Blockera tredjepartscookies i Chrome - cookie pop ups?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Blockera tredjepartscookies i Chrome - cookie pop ups?

Jag har sedan en tid tillbaka valt att blockera tredjepartscookies i webbläsaren (Chrome). Men jag får ju ändå upp pop-upen på varje sida som frågar om jag accepterar cookies. Om jag svarar "ja" på en sådan pop Up, blockerar Chrome ändå de cookiesarna?

Jag har försökt söka mig till ett svar men inte lyckats...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Donhoz:

Yes, jag har blockerat det i chrome://settings/cookies . Det jag undrar då är om det fortfarande spelar någon roll om jag godkänner det i hemsidornas pop-upper? Alltså vilken inställning tar överhanden? Google Chromes generella eller det jag svarar i Pop-uppen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Yes, jag har blockerat det i chrome://settings/cookies . Det jag undrar då är om det fortfarande spelar någon roll om jag godkänner det i hemsidornas pop-upper? Alltså vilken inställning tar överhanden? Google Chromes generella eller det jag svarar i Pop-uppen?

Men syftar du på när varje sida på grund av GDPR frågar hur de får spåra dig på deras sida?

Detta är något jag får upp ändå också med Google block, PiHole adblock uppsatt och allt du kan tänka dig.

Det är lag i EU om att de måste skriva det och du ska acceptera/neka. Dock har jag gått över till Firefox nu för tiden. Där finns verkligen olika nivåer på hur strängt de ska blockera spårningscookies osv. Google litar jag inte på så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag har sedan en tid tillbaka valt att blockera tredjepartscookies i webbläsaren (Chrome). Men jag får ju ändå upp pop-upen på varje sida som frågar om jag accepterar cookies. Om jag svarar "ja" på en sådan pop Up, blockerar Chrome ändå de cookiesarna?

Jag har försökt söka mig till ett svar men inte lyckats...

Detta är helt frånskilt från inställningar i browsern. Det är webbsidorna som byggs så för att vara GDPR-kompatibla. Om du klickar ja på allt i dessa rutor så ska browsern ändå blockera dem.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Donhoz:

Men syftar du på när varje sida på grund av GDPR frågar hur de får spåra dig på deras sida?

Detta är något jag får upp ändå också med Google block, PiHole adblock uppsatt och allt du kan tänka dig.

Det är lag i EU om att de måste skriva det och du ska acceptera/neka. Dock har jag gått över till Firefox nu för tiden. Där finns verkligen olika nivåer på hur strängt de ska blockera spårningscookies osv. Google litar jag inte på så mycket

Skrivet av Joppis:

Detta är helt frånskilt från inställningar i browsern. Det är webbsidorna som byggs så för att vara GDPR-kompatibla. Om du klickar ja på allt i dessa rutor så ska browsern ändå blockera dem.

Tack för svar! Då kan jag i stort sätt klicka ja på dem för att bli av med dem, och så blockas dem i alla fall Kanske får skaffa en sån där plug in som klickar bort rutorna åt mig.

Visa signatur