Glöm ultratunna och ultralätta laptop om du skall köra Autocad LT - du måste ha en dator med eGPU typ NVIDIA om du inte skall kräkas medans du kör autocad - med eGPU får du också dedikerad grafikminne vilket gör att du har mycket längre till videominnestorsk vid hantering av stora modeller än när du kör iGPU som du troligen gör idag.
Jag har inte kollat vad din nuvarande dator har i sig - men om det är enbart iGPU typ Intel UHD på proppen så förstår jag att du tycker det går segt - om du frågar mig är det i det närmaste okörbart. Autocad LT är helt förskräcklig på att kräva mycket grafikresurser för att dra enkla linjer på en skärm och utan GPU (dvs software-rendrering) är det helt okörbart.
Med andra ord spellaptop är det som ger mest för pengarna om grafik-prestandan är fokus och för min del var privatköpt Lenovos legion 5 förvånansvärt bra och är numera favoritdatorn att jag överväger att köpa en sådan till jobbdatorn också , men på jobbet används också Asus spellaptop för just CAD av samma orsak att hitta 'företagsdator' med samma prestanda så handlar det om dubbla pengar och 'arbetsstations-laptop' typ Lenovo thinkpad P-serien' som är väldigt mycket norr över 1.5 kg i vikt.
Med andra ord du kan inte använda ultratunn och ultralätt 'sälj-dator' där det jobbigaste delen under dagen är att visa powerpoint-presentationer - för CAD behöver du dator med eGPU, och då kommer matchvikten handla om något under 2.5 kg då datorer med eGPU drar mer ström och därmed större batterier (80 - 100 Wh) och det väger...
Har du möjlighet att låna någon lenovo legion 5, installera och provköra så tycker jag du skall ta chansen - visst datorn datorn väger knappt 2.4 kg - men skall man få muskler grafikmässigt så blir det dessvärre också tyngre och lenovo legion 5 har bra kylning och blir inte varm och bränner handlov och underlag/knän och hysteriskt vinande från den pyttelilla fläkten som många av de ultrakompakta datorer tenderar att göra (och CPU börja trottla) när de plötligt får jobba lite kontinuerligt.
Jo en sak till - Autocad är så jäkla dum i huvudet att den inte autodetekterar att eGPU finns om den kör på iGPU i en laptop utan måste instrueras med parametrar innan den nyttar den externa GPU:n - tänk på den när du utvärderar datorer - det finns instruktioner att söka sig fram och det var inte självklart att det behövdes... ( i lenovo legion 5 så användes både iGPU och eGPU parallellt när man körde Autocad LT när eGPU i Autocad väl var aktiverad...)