Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MadMantiz:

Borde du inte sälja resten omgående om du tror det är väldigt sannolikt bitcoin är på väg ner ytterligare? Annars förstår jag inte resonemanget, du måste väl investera enligt vad du själv tror på, du kan väl inte rimligen ligga kvar i något du förutspår en så kraftig nedsida i?

För att jag kan ha fel om hur mycket det går ner, och vill ha en kvar en liten andel (ca 1%) av min portfölj i cryptovalutor. Tror att på sikt kan uppsidan vara mycket högre. Om jag säljer nu, tror att den kommer gå till $20k, jag säljer, men den går till $25k å går sedan går upp igen så står jag utanför sedan. Oavsett så har jag ju redan sålt hälften, så jag är ändå okej om det går till 0.

Permalänk
Medlem

FK.

7day har höjt sin sparränta från 0,85% till 1,05% för er som vill ha en buffert liggandes kortsiktigt.
Mycket bättre att det ligger där än på något bankkonto med 0%

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

FK.

7day har höjt sin sparränta från 0,85% till 1,05% för er som vill ha en buffert liggandes kortsiktigt.

På 30 år blir det 6.18% mer. 🚀

Permalänk

https://www.merinfo.se/foretag/Swedbank-Robur-Fonder-AB-55619...

rolig vinstmarginal på swedbanks fondförvaltning!

förresten har jag 120k sparat på bankkonto, 30k i aktier o 60k i fonder långsiktigt. tanken är lägenhet i framtiden, jag är student och tänker bo hemma iallafall till början av nästa sommar. lägenheterna går för typ 600k. jag tar inte ut något csn lån nu när jag kommer bo hemma, endast bidrag. sommarjobbet ger 80k innan skatt. kan nog spara typ 40k därifrån. vad ska jag lägga det på för fond? eller ska jag lägga undan dom pengarna från min kontantinsats nu eller ska jag vänta till i sommar och fylla på bankkontot med de pengarna istället? eller 50/50? marknaden har ju gått sådär, så frågan är ju när det planar ut.

sen kanske det räcker att jag har bara 100k på bankkontot, eller ja, jag bör nog flytta till räntekonto. ska nog inte köpa lägenhet för mer än så ändå så. ska vänta tills de förhoppningsvis sjunkit lite i pris. det pratas ju om både 10 20 och hela 30% nergång, det sista tvivlar jag starkt på. maten blir dyrare till hösten också https://www.livsmedelsforetagen.se/kostnadskrisen-for-manga-a...

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

https://www.merinfo.se/foretag/Swedbank-Robur-Fonder-AB-55619...

rolig vinstmarginal på swedbanks fondförvaltning!

förresten har jag 120k sparat på bankkonto, 30k i aktier o 60k i fonder långsiktigt. tanken är lägenhet i framtiden, jag är student och tänker bo hemma iallafall till början av nästa sommar. lägenheterna går för typ 600k. jag tar inte ut något csn lån nu när jag kommer bo hemma, endast bidrag. sommarjobbet ger 80k innan skatt. kan nog spara typ 40k därifrån. vad ska jag lägga det på för fond? eller ska jag lägga undan dom pengarna från min kontantinsats nu eller ska jag vänta till i sommar och fylla på bankkontot med de pengarna istället? eller 50/50? marknaden har ju gått sådär, så frågan är ju när det planar ut.

sen kanske det räcker att jag har bara 100k på bankkontot, eller ja, jag bör nog flytta till räntekonto. ska nog inte köpa lägenhet för mer än så ändå så. ska vänta tills de förhoppningsvis sjunkit lite i pris. det pratas ju om både 10 20 och hela 30% nergång, det sista tvivlar jag starkt på. maten blir dyrare till hösten också https://www.livsmedelsforetagen.se/kostnadskrisen-for-manga-a...

Studielån är extremt fördelaktigt sett till räntan. Om jag var du hade jag tagit fullt studielån så behöver du mindre bolån sen som har betydligt högre ränta. I mitt tycke finns det ingen anledning att inte maxa studielånen när man pluggar.

Om du planerar att köpa bostad inom ca ett år är det dumt med aktier och fonder, en tumregel är att du inte ska behöva pengarna där på MINST 3 år.

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Studielån är extremt fördelaktigt sett till räntan. Om jag var du hade jag tagit fullt studielån så behöver du mindre bolån sen som har betydligt högre ränta. I mitt tycke finns det ingen anledning att inte maxa studielånen när man pluggar.

Om du planerar att köpa bostad inom ca ett år är det dumt med aktier och fonder, en tumregel är att du inte ska behöva pengarna där på MINST 3 år.

jo, men jag har redan tagit csn i ett år i umeå när jag pluggat civ ing indek där, ska byta linje och vill bara inte dra på mer csn skulder i onödan. sen ska räntan på csn höjas till 0.5% till att börja med också. vilket fortfarande historiskt sett är sjukt lågt. jag har ju redan kontantinsatsen, tänkte placera de pengarna som jag för över av sommarjobbet alternativt placera en del av kontantinsatsen och fylla på den med sommarjobbspengarna igen.

jag vet att jag inte kommer köpa lägenhet innan jag börjar gå på betald praktik i april 2023, då börjar pengarna trilla in ända till augusti när nästa termin börjar. jag kommer läsa co-op, betald praktik motsvarande 2 kurser om året + sommarjobb. det blir alltså 3 års plugg och 1 års praktik utspritt på 4 år

jag tror 100k bör räcka för kontantinsats, med andra ord har jag typ 60k att placera någonstans. jag funderar på att lägga en slant i Sandvik. stabilt jämfört med mina tidigare köp. resten vet jag inte, fondtips?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo, men jag har redan tagit csn i ett år i umeå när jag pluggat civ ing indek där, ska byta linje och vill bara inte dra på mer csn skulder i onödan. sen ska räntan på csn höjas till 0.5% till att börja med också. vilket fortfarande historiskt sett är sjukt lågt. jag har ju redan kontantinsatsen, tänkte placera de pengarna som jag för över av sommarjobbet alternativt placera en del av kontantinsatsen och fylla på den med sommarjobbspengarna igen.

jag vet att jag inte kommer köpa lägenhet innan jag börjar gå på betald praktik i april 2023, då börjar pengarna trilla in ända till augusti när nästa termin börjar. jag kommer läsa co-op, betald praktik motsvarande 2 kurser om året + sommarjobb. det blir alltså 3 års plugg och 1 års praktik utspritt på 4 år

jag tror 100k bör räcka för kontantinsats, med andra ord har jag typ 60k att placera någonstans. jag funderar på att lägga en slant i Sandvik. stabilt jämfört med mina tidigare köp. resten vet jag inte, fondtips?

CSN lån 0.5%
Bolån 2023 3%+(?)
Ta csn lånet och lägg på ett sparkonto med ränta, finns vissa med 1%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

FK.

sen ska räntan på csn höjas till 0.5% till att börja med också.

Kombinera dessa två på lämpligt vis för gratis pengar

Jag kan ju säga så här i efterhand att jag ångar att jag inte tog ut fullt CSN-lån när jag bodde hemma (detta är 10-12 år sedan nu) och hade på något konto - hade varit gött att ha till insats (om nu räntorna drar iväg som de ser ut att göra, kanske det är lämpligt att öka sin insats?).

Visst, är alternativet att du är dålig på att hålla i pengar och du kommer att öla upp dom så kan jag förstå att du inte är så sugen.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

FK.

Lunar har också 1,05% sparränta samt gratis VISA-kort ifall man är intresserad av det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Lunar har också 1,05% sparränta samt gratis VISA-kort ifall man är intresserad av det.

Jag har aldrig förstått deras reklam med Will Ferell och hans stora händer.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Kombinera dessa två på lämpligt vis för gratis pengar

Jag kan ju säga så här i efterhand att jag ångar att jag inte tog ut fullt CSN-lån när jag bodde hemma (detta är 10-12 år sedan nu) och hade på något konto - hade varit gött att ha till insats (om nu räntorna drar iväg som de ser ut att göra, kanske det är lämpligt att öka sin insats?).

Visst, är alternativet att du är dålig på att hålla i pengar och du kommer att öla upp dom så kan jag förstå att du inte är så sugen.

jag satt och grubblade igår. det är sant. även sandviks aktie som har som mål att ge 50% av vinsten i utdelning vore inte helt dumt. företaget har gått med förlust endast 3 år sedan 1868 och är således ett safe bet. samtidigt kommer årliga utdelningen täcka 2 tredjedelar av årliga csn inbetalningen, redan första året. utdelningen är typ 5kr/ aktie för 200kr styck. men då gäller det att hålla tummen rätt i mun och verkligen spara allt. det försvinner lätt pengar lite här och där. speciellt om man gillar dyra hobbys.

nä, men säljer jag veteranbilen nästa sommar och har lite rutin på var pengarna ska gå nånstans är det lugna puckar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kryptovalutur.

Inga större summor dock, köper när det ligger lågt och kanske lägger 1000:- i månaden på sådant som är relativt etablerat och kanske ett par hundringar om det kommer något nytt projekt som verkar ha potential(är ju här man kan tjäna pengar om man satsar vid rätt tillfälle och på rätt projekt/mynt, gäller ju dock att sälja vid rätt tillfälle också...).

Satsar på projekt jag tror på, tex Oasis, Polygon, Ada, Eth, BTC osv.

Tänkte ta det långsiktigt och se vad som händer, händer det inget så är det ingen större förlust och skjuter något i höjden så blir man ju glad.

Annars vanligt sparande + fonder.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Hallå varför säljer ni av för? Ni kommer aldrig kunna tima marknaden om man inte har extrem tur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Hallå varför säljer ni av för? Ni kommer aldrig kunna tima marknaden om man inte har extrem tur.

Det där lär man sig med tiden, och det finns alltid köpare och säljare, på alla nivåer. Inget nytt under solen där.

Varje ny uppgångsvåg kliver det in nya i marknaden som får sig en snabb skjuts uppåt och tänker att var det så här enkelt att tjäna pengar på börsen och när de sedan ligger back får de panik och säljer av.

Och i en allmän börsnedgång vräks aktier ut dagligen till vilket pris som helst, och i en allmän börsyra köps vad som helst till vilket pris som helst, ofta låter det åt bägge håll att " den här gången är det annorlunda" men historien upprepar sig gång på gång på gång på gång....

Om det nu var aktier du menar, krypto anser jag de flesta vara rökta på sikt.

Permalänk
Medlem

jag satt och grubblade igår. det är sant. även sandviks aktie som har som mål att ge 50% av vinsten i utdelning vore inte helt dumt. företaget har gått med förlust endast 3 år sedan 1868 och är således ett safe bet. samtidigt kommer årliga utdelningen täcka 2 tredjedelar av årliga csn inbetalningen, redan första året. utdelningen är typ 5kr/ aktie för 200kr styck. men då gäller det att hålla tummen rätt i mun och verkligen spara allt. det försvinner lätt pengar lite här och där. speciellt om man gillar dyra hobbys.

nä, men säljer jag veteranbilen nästa sommar och har lite rutin på var pengarna ska gå nånstans är det lugna puckar.

Även om företaget bara gått back 3 gånger så har aktiekursen tagit stryk många gånger, du har ju två 20+% dippar bara de senaste tre åren. Om du ska ha ut pengarna om något år tror jag det skulle vara liten tröst när du gått back att se att företaget gått bra.

I övrigt håller jag med andra om att du borde ta ditt csn-lån, skulder kommer du inte undan i vilket fall så då kan du lika bra ha billiga sådana. Jag maxade inte mitt CSN utan tog bara när jag faktiskt behövde (2-3 terminer), har ångrat det rejält i efterhand, trots att jag inte behövde pengarna när jag pluggade.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Även om företaget bara gått back 3 gånger så har aktiekursen tagit stryk många gånger, du har ju två 20+% dippar bara de senaste tre åren. Om du ska ha ut pengarna om något år tror jag det skulle vara liten tröst när du gått back att se att företaget gått bra.

I övrigt håller jag med andra om att du borde ta ditt csn-lån, skulder kommer du inte undan i vilket fall så då kan du lika bra ha billiga sådana. Jag maxade inte mitt CSN utan tog bara när jag faktiskt behövde (2-3 terminer), har ångrat det rejält i efterhand, trots att jag inte behövde pengarna när jag pluggade.

ja jo allt på sandvik kanske är lite vågat.

men jag tänker såhär:

jag behåller mina 60k jag har nu i fonder och de 30k jag har i aktier, jag köper fonder/aktier av allt jag har sparat hittills + det som blir över av sommarjobb, det blir ytterliggare 160k jag kan skjuta in på börsen. därefter tar jag fullt csn lån som jag lägger undan för att spara ihop en ny kontantinsats för nästa sommar, om jag eventuellt vill köpa mig en lägenhet då. isåfall är det lika bra att slå till på en tvåa så jag känner att jag kan bo kvar där ett tag och jobba efter utb. dessa går på ca 600k i sandviken, alltså typ 90k i kontantinsats. med lite tur hittar man någon att dela den med och kommer då undan riktigt billigt, typ 3000 var inkl amortering. csn bidraget på 3600 får jag använda för att leva på medans jag sparar.

frågan är egentligen vad jag ska köpa för pengarna. har ju alltså 160k som ska skjutas in på börsen. hade varit lite "coolt" med allt på sandvik, att försöka uppnå 1000 aktier, för bara utdelningen som är på 50% av företagets vinst kommer täcka två tredjedelar av det satsade csn kapitalets årliga inbetalning

så, 160k i sommar, vad bör jag dumpa det på? inga skojarbolag, utan safe långsiktiga bets nu. fonder skadar inte heller. börsen är ju ner rätt saftigt i år så känns som det börjar bli bra läge att fylla på. även om det lär dröja ett tag innan det börjar klättra igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1158131/thematica...

Har fyllt på så det spricker nu, har inte mer och jag har typ 95% här. Men hoppas ändå på väldigt god avkastning då det händer väldigt mycket just nu.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Har fyllt på så det spricker nu, har inte mer och jag har typ 95% här. Men hoppas ändå på väldigt god avkastning då det händer väldigt mycket just nu.

De investerar nästan uteslutande i råvaran litium, vad är det som är så bra med det?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Trevlig:

Skrivet av pine-orange:

De investerar nästan uteslutande i råvaran litium, vad är det som är så bra med det?

Det kan såklart bli bra avkastning om tillväxten inom elbilar fortsätter på samma spår som idag. Men att gå all in på en enda investering är fortfarande rätt dumt. Vad gör du om en annan batteri-kemi tar överhanden om några år?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det kan såklart bli bra avkastning om tillväxten inom elbilar fortsätter på samma spår som idag. Men att gå all in på en enda investering är fortfarande rätt dumt. Vad gör du om en annan batteri-kemi tar överhanden om några år?

Förlitar sig på att 5% av kapitalet investerat i högrisk-biotech levererar? https://www.sweclockers.com/forum/post/19560365

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Min strategi är att inte ta i något med tång innan åtminstone 6 mån, troligen mer 12 mån. Den här marknaden är körd och det har inte ens börjat än.

Därefter får vi se, tror jag på återhämtning då så kan Corsair (CRSR) vara intressant. Allt är lurigt nu; fasta tillgångar har hypeats så länge att de är nära peak, vilket inte känns kul att köpa (hus, guld, etc) just nu. Men sitter man med sina tillgångar på vanligt bankkonto äts de upp av en inflation (eller mekanismer med samma effekt) som jag tror egentligen är närmare 10%, åtminstone i vardagliga saker som mat, drivmedel, el, etc. Och går man in i marknaden, well.
Damned if you do, damned if you dont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Fast om det blir en utdragen lågkonjuktur till följd av energibrist/krig och liknande utveckling är det inte en ganska riskabel investering?, misstänker att försäljningen av elbilar kommer minska.

Permalänk
Medlem

Klarnas rapport var i sig usel, men det som oroar mig är att en stor del av den ökade förlusten tycks vara driven av ökade kreditförluster. Det är för mig oklart om detta beror på inflation eller något annat, men om folk i högre utsträckning inte har råd att betala räkningarna kommer det att bli blodigt framöver. Jag har inga pengar på börsen som jag inte har råd att förlora, men jag har lite för mycket pengar på börsen för att det inte skulle svida med ytterligare 15% ner.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trevlig:

95% på en fond som satsar typ allt på litium? En råvara typ man inte bara vill ersätta utan är i en rejäl ATH. Risken är ju att det kommer tappa i värde framöver. 414% prisökning på ett år, jag tror inte det håller. Dyr avgift också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

95% på en fond som satsar typ allt på litium? En råvara typ man inte bara vill ersätta utan är i en rejäl ATH. Risken är ju att det kommer tappa i värde framöver. 414% prisökning på ett år, jag tror inte det håller. Dyr avgift också..

Grejen är att tillgången och efterfrågan styr här.

https://www.benchmarkminerals.com/membership/analysis-lithium...
7 biljoner dollar per år behöver investeras om vi ska klara takten som behövs till 2030. Jag tycker detta känns safe men förstår att man är skeptisk.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trevlig:

Grejen är att tillgången och efterfrågan styr här.

https://www.benchmarkminerals.com/membership/analysis-lithium...
7 biljoner dollar per år behöver investeras om vi ska klara takten som behövs till 2030. Jag tycker detta känns safe men förstår att man är skeptisk.

Safe? Jag är ingen expert på något sätt men att sätta 95% av sina besparingar på en fond är raka motsatsen till safe.

Det vi vet enligt det du länkade att man behöver investera för att öka produktion, vi vet ingenting om priset kommer hålla sig så högt som det är nu. (förmodligen inte..) Och stannar priset högt, ökar intresset ännu mer för alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Safe? Jag är ingen expert på något sätt men att sätta 95% av sina besparingar på en fond är raka motsatsen till safe.

Det vi vet enligt det du länkade att man behöver investera för att öka produktion, vi vet ingenting om priset kommer hålla sig så högt som det är nu. (förmodligen inte..) Och stannar priset högt, ökar intresset ännu mer för alternativen.

Jag förstår hur du tänker, men jag förstår inte hur du menar att allt i en säck, fonden består av flera olika innehåll. Visst kan man sprida ut sig så man bara följer index men hur kul är det?

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Trevlig:

Jag förstår hur du tänker, men jag förstår inte hur du menar att allt i en säck, fonden består av flera olika innehåll. Visst kan man sprida ut sig så man bara följer index men hur kul är det?

"Allt i en säck".

Jag investerar bara i Olja! Köper en oljefond och är således "Safe".

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fesoj:

Min strategi är att inte ta i något med tång innan åtminstone 6 mån, troligen mer 12 mån. Den här marknaden är körd och det har inte ens börjat än.

Därefter får vi se, tror jag på återhämtning då så kan Corsair (CRSR) vara intressant. Allt är lurigt nu; fasta tillgångar har hypeats så länge att de är nära peak, vilket inte känns kul att köpa (hus, guld, etc) just nu. Men sitter man med sina tillgångar på vanligt bankkonto äts de upp av en inflation (eller mekanismer med samma effekt) som jag tror egentligen är närmare 10%, åtminstone i vardagliga saker som mat, drivmedel, el, etc. Och går man in i marknaden, well.
Damned if you do, damned if you dont.

Du kan ha lite av varje, långsiktigt sparande i fonder/aktier ( du köper tex månadsvis ) buffert på banken och en krigskassa vid kraftiga ras är inte heller fel at ha, du kommer aldrig att kunna tajma marknaden, var långsiktig istället. På sikt går börsen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Varför satsa pengarna i en fond, du kan ju satsa alla besparingar på lotto eller ATG om du nu vill ha mer spänning i vardagen 😉

Skämt åsido, du riskar dina pengar som du vill. Jag håller mig till tråkiga indexfonder och lysa, det är spännande nog för min del.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850