Finns det ett liknande program eller var är det enklast att koda ett?

Permalänk
Medlem

Finns det ett liknande program eller var är det enklast att koda ett?

Har en ide och vision som jag försöker få ordning på.

Jag har En rasberry 3 som bara ligger och skräpar.
Nu har jag kommit fram till vad jag vill försöka göra med den.
Jag har köpt in arkad knappar(grön, blå, röd, gul och 6 svarta. och 6 svarta samt en joystick) med en Zero Delay Arcade USB Encoder med USB-kabel och ledningar. Perfekt kit för Arcade PC Game DIY Project.och en 7 tums skärm.

Jag ser framför mig en enkel meny.

Man ska kunna klicka sig fram med joysticken och välja en av dem.
När man sedan väljer en av dem genom att trycka på en knapp.
Alt så väljer man i menyn genom att trycka på respektive färgknapp. 50 med bonus är blå knapp tex.

Då ska programmet börja ta tid och slumpmässigt visa en av färgerna (Gul, röd, grön och blå) Gärna med en tydlig indikering typ att hela färgen blir önskad färg. När man då tryckt på visad färg ska den gå vidare och visa en ny färg. Fortsätta så till de förönskade antalet är visat (20, 50 eller 100).
Om man väljer antal under rubriken bonus så ska man också trycka på en svart knapp. Fast när den visar den svarta så ska den ha tre olika svarta indikationer som den visar. Alltså någon av tre olika svarta skärmar ska visas. Fast alla är kopplade till samma svarta knapp.

När man är klar med önskat antal tryck vill jag att den ska visa tiden som trycken är gjorda på.
Sedan ska man kunna trycka på en knapp och man kommer tillbaka till start menyn igen.

Att ha någon highscore är inte ett måste. Då det då kräver ett tangentbord.

Finns det något liknande program eller vilket kodspråk är lättast för att göra detta? Någon som har förslag?

Permalänk

Jag skulle programmera det i Python, Shell eller C, beroende på hur du vill att det ska se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thore823:

Att ha någon highscore är inte ett måste. Då det då kräver ett tangentbord.

I arkadhallarna förr i tiden var ens mål att hamna högst upp på highscorelistan och inte ett enda av kabinetterna hade tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag vill försöka få ordning på grunden först. Sen går den ju att utveckla.
Har fått den återkopplingen ifrån annat håll också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Jag skulle programmera det i Python, Shell eller C, beroende på hur du vill att det ska se ut.

Till en början så behöver det inte vara så vackert. Där emot kommer det ju ständigt att finnas utvecklings potential i det.
Jag är nöjd med enklaste möjliga. En ruta som visar färgen på någon knapp och när det knappen trycks in så kommer nästa. När man tryckt på önskat mängd knappar så visas en totalt som det tog att trycka på dem. Sedan hoppar den tillbaka och man kan börja om.

Permalänk
Medlem

Så typ Whack-a-mole fast på arkadknapparna?

Vad ska hända om jag trycker fel färg? Om man inte får poängavdrag så kan man trycka alla färger samtidigt så fort man kan o vinna.

Tips till svårare nivå: Du kan blanda in fyra håll på joysticken också

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

precis så, man ska trycka på avsedda knappar så snabbt som möjligt.

Att ta med joysticken låter som en intressant utveckling. fast till en början vill jag bara få igång bacis.

Permalänk
Skrivet av Thore823:

Till en början så behöver det inte vara så vackert. Där emot kommer det ju ständigt att finnas utvecklings potential i det.
Jag är nöjd med enklaste möjliga. En ruta som visar färgen på någon knapp och när det knappen trycks in så kommer nästa. När man tryckt på önskat mängd knappar så visas en totalt som det tog att trycka på dem. Sedan hoppar den tillbaka och man kan börja om.

Då skulle jag programmera i Shell eller C.