Permalänk

Dator vill inte boota med twinmos

Hej,
Jag beställde ett "twinmos original 256 ddr pc 2700" för ett tag sen som skulle ersätta mitt "standard 256ddr pc2700" minne, men det är så att när jag stoppar in twinmos stickan och försöker boota upp datorn händer inget, skärmen är bara svart och jag kommer inte ens åt biosen.
Men jag har lyckats att boota upp datorn två gånger med twinmos minnet genom att dra ut strömkabeln några gånger och mixtrat lite med ström brytaren, men då när jag kom in i windows och startade ett spel fick jag blå skärm direkt och efter det bootade inte ens datorn upp med standard minnet, som om standard minnet blivit smittat eller nåt eftersom jag har kunnat köra med standard minnet utan problem tidigare, så då var jag tvungen att formatera om disken oc installera om windows för att kunna boota upp den med standard minnet.
Jag har provat twinmos minnet i en annan dator och då flöt det på utan några som helst problem.
Jag har också provat sänkt och höjt fsb:n, kört i safe mode och provat köra med båda stickorna tillsammans, men inget av det verkar hjälpa.
Så det är ju ganska uppenbart moderkortet som inte stöder minnet, men altså det är ju ett nforce 2 baserat moderkort så det ska väl stödja twinmos? Och jag har för mig att jag såg någon som körde med samma minne och moderkort.
Någon som vet vad det kan vara?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det låter som att ditt nätagg är för klent! Kolla vad det ger för spänningar, i BIOS eller med MBM5.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

Ok, jo jag började också misstänka nätaggregatet.
Ska kolla vad det är för späningar och testa med ett annat nätagg.
Du tror inte att en liten bios uppdatering kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

Testa?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yago
Testa?

Ja? Skulle jag inte göra det eftersom mitt verkar för klent hehe?

Permalänk
Medlem

Jag menade detta...

Citat:

Du tror inte att en liten bios uppdatering kan hjälpa?

Jag vet inte, vad sägs om att du testar och sen postar resultatet?!

Visa signatur

Permalänk

Aha ok sorry.
Men måste fråga, tror du garantin gäller om det fukkar sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince
Aha ok sorry.
Men måste fråga, tror du garantin gäller om det fukkar sig?

Om vad

Citat:

fukkar sig?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yago
Om vad

Om bios flashingen fuckar sig och jag inte får igång den sen?