Microsoft "Project Volterra" är stationär ARM-baserad minidator

Permalänk
Medlem

fascinerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Nej, och det har jag inte hävdat eller antytt så förstår nog inte riktigt kommentaren.

Jag menar bara att PC-tillverkarna har ju genom Microsofts exklusiva avtal med Qualcomm också blivit baklåsta från att öht ta fram ARM-datorer om de ändå inte tillåts köra Windows på dem. Och då kommer det ju aldrig komma bra datorer.

Och därför är det tycker jag Microsoft som gång på gång upprepar sig genom att inte berätta vart dom ska.
Vilka plattformar som ska supportas, vilka ramverk som ska användas.
De skulle ju kunna göra det så lätt och bara säga att en fullständig Windows 11 supportas på ARMv8 eller liknande.
Där man inte gör skillnad öht på x86_64 och ARMv8.

Hur ska man annars veta vem man öht ska utveckla för.
Det är ju kul för oss HW-entusiaster att köpa den och dra in Linux på kanske, men jag förstår inte riktigt vem som ska lägga sin tid på att anpassa sin mjukvara till en specifik ARM-plattform som man inte ens vet kommer vara framtiden för Microsoft själva.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sidde:

Microsoft skrev exklusivt avtal med Qualcomm runt ARM. Vet inte om det är att gynna marknaden direkt

Helt sant, positiva är att dessa exklusiva avtal med Qualcomm försvinner enligt rykten "snart".

Problemet är lite: när ARM/Nvidia affären gick i stöpet, vem ska då kunna utmana Qualcomm på high-end ARM64? Alla förutom Apple och Qualcomm (via Nuvia) använder sig av Arms Cortex A serien. Utan backning från Nvidia eller motsvarande lär Arm aldrig kunna ta sin egen design till riktig high-end, så i praktiken får vi ändå hoppas att Appels M-serien samt det Qualcomm får ut ur Nuvia är det som kan driva på high-end för ARM64.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag menar bara att PC-tillverkarna har ju genom Microsofts exklusiva avtal med Qualcomm också blivit baklåsta från att öht ta fram ARM-datorer om de ändå inte tillåts köra Windows på dem. Och då kommer det ju aldrig komma bra datorer.

Och därför är det tycker jag Microsoft som gång på gång upprepar sig genom att inte berätta vart dom ska.
Vilka plattformar som ska supportas, vilka ramverk som ska användas.
De skulle ju kunna göra det så lätt och bara säga att en fullständig Windows 11 supportas på ARMv8 eller liknande.

Hur ska man annars veta vem man öht ska utveckla för.
Det är ju kul för oss HW-entusiaster att köpa den och dra in Linux på kanske, men jag förstår inte riktigt vem som ska lägga sin tid på att anpassa sin mjukvara till en specifik ARM-plattform som man inte ens vet kommer vara framtiden för Microsoft själva.

Fast det är ju inte sant, Samsung släppte en ARM-dator med WOA för något år sedan och Lenovo utannonserade en för någon månad sen. Men håller absolut med om att det är synd att inte t.ex. Mediatek CPUer kunnat användas i dessa datorer.

Lyckligtvis verkar avtalet ta slut snart enligt en artikel https://www.theverge.com/2021/11/23/22798231/microsoft-qualco...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Hoppas på en liten surfplatta med Windows. Gärna ARM.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Riktigt samma pris är det väl ändå inte?

Var hittar du en bärbar dator som matchar Intels NUC:ar med i5-11xxG7 för 5-6k?

En MBA med med 16 GB RAM och 512 GB HD kostar 33 % mer än en MacMini med samma spec. Då har MacMini fördelen att också ha Ethernet (1 Gbit/s, går att uppgradera till 10 Gbit/s men det kostar naturligtvis) samt möjlighet till två externa skärmar (MBA kan officiellt bara driva en extern skärm men går att köpa saker för att ha två externa skärmar, men samma saker ger MacMini stöd för 3 externa skärmar).

Självklart är en bärbara dator vettigare för den stora massan, men för utvecklare finns fortfarande en viss poäng med dessa ultrakompakta stationära. Primärt då de är något billigare och har fler anslutningsmöjligheter.

Sedan går det i nuläget inte säga något om effekten. MBA är helt fläktlös, vilket för de flesta användare fungerar direkt lysande med M1. Men det är möjligt att delvis throttla en MBA (i alla fall om man samtidigt lastar alla CPU-kärnor och iGPU). MacMini med samma M1 verkar helt immun mot alla former av "throttling", det trots att jag så här långt aldrig hört fläkten på min M1 MacMini.

CPU-delen i denna Windows enhet verkar lite "meh", den förväntas i.o.f.s. vara 20-30 % bättre än nuvarande Qualcomm Snapdragon. Men det placerar den i nivå med Intel 1145G5 och AMD 5800U. I all-core prestanda lär SN klarar sig riktigt bra, men det är tyvärr inte alls lika viktigt som prestanda per kärna. Alla dess CPU-modeller ligger sedan rejält efter M1 i prestanda per kärna, i storleksordningen 30-40 % efter

Ja utvecklare. Det finns även lite andra platser där minidatorer kan vara riktigt grymma som de där datorerna som finns på bibliotek, butiker som kunder kan söka och scanna på etc.

Men för den stora massan så är det laptops eller desktop för gaming som marknaden går emot.
Det jag pratar om är alltså att jag inte tror den för konsumenter skulle sälja bra.

Det är lite som i varenda tråd en ny mobil släpps så är det någon i den "lilla gruppen högljuda" personer som påpekar kan de inte göra mindre telefon, många gillar detta och man får intrycket av att önskemålet är stort. Sedan kollar man in försäljning av dessa och det rycktas att t.om Apple kommer dra in på iPhone 14 mini då den version 13 av denna inte säljer så bra.
Detsamma är det minipc, det finns några nisch områden, Apple har sin för de är så dyra. Men för vanliga svenssons så är de i princip borta, de köper en laptop.

Arm i laptop är dock en helt annan sak. Jag hoppas att det blir mer populärt. Men jag tror arm måste prestera bättre än x86 för att en stor skara ska byta. Argumentet att om 5år kommer Arm från Qualcomm etc utklassa Intel & Amd x86or är för de flesta konsumenter ett dåligt skäl vid val av laptop idag. Men allt eftersom åren går blir Arm-alternativen bättre.

Permalänk
Medlem

Känns troligare att Hallonet släpper något festligt i ARM-väg än att Pyttemjukt gör det. Fast ska det bli riktigt fräsigt så måste de isf släppa Broadcom och det känns å andra sidan inte vidare troligt.

Permalänk
Medlem

Microsoft kommer väl låsa denna datorn till att bara köra windows som vanligt, det ska alltid hålla på och låsa ner och krångla med sina maskiner om man ska köra ett alternativt OS. Får väl se vad pris bilden blir på denna maskinen och hur poppis det blir med arm till windows ännu engång, sist blev det en flopp med windows RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Microsoft kommer väl låsa denna datorn till att bara köra windows som vanligt, det ska alltid hålla på och låsa ner och krångla med sina maskiner om man ska köra ett alternativt OS. Får väl se vad pris bilden blir på denna maskinen och hur poppis det blir med arm till windows ännu engång, sist blev det en flopp med windows RT.

Om du läser artikeln istället för att gå in i kommentarerna direkt bara för att basha på Microsoft så märker du att din kommentar framstår som ganska onödig. Denna är till för utvecklare.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Om du läser artikeln istället för att gå in i kommentarerna direkt bara för att basha på Microsoft så märker du att din kommentar framstår som ganska onödig. Denna är till för utvecklare.

Har läst Artiklen så gick inte direkt in och bashar eller vad du snackar om. Om min kommentar var onödig så får det stå för dig enbart. Jag säger bara vad som brukar hända med MS datorer och bökigheten att installera alternativt OS, oavsett om det är gjort för utvecklare eller gemene man. Det har ingen betydelse i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Skulle den kunna agera HA eller Plex server kanske, ser ut som en rolig liten grej hoppas det blir bra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Hoppas på en liten surfplatta med Windows. Gärna ARM.

Du menar som Surface Go?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Du menar som Surface Go?

Typ, men gärna 8”.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Har läst Artiklen så gick inte direkt in och bashar eller vad du snackar om. Om min kommentar var onödig så får det stå för dig enbart. Jag säger bara vad som brukar hända med MS datorer och bökigheten att installera alternativt OS, oavsett om det är gjort för utvecklare eller gemene man. Det har ingen betydelse i detta fallet.

Menar du att det är bökigt att installera andra OS på hårdvara som tex Surface? För andra datorer med Windows är det ju rätt. lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Menar du att det är bökigt att installera andra OS på hårdvara som tex Surface? För andra datorer med Windows är det ju rätt. lätt.

Ja, därför skrev jag MS datorer och inte Windows datorer. På Surface behöver man lägga in patchar för att få allt att fungera optimalt manuellt efter installation via github och dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Ja, därför skrev jag MS datorer och inte Windows datorer. På Surface behöver man lägga in patchar för att få allt att fungera optimalt manuellt efter installation via github och dyl.

Ok! Då har i alla fall jag koll på vad du menade, och om det är så, är det ju ingen höjdare.