Varför hets att köpa nya grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Man kan ställa samma fråga om alla möjlig produkter. Måste man ha en dyr bil eller stor TV etc. Förmodligen inte.

Ja men dem produkterna ligger oftast inte 50-100% över rekommenderat pris och har löjligt stor efterfrågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Så jag undrar varför det är sådan hets och varför så många vill köpa nya graffikkort?

Antagligen mycket därför att många skippade 20-serien baserat på tidiga recensioner som tyckte att den sög, och senare när skeppet redan seglat så skulle de försöka uppgradera till 30-serien samtidigt som all annan skit hände. Folk verkar också ha svårt att se sambandet mellan höga priser och att de tömmer sparkontot för att betala dubbla MSRP eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Ja men dem produkterna ligger oftast inte 50-100% över rekommenderat pris och har löjligt stor efterfrågan

The heart want what the heart wants typ
Nämen vissa kanske sitter på rätt gamla kort och "måste" skaffa, andra får ha begär helt enkelt.
Denna tiden på året är rätt trist också så man kanske känner att man vill uppgradera bara för att ha något nytt
roligt och kunna köra i högre grafik. Inte nödvändigt men man köper för att det är kul att få bättre grafik osv. Vissa har välbetalda jobb så kanske inte är så stor kostnad jämfört med andra hobbys som bilar, båtar etc. så att det är överpris spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Ja förstår då är det mer en ”nice to have”.

Nja, precis som man vänjer sig vid en högre standard med andra saker så har man gjort det på PC i takt med att hårdvaran har blivit allt kraftfullare. Jag märker att jag behöver ca 100 FPS för att känna att spel flyter på. Jag kan fortfarande spela spel som är låsta på 60 FPS, men känslan är ju påfallande ofta att det är rena sirapen.

För 15 år sedan kunde jag spela Oblivion i 40-45 FPS och tycka att det var helt OK, men idag känns det ju som ett blädderblock och blir helt ospelbart om det är någon form av spel där man rör sig i en 3D-värld.

Transport Tycoon kan jag nog köra med lägre FPS, men det är undantaget som bekräftar regeln.

Permalänk
Inaktiv

Vi är storkonsumenter i norden och vill alltid ha det senaste och försvarar ofta våra "slös-köp" med svaga och ibland falska påståenden.

Permalänk
Medlem

Personligen beror det på att jag inte klarar av att spela i under 100fps. Ligger helst runt 150 för att det ska kännas riktigt bra. Vill såklart ha så bra grafik som möjligt med.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Du spelar inte i 1440p va?

Själv har jag ett 970 som driver en skärm med 1440p @ 144hz, men så lirar jag inga AAA-titlar

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vi är storkonsumenter i norden och vill alltid ha det senaste och försvarar ofta våra "slös-köp" med svaga och ibland falska påståenden.

Intressant hypotes.

Jag tror snarare att intresset för PC-gaming i Sverige delvis fick en rejäl skjuts av Hem-PC-reformen 1997, som ledde till att en stor mängd hushåll skaffade PC primärt för underhållning, samt att vi var tidiga på att bygga ut internetuppkoppling och senare bredband som gjorde online-spelandet till en anledning att skaffa en PC.

Vi hade en IBM PS/2 samt en "bärbar" Toshiba T1600/40 hemma i slutet av 80-talet via farsans jobb, men i övrigt var det väldigt ovanligt att någon som inte använde den som arbetsredskap (typ egenföretagare) hade en PC hemma, och då ofta off-limits för barn och/eller spelande.

När jag köpte min första egna PC 1993 (på 486-tiden) var det fortfarande så ovanligt så man kände (eller lärde känna) alla andra i samma ålder i stan som hade en PC, så att man kunde byta disketter.

Permalänk
Medlem

Så man kan spela elden ring i 4k maxxat 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Jag är bara nyfiken varför det är sådan hets att köpa nya grafikkort?
Jag trodde först detta hade med mining att göra men efter att läst på så är nya graffikort spärrade för sådant (LHR).

Jag har själv ett GTX 1080 och märker inga nämnvärda FPS-drops utan allt flyter på även i nya spel med 60 FPS+
I competetive spelar man ändå inte på max settings då det är mer fördelaktigt att stänga av många effkter m.m. och då kommer jag lätt upp i 200 FPS.

Jag sitter lugnt i båten minst 2-3 år till.

Så jag undrar varför det är sådan hets och varför så många vill köpa nya graffikkort?
Jag förstår de som sitter med söndriga kort eller väldigt gamla, men det måste ju vara en bråkdel.

Vad är det för spel som verkligen kräver 30xx?

du spelar 1080p inte 4k som jag kör, och spel som kräver 3090 är tex. RDR2, cyberpunk, m.fl.
alla spelar inte csgo och valorant och långt ifrån alla kör competetive i alla spel dem hittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Jag trodde först detta hade med mining att göra men efter att läst på så är nya graffikort spärrade för sådant (LHR).

Jag har själv ett GTX 1080 och märker inga nämnvärda FPS-drops utan allt flyter på även i nya spel med 60 FPS+
I competetive spelar man ändå inte på max settings då det är mer fördelaktigt att stänga av många effkter m.m. och då kommer jag lätt upp i 200 FPS.

Jag förstår de som sitter med söndriga kort eller väldigt gamla, men det måste ju vara en bråkdel.

så här har de varit sen jag var tonåring och de första 3d grafikkorten började komma till PC, alla vill ha fetaste grafiken, det var mer uppskattat förr med nytt grafikkort än idag, då det var större skillnader vid uppgradering.

idag så är det upplösningen och antal FPS so är de viktiga, då var det hur grafiken såg ut, så spelen var också viktiga på så sätt.
NFS-2 med ett Voodoo kort eller om de var Voodoo 2, var en jävla upplevelse då kan jag säga.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

VR framför allt, med spel som VRChat i synnerhet. Ett 3070 duger med nöd och näppe för spelet vad gäller prestanda, men faller efter med sina 8GB VRAM, spelet kräver minst 12GB för att klara av alla miljöer och många spelare, Antialiasing är också en stor VRAM bov. Det finns absolut spel idag som kräver t.ex ett 3080 eller bättre för att kunna spelas optimalt.

Permalänk
Medlem

Det är väl olika för varje individ, jag överlever med 2080 fram tills 4080/4090.

Fast den uppgraderingen blir inte för 6 år gamla Broadwell-E.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Vad är det för krav man har då? Jag är nyfiken.

Väldigt enkelt - jag har en 4K TV kopplad till datorn och vill kunna lira AAA-spel i 4K/60fps utan att behöva köra allt på Low. RTX3080 är det första kortet jag har som faktiskt kan lösa detta i nästan alla titlar (DLSS krävs ibland). Mitt tidigare 2080Ti hade svårigheter att göra det. Min datorskärm är 3440x1440 100Hz och hade samma problem där, ett 2080Ti duger helt enkelt inte hela vägen.

Nu är det tyvärr så att inte ens ett RTX3080 räcker idag då spel blir allt snyggare och mer komplicerade så vi får väl se hur det blir med nästa generation.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Så du vill att folk ska sluta köpa grafikkort så att priserna sjunker och du kan...
*drumroll*
..Köpa nytt grafikkort?? ;D

Själv spelar jag i 4K nu för tiden samt gillar att köpa nya saker till datorn, har nästan alltid uppgraderat varannat år sen mitt första 980 (om jag minns rätt).

Vill även spela på i princip högsta inställningarna och ha stabil FPS, minst 60. Många titlar går inte att maxa + RT i 4K och hålla 60 FPS, trots mitt 3080 Ti.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Att de flesta skulle sitta med de bästa korten från en generation som du med ditt GTX 1080 tror jag knappast på. Sitter själv med ett GTX 1060 och är liknande kort jag har köpt till alla som jag har byggt datorer till. Folk har inte varit villiga att lägga mycket mer än 4000kr enbart på grafikkort då jag har köpt. Den bästa pris/prestanda har tidigare varit i just mellanklassen också.

Varför det har blivit sådan hets att byta grafikkort har nog med att många skippade RTX 20XX serien helt då den sprang iväg i pris och raytracing inte var så utvecklat vid tillfället så man ansåg att man kunde klara sig utan det då. Det har också varit en perfekt storm för att strypa tillgången på grafikkort också sedan RTX 30XX serien lanserades.

Går vi tillbaka till min dator och de jag har byggt åt andra så är det många i dagsläget som sitter på just GTX 970 eller GTX 1060 som gärna hade bytt upp sig. Själv så brukar jag uppgradera efter behov samt att jag hoppar över minst en generation grafikkort mellan varje uppgradering. Spelar i 1440p och får dra ner grafikinställningarna en del med mitt GTX 1060. Jag hade för avsikt att köpa grafikkort efter att RTX 30XX och RX 6XXX lanserats som inte blev av då det inte fanns något att köpa.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Så man kan spela elden ring i 4k maxxat 😁

MS-Röj även...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av padinni:

Om något så gör det ju det ännu mer exklusivt att ha ett modernt grafikkort, eller hur?

Inte helt rationellt men människor är inte alltid helt rationella

Permalänk
Medlem

Av den enkla anledningen att jag i mina tonårsdagar alltid hade för lite ram, eller för kass cpu eller varför inte för klent grafikkort plus ett svajande adsl med direktnummer till kundtjänst.
Idag vägrar jag snåla på utrustningen,.

För övrigt så "flyter" inte 60 fps på en 165hz skärm.
Once you go ultra you never go back.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Ja, varför spela nåt nytt häftigt spel med bra grafik i hög upplösning när man kan spela CS på low?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Vad är det för VR-spel som kräver bättre menar du? Jag har testat VR-chatt och det flyter på bra trots det är dåligt optimerat

Du har kanske inte testat VR Chat med något av de mest högupplösta headseten? Några av de senaste (och förmodligen alla kommande headset) har upplösningar på över 2000x2000 pixlar per öga (och det är vanligt att man har en "render resolution" som är högre än den fysiska upplösningen, och därtill vill man gärna köra ännu högre upplösning för antialiasing). Sedan finns det gott om spel som är mycket krävande i VR (t ex Microsoft Flight Simulator eller No Man's Sky).

Skrivet av padinni:

Enda spelen du behöver mer än 60 fps är väl multiplayer eller competitive och där sänker man i 99% av fallen grafiken? Eller vad menar du med illamående?

Du behöver mer än 60 fps i alla VR-spel. VR-headsets brukar ha en uppdateringsfrekvens mellan 90 och 144 Hz. Spelar man på skärm så märks låg uppdateringsfrekvens som att det hackar/rycker lite i bilden, vilket inte är något jätteproblem. Men i VR väntar sig hjärnan att ens vy ändras så fort man vrider på huvudet, och inte en sextiondels sekund senare, så om vyn uppdateras för långsamt tror hjärnan att man är drogad eller något, och man vill kräkas. För de flesta är runt 90 fps minimum för att det ska kännas ok, men vissa behöver högre fps.