Helgsnack: Vad köper du fortfarande i fysiskt format?

Permalänk

Datordelar.

Inget Xbox Cloud Gaming eller PS Now för mig än.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Böcker! 📚

Sen är det ju roligare att ”samla” på fysiska objekt än digitala, oavsett vad det är, tycker jag iaf

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och ett minus är att man måste ha med sig spelen hela tiden. Hade man kunna flytta spelet från cartridge till sdkortet så hade jag gillat ditt förslag bättre.

Lite synd att man inte kan göra det på en original-switch.

Jag har en tidig version av switch, så jag installerade Atmosphere på den och använder SD-kort på 512 GB.

Så istället för att ha med sig en påse/kartong med småkassetter räcker det med ett par små SD-kort. Dock byter jag ju inte så ofta mellan spelen heller.

Permalänk
Medlem

Dassapapper.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Musik på CD-skiva. Sen ladda ner i FLAC om det finns som tillval eller rippa skivan och lägg undan fysiska versionen i hyllan tills den behövs igen när NASen imploderar eller nåt. På resa blir det ibland köpt böcker men jag har nästan för många av dom hemma redan.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Ibland köper jag en pappersbok men enbart om det inte går att få tag på en ebok. Tycker läsplattor är överlägsna.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

4K UHD filmer på fysisk skiva då jag älskar min hemmabio Nej, ljudmässigt är INTE streamade 4k filmer ens i närheten. Bildmässigt ja, ljudmässigt inte en chans.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ibland köper man en pappersbok men enbart om det inte går att få tag på en ebok. Tycker läsplattor är överlägsna.

Håller med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Barnböcker, brädspel, lego och andra leksaker

Permalänk
Medlem

Spel - Retrospel fysiskt, moderna spel digitalt (skulle gärna äga någon fin special edition av favoriterna t.ex. Witcher 3 men har aldrig blivit av).

Böcker - Blir nästan uteslutande ljudböcker nuförtiden, småsamlar annars lite gamla speltidningar.

Musik - Gärna vinyl, CD annars, finns ett bra verk inte fysiskt kan det få bli digitalt på t.ex. Bandcamp bara för att stödja artisten.

Film - Spelar inte så stor roll; det som går att få tag på, så snabbt och i så bra kvalitet som möjligt... Krävs med andra ord en hel del viljekraft att hålla sig till principer för att inte pirata filmer längre då den industrin är så katastrofalt efter och konsumentfientlig. (4K UHD-skivor har t.ex. varit ett äventyr att få igång på datorn, enbart pga alla krokben "de" lagt för att stoppa det av någon anledning, då jag bara inte råkar köra TV-setup för film...)

Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | En fragmovie från 2021, jisses!
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 & 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Endgame Gear KB65HE, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.

Permalänk
Medlem

Vinylskivor 4k filmer kokböcker och spel ( om dom finns i fysisk utgåva)

Permalänk
Medlem

Ramminnen.

E-böcker har jag testat ett par gånger vid
utomlandssemestrande.
Jag föredrar fysiska böcker men e-böcker tycker jag funkar med.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Böcker. Finns fortfarande inget som, i min värld, kan ersätta böcker. Avskyr dessutom ljudböcker då jag helt tappar känslan av att läsa.

Samma här, böcker och tidningar/magazine ska vara i fysisk upplaga för mig för att få den rätta känslan. Kan inte slappna av om jag läser digitalt och ljudböcker känns inte som att jag själv läser en bok.
Vet inte om det kan ha att göra med att jag är 50+ och växte upp utan digitala format.

Permalänk
Medlem

Morgontidningen är trevligt att läsa i pappersformat när man käkar frukost

Permalänk
Medlem

Köper böcker och spel till PS4.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Böcker först och främst. Har provat läsa e-böcker och det känns bara så fel.

Sedan köper jag mina filmer i fysiskt format. Skulle aldrig falla mig in att köpa dem digitalt. Havererar disken är den borta för evigt och jag måste köpa igen. Visst kan man ta backup men jag har då hellre en fysisk kopia som jag istället kan rippa om jag nu vill ha den ständigt lättillgänglig.

Spel däremot har jag inte köpt fysisk kopia av på väldigt länge. De går ju ladda ner igen via t.ex. Steam om disken skulle ge upp. Nackdelen är väl då ifall Steam skulle försvinna men jag ser väl inte det som någon större risk i dagsläget iaf.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

böcker..skönt att vila ögonen från pc och mobil..

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Försökte att gå över till 4k blu-ray men stör mig på att det inte går att justera undertexterna, då jag vant mig vid semitransparent text. Så köper film digitalt via Apple TV.

Musik köpte jag länge fysiskt på CD. Gör det fortfarande när det är något släpp som är viktigt, eller något man verkligen gillar.

Spel har jag sen länge går över till 100% digitalt. Tycker att den högre prislappen är värt bekvämligheten. Att kunna installera/ avinstallera spel när som helst genom appen utan att behöva stoppa in någon skiva övervinner prisskillnad för mig.

Permalänk
Medlem

Böcker och filmer/serier. Vill "äga" dem istället för att vara beroende av streamingsiter. Finns inte många ställen numer att köpa filmer/serier från annat än CDON. Saknar Discshop. Bläddrar numer genom realådan i storköpet efter filmer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

Någon bok då och då. Har ett "fysiskt" spel till Switch, passar bra för då kan man lämna det i, och kanske en handfull till XB men jag har köpt om de flesta "digitalt" för att slippa bräckliga skivor som kan komma bort. För mig är böcker lite speciellt i denna bemärkelsen, jag vill gärna ha en fysisk bok att hålla i liksom, känslan är inte samma med en Kindle. Vinyler är väl lite samma grej men de har jag ändå lagt upp på vinden för rätt många år sedan, streaming är så smidigt och billigt att det är svårt att motivera allt som krävs för att kunna spela vinyl, och förstås platsen själva skivorna tar också.

Permalänk
Medlem

Dataspel till pc bara digitalt

Vissa filmer på Blu Ray tex STAR Wars men man har de mesta på streamingtjänster som Disney+

Fysiska spel blandat med digitalt än på konsoler men går mer mot digitalt och sparar plats i hyllor

Musik är helt digitalt. Köpte upp mig på hela Kiss och Iron Maidens alla plattor på cd.

Böcker och tidningar köps ibland men har sin plats.

Digitala formatet sparar plats och lättillgängligt. Fysiska en helt annan känsla. Ett skivomslag med Iron Maidens är ett mervärde vs Spotify

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Konst, vinylskivor, böcker/tidningar och vissa musikinstrument.

Permalänk
Medlem

Böcker till barnen. Annars läses det mesta själv på min läsplatta eller ljudbok. Grymt smidigt att kunna låna böcker jag aldrig skulle läst annars typ biblio.

Permalänk
Medlem

Nästan allt som går att köpa digitalt blir digitalt i princip. Jag vill aldrig ha mer saker hemma än vad jag behöver egentligen. Det enda som jag gillar i fysiskt format är figurer som jag målar till Mordheim/Warhammer eller bra brädspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Försökte att gå över till 4k blu-ray men stör mig på att det inte går att justera undertexterna, då jag vant mig vid semitransparent text. Så köper film digitalt via Apple TV.

Det finns 4k disc spelare som har inställningar för undertexter, tyvärr är dom rätt dyra tex. Pansonic DP-UB820 & Panasonic DP-UB9000 kan justera storlek och brightness på undertexterna.

Köpte själv en Panasonic DP-UB450 när jag skaffade en LG C1, och önskar att jag hade läst på bättre och köpt den dyrare UB820, för på vissa filmer är texten för stor och blir då för ljust.

Visa signatur

Moderkort: Asus TUF Z790 Processor: I7 14700K Kylning: Asus TUF LC 240 Minne: 32Gb Corsair Vengence Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: WD Black 1Tb Nätagg: Asus ROG STRIX 850w Chassie: Fractal Design Pop Air XL Skärm: Dell U27" @ 2560 X 1440 2 X Dell U24" @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Böcker 95% fysiskt. Konsolspel nästan bara fysiskt, PC-spel nästan enbart digitalt. Film/tv digitalt enbart för tillfället, har 200+ DVD:er i en flyttkartong och vill inte ha lika mycket blu-ray i kartong om 5-10 år. Musik lyssnar jag knappt på längre, så det blir inga skivor köpta.

Permalänk
Medlem

Skulle tillexempel kunna tänka mig köpa en samlar box av film/serie, bara för att det vore kul att ha.
Samlar figurer kan också va skoj att ha likt funko pop och liknade.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Böcker och tidningar, det är en helt annan känsla med fysisk form i det. Jag har en vision om att köpa film och serier i fysisk form också men dit har jag inte kommit än.

Permalänk
Avstängd

Switch spel och böcker. Ibland CD-skivor eftersom man inte får med texter när man köper digitalt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR