Permalänk
Medlem

Laptop för AutoCAD LT

Tjena,

Dags för uppgradering av jobbdatorn. Har idag en Lenovo X1 2020kh som börjar kännas trött.

Datorn används främst för arbeten i AutoCAD LT (ej 3D).
Budget 30 000kr.

Krav:

• Minst 16gb ram

• Minst 512gb SSD

• Måste finnas i lager.

• Bör vara hyfsat lätt, gärna max 1.5kg.

• USB-C för laddning/docka

Önskemål:

• Dedikerat grafikminne

Supertacksam för tips!

Mvh
Gasol

Visa signatur

- MSI GX740 + Zalman NC2000 + Samsung 24" T240 Rose Black + Logitech MX518 + Logitech Illuminated
- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3
- Samsung Galaxy Tab 10 Pro

Permalänk
Medlem

Glöm ultratunna och ultralätta laptop om du skall köra Autocad LT - du måste ha en dator med eGPU typ NVIDIA om du inte skall kräkas medans du kör autocad - med eGPU får du också dedikerad grafikminne vilket gör att du har mycket längre till videominnestorsk vid hantering av stora modeller än när du kör iGPU som du troligen gör idag.

Jag har inte kollat vad din nuvarande dator har i sig - men om det är enbart iGPU typ Intel UHD på proppen så förstår jag att du tycker det går segt - om du frågar mig är det i det närmaste okörbart. Autocad LT är helt förskräcklig på att kräva mycket grafikresurser för att dra enkla linjer på en skärm och utan GPU (dvs software-rendrering) är det helt okörbart.

Med andra ord spellaptop är det som ger mest för pengarna om grafik-prestandan är fokus och för min del var privatköpt Lenovos legion 5 förvånansvärt bra och är numera favoritdatorn att jag överväger att köpa en sådan till jobbdatorn också , men på jobbet används också Asus spellaptop för just CAD av samma orsak att hitta 'företagsdator' med samma prestanda så handlar det om dubbla pengar och 'arbetsstations-laptop' typ Lenovo thinkpad P-serien' som är väldigt mycket norr över 1.5 kg i vikt.

Med andra ord du kan inte använda ultratunn och ultralätt 'sälj-dator' där det jobbigaste delen under dagen är att visa powerpoint-presentationer - för CAD behöver du dator med eGPU, och då kommer matchvikten handla om något under 2.5 kg då datorer med eGPU drar mer ström och därmed större batterier (80 - 100 Wh) och det väger...

Har du möjlighet att låna någon lenovo legion 5, installera och provköra så tycker jag du skall ta chansen - visst datorn datorn väger knappt 2.4 kg - men skall man få muskler grafikmässigt så blir det dessvärre också tyngre och lenovo legion 5 har bra kylning och blir inte varm och bränner handlov och underlag/knän och hysteriskt vinande från den pyttelilla fläkten som många av de ultrakompakta datorer tenderar att göra (och CPU börja trottla) när de plötligt får jobba lite kontinuerligt.

Jo en sak till - Autocad är så jäkla dum i huvudet att den inte autodetekterar att eGPU finns om den kör på iGPU i en laptop utan måste instrueras med parametrar innan den nyttar den externa GPU:n - tänk på den när du utvärderar datorer - det finns instruktioner att söka sig fram och det var inte självklart att det behövdes... ( i lenovo legion 5 så användes både iGPU och eGPU parallellt när man körde Autocad LT när eGPU i Autocad väl var aktiverad...)

Permalänk
Medlem

Kraftfull och ultralätt, ute om 1 vecka med splitterny effektiv processor; https://estore.asus.com/se/90nr0a21-m00780-gv301re.html

Fördel: Går att köpa till externt grafikkort om du behöver 3080 med 16GB
Nackdel: Fastlött 16gb minne går inte att uppgradera till 32 eller 64Gb, om behovet finns.

Nya modellen är 20k, gamla modellen är 13,5 på EG:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Eller gamla modellen med 32GB inkl ett externt RTX 3080 för 28k

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/ASUS-ROG-GV301QEZ-K5099T...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Glöm ultratunna och ultralätta laptop om du skall köra Autocad LT - du måste ha en dator med eGPU typ NVIDIA om du inte skall kräkas medans du kör autocad - med eGPU får du också dedikerad grafikminne vilket gör att du har mycket längre till videominnestorsk vid hantering av stora modeller än när du kör iGPU som du troligen gör idag.

Jag har inte kollat vad din nuvarande dator har i sig - men om det är enbart iGPU typ Intel UHD på proppen så förstår jag att du tycker det går segt - om du frågar mig är det i det närmaste okörbart. Autocad LT är helt förskräcklig på att kräva mycket grafikresurser för att dra enkla linjer på en skärm och utan GPU (dvs software-rendrering) är det helt okörbart.

Med andra ord spellaptop är det som ger mest för pengarna om grafik-prestandan är fokus och för min del var privatköpt Lenovos legion 5 förvånansvärt bra och är numera favoritdatorn att jag överväger att köpa en sådan till jobbdatorn också , men på jobbet används också Asus spellaptop för just CAD av samma orsak att hitta 'företagsdator' med samma prestanda så handlar det om dubbla pengar och 'arbetsstations-laptop' typ Lenovo thinkpad P-serien' som är väldigt mycket norr över 1.5 kg i vikt.

Med andra ord du kan inte använda ultratunn och ultralätt 'sälj-dator' där det jobbigaste delen under dagen är att visa powerpoint-presentationer - för CAD behöver du dator med eGPU, och då kommer matchvikten handla om något under 2.5 kg då datorer med eGPU drar mer ström och därmed större batterier (80 - 100 Wh) och det väger...

Har du möjlighet att låna någon lenovo legion 5, installera och provköra så tycker jag du skall ta chansen - visst datorn datorn väger knappt 2.4 kg - men skall man få muskler grafikmässigt så blir det dessvärre också tyngre och lenovo legion 5 har bra kylning och blir inte varm och bränner handlov och underlag/knän och hysteriskt vinande från den pyttelilla fläkten som många av de ultrakompakta datorer tenderar att göra (och CPU börja trottla) när de plötligt får jobba lite kontinuerligt.

Jo en sak till - Autocad är så jäkla dum i huvudet att den inte autodetekterar att eGPU finns om den kör på iGPU i en laptop utan måste instrueras med parametrar innan den nyttar den externa GPU:n - tänk på den när du utvärderar datorer - det finns instruktioner att söka sig fram och det var inte självklart att det behövdes... ( i lenovo legion 5 så användes både iGPU och eGPU parallellt när man körde Autocad LT när eGPU i Autocad väl var aktiverad...)

Nuvarande laptop:
Core I7-8550U
16GB LPDDR3 SDRAM
Intel UHD Graphics 620
512GB SSD

Tycker det har fungerat bra ganska länge. Och det funkar fortfarande skapligt med de mindre ritningar jag jobbar med men det har blivit en hel del större ritningar nu på senare tid och då är det riktigt segt.

Jag köper ditt resonemang men tyvärr är det så att jag flyttar runt datorn mycket, reser en hel del samt har den med mig ute på byggen m.m. så den behöver vara smidig. Så det är tyvärr något jag får kompromissa helt enkelt.

Har sneglat på denna HP dator, dock något tyngre, 1,79kg.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5829801&gclid=Cj0KCQjws...

Tack för input

Visa signatur

- MSI GX740 + Zalman NC2000 + Samsung 24" T240 Rose Black + Logitech MX518 + Logitech Illuminated
- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3

Permalänk
Avstängd

Jag har använt rena skrothögar(HP 2560p, både med USB 3.0 docka och direkt på den inbyggda skärmen) med AutoCAD 2018(ej LT men jobbade aldrig i 3D läge) fram till vintern 2019 och det var inga problem. Vad är det för ritningar Du jobbar med? Många objekt/lager/kopplingar till andra filer i ritningen?

Enda gången den var långsam var när man hade vissa lager i andra filer på nätverk med absoluta sökvägar .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

Kraftfull och ultralätt, ute om 1 vecka med splitterny effektiv processor; https://estore.asus.com/se/90nr0a21-m00780-gv301re.html

Fördel: Går att köpa till externt grafikkort om du behöver 3080 med 16GB
Nackdel: Fastlött 16gb minne går inte att uppgradera till 32 eller 64Gb, om behovet finns.

Nya modellen är 20k, gamla modellen är 13,5 på EG:

Eller gamla modellen med 32GB inkl ett externt RTX 3080 för 28k

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/ASUS-ROG-GV301QEZ-K5099T...

Tackar för tips, ska kika på dessa. Men är det inte klumpigt att ha ett extern grafikkort till?

Skrivet av Veni:

Jag har använt rena skrothögar(HP 2560p, både med USB 3.0 docka och direkt på den inbyggda skärmen) med AutoCAD 2018(ej LT men jobbade aldrig i 3D läge) fram till vintern 2019 och det var inga problem. Vad är det för ritningar Du jobbar med? Många objekt/lager/kopplingar till andra filer i ritningen?

Enda gången den var långsam var när man hade vissa lager i andra filer på nätverk med absoluta sökvägar .

Det är exploateringsritningar över nya stadsdelar. Ett av projekten jag jobbar med just nu är DWG filerna totalt ca 50MB efter rensning och 728 layers - En huvudfil med 19 XREFade filer. Jag börjar alltid med att rensa bort sånt som jag inte behöver i ritningen, först om jag kan ta bort XREFar helt och hållet och därefter objekt, lager, osv som jag inte behöver och drar en purge. Sen börjar jag rita mitt, vilket är kommunikationsnät (rör, brunnar, kabel, m.m).

Visa signatur

- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gasol:

Tackar för tips, ska kika på dessa. Men är det inte klumpigt att ha ett extern grafikkort till?

Det är exploateringsritningar över nya stadsdelar. Ett av projekten jag jobbar med just nu är DWG filerna totalt ca 50MB efter rensning och 728 layers - En huvudfil med 19 XREFade filer. Jag börjar alltid med att rensa bort sånt som jag inte behöver i ritningen, först om jag kan ta bort XREFar helt och hållet och därefter objekt, lager, osv som jag inte behöver och drar en purge. Sen börjar jag rita mitt, vilket är kommunikationsnät (rör, brunnar, kabel, m.m).

Då förstår jag. Jag meckade mest med serviceritningar och installationsritningar som hade en A-modell som Xref så där hade vi max 150 lager(där dom flesta härstammade just ifrån A-modellen) och sedan så ritade jag ut mitt på några fåtal nya lager. Så max 5 filer och normalt runt 50 lager .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag hade en asus g-14 med amd r9 4900hs som hade ett 2060 max q och 32gb ram.

inte världens tunnaste men funkade väldigt bra i cad, dock var det en kass 16:9 skärm så skaffa en 16:10.

Intel är ju kung i cad, men laptops med 6000serien amd cpuer e inte fy skam då de är så strömsnåla, fast en laptop med 12gen alderlake e inte fy skam. Kolla dig inte blind på kärnantalen bara då cad verkar trivas med hög single core perf.

super liten dock så gpun kan inte köra 100%

hittade en sån på inet: https://www.inet.se/produkt/1967062/asus-vivobook-pro-14x-ole...

https://www.inet.se/produkt/x175071/asus-rog-flow-z13-13-4-i9... hmm sugen på denna själv.. nice. om den bara hade mer ram.

oxå grym men inte en platta så att säga å amds nya med 32GB ram. men inte i lager än.

https://www.inet.se/produkt/1967254/asus-rog-flow-x13-13-4-ry...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gasol:

Jag köper ditt resonemang men tyvärr är det så att jag flyttar runt datorn mycket, reser en hel del samt har den med mig ute på byggen m.m. så den behöver vara smidig. Så det är tyvärr något jag får kompromissa helt enkelt.

Kan du inte köpa en ordentlig stationär burk och fjärrstyra från byggen? Köp till datapaket för telefonen så borde det funkar utmärkt.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sparkar_boll:

Kan du inte köpa en ordentlig stationär burk och fjärrstyra från byggen? Köp till datapaket för telefonen så borde det funkar utmärkt.

Detta testade vi på ett lokalt nätverk där AutoCAD datorn var inlåst och vi körde fjärrskrivbord mot den på ett 1 Gbps nätverk. Fungerade att jobba i men fruktansvärt enerverande med latensen, speciellt när man zoomar.

När vi testade med progeCAD så förlorade vi dessutom musmarkören när den var i "kryss" läge när vi testade över fjärrskrivbord.

Inga utav dom två ovanstående problemen hade vi när man körde lokalt på burken. Vet inte om det hade att göra med hårdvaruacceleration eller ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gasol:

Tror inte du behöver det externa grafikkortet. Mest bra att ha ifall du vill köra något tyngre på skrivbordet. Relativt bärbar liten extra väska när det väl behövs.

https://www.proshop.se/Images/915x900/2937877_bc563d8949b9.jpg

Presentationsläge
https://www.proshop.se/Images/915x900/2937877_0dda1e992f2a.jpg

Permalänk
Medlem

Det blev denna till slut

Håller på som bäst att flytta in i den fortfarande så har inte hunnit testa den så mycket än men den verkar riktigt grym.

Tack för alla tips i tråden 😊👍

Visa signatur

- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3