Lenovo Legion 5 (3070) vs Legion 5 Pro (3060)

Permalänk
Medlem

Lenovo Legion 5 (3070) vs Legion 5 Pro (3060)

Hejsan!

Jag söker lite råd angående mitt nya laptop inköp för studier samt spel när jag är på vift borta från min desktop hemma. Har siktat in mig på en laptop från Lenovos Legion serie och har faktiskt köpt hem en Legion 5 med RTX 3070, Ryzen R7 5800H, 1 TB SSD som kostade cirka 12 200 kronor på Lenovos hemsida under någon flashdeal. Denna har jag endast tagit ut ur lådan för att kolla kvaliteten lite och känslan.

Nu i veckan är det dock även rea på Legion 5 Pro på Lenovos hemsida som då går för ungefär 11 200 kronor. Den modellen är aningen svagare med en Ryzen R5 5600H, RTX 3060 och 500 GB SSD.

Prisskillnaden är inte så stor, men jag tror att jag skulle klara mig på Pro:ens prestanda, skaffade egentligen den vanliga för att den verkade så prisvärd under rean när orginalpriset är typ 17 000. Det som är värst är väl halva SSD-storleken.

Jag är lite osäker på vilken som jag borde välja. Standardversionen är starkare och ser mindre ut som en gaminglaptop, vilket jag uppskattar när man är på skolan, arbetsplatsen eller annat. Skulle jag klaga på något på den så tycker jag att den blå färgen (den är "Phantom Blue & Black) skär sig lite mot den svarta, men det borde jag komma över.
Pro:en har ett bättre skärm men som kanske drar ner performansen i vissa spel om man ska hålla sig till 16:10 (vilket inte alla spel kan). Tycker om designen och färgen väldigt mycket men kan väl tycka att den är lite mer "gamer" än standard-legionen med loggan som lyser på baksidan.

Skriver väl denna tråden främst då jag är lite osäker på om jag ska behålla standardversionen som är något starkare eller om det kan vara värt att spara en tusenlapp och få en laptop som fortfarande är bra och kanske är lite mer "kvalitet" med citattecken. Lite av osäkerheten ligger väl på deras design, då jag precis som skrivet ser för- och nackdelar med båda. Ni som har tagit er tid att läsa detta, vad hade ni gjort? Tänk inte på budgeten så mycket utöver det jag skrev om att Pro:ens prestanda troligen hade räckt, men standardversionen skulle såklart hålla längre in i framtiden så länge datorn inte faller i backen.

Permalänk
Medlem

Jag valde bas versionen av Legion 5 Pro för skärmen är bra mycket bättre samt den ser mindre billig ut imo. Utrymme kan du alltid utöka i framtiden och 3060 presterar förvånande bra tycker jag. Jag är nöjd iallafall.

Permalänk

Beställ hem en pro modell, känn och kläm på den med, skicka sen tillbaka den som du gillar minst 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Jag valde bas versionen av Legion 5 Pro för skärmen är bra mycket bättre samt den ser mindre billig ut imo. Utrymme kan du alltid utöka i framtiden och 3060 presterar förvånande bra tycker jag. Jag är nöjd iallafall.

Skrivet av Sherrinjo:

Beställ hem en pro modell, känn och kläm på den med, skicka sen tillbaka den som du gillar minst 👍

Tack för svaren under dagen! Roligt att jag har fått in lite röster. Det drar lite åt båda hållen, vilket inte är så konstigt då det är samma sak för mig haha. Möjligt att jag beställer hem en Pro för att "känna" lite på den också innan rean tar slut, vilket för övrigt inte ser ut att vara specificerat.

Jag låter tråden ligga uppe ett par dagar till så att fler kan rösta eller ge sina kommentarer, men tack än så länge!

Permalänk
Medlem

Beror på vad du prioriterar. Den bättre hårdvaran gör mycket skillnad i spel å andra sidan är den större 16" Pro skärmen är helt otrolig.

Om du inte bryr dig om competetive spelprestanda och vill ha en grym dator är 16" pro självklart.

Spelar competetive spel roll... då är det 3070 som gäller!

På Laptop tycker jag personligen dock inte skärmen är övervägande om du har möjlighet att koppla in extern skärm när du är hemma.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Beror på vad du prioriterar. Den bättre hårdvaran gör mycket skillnad i spel å andra sidan är den större 16" Pro skärmen är helt otrolig.

Om du inte bryr dig om competetive spelprestanda och vill ha en grym dator är 16" pro självklart.

Spelar competetive spel roll... då är det 3070 som gäller!

På Laptop tycker jag personligen dock inte skärmen är övervägande om du har möjlighet att koppla in extern skärm när du är hemma.

Tack för kommentaren! Det hade såklart varit kul att kunna köra de flesta competitive-spelen på 165 fps som matchar skärmen, men då jag endast typ spelar LoL och möjligtvis Overwatch i den kategorin lär väl inte det vara något stort problem. Jag är inte heller den som är rädd för att sänka grafiken då jag aldrig riktigt har haft en värstingdator, så det är det hade väl varit en kompromiss man är villig att ta för at uppnå rätt fps.

Tanken är att denna verkligen ska vara min mobila dator som jag slipper ta med mig en skärm för, vilket gör mig lite intresserad av Pro-versionen. Sedan har jag inte riktigt någon referens på hur pass mycket bättre den är visuellt, då jag har spelat på 1080p eller lägre hela mitt liv.

Permalänk
Medlem

Har provat flera olika gaming laptops nu under våren, bland annat Asus Zephyrus 15 samt 14. Har även testat både Lenovo legion 5 samt legion 5 pro. I slutändan valde jag att behålla 5 pro då skärmen verkligen är underbar.
Några andra plus den får är att medparten av portarna samt ström kontakt sitter på baksidan vilket gör att jag slipper ha en massa kablar runt till exempel musen. Kvalitetskänslan är mycket hög och den enda av de andra jag testat som kändes mer premium var Zephyrus 14, den föll dock pga extrem värme.

PS.
Kan någon förklara varför ASUS insisterar på att löda fast det ena minnet i sina laptops?

Visa signatur

Desktop: | CPU: Intel Core Ultra 7 265K | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 48gb | SSD: 2 x 2tb m.2