Hur många RGB fläktar kan jag koppla till mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Hur många RGB fläktar kan jag koppla till mitt moderkort?

Jag har ett ASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI med två inkopplade fläktar utan rgb som följde med chassit (Kolink stronghold overseer) Har kollat på att införskaffa ett 3-pack med rgb fläktar. Har dock bara två rgb headers på moderkortet och undrar om man behöver en för varje fläkt. Plus att om jag har de tre fläktarna i om jag skulle även kunna behålla mina äldre fläktar?

Tack på förhand för svar!

Visa signatur

i5 10400F 2.9 GHz | Acer GTX 1060 3GB | 16GB Corsair Vengeance LPX 2666 GHz | Corsair HX520W | ASUS TUF B560 PLUS-WIFI | Cooler Master Hyper 212 Evo V2 | Kolink Stronghold Overseer

Permalänk
Medlem

Jag har 1 ARGB-header och jag har 5 fläktar och 1 pump inkopplade i den. Man daisy-chainar.

Permalänk

kolla så du väljer rätt rgb standard finns 2 typer

12V rgb och 5v Argb och de är inte kompatibla med varandra.

men rent generellt kan du väl daicy chaina typ ~150 dioder eller något sånt innan du behöver injesera styrsignalen på nytt för att få ut korrekt färg med Argb

med den andra typen av rgb 12V varianten har jag ingen koll.

edit:
ser ut som att ditt moderkort har både en 5V ARGB header och en 12V rgb header enligt manualen.

med 3A begränsning på bägge utgångarna så teoretiskt med ~20mA per led så blir det som jag sa ovan i runda slängar 150 dioder per utgång

dessa fläktar borde gå utmärkt på det moderkortet
https://www.inet.se/produkt/5323467/arctic-cooling-p12-a-rgb-...

verkar ha 12 dioder per fläkt så ~0.24A per fläkt så totalt 12 fläktar på din 5V rgb header för att inte gå över 3A begränsning på ARGB porten

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fläktar som sitter nära varandra kan med fördel parallellkopplas med y-kablar så du inte behöver använda en header per fläkt.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svaren!

Visa signatur

i5 10400F 2.9 GHz | Acer GTX 1060 3GB | 16GB Corsair Vengeance LPX 2666 GHz | Corsair HX520W | ASUS TUF B560 PLUS-WIFI | Cooler Master Hyper 212 Evo V2 | Kolink Stronghold Overseer