1 juli 2022 kommer alla nya bilar vara utrustade med bland annat hastighetsövervakning

Permalänk
Medlem

Detta var ju en väldigt trevlig nyhet! Kanske kan detta leda till färre dödsfall i trafiken.

Morötter fungerar ju uppenbarligen inte bland många bilister, utan det är den tjocka oxpiskan som gäller, något annat språk verkar de inte förstå.

Också imponerande att vissa argumenterar för att bryta mot förbudsskyltar för att avhjälpa ytterligare ett korkat beteende. Bättre kan ni väl? 😮

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haziza:

Sinnes men så blir det när det sitter bajsnödiga byråkrater i EU som inte tror på eget ansvar!

Eget ansvar fungerar inte överallt nej, människor har brister.

Eget ansvar fungerar där dina aktioners konsekvenser inte påverkar andra. Folk som kör för fort, orsakar skador och dödsfall hos oskyldiga genom deras agerande.

Är du redo att sätta livet till i trafiken bara för någon annan ska få ha eget ansvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sorry. Inte hunnit med det. Därav frågan från min sida.

Ledsen om min ärlighet upprörde dig.

Är det ärligt att tro att någon annan som satt sig in i frågan missuppfattar saker som du som inte läst förstår? Jag tror du letar efter ordet besserwisser. Men ok, en ärlig besserwisser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Är det ärligt att tro att någon annan som satt sig in i frågan missuppfattar saker som du som inte läst förstår? Jag tror du letar efter ordet besserwisser. Men ok, en ärlig besserwisser.

Tråkigt med endast personangrepp, och inte några argument i sakfrågan från dig. Hade varit en trevligare ton i tråden, och fört diskussionen mer framåt.

Skrivet av Haziza:

Sinnes men så blir det när det sitter bajsnödiga byråkrater i EU som inte tror på eget ansvar!

Personligen så tycker jag att det vore mer logiskt och bättre om de fokuserade mer på avstånden mellan bilar. Har sett statistik som visar att det är en större orsak till olyckor än farten.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Man blir ju automatiskt negativ då man gillar att gasa, men det är väl ändå inte så konstigt att detta sker? Varför ska du blåsa i 140 på en 70 väg?

Men det stora är väl att detta är ett steg i en värld där det är självstyrande bilar, alla kör i samma hastighet med automation osv bara att vänja sig

Permalänk
Medlem

kör lugnt & fint i stad/storstad etc.
på snabbare vägar är det avstånd som är viktigt (& hög perception), med det sagt ligger jag sällan under 130 på motorväg... som många andra

andra faktorer är ju väglag, hur mycket trafik, och folk som tvärnitar för dom missat köbildning

gasade upp till 170 en gång för att släppa förbi en kolonn polisbilar, fick en trevlig vinkning som tack... det låg 5 lastbilar i 90 knyck i rad så ville komma ur vägen så fort som möjligt (markerade med varningsblinkern)

har kört betydligt snabbare än så på E6:an kl 3 på morgonen på väg till jobb i Norge, ingen trafik, den enda risken var att förlora lappen.. stör man ingen på vägen, så kör hur fort du vill (om du förstår alla risker som tex djur som går ut på vägen)

men som de flesta vet är brist på avstånd & uppmärksamhet saker som gör en ev. till en fara på vägarna

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tråkigt med endast personangrepp, och inte några argument i sakfrågan från dig. Hade varit en trevligare ton i tråden, och fört diskussionen mer framåt.

Sorry, det var inte meningen, jag är ju uppenbart själv en besserwisser så trodde ironin framgick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag föreslår att ni läser här innan ni fortsätter käfta baserat på en dåligt skriven artikel:
https://road-safety-charter.ec.europa.eu/resources-knowledge/...

Låter faktiskt som något helt rimligt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag bor i närheten av en vacker väg i naturreservat. Dessvärre mycket populär bland bil- och motorcykelfantaster. Många kör dubbla hastigheten genom skymda kurvor, och olyckor har förekommit - senast mellan bilist och cykelklunga.

Nu har jag faktiskt läst förslaget, och tycker det är bra. Lite som en bältespåminnare. Tvingad hastighet hade inte varit rimligt, det egna valet och ansvaret måste finnas. I framtiden kommer många värdera helt självkörande fordon, och dessa kommer garanterat inte tillåta hastighetsöverträdelser.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Hoppas det läggs in en undergräns och så.. är man på 100 väg kör man inte 75 som många gör..

Permalänk
Medlem

Farten på vägarna har sjunkit generellt pga det brutala bränslepriset. Ser många som frivilligt ligger bakom långtradarna på motorvägen numera.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Det här är en fenomenal nyhet i fråga om trafiksäkerhet tror jag!

Ang. omkörningar så skulle jag hävda att om man behöver överskrida hastigheten för att göra en omkörning så är den omkörningen olämplig från första början. I alla fall i det allra flesta fallen. Det är på tok för många som kör på "känsla" och vane-körare som orsakar dödsolyckor och försätter andra i livsfara dagligen.

Om man vill färdas i höga hastigheter i miljöer där andra människor vistas så tycker jag det är okej att byta viss mån av frihet mot säkerhet.