra av halva momsen.

Är du osäker, eller rädd för att testa en elbil, testa att hyra eller leasa en en kortare period är min rekommendation. Kommer du sedan fram till att det är mer fördelaktigt för dig att köpa elbilen, så har du ju ändå fått testa bilen innan du "comittar" dig med ett köp.

Visa signatur