plastfilm på 3090, ta bort?

Permalänk

plastfilm på 3090, ta bort?

Märkte när jag tog ur kortet ur kartongen att det på samma sida som fläktarna sitter någon slags plastfilm. Ska det sitta kvar? Är det för att styra luftflödet på något sätt eller är det något som ska skydda det mot repor under transport/fabrikshanteringen?

Vore bra om det fanns ett litet klistermärke som sa "don't remove!" eller "remove" liksom..

Jag lät det sitta kvar. Temperaturen verkar normal på kortet så jag antar det inte är nått som skadar iaf... frågade på ett amerikanskt forum, någon svarade direkt "ta bort!" men litar inte alltid på dom

edit: och nej, plastfilmen sitter såklart inte ÖVER fläktarna, bara på samma sida. hade det suttit över hela baksidan hade man direkt förstått vad det är för slags plast. Det verkar vara lite hårdare plastfilm, inte nått som bara är superlätt att bara dra bort liksom.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk

Hittade en äldre reddit-tråd, då handlade det om ett äldre Nvidia kort. Svaret där var att det ska sitta kvar och enda anledningen till att det är transparent är att det ska synas lite mindre. Hade något med luftflödet att göra samt SLI.

Edit: sökte på bilder, ingen av dom tycks ha någon ful plastfilm. det måste vara något som ska väck, även om det tycks sitta under delar av kortet (kanske synvilla, vet inte förrän jag börjar dra bort det)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem

Hittade en unboxing där uppladdaren plockar bort plastfilmen:

Så det är nog bara att slita bort, bit för bit om det är så Är väl lite extra tjock plast för att skydda metallen från repor gissar jag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Sparar du skyddsplasten på mobilen också?

Skrivet av Bemushroomed:

Hittade en äldre reddit-tråd, då handlade det om ett äldre Nvidia kort. Svaret där var att det ska sitta kvar och enda anledningen till att det är transparent är att det ska synas lite mindre. Hade något med luftflödet att göra samt SLI.

Vore väldigt intressant att ta del av sagda tråd.

Men nej, plastfilmen som täcker fram- och baksidan av kortet är bara ett emballage för att undvika repor och fingeravtryck under produktionen. Det spelar nog ingen teknisk roll om den sitter kvar, men bara tanken på att låta den sitta kvar får det att krypa i kroppen på mig personligen.

Som en kul kuriosa så kom vissa äldre Saabar med skyddsplast över textilierna på dörrsidorna, och det stod tydligen ingenstans att den skulle tas bort, så vissa ägare (bl.a. en granne) lät den fula plasten sitta kvar.

Permalänk

jag bryr mig inte hur det ser ut alls, men jag tänkte mer på de som har snygga lådor osv. allt mitt ser ut som totalt fallfärdigt skräp, kan inte bry mig mindre, står under skrivbordet liksom, orka

Det såg ut som plasten satt under saker på kortet så att man skulle få skruva bort delar för att få bort det ordentligt, men så var det inte.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem

Mitt Asus tuf 3080 hade plast på metallen , den tog jag bort , samma sak på moderkortet satt de plast över m2 kylare och led ramp , misstänker det tekniskt inte spelar nån roll om den kvar eller inte för då borde de stå tycker man , likt undersidan av CPU kylare

Ibland kan de ju va svårt se plastfilm, personlig anekdot så efter jag gjort rent min bil så märkte jag av massor repor på instrumenthuset, och jag hade använt en microduk av samma slag som till bildskärm , kände surt o gick vidare med livet , men så på servicen nämnde jag att jag tyckte de verkade va väldigt dålig plast , han som tog emot verkade lite förvånad , och så när jag hämta ut så bad de om ursäkt för de hade missat ta bort en skyddsplast när bilen gjordes iordning för leverans , då hade jag liksom ändå varit nära o inspekterat repor utöver köra bilen utan o märka ,

Permalänk
Medlem

Ta bort skyddsplasten! I värsta scenario blir det varmt och krullar upp sig så det tar emot fläktarna och virrar in sig i dom.

Permalänk
Medlem

Ja, man ska ta bort den. Och till er som säger att det inte spelar nån roll om man inte tar bort: tänk på att plast isolerar. Det kan bli varmare än nödvändigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, man ska ta bort den. Och till er som säger att det inte spelar nån roll om man inte tar bort: tänk på att plast isolerar. Det kan bli varmare än nödvändigt...

Köper till viss del argumentet om att skyddsplasten skulle kunna krulla upp sig och trassla in sig i en fläkt, men har svårt att tro att några my plastfilm på utsidan av backplate/fläktshroud skulle orsaka några betydelsefulla temperaturhöjningar. Tar man däremot inte bort skyddsplasten från kylflänsen på en styrkrets så kan det säkert påverka temperaturerna, men där är det ju fråga om en kylande komponent som förlitar sig på konvektion.

Jag tar alltid bort all skyddsplast, och skulle aldrig rekommendera att spara den, är väl bäst att tillägga.