Det många missar i "lägga ut en halv miljard på bil" diskussionen är TOTAL KOSTNADEN. DVS vad bilen kostar dig över en ägande cykel.
Även om du åker runt i en 15k skrothög så är det inte säkert att de i slutändan blir så mycket billigare än att tom köpa ny.
Vissa kostnader kommer man inte ifrån.
Skatt
service (även om du gör det själv är det inte gratis)
däck
vindrutetorkare
bränsle
och fortfarande en värdeminskning eftersom tillslut så blir bilen obrukbar.
Nästan samtliga parametrar ovan är dyrare på en gammal bil. och drar du ut reparationerna du lär göra på en 15år+ gammal bil över en cykel så hamnar du troligen i spannet 500-1000kr i månaden.
2000-3000kr kostar en bil att ha i månaden. Med tur som en stor variabel.
Historiskt har man fått mest bil per krona om man köper en 3år gammal bil o har den i 4år.
Just nu är det bilbrist. Mycket begagnade bilar (2-5år gamla) säljs för nästan nypriser.
Det gör att just nu (speciellt med klimatbonusen (om de nu tillsätts nå mer pengar)) är det kanske tom mer lönt, per månad, att köpa/leasa en ny bil.
I min bok så om kan man leasa en sprillans ny bil för 3000kr i månaden, och sätter det i relation till uträkningen kring begagnat så finns det totalt 3 variabler som gör att man skulle vilja åka skruttbilar.
1. martyrskap?
2. inte kreditvärdig?
3. matematisk analfabet
När vi jämförde TCO på vår 20 år gamla Volvo mot att leasa ny elbil var skillnaden drygt 1500kr/månad (om inte mer just nu med tanke på oljepriset). För oss var det en no brainer att få köra en helt ny bil för de pengarna med hög säkerhet, snabb, fräsch, garanti, låg risk för problem etc. Köra hundra mil om dan är inget vi gör, 2-3 mil på sin höjd. 😃 Sen tycker jag det är dumt att binda upp massa pengar i en bil, de är bättre att ha på börsen.
Visst hade vi kunnat köpt en fem år gammal bil eller något men ICE känns som att köra familjen flintas stenåldersbilar. Även de allra billigaste.

Citera för svar