Permalänk
Medlem

Ja, aldrig tänkt på det som något konstigt.
Man hade ju olika mattider och tog sig hem och käkade.
Ibland bjöds det på mat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Född -79, Det här hände hände ofta, men inte alltid. Jag brukade ha med mig något att tugga på eller så köpte jag typ köttbullar och lånade mikro.

Inte så smidigt att åka hem till sig, när det tog 15-20 minuter med cykel enkel väg och man var lite seg. Blev det för hungrigt kunde man få en smörgås eller så åkte man hem lite tidigare.

Jag förstår absolut att det kunde vara jobbigt som någon skrev att föräldrarna kom hem efter jobbet bägge två och hade kanske en viss mängd mat redo att värma eller laga bar aoch så var det några extra personer helt plötsligt. Inte alltid man orkar eller hinner fixa extra då.

Hemma hos oss får folk gärna smaka mat om de inte har med sig, men de flesta kompisar brukar ta med eller ha ätit innan, om vi inte fixar hämtmat ihop då. Pojken fyllde just 3, så det har mest bjudits på frukt till hans kompisar hittills

Men det är inget jag uppfattade som snålt eller ogästvänligt någonsin. Vi var ju vana att ha lite mer egenansvar på den tiden än många idag kanske.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Fick alltid mat hos mina kompisar och samma när de var över hos mig.

Aldrig hört fenomenet att man inte skulle få mat när man var över hos polarna. Kanske i de allra fattigaste hushållen?

Permalänk
Medlem

Nej, kanske hänt någon enstaka gång men inget som lagt sig på minnet. Vad jag kan minnas blev jag alltid bjuden på mat om familjen skulle äta.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Bildexpert

Jag har nog aldrig varit med om att inte bli erbjuden mat hos en vän när de har ätit lunch eller middag. Däremot har det hänt många gånger att jag självmant avstått då jag är mycket kinkig med mat och sällan provar något nytt.

Permalänk
Medlem

Jävligt kräsen med mat, så oftast tackade jag ändå nej när/om jag blev erbjuden...(född tidigt 90-tal)

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag fick alltid sitta kvar uppe på rummet medans min kompis åt.
En gång så glömde han av mig... Jag satt där helt tyst på stolen i minst 3 timmar innan jag försiktigt trappade mig ner och frågade om dom var klara.

Permalänk

Haha, den fina "Sverigebilden" får sig ännu en törn. Den börjar bli rejält naggad i kanten nu.

Visa signatur

Main: i9-9900, 32 Gb, RTX 3080 12 Gb, Win 11 + Mac Mini 2014
Övriga: i7-8700, 16 Gb, GTX Titan X (M) | i7-4770T, 32 Gb, GTX Titan | i7-870, 16 Gb, GTX 550 Ti | Core 2 Duo E7400, 2 Gb, Radeon HD6670 | PowerMac G4 Dual, 2 Gb, Radeon 9600 Pro PC/Mac Ed

Permalänk
Medlem

Tycker att den här tråden visar vad som händer när "nyheter" skapas av folk som trålar sociala media istället för att göra sin egna forskning.
Skiljer sig knappt från när man skapade fejk länkar och skickade till olika nyhetstips på 90 talet.
Skrämmande hur många "ding ding värld" saker som faktiskt publicerades.........

Permalänk
Medlem

Har väl hänt att man inte åt hos vänner när man är där, och stannat på deras rum. Men oftast för att jag redan ätit, eller att jag skulle äta hemma. Kan inte komma ihåg att jag någonsin skulle blivit tillsagd att jag inte kunde äta där. (Hade dock en väns mamma som gjorde jävligt god tomatsoppa, hon tyckte nog ibland att jag kunde sluta äta).

Allt detta känns väldigt land från österut som vill smutskasta Sverige.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk

Japp, så var det i princip alltid för mig. Född tidigt 90-tal. Övre medelklass så vi hade ju råd egentligen.

Noll koll på vad "internet" aka ett fåtal personer är upprörda över denna veckan. Intressant också hur många som direkt hoppar på Ryssland från ingenstans. Säger mer om er själva. Kan meddela att trådar om detta fenomenet blåst upp ett flertal gånger tidigare på reddit, långt innan kriget ens var påtänkt. Är det sant så är det.

Enormt skeptisk till att "hela världen" skulle prata om detta. Filterbubbla much?

Permalänk
Medlem

hände åt båda hållen för mig tror jag, men handlar det inte om att föräldrarna veckohandlade så det ej räckte till fler och de flesta åt klockan 6, så det var ändå hemgång/hämtning vid middagstid.
sen har jag ett svagt minne av att det avtalades hur det skulle göras med mat mellan föräldrarna, antingen ringde man hem när man följde med någon hem efter skolan, eller ringde till kompisen innan man stack dit

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Blandat här. Har lämnats på rum och har fått frågan om att käka. Vetefan hur fördelningen mellan dessa tillfällen såg ut i slutändan. Men i och med att jag är kräsen med mat sa jag i 90 procent av fallen att jag skulle äta hemma med familjen när matfrågan togs upp.

Det är väl en konstig kulturgrej vi har här i Sverige, men kan ju inte precis säga att jag lidit avsevärt mycket. Kändes ju som att man i alla fall alltid tog en macka efter skolan, vilket gjorde att man inte svalt ihjäl.

Det är ingen "Svensk" kulturgrej. Möjligtvis nån slags generations grej. Jag växte upp i förorten med ungar och föräldrar från alla möjliga länder på 80-talet. Det var från Iran, Irak, Somalien, Spanien, Chile, you name it. Och tro mig det hände lika ofta hos "nysvenskar" som hos resten.

Men jag klandrar ingen stackars förälder som hade mig på besök, jag åt som en häst och va typ alltid hos polare, inte fan kan dom ge mig mat varje j*vla dag.

Twitter och Internet visar bara sin patetiska sida. Fattar inte att Elon vill köpa skiten.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tycker att den här tråden visar vad som händer när "nyheter" skapas av folk som trålar sociala media istället för att göra sin egna forskning.
Skiljer sig knappt från när man skapade fejk länkar och skickade till olika nyhetstips på 90 talet.
Skrämmande hur många "ding ding värld" saker som faktiskt publicerades.........

Nyheter från Facebook, Aktieanalys via reddit, när nån ber om källa då länkar man till ett youtube-klipp.

Vem är jag?🤣

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Entusiast

Född 1998, kan inte minnas alls att jag inte blev bjuden på mat eller att min familj inte bjöd vänner på mat. Tumregeln var ostmackor med Oboy när vi kom innanför dörren efter skolan och sedan middag några timmar senare. Undrar om det skiljer sig mellan olika delar av Sverige? Detta är strax utanför Norrköping.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det har hänt, men det skedde inte ofta. (Född 98)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om fenomenet, men har inte haft några negativ känslor kopplat till det. Mer som att det är en rest produkt från "folkhemmet" och en tanke om att kvällmiddagenstunden är "helig", som den enda tid där hela familjen kunde och berättade om sin dag.

Permalänk

Kommer bara ihåg att man vanligtvis gick hem när det var dags för middag, när jag gick på dagis så hade jag en kompis där vi synkade och åt hos den förälder som gjorde godast mat.

Är ganska hundra på att jag aldrig satt på rummet och väntade på att någon skulle äta, var man där blev man också bjuden på mat.

Jag var född 84 och växte upp i Täby.

Permalänk
Avstängd

Nja, fick ofta frågan om jag ville äta, men oftast så var det meningslöst för dem att fråga eftersom man har ätit ändå precis innan man kommer till kompisen

Men visst finns det kulturella skillnader, vet t.ex. att i Tunisien så kan man sova hos en kompis en liten siesta om man är trött. Inget som är vanligt här..
__
Foreigners 30 best reactions:
https://www.boredpanda.com/swedes-dont-feed-guest-kids-reacti...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Född 75 och växte upp i mellansverige i en mindre stad. Hände lika ofta att man fick vänta på rummet som att man fick mat. Olika hos olika familjer. Inget konstigt med det. Tro dock det är mindre vanligt nu, även om det absolut fortfarande händer. Dock en sak som jag minns väl, hos ALLA kompisar med invandrarbakgrund fick jag alltid mat, snacks, dricka etc.

Detta är dock ingen ny diskussion. Det har flera gånger tidigare varit uppe i olika media (dock inte med något större genomslag) där folk från andra kulturer hävdar att det beror på svenskens rasism. Vi har ju massor av saker för oss som för andra kulturer upplevs som konstigt. Precis som vi tycker saker en del andra kulturer pysslar med är konstigt. Gällande rasism är vi nog varken mindre eller mer rasistiska än andra länder.

Finns exempelvis nämnt i en textrad i en åtta år gammal raptext - 50-länder med Mohammed Ali (över 3 miljoner spelningar på Spotify) "I det nya landet sa de: "Kolla blatten" (kolla på honom) Bidragstagare, lever på våra skatter Ingen volvo, vovve, villa. Fick alltid vänta rummet medans svenneungen och familjen skulle käka middag."

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Var ganska blandat för mig, hos kompisen jag var mest hos så skulle jag väl säga att de bjöd på mat var 5:e gång eller något. Jag brydde mig inte, satt ju bara kvar på rummet och spelade på konsolen och lyssnade på musik. Vi brukade ändå bara raida skafferiet på flingor och mackor när man kom dit efter skolan, så inte så att man gick hungrig.

Hos en annan så vet jag bara med mig att jag blev bjuden när de skulle ha pannkakor typ.

Permalänk
Medlem

Född 79. Bästa som fanns var ju när kompisen åt och man fick ha tv-spelet för sig själv. Gick mycket bättre med lite lugn och ro. Kommer ihåg när jag fick skicka ut min kompis och hans syrror ut rummet en gång (icke middagatid), för att jag skulle få koncentration och nödvändigt lugn att kunna klara "uppbyggaren" (yellow devil heter den visst) i megaman 1.

Hände att man fick äta hos kompisar ibland, kommer inte ihåg det som något märkvärdigt eller negativt att man inte alltid blev bjuden på middag bara för att man var där under middagstid. Det var så det var och jag tror inte det handlade om snålhet. Ibland fick man frågan om man ville äta där, var ju bara ringa hem till mamma och höra det gick bra. Hur chill som helst.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Avstängd

Det hände emellanåt, men oftast var det nog mer att man blev erbjuden mat men tackade nej. Både på grund av att man var "bortskämd" med (eller kanske mer van vid-) sina föräldrars mat men också för att det var lite pinsamt eller jobbigt att sitta och äta med folk man inte kände, sen var det ju ett fint tillfälle att spela kompisens TV-spel i fred, smygkolla i någon tjejs lådor eller så.

Min morsa erbjud alltid mat i alla fall, men ganska ofta hade hon ju kontakt med barnets förälder och visste att de skulle hem och äta eller så.

Jag hade en kompis som bodde i andra änden av stan, och han ville inte ofta komma hem till mig så jag åkte ofta hem till honom på egen hand, när jag var elva-tolv typ. Hans mamma erbjöd ofta mat, men jag gillade inte hennes mat så mycket och kände mig inte supervälkommen så jag tackade oftast nej. Min morsa skällde på mig för det, hon ville inte att jag inte skulle äta på så lång tid och sådär, så jag började tacka ja kanske varannan gång eller så. Sen fick jag höra genom min moster som kände hans morsa att jag "åt dom ur huset" eller liknande och blev hånad för det, "Du behöver inte äta mer, snarare mindre..." och liknande. Så, ingen mer mat där.

Dock handlar väl detta om att svenska kvinnor har arbetat i större utsträckning än de flesta andra. Det är inte så konstigt att man får mat hos en kompis i Italien exempelvis där morsan spenderar tolv timmar om dagen i köket och har minst tre långkok på gång oavsett tidpunkt liksom. Här var det, speciellt på åttiotalet, mer en stressad förälder som kommer hem och stekte på ett paket fiskpinnar eller köttbullar som precis räcker till familjen eller så.

Permalänk
Medlem

Normalt sett bland mina vänner brukade vi väl ta tillfället i akt och åka hem och käka själva normalt sett, vet inte riktigt då jag inte reflekterat över det, men brukade i regel inte äta hos vänner om man inte t.ex. sov över eller det var kalas. Tyckte mest det var konstigt i andra fall när man blev bjuden på familjemiddagen bara för man råkade vara i huset de få gånger det hände.

Speciellt när man var mindre ville ju föräldrarna också ha lite koll på en, så tror de flesta nog uppmuntrade barnen att komma hem till lunch/kvällsmat och det satt väl i även när man blev äldre och åkte hem för att äta även om det inte var någon annan hemma. Var väl dock relativt vanligt att man fikade eller åt mellanmål hos andra, så var ju inte det att man aldrig blev bjuden på något.

Edit:
När man var väldigt liten bodde ju också de man oftast umgicks med på samma gata eller granngatan, så då var det ju också bara några tiotal sekunder att ta sig hem. Så tror nog att det är en vana man fick då, och sedan höll i utan att tänka på det allt eftersom man blev äldre och ens kompiskrets sakta skiftade till att bo längre och längre bort, även om de jag umgicks mest med innan vi började flytta ut var från samma stadsdel och <5 minuter bort med cykel.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Som en av de första trådarna beskrev så berodde det oftast på var man befann sig.
Om jag var hemma hos en kompis och vi hade planerat att vi skulle vara efter skolan så lagade de alltid mat till en person extra (mig). Detsamma gällde om man befann sig längre hemifrån och det började närma sig kvällstid.

I de enstaka fall där man befann sig nära hem så erbjöd de oftast, men man tackade nej för att man hade en kort distans hem. Ibland hände det dock att man inte fick vara med och äta, utan fick vänta på rummet - detta var inte ofta och hände faktiskt bara hos en kompis.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har absolut fått vänta på rummet/inte fått mat hos vänner när jag var liten. Det var svårt att förstå då och jag gick sällan tillbaka. Vi hängde hos mig istället. Där var det alltid mat till alla som var i huset!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det var så fattigt i mina kvarter när jag växte upp (80-tal, Södermalm, Stockholm) så ingen hade råd att bjuda på mat åt andras ungar. Blev skifte runt 1995 vill jag minnas.

Är nog skillnad nu i dessa kvarter.

Permalänk
Medlem

När jag var liten var jag i princip hos kompisar varenda dag... om deras föräldrar skulle bjudit mig på mat hela tiden hade det blivet väldigt konstigt i längden. Som jag ser på det nu i efterhand var det i princip ett val att antingen helt och hållet ta över min mathållning, slänga ut mig, eller bara låta mig vänta själv en stund. Ganska uppenbart vilket som är mest hållbart.

Det sagt så hände det så klart att jag bjöds på mat ändå då och då, men det skulle så klart kollas med mina föräldrar om det var okej först, och det blev lite av en grej av det hela.

Permalänk
Medlem

När jag var liten pratade mina östeuropeiska släktingar såhär, men då inte om Sverige:
"Vet ni hur det är i Holland? Där skickar de hem kompisarna när det är dags att äta middag. 'Såja, lilla vän, nu får du går hem för vi ska äta.'"

Det är alltså inte första gången jag hör liknande. Jag kan tänka mig att varianter på detta fenomen, att kompisar inte får äta middag förekommer i flera länder, inte bara i Sverige. Kanske mer i nordiska och protestantiska länder? I Östeuropa är frikostighet en dygd och man reagerar starkt på sånt här. Därför instämmer jag i kören: Mycket möjligt att denna diskussion på sociala medier har startats av ryska troll.

Permalänk
Medlem

Nej det har aldrig hänt mig, jag är dock uppvuxen på landet. I vår familj bjöd vi på mat och när jag var hos kompisar blev jag bjuden på mat.

Visa signatur

RIP 780