Är det något som jag behöver/bör uppgradera?

Permalänk

Är det något som jag behöver/bör uppgradera?

Hej.
Lite pinsamt att fråga men har kört UserBenchmark precis och tyvärr är jag inte rätt person att läsa resultatet.
Om det beror på okunskap eller kraftigt bristande koncentration låter vi vara osagt.
Är det något som expertisen kan se i mitt resultat som jag borde kolla över?

https://www.userbenchmark.com/UserRun/52469372

Vad jag har märkt har jag inga problem med lagg eller liknande under spel.

Permalänk

Vad är problemet iom att du inte tror datorn räcker till?

personligen ser jag ingen större poäng med att uppgradera något/byta ut den nu om du inte har ett större problem med den, man lagar inte fel som inte finns helt enkelt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vad är problemet iom att du inte tror datorn räcker till?

personligen ser jag ingen större poäng med att uppgradera något/byta ut den nu om du inte har ett större problem med den, man lagar inte fel som inte finns helt enkelt.

nej det är mer att jag vill hitta eventuella brister som kan skapa problem i framtiden. Då jag måste använda datorn dagligen så vill jag att det ska funka felfritt. Om det nu är så att någon kanske upptäcker att något inte står rätt till så kan jag åtgärda det innan det sker. Se det mer som förebyggande underhåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DTF4_Punisher:

nej det är mer att jag vill hitta eventuella brister som kan skapa problem i framtiden. Då jag måste använda datorn dagligen så vill jag att det ska funka felfritt. Om det nu är så att någon kanske upptäcker att något inte står rätt till så kan jag åtgärda det innan det sker. Se det mer som förebyggande underhåll.

Om datorn fungerar så är det väl bara att köra till den går sönder? Vi kan ju inte säga att X del kommer gå sönder inom kort för det vet ju ingen. Datorn såg väl ok ut i delar. Ser inte riktigt problemet, känns lite hypokondri över det hela.
Annars kan du ju köpa en till dator och ha stående med en klonad disk som körs dagligen så du aldrig tappar något men det känns ju onödigt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om datorn fungerar så är det väl bara att köra till den går sönder? Vi kan ju inte säga att X del kommer gå sönder inom kort för det vet ju ingen. Datorn såg väl ok ut i delar. Ser inte riktigt problemet, känns lite hypokondri över det hela.
Annars kan du ju köpa en till dator och ha stående med en klonad disk som körs dagligen så du aldrig tappar något men det känns ju onödigt.

ja jag kanske är lite hypokondrisk
Jag tror det hela grundar sig i att det är mitt första bygge och har typ noll erfarenhet av detta. Därför är jag lite nervös över det. Har varit det nu i snart en månad

Permalänk
Medlem

ja jag kanske är lite hypokondrisk
Jag tror det hela grundar sig i att det är mitt första bygge och har typ noll erfarenhet av detta. Därför är jag lite nervös över det. Har varit det nu i snart en månad

Om datorn har rullat i en månad är det väl inga problem. Du lyckades bygga en dator. Grattis till första bygget!.

Det är som att köpa en ny bil och du märker inga problem men ändå vill ta den till verkstaden.

Tro mig, om du inte märkt issues är det lugnt. När du märker problem så kan du komma tillbaka och rådfråga, annars får du njuta av det istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du letar efter framtida flaskhalsar, så kan processorn begränsa om du uppgraderar grafikkort i framtiden, då den bara stödjer PCIE 3.0. Annars är kanske 512GB inte jättestor disk, men du har ju mer än halva ledig, så borde ju vara kolugnt.

Håll datorn fri från damm är nog det bästa underhållet.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Rekordmedlem

Då jag måste använda datorn dagligen så vill jag att det ska funka felfritt.

Är det en speldator behöver du inte använda den varje dag så då åtgärdar du ev problem när de uppstår.
Är det en dator du behöver för arbete är det arbetsgivarens skyldighet att tillhandahålla den.
Är du bara orolig i allmänhet tex för att du behöver utrustning för att nå internet så skaffa nått backupsystem för det, en dator till, surfplatta, telefon eller nått liknade som du har som backup.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej.
Lite pinsamt att fråga men har kört UserBenchmark precis och tyvärr är jag inte rätt person att läsa resultatet.
Om det beror på okunskap eller kraftigt bristande koncentration låter vi vara osagt.
Är det något som expertisen kan se i mitt resultat som jag borde kolla över?

https://www.userbenchmark.com/UserRun/52469372

Det ser bra ut.
Det enda man skulle kunna ta sig en liten funderare över är att CPU är "below expectations".
Möjligen är det något i bios som inte är inställt optimalt. Har du exempelvis aktiverat XMP? (Ja, jag vet att det inte heter XMP på AMD, men lyckas alltid glömma AMDs term.)

Edit: Eller så kanske CPU termotrottlar för att kylaren möjligen sitter lite galet. Men det är inget att ligga vaken för.
Jag skulle inte göra det i alla fall, jag skulle vara nöjd. Men kolla om XMP är aktiverat i BIOS. (Heter något annat på AMD men är samma sak, XMP är intels varumärke tror jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det ser bra ut.
Det enda man skulle kunna ta sig en liten funderare över är att CPU är "below expectations".
Möjligen är det något i bios som inte är inställt optimalt. Har du exempelvis aktiverat XMP? (Ja, jag vet att det inte heter XMP på AMD, men lyckas alltid glömma AMDs term.)

Edit: Eller så kanske CPU termotrottlar för att kylaren möjligen sitter lite galet. Men det är inget att ligga vaken för.
Jag skulle inte göra det i alla fall, jag skulle vara nöjd. Men kolla om XMP är aktiverat i BIOS. (Heter något annat på AMD men är samma sak, XMP är intels varumärke tror jag)

EOCP / DOCP har jag för mig det är för AMD beorende på mobo-tillverkare..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

EOCP / DOCP har jag för mig det är för AMD beorende på mobo-tillverkare..

DOCP! -Ja, jag brukar försöka mig på ett minnestrick att det låter som en spritbeteckning, men då blir det bara VSOP jag kommer ihåg..

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det en speldator behöver du inte använda den varje dag så då åtgärdar du ev problem när de uppstår.
Är det en dator du behöver för arbete är det arbetsgivarens skyldighet att tillhandahålla den.
Är du bara orolig i allmänhet tex för att du behöver utrustning för att nå internet så skaffa nått backupsystem för det, en dator till, surfplatta, telefon eller nått liknade som du har som backup.

ser att det kan bli lite förvirrat.
om jag säger så här: Det är mitt företag och jag använder datorn till både och. Alla viktiga dokument som bokföring offerter och liknande ligger hos min leverantör av bokföringsprogram.

Permalänk
Rekordmedlem

ser att det kan bli lite förvirrat.
om jag säger så här: Det är mitt företag och jag använder datorn till både och. Alla viktiga dokument som bokföring offerter och liknande ligger hos min leverantör av bokföringsprogram.

Då är väl allt viktigt backupat och du kan byta dator om den du använder nu dör. Det är rätt meningslöst att söka redundans om du inte behöver det för det blir dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.