Netflix förlorar användare – planerar åtgärder mot kontodelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Fullt rimligt tycker jag.

Jag förstår inte varför det är så många upprörda röster? Jag tycker det är förvånande att man alls kan dela, eller lägga till delning för en sådan liten summa - andra tjänster går ju inte alls att dela utanför familj på samma adress, t.ex Youtube Premium/Lite.

Och slutligen reklam. Kan man tänka sig reklam, men ett billigare konto så är det väl upp till var och en? Jag fortsätter på vanliga planen som lär höjas i samma takt som tidigare, och utan reklam.

Påstår du att det är normalt att betala för netflix och ha reklam till det? Det är som att va subb på twitch och ha reklam. Ehh nej tack.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

"vi höjer priserna medan de andra streamingtjänsterna sänker, det kommer lösa våra problem"

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Priserna kommer nog alltid att höjas till och från, och det är väl klart att någonstans går gränsen för vad det är värt. Själv ser jag knappt på serier överhuvudtaget, blir ett par filmer i månaden på sin höjd för min del. Blir billigare att hyra filmerna jag vill se.

Xbox gamepass kommer säkerligen också att höja priserna mer och mer tills kunderna börjar droppa månad för månad. Övriga streamtjänster kommer även dom höja till Netflix-nivå över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Påstår du att det är normalt att betala för netflix och ha reklam till det? Det är som att va subb på twitch och ha reklam. Ehh nej tack.

Är principen viktig för dig, att Netflix inte får ha någon abonnemangsform med reklam? Om nu de inför ett gratiskonto, men med reklam för finansiering, är det fortfarande principiellt "nej tack"? Du som "prenumererar" på pirattjänster som i slutändan säkert finansierar en rysk darknetverksamhet (källa: tidigare inlägg från dig) är absolut rätt person att uttala sig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Vad sägs om att satsa på innehåll istället? Bara en tanke...

Jaa...hade det inte varit för att ungarna gillar det så hade jag sagt upp Netflix för länge sen. Extremt sällan jag hittar nått jag vill se.

Permalänk
Medlem

Blir man tvingad att se reklam säger jag upp abonnemanget. Blir det gratis så visst då är det en annan femma

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Reklampaus på netflix haha, då säger man ju upp direkt.

Det pratas om reklam för en alternativ tjänst såsom t.ex Spotify har.

Är man inte en liten girig gratisätare så har man ingenting att frukta tror jag.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Angående priset så är det hutlöst jämfört med konkurrenterna, som man även där kan dela konto.
Jag är väldigt nära att säga upp abonnemanget jag haft från Netflix startade enbart på grund av att det är för dyrt (i jämförelse med konkurrenterna), börjar de tvinga på mig reklam jag inte vill ha är det definitivt över för mig som kund.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara läst första sidan av kommentarer men kan dra slutsatsen utifrån det att många verkar inte ha läst ordentligt. Det framgår att det kan vara aktuellt med alternativa billigare abonnemang med reklam.. inte att reklam slängs på alla.

Det kan ju vara en lösning för att behålla användare, blir ju några hundra kronor i månaden om man har flera abonnemang.

Kan bara hålla med att kontodelning är ett stort problem. Någon som vet om ett nytt konto kan startas från en användarprofil på ett konto om ett hushåll splittras? Kan ju vara lite jobbigt att börja om med all data (rekommendationer, etc).

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

Börjar snart bli dags att hissa segel med kurs bukten igen då.

Fler och fler tjänster, någonstans kan jag köpa det, fast jag inte gillar. Men "omotiverade" prishöjningar och reklam?! Njaaa, då blir det hellre gratis toapapper i brevlådan expressdelivery från Norge

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Jag kontodelar då jag tycker det är absurt att låsa in 4K i samma paket som fyra hushållsmedlemmar. Det är nog det som många känner är för dyrt, 169kr. Blir nog fler som säger upp än det dom förlorar på kontodelningen (gissar).
Har inget emot utbudet som sådant men då det finns alternativ så borde det ju priskrigas istället för konstanta prishöjningar?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD, 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita
Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag betalar extra för att flera kan använda kontot? (Största paketet).
Tittar mindre och mindre på Netflix ändå, Disney+ flexar med mer och mer innehåll för varje dag som går.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Ja jag känner då inte att det finns något riktigt behov av de här olika streamingtjänsterna... man nyttjar det mest för att man har möjligheten.

Permalänk
Medlem

Prenumererade sist på Netflix när Lilyhammer serien var ny och fräsch... kan förstå att de tappar användare då folk som mig som mest efterfrågar svenskt utbud ratar Netflix och vänder sig till C More / Viaplay eller Discovery+

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Netflix tar sig ett steg närmare traditionell TV, äntligen! Betala för streaming och samtidigt få reklam. 👌

Få betalt från prenumeranter och sedan få betalt för reklam, vi kommer alltså betala för att få se reklam. Låter som världens bästa idé! 🤔

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duktig:

Netflix tar sig ett steg närmare traditionell TV, äntligen! Betala för streaming och samtidigt få reklam. 👌

Få betalt från prenumeranter och sedan få betalt för reklam, vi kommer alltså betala för att få se reklam. Låter som världens bästa idé! 🤔

Vi tolkar artikeln olika du och jag.

Jag tolkar det som att det kommer komma en markant billigare eller en begränsad gratistjänst innehållandes reklam (lite oklart hur de kommer göra) - men det är klart som korvspad att dom inte kommer ha reklam på befintliga tjänster.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg för nått år sedan då Netflix hade något "investors call" där dom "skröt" om att dom lade ner serier efter 2-3 säsonger för att det sparar pengar?
Och att det ändå är nya serier som drar nya kunder.

Men, kunder kanske tröttnar på att saker dom gillar läggs ner utan upplösning? Och kanske tröttnar på att engagera sig i nya serier när man vet att den kommer läggas ner i förtid.

Netflix lägger 100-tals miljoner dollar på mediokra filmer som visserligen får många tittare på kort tid, men det är ju inte direkt som att det finns massa Red Notice fans där ute som älskar den.

Det verkar tyvärr inte som att dom kommer börja satsa på kvalitet utan istället köra på som vanligt med kvantitet av nya grejer istället för kvalitet.

Permalänk
Medlem

Netflix styrelse i krismöte:
- Our service sucks, we are losing clients, what do we do?
Den enda som räcker upp handen:
- Make it worse?

Permalänk
Medlem

Ur Netflix perspektiv tycker inte jag detta är så märkligt, de vill ha betalt för sin tjänst, så mycket som möjligt. Sedan om det funkar eller inte är en annan sak.
På andra sidan har man konsumenten som vill ha så mycket som möjligt för så lite som möjligt.

Dela konton är ju som en modernare form av piratkopiering.

Säkert kommer många välja det reklamsubventionerade alternativet i tron om att det skulle bli billigare, men för de flesta blir det dyrare.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Tycker Netflix producerat många bra serier senaste åren. Säkert kollat på ett tjugotal av dem, dvs många timmars underhållning. Jag förstår att det kostar pengar att producera så pass mycket och tycker egentligen inte det är konstigt att deras abonnemang kostar mer än övriga tjänster. Jag har idag fem streamingtjänster och Netflix är det jag använder överlägset mest, vilket i min bok motiverar dess kostnad.

Sedan förstår jag inte varför folk hoppar i taket över reklam? Som jag förstår det får man själv välja om man vill sänka sin månadskostnad i utbyte mot reklam. Vill man inte ha reklam är det väl bara att rulla vidare med samma månadskostnad?

Permalänk
Medlem
  • Inte en chans i helvetet att jag skulle dela med mig av mitt konto.

  • Inte en chans i helvetet att jag skulle acceptera reklam (har jag sagt hur mycket jag hatar reklam? ).

Så det är bara att invänta att priserna kommer gå upp ännu mer.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Tycker Netflix producerat många bra serier senaste åren. Säkert kollat på ett tjugotal av dem, dvs många timmars underhållning.

Vilka serier från dom senaste 3 åren är det du pratar om?
Ett tjugotal låter väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Det har sagts upprepande gånger i tråden och jag kan bara instämma - kommer det reklam säger jag upp mitt abonnemang direkt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det har sagts upprepande gånger i tråden och jag kan bara instämma - kommer det reklam säger jag upp mitt abonnemang direkt.

Det har sagts minst lika många gånger i tråden redan, reklam kommer bara finnas på billigare alternativ än vad som finns idag, så du kan välja.
Billigare med reklam eller dyrare utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det har sagts minst lika många gånger i tråden redan, reklam kommer bara finnas på billigare alternativ än vad som finns idag, så du kan välja.
Billigare med reklam eller dyrare utan.

Ja, men det kommer oundvikligen att innebära högre priser på de reklamfria abonnemangen också. Då kan det kvitta.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

När man läser här så verkar nästan kontodelning vara det vanliga beteendet.

Mitt eget problem nu är snarare att jag inte gillar de serier som produceras. Men många ungdomar gör det.

Det jag framförallt stör mig på är att USA hela tiden konstant ska ha så mycket bättre utbud. Och till vilken nytta? Jag vill se vissa serier som har sänts i sverige för 20år sedan, de finns på streamingtjänsterna idag i usa. Men ingenstans i sverige för att? -De kanske inte gillar de extra inkomsterna som detta skulle ge?

Det finns så mycket upphovsrättskyddat gammalt material som skulle kunna få pengar från sverige, men det finns inget sätt lagligt att se det på. Och många av dessa serier är liksom bara att glömma att senare sälja. De som är född år 2000 etc skulle rata dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Ja, men det kommer oundvikligen att innebära högre priser på de reklamfria abonnemangen också.

Nu hittar du bara på.
Det är möjligt att priserna kommer gå upp men det är inte vad reklamnyheten handlar om...

Permalänk
Medlem

Håller med om en hel del som sägs i tråden.
Jag blir smått förundrad över er som inte hittar något att titta på på Netflix.
Hur litet intresseområde har ni egentligen? Seriös fråga.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nu hittar du bara på.
Det är möjligt att priserna kommer gå upp men det är inte vad reklamnyheten handlar om...

Jag har inte sagt att det står i nyheten, det är helt och hållet min egen analys av det. Ett konstaterande helt enkelt. Nyheten handlar om den ekonomiska aspekten hos Netflix. Alltså är det jag skrev relevant.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz