Jack Haverty: "Internet blev aldrig klart"

Permalänk
Medlem

Jag började med ett 2400 baud modem jag fick från farsans jobb, det var bara BBS'er i början. Men jag fick en e-mailadress via IDG Online som jag använde en del för att kunna kommunicera utanför BBS'ernas värld. Några år senare kom det där med internet och det var ju enormt ballt.
Man saknar de här hemknackade väldigt enkla hemsidorna som alla hade, den ena mer anskrämlig än den andra

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

RFC = Request For Comment.
De olika RFC dokumenten beskriver bland annat hur ett antal olika protokoll fungerar och liknande. Så 'stöd för RFC' kan man inte ha, däremot kan utrustning och programvara följa en eller flera RFC-er.

Jag måste erkänna att jag inte har så bra koll på vad RFC är, men jag lyssnade precis igen på vad han sa och insåg att jag missförstod lite. Vad han menade var om det som stod i RFC:erna hade blivit implementerat i sakerna vi har i våra hem, för det finns tydligen tusentals RFC:er och det är omöjligt att veta om lösningarna i dom har blivit implementerade i en produkt eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Skickade e-post via fidonet innan jag fick riktigt internet. Körde därefter i skolans datasalar Gopher, Viola, Erwise (tror jag), fast mest läste jag på usenet. Www var sämre än Gopher... Och nåt annat, vad det nu hette. Körde sedan www på min Amiga via modempool. Hm. Trist att Amigan som var så trevlig för nätverk dels hade så dåligt hårdvarustöd (nätverkskort alltså, det fanns men var dyrt) dels gick i kaputten.

Mycket sändes ju i klartext över nätet förr, men jag vet inte hur mycket på det som kan skyllas på internet i sig?

Hade en klasskompis som hade en Amiga BBS som han körde på sin Amiga 500 med en massa tillbehör.

Permalänk
Medlem

Ja Internet och nätverk är i vissa avseenden rätt primitiva fortfarande.

MEN fördelen med att det släpptes lös så tidigt är att inga stora företag hann släppa så mycket egna "finslipade" versioner och standarder. Vi kunde ju idag suttit med typ IBM Internet i USA, Apple Internet i EU och Huawei Internet i asien i nätverk som knappt kommunicerade med varandra ungefär som dagens glapp mellan 4G och Wifi. Finns en del som kunde varit bättre men mycket som kunde varit sämre också för oss slutanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ja Internet och nätverk är i vissa avseenden rätt primitiva fortfarande.

MEN fördelen med att det släpptes lös så tidigt är att inga stora företag hann släppa så mycket egna "finslipade" versioner och standarder. Vi kunde ju idag suttit med typ IBM Internet i USA, Apple Internet i EU och Huawei Internet i asien i nätverk som knappt kommunicerade med varandra ungefär som dagens glapp mellan 4G och Wifi. Finns en del som kunde varit bättre men mycket som kunde varit sämre också för oss slutanvändare.

Det var tydligen lite så ända in på 90-talet enligt Haverty, eftersom företag körde flera olika typer av nätverksprotokoll, även internationellt, eftersom dom inte vågade lita på internet på den tiden. Så hade inte internet utvecklats som det ändå gjorde, så hade vi kanske haft en massa olika privata, men globala nätverk.

Permalänk
Medlem

Minns tyvärr inte när jag först började sitta med internet. Däremot minns jag hur. En av mina föräldrar jobbade på kommunens kontor och de var väldigt tidiga i Sverige med att skaffa en intenet-anslutning, det var ett rätt bra tag innan det började bli en grej för "privatpersoner" att ha eget "uppringt internet" hemma.

Så på kvällarna fick jag smita in på kontoret och sitta och pilla med internet på datorn där. Fanns ytterst lite att se, bara en och annan ftp-server och några primitiva nyhetssidor. Minns att jag laddade ner några patchar till spel och sparade på 3.5" diskett. Hade suttit lite med BBSer tidigare, så det kändes inte så himla nytt vid den tiden.

Ganska snart efter det, så pockade jag på att vi behövde internet hemma också, så fort som det började annonseras om USRobotics modem och dial-up till hemanvändare så blev det beställning.

Som sagt, det hade varit kul om man hade kunnat minnas årtalet & månad för att veta mer exakt.

(

Permalänk
Medlem

Skaffade en "modern" dator tidigt -95 med Windows 3.1. Hängde på låset klockan 12 på natten när Windows 95 släpptes. Med datorn införskaffades ett 14.4k modem som medföljde internetabonnemanget. Under hösten -95 byttes det mot ett 28.8k och lite senare ett 56k. Om jag inte minns fel kostade det 12:- i timmen att surfa på dagtid och 6:- efter 18 på kvällen. Att tanka hem en hel CD kostade lika mycket som att köpa skivan i butik.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Jag måste erkänna att jag inte har så bra koll på vad RFC är, men jag lyssnade precis igen på vad han sa och insåg att jag missförstod like. Vad han menade var om det som stod i RFC:erna hade blivit implementerat i sakerna vi har i våra hem, för det finns tydligen tusentals RFC:er och det är omöjligt att veta om lösningarna i dom har blivit implementerade i en produkt eller ej.

Det finns mycket riktigt tusentals olika RFC:er och en del av de är viktiga, andra oviktiga, en del obsoleta och ersatta med senare, och vissa är bara på skämt, och några är helt irrelevanta nu för tiden.

Exempelvis så handlar RFC 419 (från 1972) om att en viss maskin på MIT kommer att vara nere några veckor. Fullständigt irrelevant idag.
RFC 793 (från 1981) å andra sidan definierar TCP-protokollet och är i högsta grad relevant fortfarande.
RFC 1149 (från 1990) är ett aprilskämt som diskuterar skickandet av IP-paket med hjälp av brevduvor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tänker t.ex. på IPv4 som har tvingat operatörer att i princip ha sönder Internet genom CGNAT

Det där får du gärna utveckla lite, på vilket sätt har CGN sönder Internet?

Permalänk
Medlem

På lågstadiet frågade en kompis vad internet är.
Jag svarade det bästa jag kunde:

- Tänk dig skolans datorer, de är typ här *höll ut handen *
- Tänk pentium, det är typ här *höll handen lite högre*
- Internet, alltså det är liksom över här! *höll så högt jag kunde och hoppade*

- Woooow! 😮😮😮

Permalänk
Medlem

Började använda Internet 1996 i årskurs sju och inte långt efter det fick vi Internet hemma via modem (USRobotics 56k) och det var endast tillåtet att använda efter kl 18 pga priset. Runt millennieskiftet uppgraderas det till ADSL 0,5Mbit med modem från Thomson.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk

Internet var spännande fram till ungefär 2003 då för många vuxna kom och förstörde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Det där får du gärna utveckla lite, på vilket sätt har CGN sönder Internet?

Det partitionerar internet och delar upp det i små nät som inte kan kommunicera direkt med varandra

Om både du och jag hade cgnat skulle vi inte kunna öppna en p2p anslutning mellan oss. Det förstör alltså hela tanken med internet. Till den grad vi inte borde kalla det internet längre.

Permalänk
Medlem

*host*SMTP*host* absolut ingen säkerhet utan diverse i efterhand påhittade påhäng som är helt valfria, och ett helvete att hålla efter i en verksamhet som kommunicerar med kreti och pleti i hela världen.
Och fortfarande arbetsredskap nr.1 för vad jag gissar är en majoritet.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det partitionerar internet och delar upp det i små nät som inte kan kommunicera direkt med varandra

Om både du och jag hade cgnat skulle vi inte kunna öppna en p2p anslutning mellan oss. Det förstör alltså hela tanken med internet. Till den grad vi inte borde kalla det internet längre.

Jag vet hur CGN fungerar och vad det innebär rent kommunikationsmässigt. Jag tycker dock att det är överdrivet att påstå att det förstör Internet eller hela tanken med det, om obehindrade P2P-anslutningar var tanken med Internet så dog tanken med Internet redan när NAT blev standard.

95% av alla användare behöver ingen publik IP-adress och CGN är i sådana fall en rimlig lösning på adressproblematiken, så länge alla kunder har möjlighet att få en publik IP-adress vid behov så ser jag inga problem.

Det stora problemet med CGN som jag håller med om är bekymmersamt är att ett stort antal människor delar på samma publika IP-adress vilket är problematiskt om den IP-adressen blir bannad från tex ett spel för att någon utav användarna bakom den IP-adressen missköter sig.