Hybrid reselaptop, storleks frågor

Permalänk

Hybrid reselaptop, storleks frågor

Tjena,

Jag har alltid haft en kraftig stationär dator hemma (Vilket jag kommer fortsätta ha). Men har nu börjat resa mer, sitta på långa tågresor eller är på annan ort längre tider. Jag har även börja känna ett behov att bara ha en dator med mig för att konfigga en router på landet eller kunna sitta och designa sketchup hos svärföräldrarna m.m.

Jag passade på att plocka upp en: https://www.inet.se/produkt/1965930/asus-tuf-fx516-15-6-i7-16...
Då den kostade 13,000 tyckte jag det var ett fynd för prestandan jag fick och den borde klara av det mesta jag kastar på den. Men har redan efter 2 veckor insett att jag aldrig kommer spela något tungt på den och att 15,6 tum är för stort? Utan möjligtvis lätta steam / indie spel (inga trippel a tittlar).

Så en fråga till er då som reser mycket, vilket size laptop är er favorit? Jag tänker på tåg/flyg/i bilen. Funkar 15,6 tum? eller känns det klumpigt

Samt hur mycket klarar det mobila CPU chippen av med integrerad grafik?
Exempel: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5818040
Kikade denna video: https://www.youtube.com/watch?v=p7F_G6tM7Pk
Känns ändå rätt lovande om det faktiskt stämmer

Säg att jag spelar lite hearthstone, kanske rimworld och liknande till dom (på resande fot)

Tips uppskattas!

Permalänk

15,6" kommer att kännas klumpigt, men kan du få den med högupplöst skärm ("mer än FullHD")kan den mycket väl funka som mobil workstation även för lite längre arbetspass utan extern skärm. 14"-laptops brukar vara en bra kompromiss mellan kraft och flyttbarhet om du huvudsakligen använder datorn med extern skärm.

Permalänk

personligen tycker jag 15.6" är rätt lagom.

väskan till dessa brukar generellt kunna husera laptopen och div saker man behöver till resan (om man väljer en av de rymligare varianterna) t.ex träskorna och Absolut flaskan kanske t.om. nått å grogga med.

på så vis kan man spara in lite på att behöva ha med sig massa andra väskor istället.

och upplever ~15" har bäst utbud på väskor så större valmöjlighet att hitta något som passar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade en ca 14" som jag kännde var en trevlig storlek, primärt för skolarbete men hoppades på att klara lite spel på låga inställningar. Den datorn hade en ryzen 4500u och tycker inte man kan spela på den ens i 720p lägsta inställningarna.

På resande fot har jag inte några krav på grafik(lägsta) utan det ska vara spelbart vilket för mig brukar vara 40-60 fps som minst beroende på typ av spel i en upplösning av 720p men kanske helst 1080p.

Dock har jag inte testat mängder av spel, de jag kommer ihåg är Cities Skyline och Divinity 2, men gav upp väldigt fort.

Hemma har jag dock högre krav vill gärna ha minst 60-100fps beroende på spel i 1440p på väldigt höga inställningar. Så det kan ju påverka att jag inte tycker att det går att spela.

Testade V Rising på min äldre större "bärbara" dator, med i7 6700hq ogh gtx 950, men fick stundtals 16fps oberoende av grafik inställningar, men tror det beror på spelet, för hade även stunder när det flöt på i 40-70fps.
Det gick även precis att spela Divinity 2 på denna dator, på lägsta inställningar.
Men gtx 950 är mycket kraftigare än ryzen 4000 och 5000 iGPUer.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så kan det vara värt att avvakta lite tills nya laptops med Ryzen 6000-CPU:er släpps.
AMD:s RDNA2 (Radeon 680M, inte att förväxla med 6800M) kommer göra gaming på iGPU till en mycket mer behaglig upplevelse.
Oftast lika bra eller bättre jämfört med Intel:s iGPU plus att Ryzen också brukar vinna på effektivitet/batteritid.
Verkar ge hyffsade FPS på runt 40-60 på Medium/Low inställningar i 1080p. Ex. SotTR 1080p Low ger ca 60FPS eller RDR2 1080p Low nästan 70FPS, AC Oddyssey på Medium ger runt 40FPS.

Lyckas du hitta en laptop med skärm som också stödjer Freesync så kommer spelande på iGPU faktiskt kunna funka riktigt bra, iallafall så gör G-sync att FPS på bara 40-50 känns som 60FPS.

Tillsammans med FSR som också börjar bli mer vanligt så tror jag helt klart att du kan få spelbarhet på en liten och nätt laptop, kanske till och med spela nån timme på batteri.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro