Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

CarPlus ägs av Hedin Bil. Så blir lite samma sak. Kan eventuellt vara en annan bank som finansierar bilen om du bryr dig om det. CarPlus har endast paketlösningar med fler mil och försäkring. Skulle bara tagit det som blir billigast

Samma folk som besiktar bilen oavsett.

Tack å bock för det.

Då min nuvarande bil har avtal till 25e januari känns det ju ändå kanske värt att ha två bilar en månad om man över 3 år sparar 20 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Min högst personliga åsikt var att ZS kändes mindre och var det som nästan uteslutande gjorde valet åt mig då dom i mycket annat är ganska lika.

Japp den kändes lite mindre helt klart, tycker dock lane assisten bråkade hela tiden på 5an men den går ju att stänga av, upplevde inte alls det lite stökigt i ZS.
Vi kommer nog köra på en ZS, in i veckan och boka.

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Tvärtom faktiskt, de som bor innanför tullarna kommer att få betala mest för där finns det utbyggd kollektivtrafik.
De som bor på landsbygden kan komma att betala 0kr. Enligt ett förslag kommer skatten styras geografiskt, vilket är rättvist.
Nya systemet beräknas tas i bruk runt 2030.

Enligt det förslag som några forskare kommit fram till, sannolikt lär en eventuell lag inte bli likadan. Men stockholmare får nog betala mest hur man än vänder och vrider på siffrorna då de kör längst i landet.

Jag är inte helt emot en km-skatt men mycket ligger ju i utformningen. Motiveringen är väl fortfarande påverkan på miljön och då måste ju förbrukning spela in, likaså vikt på bilen. Jag vet inte om man borde få lägre skatt om man köper "grön" el, men det kanske borde ligga utanför frågan om väg- eller bil-skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Enligt det förslag som några forskare kommit fram till, sannolikt lär en eventuell lag inte bli likadan. Men stockholmare får nog betala mest hur man än vänder och vrider på siffrorna då de kör längst i landet.

Jag är inte helt emot en km-skatt men mycket ligger ju i utformningen. Motiveringen är väl fortfarande påverkan på miljön och då måste ju förbrukning spela in, likaså vikt på bilen. Jag vet inte om man borde få lägre skatt om man köper "grön" el, men det kanske borde ligga utanför frågan om väg- eller bil-skatt.

Kan själv tycka att skatt på förbrukning av energi bör läggas på drivmedlet. Km-skatten känns mer rimlig för att täcka upp underhåll och projektering av vägar och sånt. Googlade lite statistik och 2015 la Trafikverket 10 miljarder på vägunderhåll 2015 (ej klar över vad siffran innefattar exakt) samtidigt som personbilar körde 6,3 miljarder mil år 2020, tung trafik under 1,5 miljarder mil. Kanske orimligt att finansiera vägunderhåll med 360kr per år i skatt på elbilar. Rimligt då att faktiskt körd sträcka (kanske med en multipel baserad på bilens vikt) får stå för vägunderhåll.

Väldigt svårt att avgöra var man har kört dock, och på vissa ställen är man ju beroende av bilen på ett annat sätt. Vore ju svårt att avgöra om man kört på enskild väg, E-väg, mindre riksväg, inomkommunal väg eller i tätort.

Permalänk
Medlem

Skatten på bensin och diesel lär ju inte sänkas, så kilometer skatt ovanpå det blir ju elbilar fortfarande billigare. På något sätt ska ju väggunderhåll och nybyggnad finansieras, så att man får betala efter hur mycket man utnyttjar det känns inte orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Personbilar sliter knappt alls på vägarna oavsett drivmedel, utan det är tunga transporter som står för i runda slängar 80% av vägslitaget.

Okej, men Trafikverket verkar tycka att slitaget är mer än knappt alls och ökning i slitage kan tydligen härledas till att personbilar blir tyngre. 20% är ändå en betydande del. Det går många personbilar per tungt fordon så kostnaden per personbil är såklart väldigt låg jämfört med en lastbil.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-blir-allt-tyngre-sl...

Hittade också en del intressanta citat i den här rapporten.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://...

Citat:

Svenska mätdata visar att en tung lastbil orsakar lika mycket slitagekostnad på statliga vägar som vad
16 personbilar gör, på grund av slitaget från personbilsflottans dubbade vinterdäck. Detta är avsevärt
mindre skillnad i kostnad än vad som ibland (felaktigt) beskrivits utifrån beräkningar med
fjärdepotensregeln, varvid vägslitaget från en enda lastbil felaktigt jämställts med upp till 100 000 bilar.

[...]

Att 10 % ökning av personbilstrafiken ger mer vägslitage än 10 % ökning av den tunga lastbilstrafiken
ska inte tolkas som att en personbil sliter mer än en riktigt tung lastbil.Personbilarna står nämligen för
hela 81 % av trafikarbetet i Sverige, medan tunga lastbilar >16 ton står för bara 5 %. Det skiljer alltså
ca 16 gånger mellan fordonstypernas trafikarbete. Sammantaget kan man säga att i Sverige sliter 16
personbilar tillsammans lite mer på vägbanan, än vad en tung lastbil gör.

[...]

På motorväg utgörs den vanligaste orsaken till underhållsåtgärd av
nötningsspår från personbilarnas dubbdäck

[...]

På högtrafikerade landsvägar (> 4 000 fordon/dygn) dominerar spårslitage från dubbade
personbilsdäck. På medeltrafikerade landsvägar (< 4 000 fordon/dygn) dominerar spårslitage med visst
inslag av ojämnhet i längdled. På lågtrafikerade vägar är skadebilden en mix av åldring och
deformation samt sprickor från påkänningar av både klimat och tung trafik.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajn:

Skatten på bensin och diesel lär ju inte sänkas, så kilometer skatt ovanpå det blir ju elbilar fortfarande billigare. På något sätt ska ju väggunderhåll och nybyggnad finansieras, så att man får betala efter hur mycket man utnyttjar det känns inte orimligt.

För varje bil du äger betalar du för minst 2 st i skatt.
Så det finns massor att skära ner på där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Var kommer det ifrån och varför är det en bra idé med kilometerskatt?

För att det är uppenbart det mest rättvisa sättet att mäta vem som sliter mest på vägarna? hur tycker du annars det ska gå till?

Skrivet av Lembritt:

Hur ska det kontrolleras, hur kommer man ifrån fusk osv...

Om den bara skall vara 'dum' är det väl inte svårare än att kontrollera mätaren varje besiktning, sen kanske ha lite olika tariffer beroende på var man bor som vissa föreslagit.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Kan själv tycka att skatt på förbrukning av energi bör läggas på drivmedlet. Km-skatten känns mer rimlig för att täcka upp underhåll och projektering av vägar och sånt. Googlade lite statistik och 2015 la Trafikverket 10 miljarder på vägunderhåll 2015 (ej klar över vad siffran innefattar exakt) samtidigt som personbilar körde 6,3 miljarder mil år 2020, tung trafik under 1,5 miljarder mil. Kanske orimligt att finansiera vägunderhåll med 360kr per år i skatt på elbilar. Rimligt då att faktiskt körd sträcka (kanske med en multipel baserad på bilens vikt) får stå för vägunderhåll.

Jo precis. Förr var ju skatten baserad på fordonens vikt, för bensinbilar i alla fall, modellen för diesel på den tiden har jag inte så bra koll på. Men det ändrades ju till att bli baserad på utsläppen bilen orsakade istället, vilket ju är bra ur en miljösynpunkt, men när det gäller vägslitage och kostnaderna det orsakar så är det kanske inte det mest rättvisa.

Citat:

Väldigt svårt att avgöra var man har kört dock, och på vissa ställen är man ju beroende av bilen på ett annat sätt. Vore ju svårt att avgöra om man kört på enskild väg, E-väg, mindre riksväg, inomkommunal väg eller i tätort.

Tja, frågan är om det är så viktigt. Väldigt få kör några längre sträckor på enskild väg exempelvis, även om man bor vid en sådan, och övriga vägar är ju finansierade mestadels med skatter. Känner man att man måste kompensera glesbygdsbor på något sätt, vilket jag inte tycker borde behövas för de orsakar ju ganska precis samma slitage och utsläpp per km som alla andra, så kan man ju ge de som bor där en grundrabatt eller liknande.

Skrivet av glemmy:

Okej, men Trafikverket verkar tycka att slitaget är mer än knappt alls och ökning i slitage kan tydligen härledas till att personbilar blir tyngre. 20% är ändå en betydande del. Det går många personbilar per tungt fordon så kostnaden per personbil är såklart väldigt låg jämfört med en lastbil.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-blir-allt-tyngre-sl...

Hittade också en del intressanta citat i den här rapporten.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://...

Tja, skippa dubbdäcken är väl slutsatsen man kan dra från den artikeln.

Permalänk
Medlem

Beställde en MG5 precis med klausul om ifall bilen inte levereras i 2022 så kan jag häva avtalet. Dom trodde tidigt Q4 men det är väl bara att vänta och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Beställde en MG5 precis med klausul om ifall bilen inte levereras i 2022 så kan jag häva avtalet. Dom trodde tidigt Q4 men det är väl bara att vänta och se.

Kul! Ska in till Hedin på tisdag och lägga en också fast på ZS

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Skrivet av difi:

Skrivet av AddeC:

En på jobbet beställde en MG, osäker vilken modell men det var 100% el, som skulle levereras i maj. När han inte hade hört något en bit in i maj tog han kontakt med firman där han privatleasade den och leveransen hade blivit framskjutet till november.

Bara en anekdot men det finns nog risk att leveransen skjuts upp.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

En på jobbet beställde en MG, osäker vilken modell men det var 100% el, som skulle levereras i maj. När han inte hade hört något en bit in i maj tog han kontakt med firman där han privatleasade den och leveransen hade blivit framskjutet till november.

Bara en anekdot men det finns nog risk att leveransen skjuts upp.

Jo, jag är också halv-orolig på att det kan bli så. Men då har jag iaf möjlighet att häva avtalet om något annat erbjudande skulle dyka upp

Skrivet av AddeC:

Vi får väl stämma av hur det går Min är beställd i mölndal Göteborg. Helst kanske jag haft svart metallic men det är tydligen överlägset populäraste färgen så valde silver metallic istället (bilarna levereras tydligen i batches med lite olika färger)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Nu tror jag faktiskt att de flesta här inne, eller i överhuvudtaget i Sverige, inte vill ha någon kilometerskatt. Den kommer ytterligare påverka folket negativt ute i landsbygden, precis som dagens drivmedelspriser gör. I princip alla som kör 20-30 mil eller mer om dagen gör det inte för skojs skull, utan för att de måste för att kunna arbeta och få ekonomin att gå runt.

Kilometerskatt är ett desperat påfund utav de "miljömedvetna" för att straffbeskatta precis alla utanför tullarna i Stockholm eller där tunnelbanan har sitt slut. Dvs det drabbar alla som bor utanför deras egna sfär.

Som nybliven elbilsförare är jag just nu lättad över hur mycket jag sparar på att köra på el, men jag är även ytterst oroad över hur mycket dyrare allt kommer att bli om några år. Det är tyvärr oundvikligt.

Med det sagt så lägger jag locket på, för snart får man sig en känga här inne för att man råkat nämna miljöpolitik.

Kilometerskatten som IVL beskriver det i sina utkast som har fått uppdraget att ta fram underlag till regeringen vill se en anpassad beskattning som baseras på tid på dygnet, hur trafikerade sträckorna är med trängsel och miljöpåverkan i storstäderna. Så de som kör på lamdsbygden behöver således betala mindre i skatt än dom som trängs på stora trafikerade vägar under rusningstid.

Skatten ska vara teknikneutral och gälla alla personbilar oavsett drivmedel, och får jag gissa får man ett högre miljötillägg på kilometerskatten på sin fossila bil än elbilen.

Ser inte problemet i i detta, snarare nya möjligheter till en rättvisare beskattning med enkel och beprövad teknik som elektronisk körjournal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Kilometerskatten som IVL beskriver det i sina utkast som har fått uppdraget att ta fram underlag till regeringen vill se en anpassad beskattning som baseras på tid på dygnet, hur trafikerade sträckorna är med trängsel och miljöpåverkan i storstäderna. Så de som kör på lamdsbygden behöver således betala mindre i skatt än dom som trängs på stora trafikerade vägar under rusningstid.

Skatten ska vara teknikneutral och gälla alla personbilar oavsett drivmedel, och får jag gissa får man ett högre miljötillägg på kilometerskatten på sin fossila bil än elbilen.

Ser inte problemet i i detta, snarare nya möjligheter till en rättvisare beskattning med enkel och beprövad teknik som elektronisk körjournal.

Ok, jag har läst på lite mer nu och ser att de verkar ha en sorts plan för att inte bestraffa folk som bor på landsbygden. Men sen undrar jag hur de tänkt föra körjournal på alla? GPS puckar på alla bilar?

Vad händer om jag tar min bil utanför Sverige och kör 500 mil runtom i Europa, ska de 5000 kilometrarna också beskattas i Sverige? Ska turister som kör i Sverige beskattas? Gäller skatten om man som svensk kör en Norsk-registrerad bil?
Och ska då en stockholmare betala en högre kilometerskatt på Europatrippen än en person från landsbygden som gör en likadan resa, och i så fall varför?

Jag förstår bara inte hur ett sånt system ska göras rättvist eller logiskt. Och jag anar att det är som bäddat för utbrett och systematiskt fusk när kryphål väl hittas. Kommer ju bli en ännu större härva (än den som redan uppdagats) med bil-målvakter där en ekonomiskt bankrutt person som inte kan betala ett öre står på hundratals bilar åt andra.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Varför ska en storstadsbo ha högre kilometerskatt ? De kör ju färre km på allmän väg och sliter mindre. Oavsett om det är elbil, bensin eller diesel.
Om argumentet kring att vi har alternativa resvägar och färdmedel tillgängliga som kommer så är det ju något man ska väga in när man bosätter sig någonstans i totalkalkylen.
Eller ska landsbygdsborna då få en skyhög fastighetsskatt istället och de som bor i städer i princip ingen, då inget alternativ för billigt boende finns att tillgå (t ex kan jag inte köpa en villa för 1-2 msek i Sthlm), precis som en landsbygdsbo inte har en buss t ex ?

Jag tycker det både är farligt och orättvisst med sådana fördelningar oavsett vad det gäller och anser lika för alla och enklast att administrera då och stävja fusk.
Vi har ju redan vissa utjämningar mellan kommuner i systemet inbyggt dessutom.

Sedan tycker jag det är direkt fult att elbilen betalar trängselskatter, det är ju en skatt för miljö främst och en elbil är ju miljövänlig så varför kostar den som en annan ? Visst lika för alla, men varför finns inte trängselskatt i t ex Arvidsjaur också i så fall ? Eller egentligen i hela landet ? Kanske det är just detta som kilometerskatten ska justera men varför den skulle ha olika nivåer beroende på var bilen är registrerad är tyvärr bara politik och röstfiske samt leder till fusk som du säger.
Skriv dig på sommarnöjet och kör billigt i stan. Suck.

När det gäller elbilar så tycker jag de borde stimuleras än mer för att driva omställningen. Inte bara vid inköp utan drift, parkering, skatter etc. Detta om man är allvarlig i att sätta miljön först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ok, jag har läst på lite mer nu och ser att de verkar ha en sorts plan för att inte bestraffa folk som bor på landsbygden. Men sen undrar jag hur de tänkt föra körjournal på alla? GPS puckar på alla bilar?

Vad händer om jag tar min bil utanför Sverige och kör 500 mil runtom i Europa, ska de 5000 kilometrarna också beskattas i Sverige? Ska turister som kör i Sverige beskattas? Gäller skatten om man som svensk kör en Norsk-registrerad bil?
Och ska då en stockholmare betala en högre kilometerskatt på Europatrippen än en person från landsbygden som gör en likadan resa, och i så fall varför?

Jag förstår bara inte hur ett sånt system ska göras rättvist eller logiskt. Och jag anar att det är som bäddat för utbrett och systematiskt fusk när kryphål väl hittas. Kommer ju bli en ännu större härva (än den som redan uppdagats) med bil-målvakter där en ekonomiskt bankrutt person som inte kan betala ett öre står på hundratals bilar åt andra.

Välkommen till lagstiftning?

ser absolut inget som utmärker en kilometerskatt som mer eller mindre svårt att göra 'rättvist eller logiskt' än andra skatter, avgifter och annat. Det är aldrig perfekt, det finns alltid kryphål och det finns alltid risk för fusk. Det hindrar oss inte i andra fall så varför i detta?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Varför ska en storstadsbo ha högre kilometerskatt ?

Sedan tycker jag det är direkt fult att elbilen betalar trängselskatter, det är ju en skatt för miljö främst och en elbil är ju miljövänlig så varför kostar den som en annan ? Visst lika för alla, men varför finns inte trängselskatt i t ex Arvidsjaur också i så fall ?

1) Storstadsavundsjukan
2) Det handlar inte om miljön, utan att få in mer och mer pengar från vanliga svenssons, som inte ska få ha det tillräckligt bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Varför ska en storstadsbo ha högre kilometerskatt ? De kör ju färre km på allmän väg och sliter mindre. Oavsett om det är elbil, bensin eller diesel.
Om argumentet kring att vi har alternativa resvägar och färdmedel tillgängliga som kommer så är det ju något man ska väga in när man bosätter sig någonstans i totalkalkylen.
Eller ska landsbygdsborna då få en skyhög fastighetsskatt istället och de som bor i städer i princip ingen, då inget alternativ för billigt boende finns att tillgå (t ex kan jag inte köpa en villa för 1-2 msek i Sthlm), precis som en landsbygdsbo inte har en buss t ex ?

Jag tycker det både är farligt och orättvisst med sådana fördelningar oavsett vad det gäller och anser lika för alla och enklast att administrera då och stävja fusk.
Vi har ju redan vissa utjämningar mellan kommuner i systemet inbyggt dessutom.

Sedan tycker jag det är direkt fult att elbilen betalar trängselskatter, det är ju en skatt för miljö främst och en elbil är ju miljövänlig så varför kostar den som en annan ? Visst lika för alla, men varför finns inte trängselskatt i t ex Arvidsjaur också i så fall ? Eller egentligen i hela landet ? Kanske det är just detta som kilometerskatten ska justera men varför den skulle ha olika nivåer beroende på var bilen är registrerad är tyvärr bara politik och röstfiske samt leder till fusk som du säger.
Skriv dig på sommarnöjet och kör billigt i stan. Suck.

Jo absolut. Om glesbygdsbor ska kompenseras för deras ökade kostnader för transporter, och annat, så borde stadsbor kompenseras för dyra bostäder, trängselskatt, parkeringsavgifter etc. Ska skatten reflektera miljöpåverkan, vilket den borde göra, så är en rak km-skatt mer rättvis, självklart baserat på utsläpp och vikt och inte bara antal kilometer.

Citat:

När det gäller elbilar så tycker jag de borde stimuleras än mer för att driva omställningen. Inte bara vid inköp utan drift, parkering, skatter etc. Detta om man är allvarlig i att sätta miljön först.

Ja absolut. Trängselskatt har de ju motiverat med att elbilar orsakar lika mycket trängsel som andra bilar, vilket förstås stämmer, men varför inte basera skatten på storlek på bilen i så fall? En bil på fem meter orsakar ju mer trängsel än en på 3,5 liksom.

För ett antal år sedan fick man mer fördelar när man hade miljöbil, här i GBG fick man stå i två timmar på alla P-platser med kortare tidsbegränsning exempelvis, och på alla boendeparkeringar fick man stå som om man hade boendekort i det området. Det var väldigt trevligt, men togs bort för det minskade intäkterna från parkeringsavgifterna. Jag hade en Aygo då som räknades som miljöbil och det var som sagt grymt, men jag fattar ju att det inte riktigt håller idag, och att det hade stuckit mer i folks ögon när dagens miljöbilar i allmänhet är ganska dyra och lyxiga jämfört med de flesta på den tiden. Men lite billigare kan jag tycka att det borde vara, eller åtminstone borde man inte få betala mer för att exempelvis få parkera på laddplatser som ingår i boendeparkeringen eller så, som man får göra nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vet ni någon elbil där man kan fälla baksätet så att det blir 100% platt där bak?

Tesla model 3 och Y går att med relativt enkla medel fixa baksätet så det blir 100% platt.
Finns även speciella kit för att få till en riktigt trevlig sovmiljö.

Y är givetvis mer rymlig men går alldeles utmärkt att sova i en trea också.

Se tex: https://www.tesmat.com/

Hur man får det helt plant: https://youtu.be/cIrI8TsWEiM?t=62

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Tesla model 3 och Y går att med relativt enkla medel fixa baksätet så det blir 100% platt.
Finns även speciella kit för att få till en riktigt trevlig sovmiljö.

Y är givetvis mer rymlig men går alldeles utmärkt att sova i en trea också.

Se tex: https://www.tesmat.com/

Hur man får det helt plant: https://youtu.be/cIrI8TsWEiM?t=62

Jag har testat ta bort baksätet, men fick redigt med skäll på besiktningen.
Om man tar ur det så måste bilen registreras om till en bil med enbart en passagerarplats och en sådan omregistrering kan vara rätt så dyr.

Men jag ska fortsätta gräva i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag har testat ta bort baksätet, men fick redigt med skäll på besiktningen.
Om man tar ur det så måste bilen registreras om till en bil med enbart en passagerarplats och en sådan omregistrering kan vara rätt så dyr.

Men jag ska fortsätta gräva i detta.

Volvos bilar vet jag blir helt platta när man fäller ryggen. Gäller både C40 och XC40.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Volvos bilar vet jag blir helt platta när man fäller ryggen. Gäller både C40 och XC40.

Åh tack!

Permalänk
Medlem

Frågan borde mera vara "vad man kan göra för att snabba på/koncentrera elbilskonverteringen i storstäderna". Sänkt trängselskatt? Mer laddplatser? Subventionera ännu mer till fastighetsägare/BRF i större städer? Subventionera parkeringsavgifter?

Man kan ju inte installera mätare i bilarna av flera anledningar och ha variabel kilometerskatt.

För jag tycker det är viktigt med renare luft i större städer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Frågan borde mera vara "vad man kan göra för att snabba på/koncentrera elbilskonverteringen i storstäderna". Sänkt trängselskatt? Mer laddplatser? Subventionera ännu mer till fastighetsägare/BRF i större städer? Subventionera parkeringsavgifter?

Man kan ju inte installera mätare i bilarna av flera anledningar och ha variabel kilometerskatt.

För jag tycker det är viktigt med renare luft i större städer

Jag tycker BRFer/samfälligheter/fastighetsägare behöver få större krav på sig att sätta upp laddstolpar. Jag läste senast idag ett svar från Uppsala kommun till en som frågat om laddstolpar i city att det var något man kollade på men reglerna för det var krångliga och var under utredning.

Nya byggen SKA ha elbilsladdning, inte bara förberedelse för det, BRFer ska tvingas installera X % antal laddplatser om en medlem vill, en samfällighet ska kunna sätta upp laddplatser utan att det ska krävas en herrans massa byråkrati.

Jag tror att om det finns laddplats där man bor så blir intresset större för elbil och jag tycker staten hade kunnat göra mer för att skynda på sådana installationer. Subventionen som finns för BRFer och företag är bra men hur ofta har man inte hört talas om att styrelsen innehåller ett gäng gubbar som då minsann ska ha en bensinpump i garaget också...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oklart om det passar i elbilstråden men nya apple Carplay tar över alla skärmar i bilen, även den framför ratten samt att den kan ta över bilens ac inställningar mm. Tänk att helt slippa bilens skräp UI/UX och få något som kontinuerligt uppdateras.

#Info från pågående keynote

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Oklart om det passar i elbilstråden men nya apple Carplay tar över alla skärmar i bilen, även den framför ratten samt att den kan ta över bilens ac inställningar mm. Tänk att helt slippa bilens skräp UI/UX och få något som kontinuerligt uppdateras.

#Info från pågående keynote

Beror väl på hur biltillverkaren implementerar det? De måste ju tilldela utrymme för funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Beror väl på hur biltillverkaren implementerar det? De måste ju tilldela utrymme för funktionen.

Absolut, men det finns ingen rimlig anledning att ca 100 bilföretag ska skriva olika interface till något som i grunden skall fungera nästan identiskt i alla bilar. Sätt in en tillräckligt snabb ARM processor och slipp alla problem. Dom kommer spara enorma pengar, användarna blir gladare. Kort, alla vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Absolut, men det finns ingen rimlig anledning att ca 100 bilföretag ska skriva olika interface till något som i grunden skall fungera nästan identiskt i alla bilar. Sätt in en tillräckligt snabb ARM processor och slipp alla problem. Dom kommer spara enorma pengar, användarna blir gladare. Kort, alla vinner.

Jojo, men det innebär ju inte att nya Carplay automatiskt gör detta, bara att biltillverkare kan implementera det så. Tillverkarna vill säkert kunna visa information och inställningar om sina egna speciella autopiloter och andra funktioner som har väldigt specifika inställningar.

Än en gång säger inte att det vore dåligt eller så, men så fort nån kommer med en ny slags standard så är det nåt som inte täcks upp och så blir det aldrig verklighet. Fast biltillverkarna kanske kan visa egen information och grafik via api.

Hur är det med Android Automotive? Styr google även instrumentklustret eller bara mittenskärmen?

Permalänk
Medlem

Kilometer skatt

Upprörda inlägg om kilometer skatten läser jag
Staten ska ha sitt därför lägger de sin fiskala skatt då de tappar punkt skatten på fossila drivmedel. Man skulle upprört kunna säga att det är en dubbel beskattning som blir på elbilar.

När det gäller trängselskatt så tycker jag man kan enas om att Stockholm har ett tillräckligt bra eller rent av fantastisk kollektiv trafik att de ska bestraffas oavsett bil.

Jag är mest förvånad att de bara inte stänger ned biltrafiken helt i city och subventionerar tunnelbana buss ännu mer.

Bil i Stockholm behövs inte punkt, går det dåligt med bussar till lantstället eller Båstad ? (buhu)

Men nu när jag "flashbackat" mina åsikter och fått några riktigt upprörda.

Laddstolpar, vilka har ni i tråden installerat ?
Vad har det kostat att installera, vilken leverantör?