Söker laptop med kraftful CPU och iGPU, inte dGPU (har nämligen eGPU)

Permalänk
Medlem

Söker laptop med kraftful CPU och iGPU, inte dGPU (har nämligen eGPU)

Alltså, jag har ju letat en del men hittar faktiskt inte. Tar tacksamt emot tips på en laptop med aktuell, kraftfull CPU. Vill däremot bara ha en enkel iGPU då jag vid behov kopplar in en eGPU. Vill alltså inte ha i stil med Nvidia eller AMD dGPU inbyggt.

Nån som vet?

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mar3ld:

Alltså, jag har ju letat en del men hittar faktiskt inte. Tar tacksamt emot tips på en laptop med aktuell, kraftfull CPU. Vill däremot bara ha en enkel iGPU då jag vid behov kopplar in en eGPU. Vill alltså inte ha i stil med Nvidia eller AMD dGPU inbyggt.

Nån som vet?

Med tanke på den mycket korta kravspecen så hade jag rekommenderat dig att antingen lista lite mer info, eller bara speca det du vill ha på t ex Prisjakt.

Om du nu använder dig av en eGPU så misstänker jag det är Thunderbolt som gäller, då är det Intels grejer som gäller. Då borde det rimligen gå att låsa till senaste två generationerna av Intel och vilken grafikdel det är som är integrerade.

Men det är svårt att peka någonstans utan begränsning på budget, formfaktor, batteritid mm.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

De mest kraftfulla av CPUer finns på dyrare laptops och då följer en enklare eGPU med på köpet. Vill du ha en iGPU så är det som David skrev Intel som gäller än så länge, vilket leder till deras H-serie och då framför allt: 11800H
Den billigaste datorn jag hittar med den är Dell Inspirion: https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-dell-datorer/ins...

Men kan du vänta så skulle jag råda dig till att invänta Intels 12e gen-processorer (Alder lake). De har tagit ett stort skutt uppåt i prestanda och du skulle kunna nöja dig med en ifrån mittenklassen där (vilket mer troligen kommer finnas i modeller utan eGPU).

Permalänk
Medlem

Schyst med svar, tackar.

Skrivet av DavidtheDoom:

Med tanke på den mycket korta kravspecen så hade jag rekommenderat dig att antingen lista lite mer info, eller bara speca det du vill ha på t ex Prisjakt.

Om du nu använder dig av en eGPU så misstänker jag det är Thunderbolt som gäller, då är det Intels grejer som gäller. Då borde det rimligen gå att låsa till senaste två generationerna av Intel och vilken grafikdel det är som är integrerade.

Men det är svårt att peka någonstans utan begränsning på budget, formfaktor, batteritid mm.

Jag tänker så här:

• Så hög prestanda på CPU som det är möjligt med ett budgettak om 50kkr, Core eller Xeon för all del.

• Helst bara iGPU men om dGPU så det svagaste som går att få tag på.

• FullHD-skärm. Vill inte driva fler pixlar än nödvändigt.

• Thunderbolt ja, eftersom eGPU.

• Ingen thermal throttling på någon komponent vid kontinuerlig maxlast, inkl lagring. Så: Fläktar får absolut låta mycket så länge de kyler mycket.

Typ så.

Skrivet av Icecrystal:

De mest kraftfulla av CPUer finns på dyrare laptops och då följer en enklare eGPU med på köpet. Vill du ha en iGPU så är det som David skrev Intel som gäller än så länge, vilket leder till deras H-serie och då framför allt: 11800H
Den billigaste datorn jag hittar med den är Dell Inspirion: https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-dell-datorer/ins...

Men kan du vänta så skulle jag råda dig till att invänta Intels 12e gen-processorer (Alder lake). De har tagit ett stort skutt uppåt i prestanda och du skulle kunna nöja dig med en ifrån mittenklassen där (vilket mer troligen kommer finnas i modeller utan eGPU).

Snygg laptop. Lite synd att den bara har en (1) Thunderbolt- / USBC-port. Tror du kylningen fixar en snabb CPU? Kylningen ser rätt tunn ut, men jag kan ha fel. Noterade dessutom: Verkar inte gå att beställa med mer än 16GB RAM. Undrar om man kan få mer själv? Onödigt många pixlar för ett svagt grafikkort. Ljussvag skärm är synd.

Väntar absolut in 12e gen. Har en rätt maxad gen 10. Ingen större skillnad med 11.

Då det inte släpps många med gen 12 än letar jag för närvarande mest efter vilken tillverkare som ens gör såna laptops jag är ute efter.

rättstavning, förtydligande
Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Schyst med svar, tackar.

Jag tänker så här:

• Så hög prestanda på CPU som det är möjligt med ett budgettak om 50kkr, Core eller Xeon för all del.

• Helst bara iGPU men om dGPU så det svagaste som går att få tag på.

• FullHD-skärm. Vill inte driva fler pixlar än nödvändigt.

• Thunderbolt ja, eftersom eGPU.

• Ingen thermal throttling på någon komponent vid kontinuerlig maxlast, inkl lagring. Så: Fläktar får absolut låta mycket så länge de kyler mycket.

Typ så.

Snygg laptop. Lite synd att den bara har en (1) Thunderbolt- / USBC-port. Tror du kylningen fixar en snabb CPU? Kylningen ser rätt tunn ut, men jag kan ha fel. Noterade dessutom: Verkar inte gå att beställa med mer än 16GB RAM. Undrar om man kan få mer själv? Onödigt många pixlar för ett svagt grafikkort. Ljussvag skärm är synd.

Väntar absolut in 12e gen. Har en rätt maxad gen 10. Ingen större skillnad med 11.

Då det inte släpps många med gen 12 än letar jag för närvarande mest efter vilken tillverkare som ens gör såna laptops jag är ute efter.

Då skulle jag vänta in gen 12
Den där datorn är inte värd det om du ändå har gen 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

I sådana fall så är de snarare XPS 9710 med i9-11980HK som du ska titta efter. Då får du 4 st. Thunderbolt portar. Dock är varianterna med i9 bara tillgängliga med Nvidia GeForce GPU. 64 GB RAM är möjligt och två M2 diskar i RAID.

Permalänk
Medlem

Blir lättare o rekomendera dator om du specar vad du ska göra med den oxå.
För 50k är det ju rätt lätt o hitta en dator. Ta den med mest CPU o RAM som inte har separat Grafikkort som du hittar.
Varför är det viktigt att det inte finns dedikerat grafikkort om du nu inte bryr dig om fläktljud?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Kan väl kanske tillägga att den integrerade grafiken i Intels H-serie inte är särskilt imponerande, avsevärt långsammare än vad man hittar i ex. i7-1185G7 och liknande, så att det är svårt att hitta dessa utan separat grafik är inte så förvånande. Särskilt med tanke på att en i9-11980HK har ett listpris på $583. 12:e generationen med bland annat i9-12900HK borde dock ge ett större kliv uppåt när det gäller den integrerade grafiken.

Permalänk
Medlem

MacBook pro? Har allt du söker inklusive Thunderbolt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3