Permalänk

VPN in till lokala nätverket

Skulle vilja sätta upp ett VPN för att komma åt mitt lokala nätverk från distans, mest från sommarstället, men allmänt utifrån, bland annat för Nvidia Gamestream med hjälp av Moonlight, och möjligt steam link, sitter på en 250mbit lina, och delar en 250mbit lina på sommarstället, så borde inte vara problem med bandbredden.

har en EdgeRouter X hemma, ska gå att sätta upp en pptp vpn på den, men är det bästa lösningen? eller finns det en smidigare lösning? sätta upp en simpel VPN lösning på datorn som jag ska komma åt?

vanliga streaming lösningen hemma är antingen GeforceNow/gamestream eller steam link beroende på om spelet är från Epic games eller steam.

Allt kommer streamas till en Chromebook, så behöver vara till en Android app om det är en lösning som inte är en VPN, men känner ändå att VPN lösningen är nog den smidigaste.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Kolla vad din router klarar för throughput när den agerar VPN-server. Om den inte orkar driva 250mbit så skulle jag sätta upp en OpenVPN server på din stationära burk.

Du behöver också fixa en publik IP-adress hos din ISP så att du kan ansluta externt till din VPN-Server. Sitter du bakom en s.k CGNAT (Carrier Grade NAT) så kommer det inte att fungera.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Skrivet av WoXeR123:

Kolla vad din router klarar för throughput när den agerar VPN-server. Om den inte orkar driva 250mbit så skulle jag sätta upp en OpenVPN server på din stationära burk.

Du behöver också fixa en publik IP-adress hos din ISP så att du kan ansluta externt till din VPN-Server. Sitter du bakom en s.k CGNAT (Carrier Grade NAT) så kommer det inte att fungera.

edgeroutern borde klara rätt hög thrughput, utan att testat personligten, bara kollat på nätet, porten i sig är gigabit port, sen är det begränsat bara på hårdvaran, och sett flera som fått åtminstone 100mbit på en simpel VPN, men ska testa openVPN först, borde inte Wireguard vara snabbare? sett flera som säger att wireguard är snabbare än openVPN, och är en modul jag kan installera på min edgerouter.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Vila i frid

Rekommenderar Wireguard. Drar bara 1/3 cpukraft jämfört med OpenVPN.

Permalänk
Medlem