Vilken distro ska jag välja som main

Permalänk
Medlem

Vilken distro ska jag välja som main

Hej.

Jag ska gå över till Linux och sitter nu och velar mellan 2 olika distros.

Dom 2 olika distrona är :

  • Manjaro XFCe alt KDE

  • Pop OS

Min plan är att köra Windows via ett VM och låta det VM'et få mitt Nvidia 3070 kort och Linux delen kör jag via interna Intel kortet.

Windows kommer endast användas för spelande och foto redigering med Adobes mjukvara.

Allt annat kommer köras via Linux.

Mvh David

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Eftersom pop os baseras på Ubuntu och jag är allergisk mot Ubuntu så är valet givet. Jag har bara haft problem med Ubuntu.
Ska dock tilläggas att jag inte har provat PopOS.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Jag använder PopOS, har funkat bra.

Min uppfattning är att både pop och manjaro är utmärkta för en nybörjare.

Varför inte skapa en live media och testa vilken dist som passar dig bäst?

Permalänk
Medlem

Har kört båda men gillar båda så vill ha lite input från dom som använder/använt båda och kan ge sina synpunkter

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Manjaro (xfce) valde jag pga dess återkommande förekomst på r/vfio och det rekommenderas utifrån virtualiseringsvinkeln men det är lätt att vela. Dess styrkor är också dess nackdelar som snabba och många uppdateringar och därmed större risk att något pajar, samtidigt får du generellt en högre prestanda av mer aktuella uppdateringar.

Funkar förövrigt utmärkt för min del att dynamiskt tilldela mitt 2080 till Windows när jag vill gamea, bästa av två världar om en inte går så långt att en låser upp vgpu.

PopOS har jag ingen koll på mer än att det är baserat på Ubuntu och då i min värld inte lika rappa på nya kernels.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jag tänker så här Pop OS för stabilitet annars manjaro

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Personligen har jag bara haft problem med PopOS, aldrig med Manjaro.

Permalänk
Avstängd

Jag slänger in ett alternativ, den bästa experience med en linuxdist jag haft, var när jag körde gentoo runt 2014.

Permalänk
Medlem

Tack alla, blir Manjaro XFCE. Nu är det Installerat

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Tack alla, blir Manjaro XFCE. Nu är det Installerat

Jag gjorde resan någon månad sedan. Testade alla möjliga distros i flera veckor.
Valet föll på Manjaro för att det fungerade bäst med min hw (nvidia).
Resten var för oslipat och buggigt.
Om nu en n00bs åsikter väger något.

/S

Permalänk
Medlem

Bra val!

Är själv nybörjare, körde Mint tidigare men bytte till Manjaro XFCE för en månad sen, tycker det funkar bättre. Spelar inte så mycket, men mitt 1060 funkar bra.

Permalänk
Medlem

Well jag lägger min röst på Manjaro

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Val av dist är mer en smaksak. I praktiken märker jag ingen större skillnad vid användning om jag kör Arch Linux eller Debian Stable. Skrivbordsmiljön ger ju skillnad i upplevelse men det är också en smaksak. Jag kör numera KDE oavsett dist. Mest för att jag blivit van med det. Har man modern hårdvara kan det vara en fördel med en nyare Linux-kärna för att få bättre hårdvarustöd. Där kan det skilja mellan olika distar vilken version av kärna som kommer som default.

När jag var nybörjare i Linux testade jag massa olika distar och baserade ofta valet på hur snyggt skrivbord man fick efter installation. Tog några år att inse att allt det där kan man ju konfigurera själv. Jag installerade ofta från scratch när det kom nya utgåvor. Men insåg så småningom att det där är en uppdatering, går att lösa utan ominstallation. Min Arch Linux-installation är nog mer än 10 år nu. Flyttade bara disken när jag bytte dator. Samma med debian på laptopen.