Tips på läsplatta för låna böcker från bibliotek

Permalänk
Medlem

Tips på läsplatta för låna böcker från bibliotek

Hej,

Vilken läsplatta/läsplattor är det som gäller idag om man vill kunna låna böcker från bibliotek direkt till läsplattan? Hört att Kobo ska vara en av de, finns det fler alternativ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Funderar på en Kobo, vet inte vilken dock. Göteborgs bibliotek verkar iaf fungera med kobo men går det att fixa ett digital lånekort via deras hemsida för att låna böcker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Funderar på en Kobo, vet inte vilken dock. Göteborgs bibliotek verkar iaf fungera med kobo men går det att fixa ett digital lånekort via deras hemsida för att låna böcker?

Du kan alltid skaffa digitala lånekort någon annanstans om det inte finns specifikt i Götet. Jag har både i Karlstad, Luleå och Malmö trots bosatt i Stockholm.

Permalänk

I Göteborg måste man hasa sig iväg till ett bibliotek för att hämta upp sitt lånekort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultrabrite:

I Göteborg måste man hasa sig iväg till ett bibliotek för att hämta upp sitt lånekort.

Behöver man dock ett fysiskt lånekort om man ska låna digitalt?

Permalänk
Medlem

Nån som har erfarenhet av Kobo Clara, Kobo Libra 2 och Pocketbook touch hd3? Dras just nu mot Kobo Clara pga den mer kompakta storleken och för jag kan få den för 1260 med studentrabatt.

Permalänk
Medlem

Tips är att skaffa lånekort i Malmö om du inte pallar ge dig iväg till bibblan:
https://www.malmo.stadsbibliotek.org/selfreg*swe

Då får du endast låna digitalt såklart, böcker och film spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Nån som har erfarenhet av Kobo Clara, Kobo Libra 2 och Pocketbook touch hd3? Dras just nu mot Kobo Clara pga den mer kompakta storleken och för jag kan få den för 1260 med studentrabatt.

Jag har en Kobo Libra H2O som jag är jättenöjd med! Bra storlek, upplösning och ergonom. Jag gillar att den har ett "grepp" på sidan och även knappar där.

Biblioteksböcker har jag alltid hämtat via dator så jag kan inte kommentera funktionen att hämta direkt från plattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Tips är att skaffa lånekort i Malmö om du inte pallar ge dig iväg till bibblan:
https://www.malmo.stadsbibliotek.org/selfreg*swe

Då får du endast låna digitalt såklart, böcker och film spelar ingen roll.

Yes ska kolla in det. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Yes ska kolla in det. Tack för tipset.

Hämtade ut min Kobo Clara HD idag. Första läsplattan den var himmelusiskt seg. Min gamla nokia 3310 var kvickare men när man väl fått ner boken så fungerar det ju. Men ville tappa kontakten med mitt wifi emellanåt när den blev överbelastad med att skicka inloggningsuppgifter till server antar jag.

Man behöver väl inte lämna tillbaks då det är tidsbegränsat hur länge man kan läsa? två veckor lån på digitalt? Varför är tiden kortare än när man lånar en fysisk bok

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hämtade ut min Kobo Clara HD idag. Första läsplattan den var himmelusiskt seg. Min gamla nokia 3310 var kvickare men när man väl fått ner boken så fungerar det ju. Men ville tappa kontakten med mitt wifi emellanåt när den blev överbelastad med att skicka inloggningsuppgifter till server antar jag.

Man behöver väl inte lämna tillbaks då det är tidsbegränsat hur länge man kan läsa? två veckor lån på digitalt? Varför är tiden kortare än när man lånar en fysisk bok

Nej, du behöver inte lämna tillbaka något. Boken blir "låst" när tiden har gått ut.

Jag vet att när e-böcker kom till biblioteken så var ersättningsmodellen helt annan mot utlån av böcker, därav andra regler. Jag vet inte hur det är idag, men om jag minns rätt fick biblioteket betala per utlån av e-bok. Vid utlån av bok så är det ingen sådan avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag vet att när e-böcker kom till biblioteken så var ersättningsmodellen helt annan mot utlån av böcker, därav andra regler. Jag vet inte hur det är idag, men om jag minns rätt fick biblioteket betala per utlån av e-bok. Vid utlån av bok så är det ingen sådan avgift.

Skulle nog påstå att det är samma nu. Händer med ojämna mellanrum att man slutar låna ut för "pengarna är slut".

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Fascinerande att digitalt alltid är dyrare än trycka plast, papper i mängder

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fascinerande att digitalt alltid är dyrare än trycka plast, papper i mängder

Problemet är att ditt bibliotek kanske köper in 10 fysiska exemplar av en ny deckare för låt oss säga 200kr/ex (+ att det genererar ett par krona/lån till författarfonden).
Jämför det med att ett digitalt lån kanske ger 20kr/lån så behöver du ganska många utlån av samma titel för att nå samma omsättning.
Prismodellerna är slöa, Adlibris ägs av Bonnier och modellen gynnar tyvärr de stora förlagen/författarna.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

Varför ska man som statligt biblotek göra det svårt för folk att låna böcker? Vore det inte bättre att man såg till att leverera en tjänst som på ett enkelt sätt fungerar med alla läsplattor? Fattar att det behövs nån form av kopieringsskydd men det får dom oavsett se till att fixa tycker jag. Kindle är väl den billigaste läsplattan kan jag tänka mig? Den borde ju få stöd.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Varför ska man som statligt biblotek göra det svårt för folk att låna böcker? Vore det inte bättre att man såg till att leverera en tjänst som på ett enkelt sätt fungerar med alla läsplattor? Fattar att det behövs nån form av kopieringsskydd men det får dom oavsett se till att fixa tycker jag. Kindle är väl den billigaste läsplattan kan jag tänka mig? Den borde ju få stöd.

Där skulle jag nog säga att det är Amazon som valt att inte följa den standard som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Där skulle jag nog säga att det är Amazon som valt att inte följa den standard som finns.

Såklart inte... Amazon vill ju att man köper böcker hos dom. Och då måste man som statlig institution ta höjd för den typen av affärsstrategier. Lika idiotiskt som om lånade ljudböcker inte skulle fungera till iPhone för att apple har ett egenintresse i att sälja ljudböcker.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Varför ska man som statligt biblotek göra det svårt för folk att låna böcker?

Det är nog en diskussion med många åsikter. Biblioteken får i viss mån rätta sig efter vad som existerar.

Starten kom när bokförlagen gick samman och bildade Elib för att få kontroll över e-bokmarknaden i Sverige. Det utmynnade så småningom i Axiell Media som hade monopol fram till 2018 när SKL körde en upphandling där amerikanska Overdrive oväntat tog hem avtalet. Overdrive stödjer idag utlåning till både Kindle och Kobo men Kindle gäller enbart amerikanska bibliotek och på Kobo så verkar många böcker saknas, gissningsvis p.g.a. rättigheter.

Så sammanfattningsvis så är det väl en ny teknik (Kindle kom till Sverige 2009) med trögrörliga byråkratiska organisationer i en bransch som slås med näbbar och klor för att inte förlora kontrollen.

Axiell Media försökte för övrigt sälja Elib-delen till KB häromåret men affären föll samman.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Varför ska man som statligt biblotek göra det svårt för folk att låna böcker? Vore det inte bättre att man såg till att leverera en tjänst som på ett enkelt sätt fungerar med alla läsplattor? Fattar att det behövs nån form av kopieringsskydd men det får dom oavsett se till att fixa tycker jag. Kindle är väl den billigaste läsplattan kan jag tänka mig? Den borde ju få stöd.

Den är billigast eftersom den är subventionerad av Amazon och därmed också låst till deras platform.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den är billigast eftersom den är subventionerad av Amazon och därmed också låst till deras platform.

Den är inte låst. Det ska gå att ladda ned böcker på annat sätt och konvertera dem till läsbart format... Men det går inte med det format som bibloteket tillhandahåller? Om jag förstår det rätt dvs?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Den är inte låst. Det ska gå att ladda ned böcker på annat sätt och konvertera dem till läsbart format... Men det går inte med det format som bibloteket tillhandahåller? Om jag förstår det rätt dvs?

Det är inget problem med formatet i sig. Det stämmer däremot att det inte går att överföra biblioteksböcker, med drm-skydd. Och nästan alla biblioteksböcker är DRM-skyddade med Adobes DRM och måste öppnas i Digital Editions för att authas till den enheten när de laddats ner.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej,

Vilken läsplatta/läsplattor är det som gäller idag om man vill kunna låna böcker från bibliotek direkt till läsplattan? Hört att Kobo ska vara en av de, finns det fler alternativ?

Gjorde en liten sammanställning av mina erfarenheter förra sommaren:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1637771-lasplatta-och-...