AMD Ryzen 6000 i Asus nya ROG Zephyrus G14

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 6000 i Asus nya ROG Zephyrus G14

Hur bra är egentligen AMD:s purfärska Ryzen 6000-arkitektur i praktiken? Det ska vi ta reda på nu! I testlabbet står nämligen Asus senaste bärbara dator – ROG Zephyrus G14.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Får se när nya Lenovo Legions rullar ut men det lutar nog mot Intel 12th gen även om dessa verkar bra också

Permalänk
Medlem

Gillar denna AMD+AMD laptop men föredrar 15".
Jag ska vänta och se hur bra den fungerar med linux.

Permalänk
Medlem

Känns som att det mest intressanta hade varit att se CPU prestandan mot 5900HX. Men istället så jämfördes två grafikkort.

Permalänk
Medlem

Den ser jättefin ut tycker jag, dock är skärmen för liten för mig. 15.6" är absolut minimum, helst 17.3" som jag är van vid sedan länge.

Min drömmaskin vore något i denna stil med en 17" OLED, bra interna högtalare i Macbook-klass, och ingen diskret GPU som äter ström & pengar i onödan. En mobil mediamaskin, helt enkelt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Mhh denna recension blir något otydlig då testsystems-specifikationerna nämner 6900H och 6800 inte 6900HS och 6800s som nämns senare i texten. För batteritiden skulle man gärna vilja veta batteristorlek också annars blir denna extremt svåra jämförelse mellan olika system omöjlig.

Permalänk
Medlem

Kan ni köra ett test med Metro Exodus (DX12) 1080p Medium, så man kan jämföra med Intel ARC?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Pris på denna modell? Kan inte se att det stod, men skumläste bara.

Går säkert att googla upp men man är ju lat. Och det borde kanske stå om det inte gör det.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av olga32:

Pris på denna modell? Kan inte se att det stod, men skumläste bara.

Går säkert att googla upp men man är ju lat. Och det borde kanske stå om det inte gör det.

Vi har fått modellen av AMD direkt snarare än asus. Men jag kollar med asus nordic, Dock lär det bli svar därifrån först nästa vecka

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Konstigaste processortestet från testlabbet nånsin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

Konstigaste processortestet från testlabbet nånsin!

Du menar gpu-testet?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tycker det var ett bra test som ger en fingervisning av vad akirekturen har att erbjuda.
Blir ju nästan alltid äpplen och päron om man jämför bärbar mot bärbar så går man i köptankar bör man kanske kolla på specifika modellen man är intresserad av.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Nu behöver den här gubben lite hjälp här

AMD 4000 serien var för LapTop´s, är det samma gällande 6000 serien? (varannan generation för laptop, varannan för stationär?)

om svaret för frågan ovan är Ja (if else)

är 7000 serien för stationära datorer långt borta?
tänkte de är dags å köpa helt ny rigg å låta min TR gå som som en "light weight server" typ och avveckla min super gamla HP / vmware rig.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

är 7000 serien för stationära datorer långt borta?

Jag vet inte exakt datum. Men det är väl sagt att de ska släppas i år.
Troligtvis i höst.
Nytt med Socket AM5 och DDR5.

Så Ryzen 5000 serien är väl mest intressant om man behöver något nu eller om man redan har ett AM4 moderkort som stöder 5000 serien och vill uppgradera utan att byta allt.
Annars är det troligtvis bättre att vänta in Ryzen 7000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag vet inte exakt datum. Men det är väl sagt att de ska släppas i år.
Troligtvis i höst.
Nytt med Socket AM5 och DDR5.

Så Ryzen 5000 serien är väl mest intressant om man behöver något nu eller om man redan har ett AM4 moderkort som stöder 5000 serien och vill uppgradera utan att byta allt.
Annars är det troligtvis bättre att vänta in Ryzen 7000 serien.

tackar å bockar, då siktar vi på nya grejer i höst å trimma köp knappen tills dess xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.