Broadcom förvärvar VMWare för 61 miljarder dollar

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vill bara lyfta detta för nu är det allvar. I april dödar man VMware för majoriteten av sveriges oberoende IT-partners. En liten elefant i rummet som ingen pratar om.

Vad har ni Swecklockare därute för strategi?

Min strategi är nog inte tillämplig på medelstora företag med små IT-resurser och huvudsakligen Windowsbakgrund, men jag tittar på fullt allvar på KVM.

Jag såg i mitt nyhetsflöde att Veeam tittar på att börja supportera Proxmox; en kombination jag tror kan bli en seriös utmanare till VMware för åtminstone mindre företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Min strategi är nog inte tillämplig på medelstora företag med små IT-resurser och huvudsakligen Windowsbakgrund, men jag tittar på fullt allvar på KVM.

Jag såg i mitt nyhetsflöde att Veeam tittar på att börja supportera Proxmox; en kombination jag tror kan bli en seriös utmanare till VMware för åtminstone mindre företag.

Började kika på Redhat bara för att upptäcka att dom lägger ner sin OpenShift 2026...
Top tier rekommendationerna är annars Hyper-V och XenServer där den senare kommer från ett företag som också är lite nyckfullt.
Proxmox verka dock inte mogen frö Enterprise riktigt, även om det är trevligt med Veeam-support.
KVM ser däremot ut att vara riktigt kompetent på pappret med bl.a. Live Migration. Vi ska nog ge det en chans också.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Började kika på Redhat bara för att upptäcka att dom lägger ner sin OpenShift 2026...
Top tier rekommendationerna är annars Hyper-V och XenServer där den senare kommer från ett företag som också är lite nyckfullt.
Proxmox verka dock inte mogen frö Enterprise riktigt, även om det är trevligt med Veeam-support.
KVM ser däremot ut att vara riktigt kompetent på pappret med bl.a. Live Migration. Vi ska nog ge det en chans också.

Jo, Hyper-V faller bort för mig: jag vill ha mindre, inte mer Windows i min farm. Det räcker att vi har en massa legacygrejer som lever kvar. 😆
XenServer har jag överlag inte så jättedålig erfarenhet av, men inte bra nog för att våga drifta alla servrar ovanpå det. En del av de problem jag haft beror nog på sättet vi provisionerat servrar, men jag vill ha ett system som funkar varje gång med mindre än att man har ett hårdvarufel.

Permalänk
Avstängd

Oracle VM VirtualBox ftw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Min strategi är nog inte tillämplig på medelstora företag med små IT-resurser och huvudsakligen Windowsbakgrund, men jag tittar på fullt allvar på KVM.

Jag såg i mitt nyhetsflöde att Veeam tittar på att börja supportera Proxmox; en kombination jag tror kan bli en seriös utmanare till VMware för åtminstone mindre företag.

Precis som du säger är det tyvärr bara en strategi för de med tjock plånbok, Veeam är så dyrt att jag först trodde att de skämtade.
Det fungerar rätt bra, men aldrig i livet att jag skulle betala för det.
Antar att vSphere fortfarande kommer att finnas kvar, men jag tycker rätt synd om de som jobbar på små- eller medelstora företag och måste lägga både tid och resurse på att migrera/hitta nya lösningar.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av klockish:

Oracle VM VirtualBox ftw

Ledsen, men där blir jag också religös: det företaget är hundra procent tillförlitligt om vad du litar på är att det förr eller senare står dig dyrt ifall du bjuder in dem över din tröskel. 😆

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Precis som du säger är det tyvärr bara en strategi för de med tjock plånbok, Veeam är så dyrt att jag först trodde att de skämtade.
Det fungerar rätt bra, men aldrig i livet att jag skulle betala för det.
Antar att vSphere fortfarande kommer att finnas kvar, men jag tycker rätt synd om de som jobbar på små- eller medelstora företag och måste lägga både tid och resurse på att migrera/hitta nya lösningar.

Jo; det är ju troligen ingen ko på isen än, men det är nog ingen dum idé att fundera på sin vidare strategi inför nästa hårdvarubyte eller så. För många mindre företag är nog en Windowsbaserad lösning bra nog idag, och kan sannolikt komma ner i en helt acceptabel licenskostnad om man ska drifta det med existerande personal.

Permalänk
Snusfri

Proxmox ftw.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

och XenServer där den senare kommer från ett företag som också är lite nyckfullt.

Cloud Software Group dödade precis XenServer som billigt alternativ.

Permalänk
Medlem

Okey... Proxmos eller Hyper-V då. En fördel är att det blir mindre huvudbry om vilken man skall välja

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net