1 juli 2022 kommer alla nya bilar vara utrustade med bland annat hastighetsövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Och jag tycker det är kul. Älskar att köra fort och tänja gränser. Återigen: När det är fritt och inga andra bilar på vägen, kurvor, dolda vinklar där barn etc. kan komma uthoppande m.m.m.m.m.m....

Men. Om jag ska ransaka mig själv så är det jävligt onödigt och idag står det mig väldigt dyrt då min "brum brum" är en 300hk diesel.

Gillar också att köra hårt och aktivt (sedan måste det inte alltid betyda att jag kör enormt över hastighetsgränserna), så förstår absolut vad du är ute efter.

Apropå diesel; du har inte funderat på en på el nästa gång som du skaffar en ny bil?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara artikeln från Autocar som den länkade artikeln hänvisar till, den är tre år gammal vid det här laget men ger en mer nyanserad bild på vad det handlar om än vad ZeroHedge gör.

Det är också lite ironiskt att ZeroHedge använder en källa som klagar på att "conspiracy theorists and self-styled libertarians" har hoppat på lagen, med tanke på att det är en bra beskrivning på vad ZeroHedge försöker göra själva

Permalänk
Medlem
Citat:

forward-facing camera mounted on the car and the vehicle's satellite navigation

Alla bilar idag säljs väl inte ens med dessa features? Så det är numera krav med en kamera och GPS... så alla billiga bilar blev precis dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gillar också att köra hårt och aktivt (sedan måste det inte alltid betyda att jag kör enormt över hastighetsgränserna), så förstår absolut vad du är ute efter.

Apropå diesel; du har inte funderat på en på el nästa gång som du skaffar en ny bil?

Nästa blir definitivt en elbil men kan inte riktigt räkna hem det än utan har börjat jobba mer hemifrån istället och minskat resorna så länge!
Känner inte att det finns någon rimligt prissatt idag som uppfyller mina behov.

Eller ja, ID4 och Enyaq hade nog fungerat men har inte förtroende för VWs elbilar riktigt än!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Rätt cool utveckling och även bra mycket säkrare, men samtidigt tar det totalt död på passionen att köra bil.

Den lär nog alltid finnas kvar, det lär dock bli markant mycket dyrare med bränsle för klassiska förbränningsbilar, om vi ens får köra dem (Tänk sommarbil).

Spontant är tror jag att den scenen (Beg-förbränningsbilar) kommer bli helt vild, då det blir de sista av de sista för vanliga människor.
Så har ni en Golf GTI från 2017, se då till att ha kvar den, för den kommer bara stiga i värde...

OT;
Övervakning har väl funnits i flera år? (Dvs, om du krockar så kommer din bil berätta EXAKT hur du körde, när du krockade, hur fort du körde osv, vilket är enkelt för myndigheter att ladda ner och titta på)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Alla bilar idag säljs väl inte ens med dessa features? Så det är numera krav med en kamera och GPS... så alla billiga bilar blev precis dyrare?

Jo, troligen så blir bilarna som inte har det idag dyrare. GPS är ganska billigt, men inte mjukvaran/CPU för bildanalysen.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Nästa blir definitivt en elbil men kan inte riktigt räkna hem det än utan har börjat jobba mer hemifrån istället och minskat resorna så länge!
Känner inte att det finns någon rimligt prissatt idag som uppfyller mina behov.

Eller ja, ID4 och Enyaq hade nog fungerat men har inte förtroende för VWs elbilar riktigt än!

Kör själv en Tesla M3. Den är ingen bra bil för att lasta saker (sedan-lucka), och inte den absolut högsta byggkvaliteten (även om det blivit bättre), men för de pengarna så är det nog svårt att hitta just en roligare och mer körglad bil. Inne på min andra, och inte hittat någon lika bra ersättare för pengarna (Taycan och PS2 PP var närmast målsnöret, men föll på lite olika saker).

Körglädjen är verkligen 100% på topp! Man ler nästan varje gång man sätter sig bakom ratten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur funkar det här, när morsan hade sitt 3e barn så förblödde hon ju nästan i bilen, klart som fan farsan gasar på lite...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Hur funkar det här, när morsan hade sitt 3e barn så förblödde hon ju nästan i bilen, klart som fan farsan gasar på lite...

Det kommer fungera så här:
Even in the case of speed control function, where the car speed will be automatically gently reduced, the system can be smoothly overridden by the driver by pressing the accelerator pedal a little bit deeper.

Förutsatt att tillverkaren valt att implementera funktionen för hastighetsbegränsning och att du valt att aktivera den, istället för ljud, vibration eller haptisk feedback, som också skulle uppfylla kraven.

15 sek läsning cirka, länken är i första inlägget.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skulle den nya lagen och obligatoriska mjukvaran även styra hur nära man kan ligga framförvarande fordon?

Annars så håller jag med om att sådant är irriterande.

Nä men varför ska de ligga så nära och blinka för om de inte kan köra om

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det kommer fungera så här:
Even in the case of speed control function, where the car speed will be automatically gently reduced, the system can be smoothly overridden by the driver by pressing the accelerator pedal a little bit deeper.

Förutsatt att tillverkaren valt att implementera funktionen för hastighetsbegränsning och att du valt att aktivera den, istället för ljud, vibration eller haptisk feedback, som också skulle uppfylla kraven.

15 sek läsning cirka, länken är i första inlägget.

Betyder det att man kommer tappa acceleration vid omkörningar då? Ibland behöver man ju gasa på lite, speciellt när man kör om en vinglig lastbil...

"the system can be smoothly overridden by the driver by pressing the accelerator" låter ju lite tamt

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Den stora skillnaden här är ju dock att fortkörning riskerar andras liv, till skillnad från sprit (om man inte kör samtidigt, då) och godis.

Men som länkats tidigare i tråden så är detta inte lika begränsande som det låter.

Sprit och godis kan påverka "andras" liv också.

Tex barn till alkolister far illa och barnfetman ökar i rask takt (även om kanske inte godis är hela boven).

Alkoholrelaterade kostnader är 15 miljarder per år.

Enligt siffror från 2005 verkar trafikolyckor kosta 20 miljarder.

Fetma kostar samhället 70 miljarder årligen.

Alla blir vi tyvärr påverkade av andras val, även om det ibland blir en mer indirekt påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kör själv en Tesla M3. Den är ingen bra bil för att lasta saker (sedan-lucka), och inte den absolut högsta byggkvaliteten (även om det blivit bättre), men för de pengarna så är det nog svårt att hitta just en roligare och mer körglad bil. Inne på min andra, och inte hittat någon lika bra ersättare för pengarna (Taycan och PS2 PP var närmast målsnöret, men föll på lite olika saker).

Körglädjen är verkligen 100% på topp! Man ler nästan varje gång man sätter sig bakom ratten.

Jag behöver dels en bil som går att lasta i (jag vill skylla på ungarna och barnvagnen men det går ofta annat stort gods också 😉
Men den skulle jag helst vilja ha en bil som går att dra med utan att halvera räckvidden... Där stryker väl alla elbilar på foten typ om jag förstått saken rätt. Har dock inte granskat ämnet!

Nästa blir el oavsett 😅

Permalänk
Medlem

Första intryck är att det är idiotisk.
Men man kanske vänjer sig.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Känns lite som att vakna till ett dåligt april skämt, det är väl och bra att man inte får köra över hastighetsgränsen, men vart stoppar det? Då vill ju alla som kör för snabbt ses som en fartregister och man måste bevisa att man är oskyldig i en nödsits.

Och Biden i USA har uppenbarligen signerat en "kill switch deal" i bilarna så att staten kan stänga av din bil, den kan ju absolut inte alls missbrukas, eller hur? Ska gälla från 2026 följe samma källa som OP.

Permalänk
Avstängd

Hade varit ännu bättre om föraren automatiskt fick böter alternativt indraget körkort vid hastighetsöverträdelse samt att bilen slutat fungera för det aktuella körkortet(bygger på en annan idé=stoppa in körkortet i bilen för att kunna köra den).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Och Biden i USA har uppenbarligen signerat en "kill switch deal" i bilarna så att staten kan stänga av din bil, den kan ju absolut inte alls missbrukas, eller hur? Ska gälla från 2026 följe samma källa som OP.

Och precis som i fallet med den första länken* i startinlägget så är det en snedvridning av vad det faktiskt rör sig om.
https://apnews.com/article/fact-checking-402773429497

*Den andra var det jag som lade in i ett senare inlägg och mod kopierade in den i första inlägget när tråden bröts ur elbilstråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Jag behöver dels en bil som går att lasta i (jag vill skylla på ungarna och barnvagnen men det går ofta annat stort gods också 😉
Men den skulle jag helst vilja ha en bil som går att dra med utan att halvera räckvidden... Där stryker väl alla elbilar på foten typ om jag förstått saken rätt. Har dock inte granskat ämnet!

Då är detta helt fel bil. Vi har redan en E-klass kombi som just lastbil/dragbil (fantastiskt fin dragbil som kan dra 2-3 ton med).

Har denna som andrabil och nöjesbil, och det är den helt fantastisk till. Kan ha den för att åka till olika kontor i mitt jobb, men även som riktigt rolig körglad vardagsbil.

Se det inte som en kombi/dragbil, utan mer som en praktisk nöjesbil. Typ elmotsvarighet till en 911 eller en BMW M3. Du kan pendla och transportera dig själv i vardagen, men även ha riktigt roligt på kurviga landsvägar en solig söndag. För det är den helt perfekt!

Gällande räckvidden så har Tesla ett överlägset bra laddnät, som gör att man inte har några problem att ta sig till de flesta ställen inom landet. Så för mig så fungerar den riktigt bra att åka även på längre resor med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nä men varför ska de ligga så nära och blinka för om de inte kan köra om

Håller med dig 100%.

Ibland är det kö även i vänsterfilen, och då gäller det bara att ta det lugnt. Ingen idé att stressa upp sig för sådant.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roosterx:

Första intryck är att det är idiotisk.
Men man kanske vänjer sig.

Mitt första intryck är att du och de flesta i den här tråden har blivit trollade av en fiktiv karaktär från en 90-talsfilm.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sandos:

Alla nya bilar är utrustade med GPS och telefon oavsett om du ser det eller inte, eCall är ett krav sedan 2018.

Den hastighet som gäller som inte är temporär ska vara registrerad i Trafikverkets ISA-databas så det är egentligen ganska lätt att kräva att bilen ska ha en uppdaterad kopia av den så kan man i vart fall inte köra snabbare pga att den läst av fel skylt för man ökar aldrig hastigheten utan den kan bara sänkas temporärt.

För övrigt kan vi inte snabbt nog få ett förbud för att framföra bil manuellt, allt som hjälper mänskliga förare att sluta bete sig illa är bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är för ett begränsat geofencing system runt skolor, dagis etc där bilarna bör blockeras till max 30. Bypassar man systemet där ska bilen själv låsa dörrarna och ringa snuten

Även runt vägarbeten eller olyckor där arbetarna är extra utsatta för risker.

Edit: När rödljus slår om till gult ska bilen själv bromsa (om man inte är för nära) och sen vägra köra över linjen så länge det är rött.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Om det är någon slags skit man bör implementera i bilar i sådana fall alkolås, eller något mot trötthet. För att köra full eller vara trött är mycket värre än att köra lite över hastigheten.

Permalänk
Medlem

Billigare bilförsäkring om man anammar detta tro? Vore ju en bra morot. Och höj avgiften för de övriga.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

bryr mig inte, när man tar körkort så accepterar man att man följer reglerna, iaf så ser jag på det efter att ha lekt av mig på bana med mc

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Billigare bilförsäkring om man anammar detta tro? Vore ju en bra morot. Och höj avgiften för de övriga.

Är det inte lite så redan? Typ bilar med city assist och liknande har väl lägre premier?

Rimlig morot om inte annat.

Skrivet av Versatile:

Om det är någon slags skit man bör implementera i bilar i sådana fall alkolås, eller något mot trötthet. För att köra full eller vara trött är mycket värre än att köra lite över hastigheten.

Ja.. Alkolås förstår jag verkligen inte. Inte särskilt dyrt sett till vad en bil kostar heller. Behöver ju kalibreras ibland men det kan ju göras med all annan service. DET hade sparat liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Den stora skillnaden här är ju dock att fortkörning riskerar andras liv, till skillnad från sprit (om man inte kör samtidigt, då) och godis.

Men som länkats tidigare i tråden så är detta inte lika begränsande som det låter.

Iofs men man kan ju vara ensam på motorvägen ibland också, skulle man då inte få köra snabbare ?
Sedan är spriten kopplad till rätt många brott som drabbar andra men det är ett sidospår.

Permalänk
Medlem

Sinnes men så blir det när det sitter bajsnödiga byråkrater i EU som inte tror på eget ansvar!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daniel75:

Iofs men man kan ju vara ensam på motorvägen ibland också, skulle man då inte få köra snabbare ?

Som citerat i mitt inlägg så begränsar ju detta inte hastigheten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Sinnes men så blir det när det sitter bajsnödiga byråkrater i EU som inte tror på eget ansvar!

Detta är vad eget ansvar kan resultera i, men det tycker du är helt ok? För utgången av olyckan hade ju varit avsevärt annorlunda om det gått i laglig fart..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GaPLVl/fyra-16-ariga-poj...