Permalänk

Två datorer, vilken är bäst

Tjena jag har två datorer, och enligt userbenchmark ska den ena vara märkbart bättre men spelen på den "bättre" datorn laggar varav det inte laggar någoting på den "sämre" datorn.

Är det någon som har någon insikt i detta
Här är de två olika datorerna
https://imgur.com/a/vZ2sDhr

Spelar jag Lost Ark t.ex på den sämre datorn går det felfritt. Spelar jag på den bättre så laggar det ganska mycket och det kraschade t.o.m

Så vet inte riktigt vad jag ska göra. Ska jag behålla den bättre? Finns det lösningar? Är den ens bättre?

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Tjena jag har två datorer, och enligt userbenchmark ska den ena vara märkbart bättre men spelen på den "bättre" datorn laggar varav det inte laggar någoting på den "sämre" datorn.

Spelar jag Lost Ark t.ex på den sämre datorn går det felfritt. Spelar jag på den bättre så laggar det ganska mycket och det kraschade t.o.m

Så vet inte riktigt vad jag ska göra. Ska jag behålla den bättre? Finns det lösningar? Är den ens bättre?

Vad för "lagg" upplever du? Är det nätverk eller är det framedrops? Inträffar det endast i spel och är det i fullskärm eller även i fönsterläge?

Kolla att du har rätt hertz inställd på dina skärmar samt att det är samma inställningar i Windows.

Visa signatur

På informationscybermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tripletutorial:

Har du kollat hur temperaturerna ligger under belastning när du spelar och så?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

1070ti är ju rejält mkt vassare än rx480.
Kolla temperaturerna om det är något som värme-throttlar, kolla cpu/gpu användningen vid spelandet samt ren installation utav OS'et är en bra början.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Vad för "lagg" upplever du? Är det nätverk eller är det framedrops? Inträffar det endast i spel och är det i fullskärm eller även i fönsterläge?

Kolla att du har rätt hertz inställd på dina skärmar samt att det är samma inställningar i Windows.

Ja båda mina skärmar ligger på 144hz även på windows.
Det är framedrops och stuttering ursäkta vagheten.

Skrivet av Daemon:

Har du kollat hur temperaturerna ligger under belastning när du spelar och så?

Ja det är inget konstigt med tempsen så vitt jag kan se.

Visa signatur

Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Prova även att uppdatera BIOS om du inte gjort det än.

Visa signatur

På informationscybermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Prova även att uppdatera BIOS om du inte gjort det än.

Det har jag gjort nu, ser ingen skillnad. Men får väl se har helg nu efter 23 så får väl försöka pilla med inställningar och dylikt

Visa signatur