Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flytkorken:

Det många missar i "lägga ut en halv miljard på bil" diskussionen är TOTAL KOSTNADEN. DVS vad bilen kostar dig över en ägande cykel.
Även om du åker runt i en 15k skrothög så är det inte säkert att de i slutändan blir så mycket billigare än att tom köpa ny.
Vissa kostnader kommer man inte ifrån.
Skatt
service (även om du gör det själv är det inte gratis)
däck
vindrutetorkare
bränsle
och fortfarande en värdeminskning eftersom tillslut så blir bilen obrukbar.
Nästan samtliga parametrar ovan är dyrare på en gammal bil. och drar du ut reparationerna du lär göra på en 15år+ gammal bil över en cykel så hamnar du troligen i spannet 500-1000kr i månaden.
2000-3000kr kostar en bil att ha i månaden. Med tur som en stor variabel.

Historiskt har man fått mest bil per krona om man köper en 3år gammal bil o har den i 4år.
Just nu är det bilbrist. Mycket begagnade bilar (2-5år gamla) säljs för nästan nypriser.
Det gör att just nu (speciellt med klimatbonusen (om de nu tillsätts nå mer pengar)) är det kanske tom mer lönt, per månad, att köpa/leasa en ny bil.

I min bok så om kan man leasa en sprillans ny bil för 3000kr i månaden, och sätter det i relation till uträkningen kring begagnat så finns det totalt 3 variabler som gör att man skulle vilja åka skruttbilar.
1. martyrskap?
2. inte kreditvärdig?
3. matematisk analfabet

När vi jämförde TCO på vår 20 år gamla Volvo mot att leasa ny elbil var skillnaden drygt 1500kr/månad (om inte mer just nu med tanke på oljepriset). För oss var det en no brainer att få köra en helt ny bil för de pengarna med hög säkerhet, snabb, fräsch, garanti, låg risk för problem etc. Köra hundra mil om dan är inget vi gör, 2-3 mil på sin höjd. 😃 Sen tycker jag det är dumt att binda upp massa pengar i en bil, de är bättre att ha på börsen.

Visst hade vi kunnat köpt en fem år gammal bil eller något men ICE känns som att köra familjen flintas stenåldersbilar. Även de allra billigaste.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

När vi jämförde TCO på vår 20 år gamla Volvo mot att leasa ny elbil var skillnaden drygt 1500kr/månad (om inte mer just nu med tanke på oljepriset). För oss var det en no brainer att få köra en helt ny bil för de pengarna med hög säkerhet, snabb, fräsch, garanti, låg risk för problem etc. Köra hundra mil om dan är inget vi gör, 2-3 mil på sin höjd. 😃 Sen tycker jag det är dumt att binda upp massa pengar i en bil, de är bättre att ha på börsen.

Visst hade vi kunnat köpt en fem år gammal bil eller något men ICE känns som att köra familjen flintas stenåldersbilar. Även de allra billigaste.

https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/901210/images/2010/flintstonedm2004_468x343_17007817_82505297.jpg

Jo precis. Jag har i tre omgångar köpt 3åringar och sålt som 7åringar. Nu säljer jag en 5åring för att leasa ny.
Gapet upp från den jag har nu och min nya bil är ca 600kr i månaden (uppskattat). Och det mjuka värdet (livskvalitet) är otroligt mycket högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/901210/images/2010/flintstonedm2004_468x343_17007817_82505297.jpg

Nu har ju inte alla tyvärr begåvningen eller insikten att räkna på totalkostanden för olika alternativ. Säger inte att elbilar alltid kommer komma ut i topp (beror på en massa parametrar, och främst hur mycket man kör om året, och om man kan tänka sig att harva runt i gamla slitna bilar som kräver service i tid och otid, eller inte).

Däremot är det ju begåvat och utmärkt, att som ni just qjort, att räkna på TCO, och inte bara stirra sig blind på endast inköpspriset (som endast är en variabel i hela ekvationen). Så borde flera göra gällande det mesta (då kanske de också haft lite bättre ekonomi).

En viktig praktisk förutsättning för elbil är dock att man kan ladda bekvämt hemma över natten (och gärna där bilen normalt är parkerad nattetid). Det är en avgörande sak, som inte alla har möjlighet till inne i städerna idag.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Betala 3000 för något som inte är ditt låter ju som något för lyxfällan.

Du kan ju knappt välja bil för de pengarna utan du måste hålla dig till sämsta skiten, med minsta batteriet vilket ger sämsta räckvidden.

Varför skulle man vilja "äga" en bil BARA för att äga den? Det är inte en investering som ökar i värde direkt.
Det relevanta är totalkostnaden.

Jag betalar hellre 3000 kr i månaden för något nytt som "inte är mitt" som jag får lov att nyttja. Än att betala 3000 kr i månaden för något skrot som jag själv äger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Varför skulle man vilja "äga" en bil BARA för att äga den? Det är inte en investering som ökar i värde direkt.
Det relevanta är totalkostnaden.

Jag betalar hellre 3000 kr i månaden för något nytt som "inte är mitt" som jag får lov att nyttja. Än att betala 3000 kr i månaden för något skrot som jag själv äger.

Exakt. Det är sällan bilar ökar i värde (finns några få undantag). Detta till skillnad från tex. fastigheter och aktiefonder (kanske inte just nu, men i snitt) som över lång sikt normalt ökar i värde. Oftast är det senare klart vettigare investeringar av sitt kapital än att sätta de i bilinköp.

Normala bilar sjunker rätt kraftigt i värde, och speciellt de första åren (undantag just nu med rusning efter elbilar, och brist på batterier och halvledare). Så enbart bilinköp i sig är sällan värdeskapande.

Det är ju utmärkt att det finns möjlighet att köpa elbilar både direkt och via leasing. Sedan kommer de sjunka i pris om några år och bli billigare att tillverka än fossilbilar (skulle tippa runt 2025). På 10 års sikt kommer vi även ha ett bra utbud med även äldre beg. elbilar för de som inte vill (eller kan) lägga ut för nya, eller bättre beg. elbilar.

Så detta kommer lösa sig med elbilar, precis som det gjort för fossilbilar. Inget speciellt konstigt.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Exakt. Det är sällan bilar ökar i värde (finns några få undantag). Detta till skillnad från tex. fastigheter och aktiefonder (kanske inte just nu, men i snitt) som över lång sikt normalt ökar i värde. Oftast är det senare klart vettigare investeringar av sitt kapital än att sätta de i bilinköp.

Normala bilar sjunker rätt kraftigt i värde, och speciellt de första åren (undantag just nu med rusning efter elbilar, och brist på batterier och halvledare). Så enbart bilinköp i sig är sällan värdeskapande.

Det är ju utmärkt att det finns möjlighet att köpa elbilar både direkt och via leasing. Sedan kommer de sjunka i pris om några år och bli billigare att tillverka än fossilbilar (skulle tippa runt 2025). På 10 års sikt kommer vi även ha ett bra utbud med även äldre beg. elbilar för de som inte vill (eller kan) lägga ut för nya, eller bättre beg. elbilar.

Så detta kommer lösa sig med elbilar, precis som det gjort för fossilbilar. Inget speciellt konstigt.

Sedan kan vi lägga till en sak till i ekvationen. Om man köper en bil och tar 80% i lån på den. Äger man den då ? Ja den står skriven på dig men banken har ju en fordran på dig. Samma med villan, bostadsrätten etc. Om du har lån på de så hyr du på sätt och vis av banken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Det väljer man själv.

För de som handlar väldigt länge (en eller flera timmar), eller de som råkat få slut på batteriladdning, och vill kunna ta sig hem den sista milen med marginal, så är det ju bra att möjligheten finns. Säger inte att det är fel att det finns.

Är jag dock typiskt inne och handlar i ca en kvart så blir det endast ca 2,5 kWh. Det motsvarar ca. 4-5 kronor. Tycker personligen det inte är värt att lägga 5 minuter extra på att packa ur kabel, koppla in i bägge ändar, och sedan koppla ur och rulla ihop allt när jag är tillbaka. Blir en rätt dålig timpeng på det.

Tja laddare utanför en Ica eller så känns ju sådär användbara, om de inte är snabbladdare, men är det flera affärer eller typ Ikea där man kanske spenderar mer tid så kan det ju vara rätt trevligt.

Jag har ett mini-köpcentrum rätt nära med Ica Maxi, Mediamarkt, några klädbutiker och lite andra saker som Hemtex exempelvis. Jag kan ju ta ett varv på Mediamarkt, känna lite på nya laptops eller prova något nytt spel, kanske spanar in fyndhyllan, sen Ica, och det är ju lätt en timme. Får jag fem mil gratis bara genom att koppla in sladden på den tiden är väl det inget att fnysa åt? Däremot att behöva handla på Lildl för att fylla på lite känns värre, men det kanske bara är jag.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ang. Laddning utanför köpcenter och IKEA (ni var för många att citera). Själv tycker jag konceptet med gratis laddning på t.ex köpcenter är alldeles utmärkt. Även om jag själv ogärna spenderar mer än 20 minuter där medan jag går in och köper precis vad jag redan innan planerar att köpa.

Frun å andra sidan går ju gärna en halvdag i ett köpcenter. Träffar några vänner där, kikar runt och jämför mellan flera butiker, äter lunch, tar en fika... Hon kan ha vara där i 4-5 timmar. På den tiden hinner hon tanka i runt 50% i vår Tesla Model 3 LR. Helt gratis. Även om det inte motsvarar några enorma summor så är det ju ändå något hon får på köpet, medan hon ändå är där.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Leasar så jag vågar inte göra några ingrepp. Hade jag köpt den hade jag gjort det direkt.

Finns några inlägg på diverse forum där man kan sätta in en säkring med en knapp så man kan stänga av och på. Tyvärr så går det fler grejer på samma säkring så den lösningen är tveksam.
https://www.insideevsforum.com/community/index.php?threads/ho...

Nästa bil ska jag lyssna från utsidan ordentligt. Som sagt, inuti märks det knappt och inget jag funderade på ens när jag provkörde.

Samma här men alla är inte som oss.

Ett tips är att tejpa över högtalaren med ett par lager silvertejp eller liknande. Har sett Tesla-ägare som har gjort så. Det gäller att man hittar högtalaren dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Tänkte själv slå till på att privatleasa en Mercedes EQB. Ungefär samma grundpris som en Skoda Enyaq / Audi Q4 E-tron men konstigt nog är månadskostnaden drygt 1000 spänn lägre. Fick även oväntat bra inbytespris för min nuvarande dieselbil, begmarknaden verkar galen. Enda nackdel jag kunde hitta är något kortare räckvidd än konkurrentera samt ingen möjlighet att montera drag. Däremot är fyrhjulsdrift standard.

Enligt säljaren produceras dessa i maj så inte alltför lång väntetid.

Kommer spara uppskattningsvis ca 1000kr/månad jmf min nuvarande bil.

Allas favorit-Björn verkar mestadels nöjd. Mycket area under kurvan vid laddning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja laddare utanför en Ica eller så känns ju sådär användbara, om de inte är snabbladdare, men är det flera affärer eller typ Ikea där man kanske spenderar mer tid så kan det ju vara rätt trevligt.

Jag har ett mini-köpcentrum rätt nära med Ica Maxi, Mediamarkt, några klädbutiker och lite andra saker som Hemtex exempelvis. Jag kan ju ta ett varv på Mediamarkt, känna lite på nya laptops eller prova något nytt spel, kanske spanar in fyndhyllan, sen Ica, och det är ju lätt en timme. Får jag fem mil gratis bara genom att koppla in sladden på den tiden är väl det inget att fnysa åt? Däremot att behöva handla på Lildl för att fylla på lite känns värre, men det kanske bara är jag.

Handlar nästan aldrig på Lidl normalt. Har ingen i närheten, och gillar inte deras utbud av tex. kött och mejeri. Däremot så har jag passerat någon gång vid tillfälle och handlar lite bröd och frallor som faktiskt varit riktigt bra. Har då passa på att ladda i deras 50 kW-laddare. Då får man ju iaf. 5 ggr effekten jämfört med en AC-laddning på 11 kW. Har då passat på att sitta kvar i bilen (skall man bara ha lite nybakta frallor så tar det ju inte så många minuter att handla). Anledning var dock att min dotter gick på en sportrehab (hade skadat sig i tennis) i närheten av en Lidl, och jag behövde ändå fördriva tiden medans jag väntade på henne i ca 50-60 minuter. Var ju perfekt att passa på att ladda på. Fick ju nästan laddat gratis från 20% till 80% SoC.

Nu var det 1-1,5 år sedan jag handlade på Lidl, och har däför inte laddat där sedan dess. Har dock hört av andra att explosionen av nya elbilar gjort att de tydligen är väldigt svår att få laddplats där numera. Skall tydligen bla. vara mycket Taxi.

Så mitt råd gällde inte så mycket Lidl som butik, eller deras laddplats, men mer att med 50 kW utanför butiker och restuaranger så börjar det bli värt att plugga in kabeln.

Något jag personligen inte orkar göra utanför IKEA eller ICA om det endast är 11 kW (jag är lite sparsam på vissa sätt, men inte så väldigt snål att jag orkar plugga in och härja för att spara runt en tia).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ang. Laddning utanför köpcenter och IKEA (ni var för många att citera). Själv tycker jag konceptet med gratis laddning på t.ex köpcenter är alldeles utmärkt. Även om jag själv ogärna spenderar mer än 20 minuter där medan jag går in och köper precis vad jag redan innan planerar att köpa.

Frun å andra sidan går ju gärna en halvdag i ett köpcenter. Träffar några vänner där, kikar runt och jämför mellan flera butiker, äter lunch, tar en fika... Hon kan ha vara där i 4-5 timmar. På den tiden hinner hon tanka i runt 50% i vår Tesla Model 3 LR. Helt gratis. Även om det inte motsvarar några enorma summor så är det ju ändå något hon får på köpet, medan hon ändå är där.

Exakt. Är man 5 timmar så blir det ju helt OK. Då hade även jag pluggat in, och har själv gjort så på tex. arbetsplatser även om jag bara varit på kontoret i en 5-6 timmar. Då blir ju läget ett helt annat. Så då är det ju utmärkt att det finns.

Men jag som bara handlar på en kvart till en halvtimme (vilket jag oftast även klarar IKEA på)... njae. Inte värt det (för mig).

Bättre att en stor/lång-shoppare som din fru får laddplatsen istället för mig då!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vem, om du skall vara seriös, står normalt och väger att välja mellan en beg. gammal bil (oavsett drivlina) för 15 papp och en splitter ny bil (oavsett drivlina) för 0,5 mille?

Känns som ett oseriöst och hyfsat osannolikt scenario för mig.

Jo om inga andra alternativ finns?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu har ju inte alla tyvärr begåvningen eller insikten att räkna på totalkostanden för olika alternativ. Säger inte att elbilar alltid kommer komma ut i topp (beror på en massa parametrar, och främst hur mycket man kör om året, och om man kan tänka sig att harva runt i gamla slitna bilar som kräver service i tid och otid, eller inte).

Däremot är det ju begåvat och utmärkt, att som ni just qjort, att räkna på TCO, och inte bara stirra sig blind på endast inköpspriset (som endast är en variabel i hela ekvationen). Så borde flera göra gällande det mesta (då kanske de också haft lite bättre ekonomi).

En viktig praktisk förutsättning för elbil är dock att man kan ladda bekvämt hemma över natten (och gärna där bilen normalt är parkerad nattetid). Det är en avgörande sak, som inte alla har möjlighet till inne i städerna idag.

Exakt, vem säger att leasing är värt det nästa gång? Det är inte alls säkert men det får vi räkna på då helt enkelt. Leasa en ICE kändes inte alls värt det t ex då det blev dyrare med tanke på bränsle och skatt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Ett tips är att tejpa över högtalaren med ett par lager silvertejp eller liknande. Har sett Tesla-ägare som har gjort så. Det gäller att man hittar högtalaren dock.

Hmn blir kanske ett helgprojekt! 😃

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Läste på GP angående Ikeas laddning: "Vi kommer att ha konkurrensmässiga priser. Det kommer att kosta tre kronor per kilowattimme att ladda med en normalladdare och 5,75 kronor att med en supersnabbladdare, säger Oskar Svedenstedt."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Ja den här tråden har hamnat snett sista tiden. Folk som inte vill köra elbil för att deras gamla ICE är så mycket bättre, får gärna göra det, men skriva varför i den här tråden kan man ge fan i. Vi som faktiskt är intresserade av elbilar är exakt noll intresserade av era gamla bilar. Håll er till ämnet eller skapa en egen tråd "ICE vs elbil".

Sådanna trådar brukar spåra ut, samma som iphone / android, pc/mac.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Handlar nästan aldrig på Lidl normalt. Har ingen i närheten, och gillar inte deras utbud av tex. kött och mejeri. Däremot så har jag passerat någon gång vid tillfälle och handlar lite bröd och frallor som faktiskt varit riktigt bra. Har då passa på att ladda i deras 50 kW-laddare. Då får man ju iaf. 5 ggr effekten jämfört med en AC-laddning på 11 kW. Har då passat på att sitta kvar i bilen (skall man bara ha lite nybakta frallor så tar det ju inte så många minuter att handla). Anledning var dock att min dotter gick på en sportrehab (hade skadat sig i tennis) i närheten av en Lidl, och jag behövde ändå fördriva tiden medans jag väntade på henne i ca 50-60 minuter. Var ju perfekt att passa på att ladda på. Fick ju nästan laddat gratis från 20% till 80% SoC.

Nu var det 1-1,5 år sedan jag handlade på Lidl, och har däför inte laddat där sedan dess. Har dock hört av andra att explosionen av nya elbilar gjort att de tydligen är väldigt svår att få laddplats där numera. Skall tydligen bla. vara mycket Taxi.

Så mitt råd gällde inte så mycket Lidl som butik, eller deras laddplats, men mer att med 50 kW utanför butiker och restuaranger så börjar det bli värt att plugga in kabeln.

Något jag personligen inte orkar göra utanför IKEA eller ICA om det endast är 11 kW (jag är lite sparsam på vissa sätt, men inte så väldigt snål att jag orkar plugga in och härja för att spara runt en tia).

Vill minnas att ikea kör med 7.2kW

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Vill minnas att ikea kör med 7.2kW

11KWh kör dom med i Linköping
Har testat den engång när jag viste att jag skulle var inne på varuhuset mer än 1 timme annars har jag inte brytt mig om att använda den.
Fast idag när jag var inne och vände på Ikea idag så stod det 3 tesla och ladda där fast dom har gratis laddning just nu på Teslas egna 500 meter bort lite konstigt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Läste på GP angående Ikeas laddning: "Vi kommer att ha konkurrensmässiga priser. Det kommer att kosta tre kronor per kilowattimme att ladda med en normalladdare och 5,75 kronor att med en supersnabbladdare, säger Oskar Svedenstedt."

Lät ju svindyrt, då hade jag struntat i det och laddat hemma.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

11 kW?

Jag orkar inte ens bry mig om att ta tiden och koppla in laddkabeln om jag bara skall handla något. Inte värt den tiden och besväret att fippla med kabeln även om det är gratis el.

Det får allt vara minst 50 kW för att jag skall orka plugga in om jag skall gå och handla något (som gjort någon gång hos tex. Lidl).

Däremot är 11 kW perfekt som destinationsladdning, tex. på hotell som man stannar över på natten, eller på jobbet där man kan ladda under hela arbetsdagen.

Nej, håller med. Ser inte riktigt poängen med AC-laddare utanför vanliga matbutiker. Ofta är de nog inte på 11kw heller, eller lastbalanserade mellan flera andra laddare.

Men är man ute på långresa ser jag det som många bäckar små och hade kopplat in. Eller om jag inte haft laddare hemma och typ bott i lägenheten

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Mata inte trollen, tack.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lät ju svindyrt, då hade jag struntat i det och laddat hemma.

Lät som normala priser för publika laddare i mitt tycke

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Exakt, vem säger att leasing är värt det nästa gång? Det är inte alls säkert men det får vi räkna på då helt enkelt. Leasa en ICE kändes inte alls värt det t ex då det blev dyrare med tanke på bränsle och skatt.

Det beror på situation, och jag säger precis som du att man får räkna på det beroende på de olika förutsättningar som gäller.

Min fru har en ICE som leasingbil (operationell leasing) via sin arbetsgivare. Den är rätt OK i inte allt för högt förmånsvärde (ca 5500/mån, vilket med marginalskatt på ca 50% blir ca 2750/mån i skatt för henne att betala). Hon har vidare fri diesel även för våra privatresor som betalas av arbetsgivaren. Den förmånen beskattas endast till en 1/3 av verkliga bränslepriser. Det gör att vi trots väldigt höga dieselpriser ändå åker extremt billigt med den även privat.

Själv har jag en elbil som leasingbil (finansiell leasing) via mitt egna bolag. Även denna är helt OK i förmånsvärde (4500/mån, vilket gör att jag betalar ca 2500/mån i skatt med privata medel). Mitt bolag hade lätt kunnat köpa bilen med likvida medel (har ett par miljoner på firmans konto), men orsaken att jag tar den på leasing är samma som att de flesta bolag gör så; man kan då nämligen då dra av 50% av mervärdeskatten på bilen. Då denna reducering i att kunna får tillbaka halva mervärdesskatten från Skatteverket är mer värt och högre än räntan på leasingen (1,95%) så är det mer lönsamt för min firma att ta den på leasing jämfört med att köpa den direkt (även om likvida medel finns).

Dock så kan jag rekommendera att som jag för elbilar ta finansiell leasing framför operationell leasing. Varför?

Två viktiga punkter:

1. Elbilar har ett extremt högt andrahandsvärde, och sjunker nästan inget i pris de 1-2 första åren (eller väldigt marginellt).
2. Du har väldigt låga servicekostnader (har lagt 0.- i service sedan första elbilen 2019) på elbilar.

Däremot för ICE-bilar, som både sjunker snabbare i värde, och som kräver dyr service, så är ett upplägg med operationell leasing oftast att föredra framför finansiell dito.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De fick nåt knas med 12v batteriet. Jahapp.
För övrigt så hatade de i princip allt med bilen utan att egentligen ha några argument. Va överraskande!

Läsa om Marvel R i svenska biltidningar är lite som en tillbakablick på Trump-hetsen från Aftonbladet för ett par år sedan. Vänta tills Xpeng, Nio och de andra kinesiska grabbarna börjar testas... ska bli kul att följa hatkampanjen.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Det som är synd är att EU tillåter inte att man själv kan byta till valfria ljud. Om det nu är lag på att elbilar måste han en massa konstiga ljud, så är det iaf. roligare om man kan byta de själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo om inga andra alternativ finns?

Du menar att de enda prisklasser i världen som finna att välja på bilar är antingen 10+ år gamla slitna bilar för 15 000 eller helt splitter nya bilar för 0,5 mille?

Antingen så har du en helt skev förståelse för hur personbilsmarknaden ser ut, eller så trollar du.

Börjar luta åt det senare (precis som andra kommenterat). Om du endast fortsätter komma med sådana här helt oseriösa och verklighetsfrånvända inlägg så kommer jag inte att besvara dig längre.

Kommer du med seriösa frågor eller undringar om elbilar, så hjälper jag dock dig mer än gärna.

Skrivet av stgr:

Sådanna trådar brukar spåra ut, samma som iphone / android, pc/mac.

Frågan är vad vitsen är?

Varför delta i en tråd om elbilar, om man inte äger någon, och inte heller gillar eller har intresse av de. Känns ju som ett enda sort patetiskt slöseri av sin egna tid.

Att sedan folk krigar om olika varumärken, som Tesla vs Polestar vs Mustang, är ju olyckligt om det blir för mycket religiöst över det, men då har man ju iaf. ett intresse av elbilar. Så ändå att man förstår det mer iaf.

Skrivet av vinylens:

11KWh kör dom med i Linköping
Har testat den engång när jag viste att jag skulle var inne på varuhuset mer än 1 timme annars har jag inte brytt mig om att använda den.
Fast idag när jag var inne och vände på Ikea idag så stod det 3 tesla och ladda där fast dom har gratis laddning just nu på Teslas egna 500 meter bort lite konstigt.

Är du säker på att de har gratis laddning på SuC?

Det var ett antal år sedan nya Teslor hade det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det som är synd är att EU tillåter inte att man själv kan byta till valfria ljud. Om det nu är lag på att elbilar måste han en massa konstiga ljud, så är det iaf. roligare om man kan byta de själv.

https://youtu.be/yH-ud6zwmtE?t=271

Tänkte på det här med ljudet idag när jag va på Ica Maxi med sambon (hon kör VW diesel från 2019). På väg därifrån, när hon skulle backa ut från parkeringen (och jag stod utanför precis snett bakom bilen efter att ha lämnat kundvagnen) så slog det mig: Bilen hörs ju för fan ingenting när den backar långsamt. Kanske att jag svagt kunde höra det där lilla klickande/tickande ljudet från dieselmotorn där fram, men det var absolut inte så att man distinkt kunde höra bilen när den backade.

Då kan man ju undra varför det blivit lag på att just elbilar ska låta som lastbilar eller rymdskepp när de backar eller kör sakta?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Tänkte på det här med ljudet idag när jag va på Ica Maxi med sambon (hon kör VW diesel från 2019). På väg därifrån, när hon skulle backa ut från parkeringen (och jag stod utanför precis snett bakom bilen efter att ha lämnat kundvagnen) så slog det mig: Bilen hörs ju för fan ingenting när den backar långsamt. Kanske att jag svagt kunde höra det där lilla klickande/tickande ljudet från dieselmotorn där fram, men det var absolut inte så att man distinkt kunde höra bilen när den backade.

Då kan man ju undra varför det blivit lag på att just elbilar ska låta som lastbilar eller rymdskepp när de backar eller kör sakta?

Jo, upplevt samma sak med moderna bilar med tysta förbränningsmotorer.

Väldigt märkligt att man bara pekar ut elbilar som ett problem. Tror det har med rädslan för det nya att göra (även myndighetspersoner och EU-politiker är inte alltid helt logiska och rationella).

https://teslaclubsweden.se/losning-pa-problemet/

"Vi kan inte komma ifrån att den här nya lagen påminner väldigt mycket om en annan lag som infördes i England en gång i tiden: the Red Flag Act.

När bilar var nymodigheter i mitten av 1800-talet var lagmakarna bekymrade om att barn, gravida kvinnor och hästar skulle skrämmas av dem. Därför stipulerades lagen om att framför varje bil måste det gå en man med röd flagga och varna om att här kommer en vagn utan hästar framför den!"

Här kan man läsa mer om den tidens AVAS, the Red Flag Act, för att varna för bilar när de började ersätta häst och vagn: https://en.wikipedia.org/wiki/Red_flag_traffic_laws

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du menar att de enda prisklasser i världen som finna att välja på bilar är antingen 10+ år gamla slitna bilar för 15 000 eller helt splitter nya bilar för 0,5 mille?

Antingen så har du en helt skev förståelse för hur personbilsmarknaden ser ut, eller så trollar du.

Börjar luta åt det senare (precis som andra kommenterat). Om du endast fortsätter komma med sådana här helt oseriösa och verklighetsfrånvända inlägg så kommer jag inte att besvara dig längre.

Kommer du med seriösa frågor eller undringar om elbilar, så hjälper jag dock dig mer än gärna.

Frågan är vad vitsen är?

Varför delta i en tråd om elbilar, om man inte äger någon, och inte heller gillar eller har intresse av de. Känns ju som ett enda sort patetiskt slöseri av sin egna tid.

Att sedan folk krigar om olika varumärken, som Tesla vs Polestar vs Mustang, är ju olyckligt om det blir för mycket religiöst över det, men då har man ju iaf. ett intresse av elbilar. Så ändå att man förstår det mer iaf.

Är du säker på att de har gratis laddning på SuC?

Det var ett antal år sedan nya Teslor hade det.

Om du bläddrar tillbaka några sidor så ser du att tesla hade sportlovs special till 27 februari eller nåt på sina laddare.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9