Jag tror att min GPU är min flaskhals

Permalänk
Medlem

Jag tror att min GPU är min flaskhals

Jag märker nu när jag spelar Elden Ring att det bitvis är en del FPS lagg som jag tycker känns som typiskt för att datorn inte pallar det. Jag vet att Elden har en del problem med performance som kommer patchas men jag tror inte att min låga FPS är p.g.a. det.

Min uppsättning:
CPU: i7-8700k
GPU: Nvidia GTX 1660 6GB
RAM: 16GB

Om jag kikar på "canirunit" så verkar det som att GPUn är det som är närmast gränsen för vad som är ok, den klarar minimum men inte recommended och jag kör p lägsta inställningarna. Problemet för mig är att jag har varit out of the loop när det gäller datorkomponenter i typ 15 år och jag blir så fantastiskt förvirrad av marknaden just nu. Det finns så otroligt många kort i så många prisklasser att jag inte vet vad jag ska tänka. Jag har för mig att jag köpte mitt 1660 för 4 år ser för ca 3500kr eller liknande. Hur kan det komma sig att 1660 fortfarande ligger i den prisklassen? Har korten fått uppdateringar eller är det bara att priserna har ökat p.g.a. mining?

Om det är värt för mig att köpa ett nytt kort för att få Elden Ring att flyta på med medium settings åtminstone, vad ska jag kolla på då?

Permalänk
Medlem

Har du GeForce experience installerat och aktiverat så kan du trycka på alt+r när du är in game för att få en overlay som visar belastning på GPU respektive CPU. Om den visar på 100% på GPU så är det förmodligen den som begränsar hur bra spelet flyter på.

Ja, GPU-marknaden har stått stilla väldigt mycket pga olika anledningar. Så det är så att värdet och priset på GPU har stått väldigt stille under lång tid tyvärr.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Finns bra guider för att optimera spelet.

Ja det är din gpu som flaskar, 8700k speciellt med överklockning duger bra i dagens spel, det gör GTX1660 också i de flesta spel men inte alltid på high, inget under RTX3060 om man vill spela alla spel på max i full hd.

Det är brist på grafikkort förtillfället, då går priserna raskt uppåt