Anmäl dig till Roborock Challenge!

AMD kan förbereda Radeon RX 6300 till stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD kan förbereda Radeon RX 6300 till stationära datorer

"Min IGP är trasig"-segmentet påstås få ännu en spelare. Den här gången är prestandan om möjligt ännu mindre imponerande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tja, det är väl ett bra nödkort för att få datorn att fungera och felsöka. Beror på priset.
Alla borde ha ett kort som bara funkar liggande i en låda.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

20W och den är perfekt för surfdatorer, möjligen kolla lite filmer med eller annars när GPU inte finns att tillgå för lätta uppgifter.
Får se vad priset blir.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Blir väl ungefär ett GT 1030 eller RX550 men gissningsvis till högre pris.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

"flertalet kompromisser som innebär att det knappt duger till mindre tungdrivna spel i 1080p"

Hur är det med 1080i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

"flertalet kompromisser som innebär att det knappt duger till mindre tungdrivna spel i 1080p"

Hur är det med 1080i?

Det går nog i MS röj men tror jag hade valt 720p då.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tja, det är väl ett bra nödkort för att få datorn att fungera och felsöka. Beror på priset.
Alla borde ha ett kort som bara funkar liggande i en låda.

Har själv ett geforce 210 för just det. Men i dagsläget borde marknaden vara minimal. Integrerade kort är i klass med detta om inte bättre?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Jag antar att detta är ett OEM kort, så att de kan skriva "2GB dedikerat grafikminne" på alla annonser.

Visa signatur

XBL: Framfart Steam: Flanders_one
Reserverad för alla felstavningar eller grammatiska fel som kan uppstå.

Permalänk
Medlem

Men borde de seriöst inte gå att göra fläktlösa???

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kanonbra kort för att driva min Proxmox-host som har Nvidiakort till gästerna. Hoppas det blir riktigt billigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Blir säkert dyrare då de antagligen får lov att göra en större kylfläns, vilket kostar mer än en billig fläkt.

Min gissning iaf

Du kan alltid ghetto modda en 120 mm fläkt som går på 300 RPM eller nått sånt om du inte vill höra den

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är klart att det är möjligt beroende på strömbudget. Sist jag såg ett sådant var gtx 1650 palit gtx 1650 KalmX

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

20W och den är perfekt för surfdatorer, möjligen kolla lite filmer med eller annars när GPU inte finns att tillgå för lätta uppgifter.
Får se vad priset blir.

Jag tänker spontant att en APU är bättre alla dagar i veckan - Samma om inte mer prestanda, plus att du kan ha en mindre formfaktor...
APU'er har väl lite tagit kål på denna typen av kort, däremot kan jag se syftet som ett felsökningskort (Till viss grad)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hur är det med mediastöd? Kanske kan vara dugligt till en HTPC? Problemet är väl att kortet inte får kosta mer än max 1000kr om det ska finnas en marknad för det, dock köps väl allt på dagens butikshyllor för vilka priser som helst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur är det med mediastöd? Kanske kan vara dugligt till en HTPC? Problemet är väl att kortet inte får kosta mer än max 1000kr om det ska finnas en marknad för det, dock köps väl allt på dagens butikshyllor för vilka priser som helst...

Navi 24 har hardware decode för allt utom AV1, men ingen hardware encode om jag minns rätt. Allt går ju att lösa genom att köra det på shaderna, men det finns ingen FF encoder alls.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Flandersss:

Jag antar att detta är ett OEM kort, så att de kan skriva "2GB dedikerat grafikminne" på alla annonser.

Det är nog sannolikt en OEM-lösning ja, missade att förtydliga detta

Å andra sidan var ju RX 6400 också endast OEM, men ser ut att vara på gång till vanliga konsumenter också.

Permalänk
Medlem

Pris och tillgänglighet är betydande för om det är något att ha eller inte.

Men spontant,
RX 6400 har en TBP på 53W.
Det borde vara tillräckligt strömsnålt att det går att kyla med enslotskylning med fläkt eller passiv dubbelslotskylning.
Om inte RX6300 kan ge ett mycket bättre prestanda/watt förhållande eller ett betydligt lägre pris, så borde det inte vara så intrressant att gå lägre än RX6400.

Beroende på pris så kanske RX6300 kan konkurrera med GeForce GT 1030.
Men gissar på att det troligtvis blir för dyrt.

Samt surt att AMD snålade in på video encode/decode.
PCI-E 4X begränsningen är ganska tråkig för någon som vill sätta kortet i ett PCI-E 3.0 system.
Om RX6300 kommer med 2GB VRAM blir troligtvis PCI-E begränsningen än mer kännbar.

Permalänk
Medlem

Undrar om det kommer bli bättre eller sämre "low profile" kort än gtx 1050. det varkar ha stannat av där annars. min sängdator är en SFF så det är vad som får plats, och sitter i just nu men hade varit kull och köra något nyare.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Undrar om det kommer bli bättre eller sämre "low profile" kort än gtx 1050. det varkar ha stannat av där annars. min sängdator är en SFF så det är vad som får plats, och sitter i just nu men hade varit kull och köra något nyare.

Frågan är också hur Intels Arc kommer stå mot dessa korten.
Verkar som de blir bättre på video än Navi 24 (RX 6500 XT/RX 6400/RX 6300 ?).

Permalänk
Medlem

Butikspris 1990kr ?
Vadå?! Alla grafikkort går att sälja!

Seriöst: det är bättre att lägga dem pengarna på budgeten för processor, och köpa en mycket fetare CPU med inbyggd grafik delen.

Permalänk
Inaktiv

Patetiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Patetiskt

Det har funnits low end kort förr

Exempel:
GeForce 210 in GTA 5 / V - It is Horrible!

Men då har korten inte kostat 2000 - 3000kr eller mer.

Finns system utan iGPU där man ändå kan vilja ha bild på skärmen.
Men då vill man troligtvis inte betala flera tusen för grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Är bara arg av att läsa detta och tänker låta bli att skriva vad jag tycker.
Kan sammanfatta allt med ett enda ord istället: Dumheter.

Permalänk
Medlem

Det här är väl ett kort som ska fylla syftet att existera i OEM-system med toppmodeller av AMD-CPUer, som i avsaknad av iGPU kan använda en billig (?) dGPU från AMD. Idag är ju alternativen bara Nvidias skräpkort i samma segment. Flertalet professionella användare klarar ju sig utan någon nämnvärd GPU-prestanda, däremot blir det kontraproduktivt att ha någon plebej-APU med svag CPU-prestanda.

Permalänk
Medlem

OK för att kortet i vissa sammanhang har ett existensberättigande, men varför ska det behöva kylas med en fläkt? Verkar ju vara en riktigt liten en också så den tjuter säkert som en mygga med megafon vid vingarna när den drar igång. Dumheter. Hade varit vettigt med ett passivt kylt kort.

Och så priset förstås. Kostar det över typ 750Kr så är det för dyrt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är ju tänkt för nischen som GeForce GT 710 har idag. Perfekt om man vill ha en processor bortom de som har iGPU och inte ska spela. Eller för den delen, perfekt för en maskin där man virtualiserar och har GPU passthrough på huvudgrafikkortet.
Kanske faktiskt blir ett köp för min del om det är billigt nog, just för sådana experiment. Har haft allvarliga funderingar på att köpa ett GT 710 för just detta, men det har känts lite väl utdaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kanske faktiskt blir ett köp för min del om det är billigt nog, just för sådana experiment. Har haft allvarliga funderingar på att köpa ett GT 710 för just detta, men det har känts lite väl utdaterat.

GeForce GT 1030 är modernare och bättre än GT 710.
GT 1030 är strömsnålt och många (de flesta?) versioner av GT 1030 är passivt kylda.

Nästa steg upp från GT 1030 blir väl GTX 1650, dessa RX 6400/RX 6300 om de kommer säljas direkt till konsumenter och de kommande Intel Arc korten.