Permalänk
Musikälskare

Bryggde mycket förr i tiden (BIAB-tekniken), ska försöka komma igång igen! Har allting redo i lägenheten i alla fall

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Bryggde mycket förr i tiden (BIAB-tekniken), ska försöka komma igång igen! Har allting redo i lägenheten i alla fall

https://i.imgur.com/m58GLut.jpg

Sätt en lager nu med jästen W34-70 så kan du jäsa i rumstemp (typ 19 °C) och ha den klar lagom till den första riktiga vårvärmen!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av ingenjören:

Sätt en lager nu med jästen W34-70 så kan du jäsa i rumstemp (typ 19 °C) och ha den klar lagom till den första riktiga vårvärmen!

Ingen dum idé! Det ska bar finnas tid, det är där det klämmer. Att skriva recept osv kommer nog tillbaka snabbt när man väll kommer till skott och får tummen ur

Har en separat kyl för bryggning med moddad tempregulator som står på fassans lager, det vore gött att kunna brygga med den igen så man har koll på fermenteringstemperaturen hela vägen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ingen dum idé! Det ska bar finnas tid, det är där det klämmer. Att skriva recept osv kommer nog tillbaka snabbt när man väll kommer till skott och får tummen ur

90 % pilsnermalt, 10 % vienna. Sedan Tettnanger eller någon annan nobel humle. Sikta på en OG på max 1.050 och du har en fin stjälparöl. Jag hade tänkt göra något riktigt galet och testa göra en lager med 1 kg flingad majs till sommaren. En äkta Pisswasser!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av ingenjören:

90 % pilsnermalt, 10 % vienna. Sedan Tettnanger eller någon annan nobel humle. Sikta på en OG på max 1.050 och du har en fin stjälparöl. Jag hade tänkt göra något riktigt galet och testa göra en lager med 1 kg flingad majs till sommaren. En äkta Pisswasser!

Argh nu blir man sugen, speciellt när solen skiner utanför fönstret... Vore redigt gytt att ta sig en kall sen som man har bryggt själv, ska skriva ner era tankar ang recept haha

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Argh nu blir man sugen, speciellt när solen skiner utanför fönstret... Vore redigt gytt att ta sig en kall sen som man har bryggt själv, ska skriva ner era tankar ang recept haha

Du får vara proaktiv ,dra en beställning på malt humle och jäst och slita fram grejerna för att sedan kunna njuta på riktigt i vår!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

För mig brukar det ta ca 4 h att brygga inkl städning/disk. Men då har jag samtidigt en hel del dötid däremellan som jag gör annat.
Från "grain to brain" tar det väl 2 v för en ale och kanske 4 v för en lager.

Ja när jag säger heldag så inkluderar det nog flaskning från en förra batch. Men visst, sen ska man städa upp allting och rengöra också. Det tar sin lilla tid, men slangar o skit.

Men det som är bra är att man iallafall blir belönad i slutändan i form av (förhoppningsvis) god öl!

Permalänk
Medlem

Senaste bryggning en Diamond Czech Lager allgrain ölkit från www.olbryggning.se i Brewzilla 3.1.1. Gjorde lite fel när jag skulle laka (för lite vatten) så OG blev 1.060 (1,047 enligt recept), FG stanade på 1.012.

60-12=54 48/7,5= 6,4% så den blev lite spritig i smaken, nästa gång så ska jag laka med mer vatten efter receptet så hamnar jag säkert runt 5%

Tryck jäste 1 vecka @ 1 bar. Sen 1 dag i kylen i jäskärlet FermZilla och sen syrefri transfer till min andra FermZilla preparerat med 2st upplösta Dr.Oetker gelatinblad.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Imorgon är det dags att lägga en Smash på Pale Ale och Amarillo på fat, tredje tappningen på 4 veckor. Jag är inte van med nya bryggverket så jag sköt över OG med 10 punkter så det blev till att späda ut och mer öl tackar man ju inte nej till. OG=1.059, FG=1.011 så den landade på beräknade 6,3%

Sjukt nöjd med smaken och sjukt nöjd med investeringen i en kegerator med 3 tappar, det som inte får plats i fatet går på flaska.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

Ytterligare en bryggare här, kör bulldog 35 eller cb50, bm20 beroende på vart jag brygger, tyvärr blivit ett längre uppehåll i coronatiderna. Är förövrigt den långhåriga skäggiga nissen på Maltmagnus som väger malten.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har bryggt i många år. Är ofantligt ointresserad av pumpar och kringutrustning. Jag vill experimentera med maltsorter, jäst och humle.
Gick all in och köpte ett bryggeri som skulle lägga ner.
Nu finns våra öl på krogar och systembolaget.
Tämligen obegripligt på det hela taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syrfid:

Ja, jag har bryggt i många år. Är ofantligt ointresserad av pumpar och kringutrustning. Jag vill experimentera med maltsorter, jäst och humle.
Gick all in och köpte ett bryggeri som skulle lägga ner.
Nu finns våra öl på krogar och systembolaget.
Tämligen obegripligt på det hela taget.

Häftigt. Fastän jag gillar mina egna resultat hittills skulle jag aldrig våga mej på sånt. Receptskrivning och experiment är kul men som hemmabryggare kan man ju ta lite mer risker.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

https://www.olbryggning.se/Media/Cache/Images/3/8/WEB_Image_Diamond_Czech_Lager_allgrain_%C3%B6lkit_diamond_czech_lager_01-1037464197_plid_34058.Png Senaste bryggning en Diamond Czech Lager allgrain ölkit från www.olbryggning.se i Brewzilla 3.1.1. Gjorde lite fel när jag skulle laka (för lite vatten) så OG blev 1.060 (1,047 enligt recept), FG stanade på 1.012.

60-12=54 48/7,5= 6,4% så den blev lite spritig i smaken, nästa gång så ska jag laka med mer vatten efter receptet så hamnar jag säkert runt 5%

Tryck jäste 1 vecka @ 1 bar. Sen 1 dag i kylen i jäskärlet FermZilla och sen syrefri transfer till min andra FermZilla preparerat med 2st upplösta Dr.Oetker gelatinblad.

Kul, då har vi samma utrustning! Jag fick motsatt problem när jag körde sist, dvs jag hade för mycket lakvatten så den blev 2 pinnar svagare (1.052 istället för 1.054). Använder du brewsmiths färdiga inställning för brewzilla när du räknar på mängd lakvatten?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av GauntMan:

Imorgon är det dags att lägga en Smash på Pale Ale och Amarillo på fat, tredje tappningen på 4 veckor. Jag är inte van med nya bryggverket så jag sköt över OG med 10 punkter så det blev till att späda ut och mer öl tackar man ju inte nej till. OG=1.059, FG=1.011 så den landade på beräknade 6,3%

Sjukt nöjd med smaken och sjukt nöjd med investeringen i en kegerator med 3 tappar, det som inte får plats i fatet går på flaska.

https://i.imgur.com/fpeFUsS.jpg

Ser riktigt läckert ut, är det nuka tappar? Har själv funderat på att skaffa kegerator men sist blev det båt istället...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Kul, då har vi samma utrustning! Jag fick motsatt problem när jag körde sist, dvs jag hade för mycket lakvatten så den blev 2 pinnar svagare (1.052 istället för 1.054). Använder du brewsmiths färdiga inställning för brewzilla när du räknar på mängd lakvatten?

Här är receptet

BrewZilla / RoboBrew 35L

72% efficiency

Batch Volume: 20 L

Boil Time: 90 min

Mash Water: 20.04 L

Sparge Water: 8.83 L

Total Water: 28.87 L

Boil Volume: 26.38 L

Pre-Boil Gravity: 1.039

Vitals

Original Gravity: 1.047

Final Gravity (Adv): 1.010

IBU (Tinseth): 35

BU/GU: 0.75

Color: 7.5 EBC

Mash

mash — 65 °C — 60 min

mash out — 78 °C — 15 min

Malts (4.43 kg)

4.2 kg (94.8%) — Fuglsang Pilsner — Grain — 3.8 EBC

230 g (5.2%) — Fuglsang Munich — Grain — 14 EBC

Hops (60 g)

10 g (16 IBU) — Magnum 11% — Boil — 90 min

30 g (14 IBU) — Saaz 3.4% — Boil — 60 min

10 g (4 IBU) — Saaz 3.4% — Boil — 30 min

10 g (2 IBU) — Saaz 3.4% — Boil — 15 min

Yeast

2 pkg — Lallemand (LalBrew) Diamond Lager 73

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Bryggde cider innan jag bryggde öl. Problemet var väl att jag använde champagnejäst så den smakade faktiskt mer champagne än cider. Tyvärr gillar jag inte champagne :-/
Den blev iaf torr som satan själv, nästan så tarmarna skrumpnade ihop vid första sippen.

Mitt problem var att jag ville göra en söt cider redan på första försöket, vilket jag så här i efterhand inser var både ett och två steg för ambitiöst.

Jäste ut musten, körde sedan jäststopp och klarningsmedel innan jag tappade om och fyllde på med mer socker. Smakade sedan mer tåsvett än sider.

Läste att eklagring kan råda bot på en del smakproblem, så jag tillsatte ekkrutonger (eller vad det nu heter) och lagrade svalt i några månader. Smakade därefter oerhört blaskigt, som om eken absorberat såväl tåsvett som äpplen.

Vet inte riktigt var jag gick fel. Tysk budgetmust som knappt smakade något? Kanske något som fuljäste med de 2 liter hemgojsad must jag gjorde med trädgårdsäpplen. Eller kanske något helt annat. Hade jag börjat med ett enklare recept skulle jag kanske veta vad som gick fel. Men, oh well, får vara norgrannare med ölen 🤷‍♂️

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig lyckats laga en ciders som blivit mer än drickbar förän 6 månaders ålder. Som bäst brukar dom vara efter 2 år ungefär. Vet inte varför men dom vill helt enkelt stå till sej mer än öl i samma %-klass.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ah jo vi har en handfull såna på min arbetsplats. Kanske de största i Sverige? (Ånggeneratorerna på PWR). Men har du nytta av ditt yrke i din hobby som ölbryggare? Du borde ju kunna konstruera eget bryggverk?

Se där.. Jag började min svetsar"karriär" på ABB Atom (som numera ägs a Westinghouse) där vi tillverkade bränsle och styrstavar till kärnkraftverk.

Jag brygger inge öl, men att svetsa ihop ett bryggverk ser inte så invecklat ut, det är väl styrsystemen som är det besvärliga

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtpocket:

Se där.. Jag började min svetsar"karriär" på ABB Atom (som numera ägs a Westinghouse) där vi tillverkade bränsle och styrstavar till kärnkraftverk.

Jag brygger inge öl, men att svetsa ihop ett bryggverk ser inte så invecklat ut, det är väl styrsystemen som är det besvärliga

Styrsystemet är ju otroligt enkelt på många. On/off reglering med en termostat som har hyfsat tight hysteres. Sedan är det manuell start på pumpen. En stc 1000 kostar kanske 300 kr och sköter all reglering 🙂. Svetsningen däremot. Där snackar vi hantverk!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Jag har aldrig lyckats laga en ciders som blivit mer än drickbar förän 6 månaders ålder. Som bäst brukar dom vara efter 2 år ungefär. Vet inte varför men dom vill helt enkelt stå till sej mer än öl i samma %-klass.

Jag tror att det har med syran i cidern att göra. Den rundas ju av med tiden. Men jag håller med, det tar något år för att den ska peaka

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Mitt problem var att jag ville göra en söt cider redan på första försöket, vilket jag så här i efterhand inser var både ett och två steg för ambitiöst.

Jäste ut musten, körde sedan jäststopp och klarningsmedel innan jag tappade om och fyllde på med mer socker. Smakade sedan mer tåsvett än sider.

Läste att eklagring kan råda bot på en del smakproblem, så jag tillsatte ekkrutonger (eller vad det nu heter) och lagrade svalt i några månader. Smakade därefter oerhört blaskigt, som om eken absorberat såväl tåsvett som äpplen.

Vet inte riktigt var jag gick fel. Tysk budgetmust som knappt smakade något? Kanske något som fuljäste med de 2 liter hemgojsad must jag gjorde med trädgårdsäpplen. Eller kanske något helt annat. Hade jag börjat med ett enklare recept skulle jag kanske veta vad som gick fel. Men, oh well, får vara norgrannare med ölen 🤷‍♂️

Söt cider. Hmmm då borde det vara enklare att tillsätta något som jästen inte kan bryta ner. Typ stevia eller laktos. Eller varför inte köpa cider (alkoläsk) på systemet.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Någon som vet när jag behöver oroa mig för att det inte jäser? Snart gått 2 dagar utan några bubblor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Någon som vet när jag behöver oroa mig för att det inte jäser? Snart gått 2 dagar utan några bubblor...

Vissa jästsorter är riktigt sega. Är du säker på att det inte jäser och du inte har läckage? Kylde du ner vörten gode kallt? Då kan det ta tre dagar innan det startar på allvar.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på att börja med bryggning, finns det någon guide för nybörjare som ni kan rekommendera?

Vad bör man investera i för att inte vara dumsnål?
Jag gillar alla sorters öl och hade tänkt att börja brygga det som är lättast men på sikt vill jag brygga red ale.

Tips uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emeens:

Jag är lite sugen på att börja med bryggning, finns det någon guide för nybörjare som ni kan rekommendera?

Vad bör man investera i för att inte vara dumsnål?
Jag gillar alla sorters öl och hade tänkt att börja brygga det som är lättast men på sikt vill jag brygga red ale.

Tips uppskattas!

Det beror helt på hur mycket pengar du vill lägga samt hur mycket plats du har för utrustning. Är man osäker på om man vill börja på riktigt är en inkörsport att börja med DME (maltextrakt). Då behöver du egentligen bara en hyfsat generös gryta och ett jäskärl. Sedan är det inte så otroligt stor skillnad på att brygga exempelvis ale eller lager. En imperial stout kan ju däremot bli lite meckigare. Men om vi får efterfrågad info ska vi nog kunna peka dig i rätt riktning

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ser riktigt läckert ut, är det nuka tappar? Har själv funderat på att skaffa kegerator men sist blev det båt istället...

Yes, Nukatap med egentillverkade tapphandtag. Jag visste att resinskrivaren skulle komma till praktisk användning. Båt är inte heller helt fel, släcker dock inte törsten lika bra

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GauntMan:

Yes, Nukatap med egentillverkade tapphandtag. Jag visste att resinskrivaren skulle komma till praktisk användning. Båt är inte heller helt fel, släcker dock inte törsten lika bra

Riktigt coola handtag, du måste vara nöjd. Nej båt skapar snarare törst. Iof blir det en och annan makrill på sommaren, rökt makrill kräver ju sin öl.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jodå, brygger sedan några år tillbaka.
Tre kranar alltid fyllda.

Permalänk
Medlem

Idag blev det en pale ale med amarillo som bryggdes. Valde att prova på M44 istället för US-05 den här gången 🙂

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Skål gubbs! Toppar bastukvällen med en hembrygd lager med precis lagom Munich II i och en lätt pirrande humlebeska. Långt ifrån perfekt men jag skulle nog våga bjuda en tjeck på den borde vara 4,5-7% om jag minns rätt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3