Helgsnack: Vad köper du fortfarande i fysiskt format?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av warh0g:

Det är en hal backe att skaffa skivspelare, helt plötsligt finns det ett nytt habegär som legat i dvala djupt inombords hehe

Jo. Jag gjorde misstaget att börja samla på ovanliga laserdisc-filmer och helt plötsligt var jag sugen på en CRT-projektor och en Pioneer HLD-X0. Då försvinner pengarna snabbt !

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Böcker, film och musik i olika format.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Blu ray filmer 4k/sd, senast igår biev det "Ghostbusters Afterlive" (ej 4k). Det kan förekomma CD köp men det är sällan.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Hårdvaran som används för att titta på filmerna, lyssna på musiken/ljuböckerna och spela spelen.
För övrigt så är jag så "digitaliserad" jag möjligen kan vara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spel på datorn har blivit på steam eller epic. Vilket är jävligt störigt nu när mina barn vill spela något i mitt bibliotek på samma gång som jag vill spela något annat. Offline finns, men det är klydd och jag hatar klydd.

Konsol köper jag alltid fysisk media, för de vill man sälja nån gång när man tröttnat på dem.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Mat/tv/mobil, inte mycket annat.

Permalänk
Medlem

Vinylskivor och Cd-skivor

Permalänk

Film, främst 4k, musik i form av cd skivor.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem

Alla konsolspel som går. Ett fåtal filmer.

Permalänk
Medlem

DVD's, Blu-Rays, kassettband etc. oftast på second-hand butiker. Blir en rejäl samling med film, gillar att alltid ha dom vid handen så jag slipper att upptäcka att en streaming service har tagit bort min favoritfilm när jag blir lite nostalgisk.

Har också köpt på mig alldeles för mycket retro samlargrej, kommer att sälja ut en del i framtiden för att få plats till livet.

Permalänk
Medlem

Böcker och UHD. Ibland blir det nån CD, vinyl eller Laserdisc. Eller ett spel till Switch eller någon konsol.
Har en massa e-böcker också, det ena utesluter inte det andra.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Film (4k), Musik (vinyl) och böcker.
Köper dock inte i närheten av lika mycket film och musik fysiskt längre, blir mer utvalda favoriter nu för tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Spel på datorn har blivit på steam eller epic. Vilket är jävligt störigt nu när mina barn vill spela något i mitt bibliotek på samma gång som jag vill spela något annat. Offline finns, men det är klydd och jag hatar klydd.

Konsol köper jag alltid fysisk media, för de vill man sälja nån gång när man tröttnat på dem.

Samtidigt, med fysiska spel är det inte så lätt att spela samtidigt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt, med fysiska spel är det inte så lätt att spela samtidigt heller.

Tja fast här snackar han ju om att spela ett helt annat spel (på en annan maskin) på samma konto..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Brukade köpa en del film fysiskt, men numera är det endast utvalda konsolspel som köps på skiva (och då endast för att de brukar vara avsevärt billigare än att köpa digitalt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Tja fast här snackar han ju om att spela ett helt annat spel på en annan maskin) på samma konto..

Jo ok. Plattformarna har väl löst det här på lite olika sätt, så det är svårt att se det som ett generellt argument för eller emot digitala plattformar. Min personliga åsikt är förstås att det inte finns någon anledning att begränsa samtidigt spelade av olika spel på olika maskiner med samma konto. Har jag köpt spel X och Y så kan det ju inte vara något problem att jag spelar de samtidigt och Steam exempelvis låter mig ju vara inloggad på flera maskiner samtidigt. XB och Gamepass tar ju det ett steg längre och låter en spela samma spel på två maskiner samtidigt, om man ställer in det på ett specifikt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt, med fysiska spel är det inte så lätt att spela samtidigt heller.

Han kan ju inte spela spel A när jag spelar spel B på steam. Jag pratar inte om att spela samma spel simultant.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

om jag behöver en nytt Tangentbord till datorn, så brukar jag fortfarande köpa Tangentbordet i fysiskt format...

Permalänk
Medlem

Film 4K, Blu-Ray, konsolspel, böcker.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Spel till Switch brukar jag försöka köpa i fysiskt format, det är ju lite trevligare.
Men jag har köpt väldigt mycket i E-store också, håller man ett vaket öga på Deku Deals kan man göra schyssta klipp! Går att göra bevakningar också. Skitbra sajt.

Film och serier streamas. Händer ibland att man laddar ner, men då är det nåt som är för gammalt för att finnas på streaming.

Vi ska snart flytta, och där finns det ett rum utan fönster som ska byggas till hemmabio. Då kan jag tänka mig att köpa filmer på Bluray för att få bättre bildkvalité än streams.

Permalänk
Keeper of Traditions

Allt som går att skaffa digitalt idag blir digitalt. Fysisk musik, film och spel känns helt meningslöst och onödigt krångligt idag

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Har stort digitalt bibliotek med det mesta men gillar att ha fysiskt för favoriterna
Film - dvd, bluray, 4kuhd
Musik - cd, vinyl
Böcker - pocket, inbundna
Comics - pocket

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JonasT:

Brukade köpa en del film fysiskt, men numera är det endast utvalda konsolspel som köps på skiva (och då endast för att de brukar vara avsevärt billigare än att köpa digitalt).

Har du helt lagt ned film? Jag köper fortfarande en del UHD-BD när det är kampanjer eller liknande, speciellt för filmer jag ser fram emot eller vill ha i hyllan.

Böcker blev en del för några år sedan, men där har faktiskt e-böcker tagit över helt för mig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Morgontidningen är trevligt att läsa i pappersformat när man käkar frukost

Samma här. Vill inte äta frukost utan morgontidning.
Jämfört med tidningar på webben behöver de inte log-in, de är lättare att bläddra i och de har ingen störande animerad reklam eller självspelande videor.
De få dagar som morgontidningen inte kommer (Kristi himmelsfärd senast) så föredrar jag att läsa nyheterna på ... (trumvirvel) ... Text-TV framför att läsa på webben, av samma anledningar. Texttv.nu finns visserligen och är bättre än SVT's egna på webben.

Jag brukade köpa dussintals begagnade böcker billigt på loppisar varje år, men sedan Täbyloppisen flyttade bort från ett ställe som gick att ta sig till kommunalt så gör jag det mer sällan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Böcker. Finns inget alternativ som ger samma känsla, lukt och fri fantasi...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Böcker och LP-skivor för att det är roligt att ha hyllan.

Permalänk
Medlem

Böcker för det finns inget vettigt digitalt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Han kan ju inte spela spel A när jag spelar spel B på steam. Jag pratar inte om att spela samma spel simultant.

Är det inte exakt vad familjedelningsfunktionen i steam gör? Då bör man kunna spela olika spel på olika konton men från samma bibliotek.

Permalänk
Medlem

Går det så köper jag det mesta i butik. Sen om dom har en hemsida och det går att få det hemskickad så brukar jag välja butik så mycket som möjligt. Senast blev det igår på Inet/Sveavägen. En Dell S2721DGFA. Pallade inte vänta o får hem den. Tydligen så ville inte posten egna kontor att den skulle bli upphämtad hos dom utom hos någon Nisse långt utan möjlighet att ta kollektivtrafik. Så det blev åka in till Stockholm och köpa denna nätta skärm och få den hem på tunnelbanan och sist buss.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Är det inte exakt vad familjedelningsfunktionen i steam gör? Då bör man kunna spela olika spel på olika konton men från samma bibliotek.

Men det kan man. Men han kan inte spela något av mina spel ifall jag spelar ett spel från mitt bibliotek. Man får bara spela ett spel från hela biblioteket åt gången.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?