Köpt presentkort hos Webhallen som inaktiverats efter ett avbrutet köp. Fast mellan två kundtjänster!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Pedropistolero:

Hej,

Skulle vilja ha hjälp och input i ett ärende jag haft med Webhallen senaste dagarna. ska försöka göra en lång historia kort.

Jag beställde med presentkort från Gifted på webhallen ett RX6700xt för någon dag sedan "dum som jag va så köpte jag med presentkort för att spara 300 kr på 6300 kr kommer aldrig göra om det misstaget.

Det som sker är att när jag ska betala sista summan via swisch på ordern så låser det sig. Det står då att mina presentkort är förbrukade fast kundkorgen är tom ska tillägas att jag inte kunde genomföra ett köp kontant heller pga att "luft order" då systemet blockat mig från att lägga en till order. kortet tar slut i lager. Ringer och pratat med webhallen om de kan lösa problemet, säger att jag kan ta vilket annat 6700xt kort som helst men det går inte då kortet var på kampanj, Frågar då om jag kan få återbetalning men blankt nej det är gifted som står för presentkortet. här tycker jag att webhallen kan visa lite service känsla då deras system har strulat eller i alla fall hjälpa mig att lösa ärendet med gifted men icke.

Jag kontaktar då Gifted, de informerar att jag inte kan få en återbetalning då korten är använda och att jag får vända mig till webhallen.

mejlar deras support och beskriver ärendet. Får NOLL tillbaka. Frågar då om ärendet kan vidarebefordras till en chef vilket görs. Deras kundservice chef besvarar endast ärendet via agenten med att han får vänta sig till gifted detta trots att jag informerar Webhallen att de måste ha någon på plats som kan hjälpa mig med ärendet hos gifted då webhallen trots allt säljer korten via Gifted.

slutar med att jag skriver att då förutsätter att korten får tillbaka summan som deras system tagit vid ordertillfället här svarar man att Gifted registrerat köpet trots att det inte gjort men det stämmer ju inte då Webhallen registrerat köpet samt presentkortskoderna och tidigare blockat mig från att lägga order.

Vad tycker ni andra? jag har nu 6300 kr på presentkort som är förbrukade och Webhallen vägrar ta ansvar eller hjälpa till. Gifted hänvisar till webhallen. Har dragit ärendet en vända till till Gifted för att se om det kan sätta in pengar på korten igen.

Lägger även till att jag skrev om ni tagit mina pengar men inte vill hjälpa till med ärendet så kommer jag att behöva ta ärendet via ARN. Får svar "du är fullt välkommen att ta det vidare".

Är det jag som är dum i huvudet? ska det vara såhär när man kontaktar en kundservice för att få hjälp när deras system strular till det?

tycker ni att webhallen har noll ansvar i ärendet?
Hur ska jag göra för att få mina pengar tillbaka på presentkortet anser ni att det endast är Gifted som har ansvaret?

MVH
Frustrerad

Nu slänger du skit åt helt fel håll, det är 1000% gifted som strular i detta fall. Om de behöver ha någon info från webbhallen eller liknande då ska väl förfan dom kontakta webhallen ??? Du är kund hos Gifted med dina presentkort inte webhallen, funkar inte presentkorten hos webhallen så är det gifted du ska kontakta som ska fråga webhallen varför de inte accepterade korten.

Strulade ordern kan du säkert få exakt anledning varför den blev nekad i webhallens system men det är fortfarande gifted som strulat för dig ej webhallen. Så sluta kasta pajer på webhallen om att de ska återbetala dig eller annat utan det är gifted du ska vara arg... Sen att du hotar webhallen med att JA SVARA INNAN ANNARS POSTAR JAG PÅ FORUMET är riktigt jävla skitbeteende, jag slår på webhallens o Patriks trumma här.

till @Webhallen ni bör kolla på erat bokningsystem o eventuellt skicka ut en anledning varför saker blev avbokade pga systemfel eller liknande så att de får svar på tal varför saker blivit avbokade. Erat system funkar men har många vägar till förbättring...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pedropistolero:

Vill även svara på det här. Korten fungerade utmärkt det va när den sista summan på swisch skulle betalas som det skett sig, Därför anser jag att det ligger på webhallen system att det strulat.

Fast vad var det som orsakade problemet? Kan det ha varit ett externt problem från Swish? Din bank?
Så vitt jag vet så delas ju inte köpet upp i två olika transaktioner? Dvs du anger ett betalsätt, i detta fall presentkortet och sen väljer Swish för resterande. Kan det inte lika gärna ha varit fel från Gifteds håll menar jag?

Oavsett, om köpet misslyckades så kan jag inte se hur Webhallen skulle ha fått dina pengar och nu sitter och trycker på dessa. Rimligen så har de ju inte fått pengarna för ditt kort, och att det är där skon klämmer då Gifted tycker att Webhallen ska återbetala dom, men Webhallen har i sin tur inte fått in pengarna vilket rent krasst innebär att de skulle betala Gifted pengar som de inte är skyldiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pedropistolero:

Vill även svara på det här. Korten fungerade utmärkt det va när den sista summan på swisch skulle betalas som det skett sig, Därför anser jag att det ligger på webhallen system att det strulat.

Rätt säker på att detta problem var belyst i gifted tråden här på swec och gäller även fler butiker. Webhallen kanske behöver se över integrationen mot gifted så att det inte skapar fler arga kunder.

Hur som så kan inte webhallen ansvara över att man inte hinner köpa i tid under en kampanj. Det är risky med gifted när man behöver ha en snabb checkout ex. 3080 releasen.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Skrivet av MrShizzle:

Fast vad var det som orsakade problemet? Kan det ha varit ett externt problem från Swish? Din bank?
Så vitt jag vet så delas ju inte köpet upp i två olika transaktioner? Dvs du anger ett betalsätt, i detta fall presentkortet och sen väljer Swish för resterande. Kan det inte lika gärna ha varit fel från Gifteds håll menar jag?

Oavsett, om köpet misslyckades så kan jag inte se hur Webhallen skulle ha fått dina pengar och nu sitter och trycker på dessa. Rimligen så har de ju inte fått pengarna för ditt kort, och att det är där skon klämmer då Gifted tycker att Webhallen ska återbetala dom, men Webhallen har i sin tur inte fått in pengarna vilket rent krasst innebär att de skulle betala Gifted pengar som de inte är skyldiga.

Fast det var precis vad som skedde. deras system orsakade problemet. Det tog pengarna från presentkortet och jag kunde inte lägga en till order då det blev en luftorder i deras system som blockade mig från att köpa ett kort. Allt står i tråden.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Karazhan:

Ja precis hänvisade till det men webhallen nekar reparation på grund av dam

Troligtvis inte webhallen i sig som nekat utan de har en serviceverkstad (Apple certifierad) som nekat reparationen, jag hade testat kontaktat apple direkt men somsagt såna här case får man driva vidare tyvärr. Verkstad säger X enligt garanti men då får man vara noga med att använda sin reklamationsrätt hos webhallen där de ska bevisa att du tagit ner damm där osv då brukar det bli ett annat ramaskri.

Troligtvis en något mindre kunnig medarbetare som fick ärendet och bara gick rakt av på vad verkstaden sa, ofta vanligt när man handlar på mediamarkt/elgiganten mm osv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

skönt att det är löst, men det är under all kritik att man måste gnälla här på Sweclockers för att få hjälp.

Sweclockers, datorvärldens Aftonbladet. Man highlightar ett ärende här och oftast får det löst!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Skrivet av andra94:

Nu slänger du skit åt helt fel håll, det är 1000% gifted som strular i detta fall. Om de behöver ha någon info från webbhallen eller liknande då ska väl förfan dom kontakta webhallen ??? Du är kund hos Gifted med dina presentkort inte webhallen, funkar inte presentkorten hos webhallen så är det gifted du ska kontakta som ska fråga webhallen varför de inte accepterade korten.

Strulade ordern kan du säkert få exakt anledning varför den blev nekad i webhallens system men det är fortfarande gifted som strulat för dig ej webhallen. Så sluta kasta pajer på webhallen om att de ska återbetala dig eller annat utan det är gifted du ska vara arg... Sen att du hotar webhallen med att JA SVARA INNAN ANNARS POSTAR JAG PÅ FORUMET är riktigt jävla skitbeteende, jag slår på webhallens o Patriks trumma här.

till @Webhallen ni bör kolla på erat bokningsystem o eventuellt skicka ut en anledning varför saker blev avbokade pga systemfel eller liknande så att de får svar på tal varför saker blivit avbokade. Erat system funkar men har många vägar till förbättring...

LÄS TRÅDEN FRÅN BÖRJAN. korten fungerade fint. Webhallen system som låste sig. därför jag har åsikter i ärendet. Annars hade jag såklart tagit det direkt med gifted.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pedropistolero:

Fast det var precis vad som skedde. deras system orsakade problemet. Det tog pengarna från presentkortet och jag kunde inte lägga en till order då det blev en luftorder i deras system som blockade mig från att köpa ett kort. Allt står i tråden.

Jo men bara för att pengarna försvann från kortet innebär det inte per automatik att Webhallen faktiskt fått pengarna.

Jobbar dagligen med diverse intregrationer med presentkortsportaler, betalgateways och liknande mot vårt system och det är sällan det är så pass "straight forward" som man kan tycka. I många fall så reserveras beloppet för att invänta en slutgiltig och fullskalig transaktion, kalla det en initial handkakning och sedan en skarp för att slutföra köpet, om nu detta inte kunde ske mellan Webhallen och Gifted så är det ju upp till Gifted att se över vad som har hänt.

Permalänk
Skrivet av MrShizzle:

Jo men bara för att pengarna försvann från kortet innebär det inte per automatik att Webhallen faktiskt fick pengarna.

Jobbar dagligen med diverse intregrationer med presentkortsportaler, betalgateways och liknande mot vårt system och det är sällan det är så pass "straight forward" som man kan tycka. I många fall så reserveras beloppet för att invänta en slutgiltig och fullskalig transaktion, kalla det en initial handkakning och sedan en skarp för att slutföra köpet, om nu detta inte kunde ske mellan Webhallen och Gifted så är det ju upp till Gifted att se över vad som har hänt.

Ja du har säkert bättre koll än mig på ovan, men för mig så blev det en luftorder pengar drogs och gifted informerade att endast webhallen kan se värdet på korten därför va jag tvungen att ta det via webhallen samt att webhallen informerar gifted om ev återbet. Jag hade tagit det med gifted hela vägen om jag kunnat men det verkar som att webhallen sitter på rätt mycket av infon här i form av Koderna,värdet på korten osv,OK för återbet osv.
Edit: som jag förstår det från gifted så behöver webhallen bara OKat återbetalningen, Själva återbetalningen sker såklart via Gifted.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Jo men bara för att pengarna försvann från kortet innebär det inte per automatik att Webhallen faktiskt fått pengarna.

Jobbar dagligen med diverse intregrationer med presentkortsportaler, betalgateways och liknande mot vårt system och det är sällan det är så pass "straight forward" som man kan tycka. I många fall så reserveras beloppet för att invänta en slutgiltig och fullskalig transaktion, kalla det en initial handkakning och sedan en skarp för att slutföra köpet, om nu detta inte kunde ske mellan Webhallen och Gifted så är det ju upp till Gifted att se över vad som har hänt.

Du brukar ringa Adyen och fråga varför ditt misslyckade köp av strumpor på Stadium är draget från kontot också?
Jag brukar kontakta återförsäljaren när jag har problem med köp hos en återförsäljare. PSP:n ser jag normalt inte som min motpart i ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fooesque:

Du brukar ringa Adyen och fråga varför ditt misslyckade köp av strumpor på Stadium är draget från kontot också?
Jag brukar kontakta återförsäljaren när jag har problem med köp hos en återförsäljare. PSP:n ser jag normalt inte som min motpart i ett köp.

Om Stadium i det här fallet informerar mig om att de inte har mottagit pengarna och att det ligger på Adyen att återbetala pengarna så är det ju inte Stadium jag skapar en tråd om för att klaga på.

Backa bandet och tänk till en minut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Troligtvis inte webhallen i sig som nekat utan de har en serviceverkstad (Apple certifierad) som nekat reparationen, jag hade testat kontaktat apple direkt men somsagt såna här case får man driva vidare tyvärr. Verkstad säger X enligt garanti men då får man vara noga med att använda sin reklamationsrätt hos webhallen där de ska bevisa att du tagit ner damm där osv då brukar det bli ett annat ramaskri.

Troligtvis en något mindre kunnig medarbetare som fick ärendet och bara gick rakt av på vad verkstaden sa, ofta vanligt när man handlar på mediamarkt/elgiganten mm osv.

jag drog det hela vägen till ARN som trodde på webhallens förklaring om dam

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Om Stadium i det här fallet informerar mig om att de inte har mottagit pengarna och att det ligger på Adyen att återbetala pengarna så är det ju inte Stadium jag skapar en tråd om för att klaga på.

Backa bandet och tänk till en minut.

Jag skulle inte kontakta Adyen i exemplet ovan. Du trollar?
Att ta ansvar för återförsäljarens transaktioner är inte direkt mitt ansvar som konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fooesque:

Jag skulle inte kontakta Adyen i exemplet ovan. Du trollar?
Att ta ansvar för återförsäljarens transaktioner är inte direkt mitt ansvar som konsument.

Fast värt att tillägga här är att det inte är ett "vanligt" köp som TS har problem med, det är ett förladdat betalsätt köpt från ett annat bolag som inte har samarbete med Webhallen. Jag utgick från att retoriken var underförstådd.

Permalänk
Skrivet av MrShizzle:

Om Stadium i det här fallet informerar mig om att de inte har mottagit pengarna och att det ligger på Adyen att återbetala pengarna så är det ju inte Stadium jag skapar en tråd om för att klaga på.

Backa bandet och tänk till en minut.

Om du läser hela tråden så förstår du att webhallen först bekräftade korten som använda , på dom lätt det som att pengarna dragits och att det inte kan göra något medans gifted sa att det är webhallen som har koll på saldot. Vilket även blev bevisat.
Denna tråd är strulig men det är ganska tydligt att mycket av det här ligger på webhallen om du går tillbaka och läser mina inlägg.

Permalänk
Medlem

Ok så låt oss se om jag förstått detta rätt...

1. Du ville vara lite "snål" eller bara spara några procent på beloppet när du såg att Gifted hade presentkort på Webhallen.
2. Du köper presentkortet från Gifted som inte har något som helst samarbete med Webhallen.
3. Köpet hos Webhallen sket sig utav någon okänd anledning dvs, om det var presentkortet som inte funkade eller kontantbetalningen är oklart.
4. Du hör av dig till Webhallen för att erbjudandet är slut och din reserverade order är borta.
5. Du vill ha återbetalning av Webhallen för ett köp du gjort hos Gifted? varpå dom vägrar och säger att du ska ta det med Gifted.
6. Du kontaktar Gifted som självklart inte vill ta på sig detta och hänvisar till Webhallen igen.
7. Du skriver på Sweclockers om att Webhallen har skitservice.....
8. Webhallen skriver att presentkorten är återaktiverade men du vill istället ha pengar utav dom... som jag för den delen tror alla i hela Sverige vet att det alltid står att man inte kan lösa in presentkort mot pengar.

Så i korta drag skulle man kunna jämföra detta med att du köper en Windowsnyckel till billigare pris på en graysite, koden funkar inte och du hör av dig till Microsoft för att du vill ha pengarna tillbaka?

Har jag förstått detta rätt eller behöver jag läsa tråden 1 gång till?

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Fast värt att tillägga här är att det INTE är ett vanligt kortköp som TS har problem med, det är ett förladdat betalsätt köpt från ett ANNAT bolag som INTE har samarbete med Webhallen. Jag utgick från att retoriken var underförstådd.

Klart att det skiljer sig en aning genom att kunden har ett betalmedel direkt från "Adyen" men det är fortfarande Webhallen här som strulat till det genom att misslyckas med att slutföra transaktionen på ett acceptabelt sätt.

Har du koll på hur integrationen ser ut mot Gifted? Jag har aldrig handlat eller integrerat men i o m att Webhallen accepterar betalmedlet så måste antingen direkt eller indirekt ha någon form av inlösenavtal och köra flödet som aktiverar presentkortet.

Permalänk
Skrivet av Paddglutt:

Ok så låt oss se om jag förstått detta rätt...

1. Du ville vara lite "snål" eller bara spara några procent på beloppet när du såg att Gifted hade presentkort på Webhallen.
2. Du köper presentkortet från Gifted som inte har något som helst samarbete med Webhallen.
3. Köpet hos Webhallen sket sig utav någon okänd anledning dvs, om det var presentkortet som inte funkade eller kontantbetalningen är oklart.
4. Du hör av dig till Webhallen för att erbjudandet är slut och din reserverade order är borta.
5. Du vill ha återbetalning av Webhallen för ett köp du gjort hos Gifted? varpå dom vägrar och säger att du ska ta det med Gifted.
6. Du kontaktar Gifted som självklart inte vill ta på sig detta och hänvisar till Webhallen igen.
7. Du skriver på Sweclockers om att Webhallen har skitservice.....
8. Webhallen skriver att presentkorten är återaktiverade men du vill istället ha pengar utav dom... som jag för den delen tror alla i hela Sverige vet att det alltid står att man inte kan lösa in presentkort mot pengar.

Så i korta drag skulle man kunna jämföra detta med att du köper en Windowsnyckel till billigare pris på en graysite, koden funkar inte och du hör av dig till Microsoft för att du vill ha pengarna tillbaka?

Har jag förstått detta rätt eller behöver jag läsa tråden 1 gång till?

Du behöver läsa igen, I princip allt du skriver är tvärfel förutom punkt 1. så därför kommer jag inte ens bemöda mig att svara då allt finns skrivet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

2. Du köper presentkortet från Gifted som inte har något som helst samarbete med Webhallen.

Jag är nyfiken på hur detta fungerar rent praktiskt.
Det kan knappast handla om någon form av bulvanhandel med Webhallens egna presentkort - då skulle återbetalning inte vara något problem.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nu blev tonen lite hetsk tycker jag.
Tråden får paus tills vidare.

Så som jag läser ut så verkar presentkorten vara återaktiverade och TS har tillgång till dessa presentkort.
Om nu TS önskar göra ett återköp på presentkorten så är det givetvis Gifted som är de som har hanterat transaktionen som bör kontaktas.

Deras villkor är ju inte speciellt komplicerade "När korten är aktiverade så kommer vi inte göra några återköp".
Om nu Webhallen kan ge grönt för att göra ett återköp så brukar det vara bra att man kommunicerar på ett trevligt sätt, speciellt om man önskar lite goodwill i hanteringen i ärendet. Att komma med ultimatum är trist, än värre när det är över en helg och normal kundservice också är människor och vill kunna vara lediga. Slutligen Sweclockers-forum ska inte användas som någon form av slägga för att "vinna" ärenden.

Sweclockers gemenskap berikas av att ha kontaktytor med återförsäljare och tillverkare, att man ska få använda Sweclockers som ett vapen mot återförsäljare blir närvaro i forumet istället avskräckande och riskerar driva återförsäljare och företag bort från oss. Något som jag tror alla har att förlora på, konsumenter så som företag.

@Webhallen och @Pedropistolero kan återkomma till mig om det är som så att det finns stora uppdateringar att lägga till i tråden.
Rubriken uppdaterad till att återspegla ett ärende istället för att vara generell smuttskastning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin