Broadcom förvärvar VMWare för 61 miljarder dollar

Permalänk
Melding Plague

Broadcom förvärvar VMWare för 61 miljarder dollar

Kretstillverkaren Broadcom köper virtualiserings- och molnbolaget VMWare. Affären blir den näst största i år efter Microsofts förvärv av Activision Blizzard.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

wow...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Va?

Förstår att man kan villa bredda sig, men jag ser inte mycket synergier här

Permalänk
Sötast

Damn, stort uppköp! Då slutar snart intel drivers att funka?

Permalänk

Frågan jag ställer mig om det blir försämring? Min bild är att ungefär lika stor andel av alla IT som som har underkläder på sig har VMware Workstation Player installerad. Och typ alla valde alternativet att det är för privat bruk och inte kommersiellt.
Vem som köper workstation är en bra fråga, Exsi däljer dock bra.

Permalänk
Medlem

Lite märkligt uppköp? Eller sysslar Broadcom med andra saker som jag inte förknippar namnet med?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan jag ställer mig om det blir försämring? Min bild är att ungefär lika stor andel av alla IT som som har underkläder på sig har VMware Workstation Player installerad. Och typ alla valde alternativet att det är för privat bruk och inte kommersiellt.
Vem som köper workstation är en bra fråga, Exsi däljer dock bra.

VM Player, är värdelöst "alla" som arbetar med VMware på sin workstation i större utsträckning kör Pro inte player.

Player är för latchande.. Vill man komma undan gratis är tex virtualbox överlägset vmplayer.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv

Kolla upp NSX-T. Broadcom som chiptillverkare gör smartnics som passar som handen i handsken.
I nsx så lever hela nätverksinfran i hypervisorn. Coola grejer

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

VM Player, är värdelöst "alla" som arbetar med VMware på sin workstation i större utsträckning kör Workstation inte player.

Player är för latchande.. Vill man komma undan gratis är tex virtualbox överlägset vmplayer.

Ofta har man ett gäng exsi servrar som man vill skicka upp och ner VM till.
Såklart VM Workstation är grymt mycket bättre än player. Men 0kr licens gånger 100 anställda är billigare än vad workstation kostar gånger 100 anställda.
Då säger någon men vmplayer är ej gratis. Där jag tror många väljer privat bruk så den inte kostar dem något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ofta har man ett gäng exsi servrar som man vill skicka upp och ner VM till.
Såklart VM Workstation är grymt mycket bättre än player. Men 0kr licens gånger 100 anställda är billigare än vad workstation kostar gånger 100 anställda.
Då säger någon men vmplayer är ej gratis. Där jag tror många väljer privat bruk så den inte kostar dem något.

vmworkstation är främst för att utveckla vm's / templates för att sen flytt till en esxi / annan hv. Ser inte att man ofta har behover av "många licenser". Det kostar 2k för en licens vilket inte är en förmögenhet om man jobbar med mycket vmware då pro intergrerar med esxi på flera plan.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Mycket pengar.
Är blizzard affären klar föraren?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

vmworkstation är främst för att utveckla vm's / templates för att sen flytt till en esxi / annan hv. Ser inte att man ofta har behover av "många licenser". Det kostar 2k för en licens vilket inte är en förmögenhet om man jobbar med mycket vmware då pro intergrerar med esxi på flera plan.

Billigare än vad jag trodde kanske har priset gått ner.
Men ändå beroende på vad man jobbar med så är player ett måste lokalt för alla. Och det är svårt att få köp av licenser då chefer säger, vi har köpt Exce servrar för X antal miljoner använd dem. Vilket tyvärr inte alltid fungerar så bra för man vill ibland köra det lokalt.

Permalänk
Medlem

Jaså, endast blygsamma 61 miljarder dollar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ofta har man ett gäng exsi servrar som man vill skicka upp och ner VM till.
Såklart VM Workstation är grymt mycket bättre än player. Men 0kr licens gånger 100 anställda är billigare än vad workstation kostar gånger 100 anställda.
Då säger någon men vmplayer är ej gratis. Där jag tror många väljer privat bruk så den inte kostar dem något.

Licensen säger väl dock att du inte får köra player om du är Enterprise

Själv dumpade jag VMWare för flera år sen, Hyper-V is da shit

// LZ

Permalänk

Dell köpte EMC för 67 miljarder dollar där VMware ingick och nu säljs VMware för 61 miljarder dollar. Michael Dell har nog inte gjort en dålig affär då han äger 41% av aktierna i VMware.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tea42BBS:

Licensen säger väl dock att du inte får köra player om du är Enterprise

Själv dumpade jag VMWare för flera år sen, Hyper-V is da shit

// LZ

Nej, hypet-v är inte ens samma sak.
Har du kollat på vmware Horizon (blast protokollet bla) och sedan DEM och AppVolume.

Sen har vi Workspace One men också Workspace One UEM bla.

Så nej, hyper-v är inte ens i samma liga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan jag ställer mig om det blir försämring? Min bild är att ungefär lika stor andel av alla IT som som har underkläder på sig har VMware Workstation Player installerad. Och typ alla valde alternativet att det är för privat bruk och inte kommersiellt.
Vem som köper workstation är en bra fråga, Exsi däljer dock bra.

Workstation ingår oftast om du är enterprise och har förhandlat till dig licenser för hela portföljen som vmware har

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Lite märkligt uppköp? Eller sysslar Broadcom med andra saker som jag inte förknippar namnet med?

Det gör de troligen. Kolla deras site.

Vad gäller det märkliga i uppköpet: https://www.theregister.com/2022/05/27/broadcom_vmware_subscr...
Broadcom tänker i princip dubbla pengarna som VMware drar in genom att flytta kunderna till abonnemangsbaserad licensiering. Det ska bli intressant att se om och hur marknaden reagerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

VM Player, är värdelöst "alla" som arbetar med VMware på sin workstation i större utsträckning kör Pro inte player.

Player är för latchande.. Vill man komma undan gratis är tex virtualbox överlägset vmplayer.

Och W10 pro och högre har redan hyper-v

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Blir så döden för wmware.
Som när broadcom köpte CA och ökade licens priset x4.
Men det är jo också en affärsmodel 😂

Permalänk
Skrivet av Kml:

Blir så döden för wmware.
Som när broadcom köpte CA och ökade licens priset x4.
Men det är jo också en affärsmodel 😂

Jag är rädd för detsamma. Jag tycker de inte utnyttjar möjligheten till att ta betalt idag. Det är bara kolla på Windows Remote Desktop Services cals. Vad är rimligt pris för en användare enligt Microsoft? Jo nu 2000kr.
Vad ligger logiken i detta? Jo vi har Monopol och kan ta nästan vilka priser vi vill säger Microsoft.

När det gäller Vmware så har de ej monopol det finns hyper-v etc, men det är otroligt mycket jobb att byta.

Ett annat exempel är Java. Jag var med när Java började bli populärt, tidningar började skriva det, utvecklade mina första applikationer på 1900 talet. Sedan kom Oracle och typ det första de gjorde var att slänga in en trojan Ask i installationspaket, där personer som ej bockade ur denna fick en mjukvara som bet sig fast.
Inte tusan kunde man tro att java skulle ta den riktning och Oracle med deras databas hade man lite förtroende för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Blir så döden för wmware.
Som när broadcom köpte CA och ökade licens priset x4.
Men det är jo också en affärsmodel 😂

Det blir övergång till prenumeration istället för permanenta licenser. Det kan bli väldigt intressant för de som har sina servrar på isolerade nät.

Citat:

Broadcom has signaled its $61 billion acquisition of VMware will involve a “rapid transition from perpetual licenses to subscriptions.”

https://www.theregister.com/2022/05/27/broadcom_vmware_subscr...

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Det blir övergång till prenumeration istället för permanenta licenser. Det kan bli väldigt intressant för de som har sina servrar på isolerade nät.

Det intressanta blir ju att se hur andra aktörer hanterar de facto prisökningen: Räknar de med lock-in och hänger med upp i pris, eller försöker de sno VMware-kunder genom att vara så mycket billigare att det kompenserar för det sämre (?) tjänsteutbudet?

Det som händer på kundsidan är ju att man återigen sätter sig ner och tittar på TCO-beräkningarna för alternativen; i verkligheten Hyper-V för "Microsoft shops", en övergång till KVM och/eller OpenStack för dem som har tillräckligt mycket tillräckligt kompetent folk, plus att tröskeln till molnet blir ytterligare lite lägre för dem som står och velar idag - med det självklara Damocles-svärdet av att i molnet är du helt beroende av din tjänsteleverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Va?

Förstår att man kan villa bredda sig, men jag ser inte mycket synergier här

Kontrollerar de inte en hel vertikal nu? Från hårdvaranivån hela vägen till virtualiseringsnivån?

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Kontrollerar de inte en hel vertikal nu? Från hårdvaranivån hela vägen till virtualiseringsnivån?

Precis så. Plus att de säkert ser potentiella eller existerande möjligheter till integration mellan exempelvis NSX och Symantecportföljen.

Permalänk
Medlem

Härlig bussiness. Stora VMWARE kunder får nog se över din IT budget rejält. Alternativet är Hyper-V (dom lär inte vilja gå bort från Veaam), men då kanske du kör för många kärnor så priset stiger rejält där också. Finns nog IT avdelningar i vårat avlånga land som suckar nu.. En del tror på 3-dubbling av priserna, sett till hur snabbt Broadcom vill tjäna tillbaka pengarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boibo:

Härlig bussiness. Stora VMWARE kunder får nog se över din IT budget rejält. Alternativet är Hyper-V (dom lär inte vilja gå bort från Veaam), men då kanske du kör för många kärnor så priset stiger rejält där också. Finns nog IT avdelningar i vårat avlånga land som suckar nu.. En del tror på 3-dubbling av priserna, sett till hur snabbt Broadcom vill tjäna tillbaka pengarna.

Vad folk i denna tråd tjatar om hyper-v det är inte ens i närheten utav vad vmware levererat förutom att hyper-v är en hypervisor.

Blast vs rdp? AppVolume vs publicering utav program.

Ta en titt så får ni se att microsofts lösningar är väldigt undermåttliga för 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Damn, stort uppköp! Då slutar snart intel drivers att funka?

Det var länge sedan de fungerade tillfredställande. Officiell support är väl bara upp till W2012 om jag inte missminner mig. Så om du inte bytt ännu så är det hög tid nu.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

The Register fortsätter komma med goda nyheter för oss kunder:
Målet är tydligen att skära ner utvecklings- och säljbudgetarna rejält genom att fokusera huvudsakligen på de 600 största kunderna och hoppas det tar ett tag för resten att hitta andra plattformar.
https://www.theregister.com/2022/05/30/broadcom_strategy_vmwa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

The Register fortsätter komma med goda nyheter för oss kunder:
Målet är tydligen att skära ner utvecklings- och säljbudgetarna rejält genom att fokusera huvudsakligen på de 600 största kunderna och hoppas det tar ett tag för resten att hitta andra plattformar.
https://www.theregister.com/2022/05/30/broadcom_strategy_vmwa...

Vill bara lyfta detta för nu är det allvar. I april dödar man VMware för majoriteten av sveriges oberoende IT-partners. En liten elefant i rummet som ingen pratar om.

Vad har ni Swecklockare därute för strategi?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net