HBO Max Bildkvalitet problem

Permalänk
Medlem

HBO Max Bildkvalitet problem

När jag tittar på HBO Max med AppleTV, Ipad så fungerar det som det ska, men streamar jag till PC oavsett webbläsare "chrome, firefox eller ms edge" så växlar bildkvaliteten från typ 480 till HD, det här sedan ett par dagar tillbaka och enligt deras kundservice är det inga problem och de följer bara sin utstakade mall "Vad har du för programvara?, slå av och på router mm, mm"

Jag har loggat ut, rensat cashe, kollat så att det inte är hastighetsproblem 500/500

Netflix, Disney+, Viaplay och Prime Video fungerar som det ska, bara HBO Max som strular

Någon annan som upplevt/upplever liknande?

Permalänk
Medlem

Japp, märker av det under kvällstid på PC (Windows 10) med valfri webbläsare strular det (kvalité och hackar). På AppleTV 4k under samma tidsperioder märks inget problem alls.

Permalänk
Inaktiv

Samma här på Samsung-TV. Youtube och andra streamingtjänster fungerar i 4k, men inte HBO Max. Kvaliteten skiftar brutalt under streaming.

Permalänk
Medlem

Samma problem här med både Chrome och Edge. Började för ett par dagar sedan. Jag har också 500/500 lina.

Permalänk
Medlem

Japp. Samma här. Började för två eller tre dagar sedan.
Kör mest via webbläsare (Chrome) men även appen i Android-telefon.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Samma fel här!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Samma här använder Edge Win10

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Samma här! win10, chrome. Lika bra att alla spammar support om problemet

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har tvärtom. Bilder är extremt dåligt både på TV och projektor. Kör från Apple TV 4K via förstärkare.
Hela februari månad hade jag problem. Börjar med bra bra bild, efter en tid börjar skita sig.
Gav upp nu. Har inte ork mer att lägga tid på skiten.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Gjorde en liten kontroll här hemma då jag har två olika ISP.

Telenor ADSL 24 Mbit funkar helt perfekt, full upplösning.

Telia Fiber 500/500 funkar väldigt dåligt, upplösningen sätts ner väldigt lågt. Jag har full bandbredd och låg svarstid , men det verkar som om något i Telias nät gör att HBO Max funkar dåligt.

Har ni andra också Telia?

Permalänk
Digital fyndjägare

Samma här... dålig kvalitet sen 2-3 dagar tillbaka.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Det är samma här också. Sent på kvällen/efter tolvslaget t om, pendlar kvalitén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mlerr:

Gjorde en liten kontroll här hemma då jag har två olika ISP.

Telenor ADSL 24 Mbit funkar helt perfekt, full upplösning.

Telia Fiber 500/500 funkar väldigt dåligt, upplösningen sätts ner väldigt lågt. Jag har full bandbredd och låg svarstid , men det verkar som om något i Telias nät gör att HBO Max funkar dåligt.

Har ni andra också Telia?

Jo sitter på Telia här med, men fråga för mig är varför det fungerar klockrent på AppleTV och iPad men inte att titta via webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Jo sitter på Telia här med, men fråga för mig är varför det fungerar klockrent på AppleTV och iPad men inte att titta via webbläsare.

Funkar bra på iPad här med. Jag undrar om det är via browser/Windows kombinerat med Telia problemet uppstår?

Dessutom har jag trådar till datorn. Så borde funka bättre där?

Permalänk
Medlem

En redan dålig tjänst som nu blivit ännu sämre.

Intressant om Telia gjort något för dom hade ju initialt problem med HBO Max som skulle ingå gratis med vissa av deras paket men som inte fungerade. Men så för några dagar sedan fick jag plötsligt ett mail från dom om HBO Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Japp, märker av det under kvällstid på PC (Windows 10) med valfri webbläsare strular det (kvalité och hackar). På AppleTV 4k under samma tidsperioder märks inget problem alls.

Måste ju i sådana fall nästan vara olika format som strömmas från olika servrar med underdimensionerat kapacitet på servarna för webbläsare om det bara händer under kvällstid (när man förväntar sig mest belastning)?!

Jag kör bara på Apple TV så har inga problem med bildkvaliteten, men däremot är volymen på deras ljudström extremt låg så jag måste dra upp volymen på min stärkare/soundbar extremt högt jämfört med alla andra appar eller ljudkällor. Någon annan som upplever samma sak? Enligt googling verkar det vara ett känt problem ända sedan HBO Max lanserades i USA och kan inte minnas att den gamla HBO Nordic appen hade detta problem…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

När jag tittar på HBO Max med AppleTV, Ipad så fungerar det som det ska, men streamar jag till PC oavsett webbläsare "chrome, firefox eller ms edge" så växlar bildkvaliteten från typ 480 till HD, det här sedan ett par dagar tillbaka och enligt deras kundservice är det inga problem och de följer bara sin utstakade mall "Vad har du för programvara?, slå av och på router mm, mm"

Jag har loggat ut, rensat cashe, kollat så att det inte är hastighetsproblem 500/500

Netflix, Disney+, Viaplay och Prime Video fungerar som det ska, bara HBO Max som strular

Någon annan som upplevt/upplever liknande?

Jag har märkt EXAKT samma sak med HBO Max senaste dagarna. Jag kan leva med att det inte är "dunderkvalitet" på streamen. Men när den går från 480p -> 1080p i några sekunder -> 480p och håller på så fram och tillbaka blir det omöjligt att kolla på utan att störa sig enormt.

Detta är något nytt, senaste månaderna har det fungerat bra. Tidpunkt spelar ingen roll för mig - problemet är där oavsett om jag kollar kl 09, 15, 21 eller 03 på dygnet. VPN verkar inte heller hjälpa för mig.

Även jag har 500/500 (Telenor), och Netflix, Prime Video, SVT Play, YT osv fungerar perfekt så inget fel där. Jag har inte testat på någon mobil enhet då det inte är något jag använder för film/serier. Känns inte så kul att detta problemet dyker upp när man kommit halvvägs att se "The Wire" en tredje gång.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@Pincett
@lAvliden
@anon39592
@Mlerr
@Haziza
@Anders9110
@schaljärnet
@njanja
@Bl4ckIce

Kolla in detta (gäller dator / chrome)! (Obs, verkar räcka med att köra till och med steg 4 - fungerar inte det testa med resterande steg):
Länk till Reddit

P.S. Även om det inte löser grundproblemet.... D.S.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Pincett
@lAvliden
@iigloo
@Mlerr
@Haziza
@Anders9110
@schaljärnet
@njanja
@Bl4ckIce

Kolla in detta (gäller dator / chrome)! (Obs, verkar räcka med att köra till och med steg 4 - fungerar inte det testa med resterande steg):
Länk till Reddit

P.S. Även om det inte löser grundproblemet.... D.S.

Tack så mycket! För mig räcker det med steg 4, äntligen full upplösning igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Pincett
@lAvliden
@iigloo
@Mlerr
@Haziza
@Anders9110
@schaljärnet
@njanja
@Bl4ckIce

Kolla in detta (gäller dator / chrome)! (Obs, verkar räcka med att köra till och med steg 4 - fungerar inte det testa med resterande steg):
Länk till Reddit

P.S. Även om det inte löser grundproblemet.... D.S.

Lysande! Tack!

Verkar räcka med att köra till steg 4 för mig med.

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

@Pincett
@lAvliden
@iigloo
@Mlerr
@Haziza
@Anders9110
@schaljärnet
@njanja
@Bl4ckIce

Kolla in detta (gäller dator / chrome)! (Obs, verkar räcka med att köra till och med steg 4 - fungerar inte det testa med resterande steg):
Länk till Reddit

P.S. Även om det inte löser grundproblemet.... D.S.

Grymt! Funkade för mig med. Tack

Permalänk
Medlem

Trevligt att man får svar även på helger från HBO Max.
Jag har aldrig nämnt Windows 11, jag till dem att jag använder Windows 10 och provat MS Edge, Chrome och Firefox men jag använder Edge till streamingtjänster mest.
GreyWilks fix till Chrome fungerar alldeles utmärkt och peppar peppar, just nu fungerar det i Edge och Firefox med.

Hej Pincett,
Tack för ditt tålamod.
Jag hjälper gärna till.
Jag har nu fått svar av våra tekniker, du har upplevet att kvaliteten ändras hela tiden på grund av att Windows 11 stängde av " hårdvaruacceleration".
Du kommer till instruktioner på hur man sätter på det igen genom att klicka här
Om du fortfarande upplever problem med kvaliteten efter att ha aktiverat hårdvaruacceleration igen så kan du återkomma till oss så hjälper vi dig vidare.
Återkom gärna om det är någonting annat som vi kan hjälpa till med.
Ha en trevlig dag!
Allt gott,
Salsabil
HBO Max Kundtjänst
Tel. 0770-455 000

Permalänk

Samma sak i Ubuntu/Linux, bildkvalitet pendlar från bra till dålig. Fast det funkar bra i appen, får testa den där fix i Chrome till PC.

Permalänk

Det funkade den där fix till Chrome här ochså.

Permalänk
Medlem

Fick ett till mail idag och det verkar ha kommit en hotfix i lördags.

Hey Pincett,
Thanks for your inquiry.
I am sorry to hear that you've been having issues with the streaming quality on your computer.
There should've been a hot-fix for this on Saturday, so I recommend trying to check again to see if the issue is still there. Try check pixilation settings for 1920x1080, 16:9.
The browsers we recommend are Chrome and Firefox.
If issue persists, please send a snapshot of the issue at hand.
I wish you a great day.
Kind regards,

Anders H

HBO Max Kundtjanst
+46 0770 455 000
kundtjanst@hbomax.com

Permalänk
Skrivet av Pincett:

Fick ett till mail idag och det verkar ha kommit en hotfix i lördags.

Hey Pincett,
Thanks for your inquiry.
I am sorry to hear that you've been having issues with the streaming quality on your computer.
There should've been a hot-fix for this on Saturday, so I recommend trying to check again to see if the issue is still there. Try check pixilation settings for 1920x1080, 16:9.
The browsers we recommend are Chrome and Firefox.
If issue persists, please send a snapshot of the issue at hand.
I wish you a great day.
Kind regards,

Anders H

HBO Max Kundtjanst
+46 0770 455 000
kundtjanst@hbomax.com

Nu verkar det som att det funkar som det ska igen, det va inga problem igår iallafall.