Netgear släpper ny reserouter med mmWave-teknik

Permalänk
Melding Plague

Netgear släpper ny reserouter med mmWave-teknik

Nighthawk M6 Pro kombinerar 5G med mmWave-teknik, Wifi 6E och 2,5 Gbps Ethernet och är utrustad med en pekskärm på 2,8 tum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Aldrig förstått nyttan med en sådan här produkt.
Är betydligt enklare och smidigare att köra med personal hotspot med mobilen om man behöver koppla upp sin laptop på resande fot.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Varför använda en svindyr reseroutern istället för att dela för mobilen? Jo för att reseroutern har stöd för extern antennuttag som man kan sätta högt upp på en mast i en båt eller på tak på sommarstugan etc. Kanske får denna även ha mer effekt än en mobil.

Frågan är då har denna router stöd för extern antenn? Om inte så vad är poängen med den?

*edit*
Jag själv funderar på att under sommaren köpa denna router för 399kr inkl 30 dagar 20GB surf:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/4g-router/...

Orsak till varför. Ja den är billig, går den sönder, får regn på sig så är det ej hela världen.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför använda en svindyr reseroutern istället för att dela för mobilen? Jo för att reseroutern har stöd för extern antennuttag som man kan sätta högt upp på en mast i en båt eller på tak på sommarstugan etc. Kanske får denna även ha mer effekt än en mobil.

Frågan är då har denna router stöd för extern antenn? Om inte så vad är poängen med den?

Ser ut att finnas två TS9-anslutningar, så det bör gå Kikar på att uppdatera med det.

Permalänk
Musikälskare

Blev smått chockad när jag såg prislappen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Ser ut att finnas två TS9-anslutningar, så det bör gå Kikar på att uppdatera med det.

Då blir produkten mycket mer intressant.

Jag har bekanta som har sommarstugor för runt 4 miljoner vid kusten. Men de har inte fiber.
Denna router är såklart dyr. Men det känns inte som en megastor investering för att göra så de får bättre internetuppkoppling till deras sommarstuga. Då kanske ta ett obegränsat surfabonnemang till denna under sommaren. Detsamma med båtfolket.

Där vissa säger. Men jag har dragit fiber till min båt och jag rekommenderar alla göra detsamma.

Permalänk
Medlem

Jag använde mobil router fram till 2021. Funkar faktiskt jävligt bra när du bor till exempel om du bor så pass ute på landet där du får dålig signal på mobilen för dom har bättre intern antenn och både dom jag har använt och denna har två TS9 portar för extra starka externa antenner.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Blev smått chockad när jag såg prislappen

M5 modellen kostar en tusenlapp och lite till mer.

Permalänk
Skrivet av Mörksuggan:

Jag använde mobil router fram till 2021. Funkar faktiskt jävligt bra när du bor till exempel om du bor så pass ute på landet där du får dålig signal på mobilen för dom har bättre intern antenn och både dom jag har använt och denna har två TS9 portar för extra starka externa antenner.

Ja, man ska inte på något sätt underskatta dålig täckning. Dock är lösningarna ofta flummiga mer likt vad hjälper emot förkylning. Och man lägger ut en massa pengar på något som kanske hjälper.
Men extern antenn högt upp låter ju som en klar förbättring.

Permalänk
Medlem

Har själv använt mig reserouter när vi varit utrikes, smidigt att köpa ett suftkort som hela familjen kan använda och går fortfarande att nå/ringa dom vanliga numren till mobilerna. Provade första gångerna att sätta suftkortet i min telefon och dela internet, men så nära explosion har nog telefonen aldrig varit, varken före eller efter. Och Ethernetporten hade varit bra på hotellen med extremt svajigt wifi, har hänt att vi fortsatt köra på suftkortet för wifi har inte ens funkat att streama med.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Aldrig förstått nyttan med en sådan här produkt.
Är betydligt enklare och smidigare att köra med personal hotspot med mobilen om man behöver koppla upp sin laptop på resande fot.

prova att ansluta 3-4 enheter och börja föra över lite större filer eller streama i hög bitrate.

Permalänk
Medlem

Det är alltså en produkt som inte säljs i Sverige vars dragplåster är en teknik som inte är tillåten i Sverige?
Spännande.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av THB:

Aldrig förstått nyttan med en sådan här produkt.
Är betydligt enklare och smidigare att köra med personal hotspot med mobilen om man behöver koppla upp sin laptop på resande fot.

Pröva vara mer än en person..
Hotspot kommer dränera batteriet ganska fort och ladda konstant är inte bra, halvdan uppkoppling/hastighet, din mobildata är troligen begränsad till x GB.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av tcntad:

Pröva vara mer än en person..
Hotspot kommer dränera batteriet ganska fort och ladda konstant är inte bra, halvdan uppkoppling/hastighet, din mobildata är troligen begränsad till x GB.

Tyvärr har jag inte Dissociativ identitetsstörning så det blir svårt för mig.
De gånger jag kört med Hotspot har visserligen dräneringen av batteriet ökat en del (~20-25%), hastigheten ligger runt 150/50 för mig med Hallon och jag har just nu 125GB i min "pott".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av THB:

Tyvärr har jag inte Dissociativ identitetsstörning så det blir svårt för mig.
De gånger jag kört med Hotspot har visserligen dräneringen av batteriet ökat en del (~20-25%), hastigheten ligger runt 150/50 för mig med Hallon och jag har just nu 125GB i min "pott".

Så det är bara folk med Dissociativ identitetsstörning som använder mobilens hotspot. Är du på fullt allvar eller trollar du?
En ökning med 20% i batterianvändning (Du anger inte hur länge du använde det dock) kan ställa till det när man faktiskt måste använda telefonen. Räkna också med att inte alla har 125GB i potten.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av tcntad:

Så det är bara folk med Dissociativ identitetsstörning som använder mobilens hotspot. Är du på fullt allvar eller trollar du?
En ökning med 20% i batterianvändning (Du anger inte hur länge du använde det dock) kan ställa till det när man faktiskt måste använda telefonen. Räkna också med att inte alla har 125GB i potten.

Det var denna raden jag gjorde mig lite lustig över bara, inget annat.

Citat:

Pröva vara mer än en person..

Senast jag använde det var det i 3h ca.

Men jag ser nu att en sådan här mackapär kan vara till nytta för vissa personer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av THB:

Det var denna raden jag gjorde mig lite lustig över bara, inget annat.
Senast jag använde det var det i 3h ca.

Men jag ser nu att en sådan här mackapär kan vara till nytta för vissa personer.

Ursäkta om du inte förstod vad jag menade.
Pröva vara mer än en person ansluten till hotspot'en.

Permalänk
Medlem

Trevligt, men jag väntar på billiga 5G hotspots. Har en LTE Cat4 idag som jag vill byta ut. Känns som prisvärda 5G mobiler finns men inte hotspots =(

Personligen använder jag den på resor, den är nästan alltid med i bilen för dotterns iPad. Och även om vi ska använda laptops utanför hemmet, typ på cafe eller beredskap. It just works, enkelt interface, eget batteri. Men känns lite att den stödjer nyare 3GPP standard när man är ett par på den och är van bättre.