Brittisk återförsäljare: "Schyssta priser för grafikkort blir vardag i maj"

Permalänk
Melding Plague

Brittisk återförsäljare: "Schyssta priser för grafikkort blir vardag i maj"

Den brittiska återförsäljaren Box.co.uk spår att att de stora prislapparnas era är över om en dryg månad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske för att nästa gen knackar på dörren och folk väntar på de månne? Sen börjar det väl om

Permalänk
Rekordmedlem

Det tror jag nät jag ser det för det finns ju ännu inga modeller som kan driva skrivbordet i 4k hdr med videoacceleration, det är tragiskt att det ännu inte kommit något modernt kort för icke spelare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det tror jag nät jag ser det för det finns ju ännu inga modeller som kan driva skrivbordet i 4k hdr med videoacceleration, det är tragiskt att det ännu inte kommit något modernt kort för icke spelare.

Förlåt för min okunskap men vad menar du när du skriver att det inte finns modeller som kan driva skrivbordet i 4k HDR med videoacceleration? drivs det via mjukvara i dagsläget?

Permalänk
Medlem

Har inte sett nån gris flyga förbi fönstret, så bör nog tas med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Effekterna av att Ryssland inte längre har tillgång till grafikkort kanske börjar visa sig?

Permalänk
Avstängd

Med tanke på situationen i Ukraina https://www.reuters.com/technology/exclusive-ukraine-halts-ha... Så lär det ju inte vara länge, eller?

Permalänk
Medlem

Ja det vore ju trevligt. Men som läget har varit så tror jag det först när jag ser det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Priserna har ju sjunkit stadigt sen januari så det känns ju inte helt orimligt.

Permalänk
Medlem

Editerades artikeln men inte rubriken? Han säger ju inte alls att det är schyssta priser? Schyssta priser och "mer attraktiva priser" som är det faktiskta citatet och som omnämns i artikeln har ju inte samma betydelse. Felaktig översättning/tolkning blir lite orättvist mot han som citerades kan jag tycka

Har dock svårt att se att vi någonsin kommer tillbaka till mer "schyssta priser". Det har blivit dyrare och dyrare och under pandemi och kretsbrist blev det tydligt att folk betalar nästan vad som helst. När nu tillverkarna vet att folk kan lätta på lädret ändå så kommer priser givetvis justeras ned, men de kommer ju inte sänka rejält. Skulle inte bli förvånad om vi med t ex Nvidias nästa generation kort kommer se en högre msrp än tidigare generation.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tror det när jag ser det, alldeles för mycket osäkerhet i världen just nu

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tonii:

Förlåt för min okunskap men vad menar du när du skriver att det inte finns modeller som kan driva skrivbordet i 4k HDR med videoacceleration? drivs det via mjukvara i dagsläget?

Det finns bara hdmi 2.1 på sista generationens spelkort så bandbredden till bildvisaren räcker inte till på något rimligt prissatt grafikkort om man vill koppla in nått som inte har DP (typ en tv)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Wow! En kommande halvering av priserna med början om drygt en månad!
Undrar hur lång tid det tar innan priserna kommit ner till normalläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns bara hdmi 2.1 på sista generationens spelkort så bandbredden till bildvisaren räcker inte till på något rimligt prissatt grafikkort om man vill koppla in nått som inte har DP (typ en tv)

Ah jag förstår, tack

Permalänk
Avstängd

Om några månader blir dock alla grafikkort i 3000-serien föråldrade när 4000-serien släpps. Till jul kommer 3000-serien bara möjligen driva AAA spel på mediumgrafik i 1080p. Då är de budget kort. Nu är en usel tid att köpa grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Om några månader blir dock alla grafikkort i 3000-serien föråldrade när 4000-serien släpps. Till jul kommer 3000-serien bara möjligen driva AAA spel på mediumgrafik i 1080p. Då är de budget kort. Nu är en usel tid att köpa grafikkort.

hehe,...

Permalänk
Medlem

2016

GTX1070 - 4300 SEK nypris vid release
GTX970 - ~3200 SEK nypris vid ungefär samma tid ($299)

2022
RTX3070 - MSRP 6500SEK - Faktiskt pris 9800 SEK
GTX2070 - 9000 - 10.000SEK i lager, begpris 4000 - 6000 SEK

Ja, men absolut, sannolikheten är stor att priserna kommer dyka 40 - 60% på en månad.
Skärp er

Edit*

Och ja, jag vet att när nästa generation släpps så kommer priserna gå ner, men detta förutsätter såklart vad lanseringspriset för 4000-serien blir...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Flash:

Priserna har ju sjunkit stadigt sen januari så det känns ju inte helt orimligt.

Har du några konkreta exempel?

Tittar man på vissa modeller så är de dyrare idag än i t.ex. December.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Om några månader blir dock alla grafikkort i 3000-serien föråldrade när 4000-serien släpps. Till jul kommer 3000-serien bara möjligen driva AAA spel på mediumgrafik i 1080p. Då är de budget kort. Nu är en usel tid att köpa grafikkort.

För de som inte köpt 30-serien än på grund av dåligt tillgång eller inhumana priser så känns de dock fortfarande nya och heta.

Sen finns det inget som pekar på att 40-serien kommer ha god tillgänglighet eller ett pris som är rätt heller.

Man får tänka på att många av oss har sett priset på ny teknik GÅ NER år efter år större delen av livet, och i alla fall jag kommer vägra vänja mig vid en tidsålder då ny teknik blir dyrare från år till år.

Men visst, Nvidia ganskr överaskar och ger tillbaka lite till communityt efter deras grova övertramp och mentala tortyr av gamers, så man vet aldrig, men jag skulle inte sätta pengar på det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det redan 1a april? Å andra sidan är väl 100kr billigare ett "mer attraktivt pris" så det kan ju stämma, men lanseringspris eller billigare glöm det!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Jag själv brukar alltid köpa det senaste men nu kan jag t.o.m. tänka om och välja typ 3060 Ti eller något bara priset blir "rätt". Iofs kan va värt att vänta på Intel lanseringen och se var priset hamnar, i princip kommer de ju bara konkurera med nuvarande generationer och nästa generationer står snar inför dörren så tror inte Intel kan komma undan med att lansera några höga priser på deras introduktion till "hög presterande grafikkort" då finns lite frågetecken kring mjukvarustöd och stabilitet dessutom och sätter de priserna för högt kommer de skjuta sig i foten och får dåligt rykte.

Kanske Intel t.o.m. anses som en del av orsaken till "normaliseringen" av grafikkortspriser, kanske personen som uttalat sig har lite bättre bild om vad som komma skall.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Har inte sett nån gris flyga förbi fönstret, så bör nog tas med en nypa salt.

Såg en Polishelikopter igår.....

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Priserna går neråt. Beställde en 3080 12 GB för priset kändes billigt mot vad det var för ett tag sedan och fanns 50+ på lager till reapris. Sen kom jag på att 13500kr är sjukt mycket pengar ändå för grafikkort och för de spel jag spelar räcker mitt grafikkort jag har väl och avbokade. Man ska inte kolla på inet 1 på natten för man inte kan sova haha. Höll på köpa 1200W nätaggregat och Alder Lake CPU och allt.

Jag måste ha disciplin att vänta ett par generationer innan jag köper nytt så jag verkligen känner skillnaden. Förutom Cyperpunk kan jag maxa alla spel jag har och har inte ens spelat det spelet på över ett år.

Bara för priserna går neråt betyder det inte att det plötsligt är billigt. Ens prisbild har blivit förvrängd när man tycker under 15k känns bra när man förut brukade köpa grafikkort för under 5k.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Editerades artikeln men inte rubriken? Han säger ju inte alls att det är schyssta priser? Schyssta priser och "mer attraktiva priser" som är det faktiskta citatet och som omnämns i artikeln har ju inte samma betydelse. Felaktig översättning/tolkning blir lite orättvist mot han som citerades kan jag tycka

Har dock svårt att se att vi någonsin kommer tillbaka till mer "schyssta priser". Det har blivit dyrare och dyrare och under pandemi och kretsbrist blev det tydligt att folk betalar nästan vad som helst. När nu tillverkarna vet att folk kan lätta på lädret ändå så kommer priser givetvis justeras ned, men de kommer ju inte sänka rejält. Skulle inte bli förvånad om vi med t ex Nvidias nästa generation kort kommer se en högre msrp än tidigare generation.

Pandemin i sig har ju till stor del påverkat vad konsumenter är villiga att betala för saker i hemmet.
När det inte finns resor, krogar eller restauranger att lägga pengar på så går pengarna till hårdvara och byggmaterial istället, någonting måste ju ändå folk sysselsätta sig med och spendera pengar på.
Väldigt många altaner har byggts och extremt mycket renovering har ju skett, så det borde både skett mättning av marknaden och pengar bör gå till annat framöver.

Får se hur det ser ut framöver när köpkraften blir betydligt lägre bland konsumenter, det kan påverka både byggmaterial, hårdvara och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Om några månader blir dock alla grafikkort i 3000-serien föråldrade när 4000-serien släpps. Till jul kommer 3000-serien bara möjligen driva AAA spel på mediumgrafik i 1080p. Då är de budget kort. Nu är en usel tid att köpa grafikkort.

Mid-range GTX 1000-kort från 2016 klarar än idag medium i 1080p och de är 6 år gamla. Så mycket lär inte hinna hända på 8 månader, med tanke på att spel tar flera år att utveckla. Får man tag på ett 3000-kort till ett *bra* pris (d.v.s under MSRP med tanke på att de är utgående) under våren är det absolut värt att investera i då det kommer hålla bra i många år.
Men vad som menas med "more attractive prices" är ganska diffust. Alla prissänkningar gör priserna mer attraktiva, även små sänkningar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns bara hdmi 2.1 på sista generationens spelkort så bandbredden till bildvisaren räcker inte till på något rimligt prissatt grafikkort om man vill koppla in nått som inte har DP (typ en tv)

Fast det var inte vad du skrev först. Det har gått alldeles utmärkt att köra 4K@60Hz med 10-bitars färg om man kör över DisplayPort 1.2 eller bättre. Det har funnits på grafikkort i 10 år nu (kom med Kepler respektive Southern Islands, bägge 2012).

(Sen är HDR och 10-bitars färg inte samma sak, men det kan vi ta en annan gång.)

Skrivet av Nozomi:

Har du några konkreta exempel?

Tittar man på vissa modeller så är de dyrare idag än i t.ex. December.

Längre ner i prislistan har priserna gått ner. Titta på Radeon 6600 till exempel. Efterfrågan har gått ner, och då är det korten med bäst tillgång som går ner i pris först.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Pandemin i sig har ju till stor del påverkat vad konsumenter är villiga att betala för saker i hemmet.
När det inte finns resor, krogar eller restauranger att lägga pengar på så går pengarna till hårdvara och byggmaterial istället, någonting måste ju ändå folk sysselsätta sig med och spendera pengar på.
Väldigt många altaner har byggts och extremt mycket renovering har ju skett, så det borde både skett mättning av marknaden och pengar bör gå till annat framöver.

Får se hur det ser ut framöver när köpkraften blir betydligt lägre bland konsumenter, det kan påverka både byggmaterial, hårdvara och annat.

Till viss del, absolut men det är ju något som pågått långt innan pandemin. Se bara på prisutvecklingen för mobiltelefoner, vi har gått ifrån flaggskeppstelefoner för 4000:- till en bättre begagnad bil och försäljningen ökar ändå. Men jag håller med dig, man har lättare att betala överpris när du inte kan spendera pengar på andra nöjen som resor t ex.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Editerades artikeln men inte rubriken? Han säger ju inte alls att det är schyssta priser? Schyssta priser och "mer attraktiva priser" som är det faktiskta citatet och som omnämns i artikeln har ju inte samma betydelse. Felaktig översättning/tolkning blir lite orättvist mot han som citerades kan jag tycka

Har dock svårt att se att vi någonsin kommer tillbaka till mer "schyssta priser". Det har blivit dyrare och dyrare och under pandemi och kretsbrist blev det tydligt att folk betalar nästan vad som helst. När nu tillverkarna vet att folk kan lätta på lädret ändå så kommer priser givetvis justeras ned, men de kommer ju inte sänka rejält. Skulle inte bli förvånad om vi med t ex Nvidias nästa generation kort kommer se en högre msrp än tidigare generation.

Alltså så länge folk kan använda korten och mina coins med så kommer priset aldrig att falla. Om du köper ett kort för att tillslut tjäna pengar på de så spelar det ingen jätte roll om det tar 10 månader istället för 7 att tjäna igen kortet. För en person som köper ett kort enbart för att spela med eller dylikt så är det såklart en enorm skillnad mellan 7000kr och 12000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Effekterna av att Ryssland inte längre har tillgång till grafikkort kanske börjar visa sig?

Snarare elpris som har gått upp världen runt. Vill man majna så kringgår man förbjudet på ett eller annat sätt och skaffar sig grafikkort ändå. Det kunde man se på Youtube, då satt majnarna och visade sina majningsriggar å 30+ st grafikkort medan gemene spelare inte kunde hitta grafikkort någonstans.

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte på. Inte nu är crypto ökar så mycket i värde.
Jag kommer få hem ett 3080 oc tuf nästa vecka som bestäldes för länge sedan för 7825kr
Det ska scalpas bort 😁

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |