Ska köpa fritös och undrar vad ni har för råd och tips samt så har jag frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har fritös också (körde wienerschnitzel) men använder den aldrig. Visst det blir lite godare, men 90% mer ohälsosamt.

Använder 2st matskedar olja till mina pommes och det blir väldigt bra. Hemligheten är hur man tillagar dem och vilken potatis man använder, potatismjöl etc. Man måste börja på ca.160 grader i 10min och sedan höja till 180 och köra ytterligare 15-20 min. Ta ut och skaka om 2-3 ggr.

Nu blev det intressant
Sätter du potatismjöl på frysta pommes i airfryern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

En bra Airfryer är det bättre alternativet om du frågar mig. Det blir otroligt krispigt och sjukt gott även om det inte friteras på riktigt och det smakar såklart inte exakt likadant som friterat heller. Däremot tycker jag att det smakar bättre.

Aldrig ägt en vanlig fritös men som jag förstått det så vill man ha en som är lätthanterlig så du kan byta eller filtrera oljan enkelt. Skulle inte rekommendera att använda den inomhus då flottet och lukten sätter sig i precis ALLT även om du har en bra köksfläkt. Det stinker verkligen.

Man ska väl dessutom inte fritera under fläkten? Börjar det brinna drar det rakt upp i systemet och kan dessutom antända fett som sitter kvar i filtret i fläkten.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baver:

Allting blir fetare om man friterar det, så jag har helt undvikit fritös. Ska man bara göra pommes eller nuggets någon gång ibland så är det väldigt enkelt att göra i en vanlig kastrull med olja. Det kanske känns risky, men man kan stoppa i en termometer för att hålla lite koll tills man lär sig.

Det är typ 99/100 gånger som jag ser detta av matlagsnings-youtubers jag kollar på, djup kastrull/stekpanna och termometer. Väldigt sällan som jag ser en regelrätt fritös användas.

Skrivet av HenrikM:

Jag använder kastrull och termometer de gånger jag ska fritera. Silar oljan efter användning genom kaffefilter och förvarar den i glasburk.

När jag hade en fritör körje jag igenom kaffefilter, men det tog ju timmar att rensa. Min fritös tog typ 7 liter olja för att fritera något i.

Skrivet av pjb:

Till airfryern som vi numera använder till bl a pommes sprayar vi i drygt en matsked (200-250g pommes) solrosolja blandat med olivolja, 90/10, och rör om ordentligt.
Pommesen tinas först i en skål i kylen så den blir torr och ca 20 min i airfryern och rör om efter halva tiden.

Färdig, fryst pommes har redan olja på sig, har inte träffat på fryst pommes utan olja på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ja fick en i julklapp för nåt år sen. Använde en gång sen ställde jag den i förrådet. Helt meningslös grunka för mina behov iaf.

Budgetvariant kanske? Kan tänka att de är som varmluftsugnar. De bättre gör saker "nästan" friterat. Vet inte vad som skiljer dem åt, men skillnad blir det.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tveksamt att fritera frysta saker, dels för att det kan släppa en del vatten vilket kommer reagera med oljan, och i fallet med kyckling kommer du dels få problem med att det inte kommer bli genomkokt innan det blir bränt, samt att jag kan tänka mig att det är svårare att få på frityrsmeten.

Ska du (djup)fritera ofta och mycket så kanske det kan vara värt med en fritös. Men personligen så friterar vi iaf några gånger i månaden hemma, och jag har aldrig känt behovet av en fritös förutom när man ska göra mycket pommes. Annars funkar det hur bra som helst med stekpannor och kastruller och en termometer.

Angående lukt osv, aldrig haft problem med det. Så länge oljan och redskapen är rena så är det lugnt.

Lol friterar själv nästan enbart frysta produkter
Öppnar locket lägger in stänger locket. Med det sagt så behöver man inte ha maxxad värme allt. 150 grader är helt ok för fryst kyckling exempelvis. Gör ofta en stor sats och fryser ofta in panerad kyckling och friterar senare.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Kör på gryta och hålslev. Så sjukt trevligt att bara hälla tillbaka oljan i förpackningen och köra grytan i diskmaskinen. Jag kör gryta och sen fullt ös på spisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Kör själv "airfryer", man använder bara 1 matsked olja per gång.
tex https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/koksmaskiner/airfryer/...
Blir inte lika mycket friterat men helt klart acceptabelt

Slår också ett slag för Airfryer, har en Philips XL, innan dess körde vi vanlig fritös. Visst det är inte exakt samma sak, men man slipper så mycket annat med en airfryer så det är värt det alla dagar i veckan för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Skulle säga att en gång i veckan är väldigt ofta. Tror inte man ska fritera frysta saker då ytan kommer vara väldigt knaprig innan insidan är tinad.
Du kan fritera nästan allt med mjöl>ägg>ströbröd/panko eller smet av mjöl, vatten och bakpulver (inte helt hundra på den) det är bara att leta recept.
Du vill nog sila bort det som hamnar i botten annars kommer det bli bränt och ge dålig smak, men många lämnar nog kvar oljan i tills de byter.

Det går utmärkt att fritera frysta saker, alla kommersiella pommes friteras från fryst med strålande resultat. Nackdelen med färsk smet är just att det skitar ner oljan betydligt mer än fryst frityr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Nu blev det intressant
Sätter du potatismjöl på frysta pommes i airfryern?

Ah!
Nej nej, jag köper potatisar och skär till. Jag gillar att göra det mesta från grunden

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Min syster älskar sin Philips AirFryer, har aldrig testat någon sådan då vi får bra resultat med pommes etc i ugn.

Däremot har vi en "riktig" fritös för annat: https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/koksmaskiner/fritos/te...

Automatisk oljefiltrering är sjukt skönt!

Permalänk
Medlem

Även om det inte är EXAKT samma... så tycker jag att man borde prova pommes i airfryer innan man uttalar sig. Rätt gjort är det sjukt gott. Jag skulle säga godare än oljefriterat, som jag uppfattar som flottigt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Gjorde falafel till 15 pers på en födelsedagsfest förra söndagen.

2L rapsolja i en gjutgärnsgryta var min fritös, det funkade alldles utmärkt

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Hej. Jag tänkte köpa denna, det är perfekt pris och den har fått bra recensioner https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...

Nu är frågan är det rapsolja man ska ha i den här och kan oljan vara kvar om man inte anvämder den så ofta? Jag kommer nog använda den varje helg inte mer än så. Detta är min första fritös och vill inte slänga ut tusentals kronor på något som ej används så ofta, därför blev det denna.

Hur mycket olja ska man hälla ner? 3 Liter på en gång?

Jag undrar också kan man fritera frysta kycklingvingar?Jag har för mig också att man kan vira färsk deg runt lök och lägga i för att göra egna lökringar?

Har ni övriga tips och råd eller recept så tipsa gärna. Tack.

Ingen airfryer eller annan varmluft kommer i närheten av en fritös. Tvärtemot vad några påstår i tråden så går det utmärkt att fritera fryst, alla snabbmatskedjor gör så och vissa saker på finare restauranger också då det finns flera fördelar. Cuisinart är ju annars ett poppis märke på fritös i friterade matens hemland USA.

En sak med fryst, skall du exempelvis göra egna pommes skall de först sköljas noga i isvatten, förvällas snabbt, torka en aning innan de fryses in, för att hindra att de fastnar i stora klumpar kan du olja in efter de torkat en aning innan du fryser in. Dvs inte för mycket vatten och inte råa produkter (beroende på tjocklek) har du exempelvis rå kyckling måste du ha en ganska låg temperatur (<150), självklart inte vid strimlad eller småskurna delar men vid större delar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Uppmaning*

Vänligen sluta tjafsa och håll er till ämnet (släpp olja/fett är farligt-sidospåret).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det går utmärkt att fritera frysta saker, alla kommersiella pommes friteras från fryst med strålande resultat. Nackdelen med färsk smet är just att det skitar ner oljan betydligt mer än fryst frityr.

Med frysta saker menade jag inte delvis/färdiglagade saker utan t.ex. råa kycklingvingar.

Skrivet av Mordekai:

Ingen airfryer eller annan varmluft kommer i närheten av en fritös. Tvärtemot vad några påstår i tråden så går det utmärkt att fritera fryst, alla snabbmatskedjor gör så och vissa saker på finare restauranger också då det finns flera fördelar. Cuisinart är ju annars ett poppis märke på fritös i friterade matens hemland USA.

En sak med fryst, skall du exempelvis göra egna pommes skall de först sköljas noga i isvatten, förvällas snabbt, torka en aning innan de fryses in, för att hindra att de fastnar i stora klumpar kan du olja in efter de torkat en aning innan du fryser in. Dvs inte för mycket vatten och inte råa produkter (beroende på tjocklek) har du exempelvis rå kyckling måste du ha en ganska låg temperatur (<150), självklart inte vid strimlad eller småskurna delar men vid större delar.

Att som du säger börja på en lägre temperatur funkar säkert, men att tina dom innan kan höja innertemperaturen med 40grader(-18 till rumstemperatur) och det blir en jämnare temp rakt igenom.

Permalänk
Medlem

Har haft en Philips Avance Airfryer XL

Visst är det ett litet steg upp från varmluftsugn men det går inte jämföra med riktig fritös. Fördelen är att den inte kräver massa olja och rengöringsprocessen är ljusår enklare. MEN jag anser inte att skillnaden är så stor från varmlyftsugn så att det faktiskt är värt ytterligare en pryl i köket.

Sålde Airfryern, köpte en Tefal Fritös :

Resultatet blir så mycket bättre och den kan fritera relativt mycket åt gången. Just denna modell har inbyggt filter med tank, idén är att oljan ska filtreras ner i en plastbehållare när den svalnat. Systemet funkar bra...tills man låter det stå ½-1 år, då lär man sig snabbt varför inte olja får hällas ut i vasken, den blir silikonaktig och nära på omöjlig att få bort. Vi lade säkert 2 timmar på att rengöra den nu senast samt körde den 2 gånger i diskmaskinen och den blev ändå inte helt ren. Tillverkaren har verkligen inte tänkt till när det gäller rengöring som ofta är ett stort jobb när det kommer till fritöser, massor med små vrå där oljan sätter sig.

Förutom städningen så krävs det runt 3-4 liter olja vilket kostar 100-150 kr, beroende på vad man friterar så ska den bytas efter par gånger. Ska man göra pommes vill det till att man tinar och dubbelfriterar vilket tar tid.

Friterat är inget man ska äta varje dag, vi kanske använder den par gånger om året och då kanske man kan kosta på sig lite mer jobb men den där oljan ökar på priset för maten rejält.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det går utmärkt att fritera frysta saker, alla kommersiella pommes friteras från fryst med strålande resultat. Nackdelen med färsk smet är just att det skitar ner oljan betydligt mer än fryst frityr.

Det går bra att fritera fryst från butik ja men det blir inte alls lika bra resultat. kommersiell verksamhet har i regel förfriterade pommes vilket innebär att det går väldigt snabbt att värma upp och lägga på den knapriga ytan i fritösen.

När det gäller fritering av hemmagjorda eller i butiken köpta pommes så är rekommendationen att det ska sköljda(ingen stärkelse) , vara tinade och torkade dessutom ska man köra dubbel fritering, en gång vid 150 grader och en gång vid 180 grader. Vissa använder även majsstärkelse på pommesen innan de går i för att få dem extra krispiga. Men visst, allt handlar om vilket resultat man vill ha.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Även om det inte är EXAKT samma... så tycker jag att man borde prova pommes i airfryer innan man uttalar sig. Rätt gjort är det sjukt gott. Jag skulle säga godare än oljefriterat, som jag uppfattar som flottigt.

/hulle.

Självklart borde man prova båda, jag kör airfryer för det mesta för att det är smidigt till vardagsmat och inte så mycket att städa.
Men rätt gjort i vanlig fritös också så uppfattas det inte som flottigt, men smaken är ju som baken.

Jag tycker TS ska köpa den med filtreringsfunktion o skaffa sig en egen uppfattning, eventuellt testa hos någon man känner helst som har både airfry och vanlig.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Visst är det ett litet steg upp från varmluftsugn men det går inte jämföra med riktig fritös. Fördelen är att den inte kräver massa olja och rengöringsprocessen är ljusår enklare. MEN jag anser inte att skillnaden är så stor från varmlyftsugn så att det faktiskt är värt ytterligare en pryl i köket.

Airfryern är definitivt en varmluftsugn, det håller jag med om. Men resultatet är ju milsvida bätttre! I varmluftsugn så blir ju pommesen aldrig jämnt gräddade, utan en del är mjuka och en del hårda. Om inte folk faktiskt har hittat en ugn som _forcerar_ luften genom ett galler där pommesen ligger? Dessutom går det snabbare med airfryern inbillar jag mig och tiden det tar är mer eller mindre deterministisk, något man säkert kan lära sig med ugn också men för oss har det alltid slagit fel och pommesen blir aldrig klar i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Airfryern är definitivt en varmluftsugn, det håller jag med om. Men resultatet är ju milsvida bätttre! I varmluftsugn så blir ju pommesen aldrig jämnt gräddade, utan en del är mjuka och en del hårda. Om inte folk faktiskt har hittat en ugn som _forcerar_ luften genom ett galler där pommesen ligger? Dessutom går det snabbare med airfryern inbillar jag mig och tiden det tar är mer eller mindre deterministisk, något man säkert kan lära sig med ugn också men för oss har det alltid slagit fel och pommesen blir aldrig klar i tid.

Tillagar man pommes i ugn MÅSTE man slänga runt dem OFTA, det påverkar resultatet extremt mycket. I Airfyern kan man behöva göra detta, kanske 1 mot 5? Nackdelen är att Airfriern kostar långt över 1000 kr, är ytterligare en pryl i köket och tar i regel inte lika mycket pommes som man kan tillaga i ugnen. Men ja, det finns fortfarande en smakskillnad och där är det just det, en smaksak

För oss räcker varmluft till vardags och när det är "finmat" blir det fritösen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Använde denna länge

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3064554

men bytte till denna

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4394602

Jag friterar ofta mer än en gång per vecka. Gör främst på skivade potatis men ibland kör jag potatis i en pommes frites skärare. Sedan får den råa potatisen stå i kallt vatten (med lite salt i). Lite tork efter det och sedan dubbelfriterar jag det hela. 7 minuter i 165-170 grader. Sedan får de vila medans jag fixar kött. När köttet börjar bli klart så blir det andra friteringen i 180 grader i fem minuter (eller tills de ”känns” rätt med en gaffel).

För bästa resultat så gör man första friteringen dagen innan och förvarar pommes’en i kylen över natten. Men, jag glömmer i regel bort att göra det. Dubbel friteringen som jag gör är ändå nästan lika bra.

Byter olja gör jag kanske var tredje månad. Gjorde också Korean Fried Chicken häromdagen, jätte gott men omständigt.

Permalänk
Medlem

Bara jag som kör på en gammal vanlig hederlig kastrull och en termometer?
Dvs inte en produkt som bara fyller ett syfte och tar upp en massa plats.

Tar ca 5 minuter innan oljan är 200 grader, sen är det bara att köra.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Det går bra att fritera fryst från butik ja men det blir inte alls lika bra resultat. kommersiell verksamhet har i regel förfriterade pommes vilket innebär att det går väldigt snabbt att värma upp och lägga på den knapriga ytan i fritösen.

När det gäller fritering av hemmagjorda eller i butiken köpta pommes så är rekommendationen att det ska sköljda(ingen stärkelse) , vara tinade och torkade dessutom ska man köra dubbel fritering, en gång vid 150 grader och en gång vid 180 grader. Vissa använder även majsstärkelse på pommesen innan de går i för att få dem extra krispiga. Men visst, allt handlar om vilket resultat man vill ha.

Bästa hemgjorda pommesen är skölja i isvatten, förvällda, yttorra, inoljade, frysta.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av pjb:

Till airfryern som vi numera använder till bl a pommes sprayar vi i drygt en matsked (200-250g pommes) solrosolja blandat med olivolja, 90/10, och rör om ordentligt.

Vad kör du för sprayflaska till detta?

Jag har kikat runt lite efter en sprayflaska till oljor i köket, men väldigt många har dåliga betyg. Det verkar vara svårt att få till en "spraydimma" av viskositeten på olja, utan det blir mer en "sprutflaska".
Så har ni tips på flaskor som faktiskt ger en spray och inte ett sprut tar jag ödmjukt emot dessa.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Kör på en helt vanlig kastrull med lock.

Kör på svensk rapsolja och har en extra värmeplatta som jag använder utomhus på sommaren för att slippa doften, men på vinter är det i köket men lämnar aldrig friteringen förrens allt är färdigt

Ett tips för pommes som jag gör.
Skär upp potatis i pommes i den storleken som du gillar, sen kokar du potatisen i vatten tills den känns nästan färdigkokt.
Sen lägg upp potatisen i ett durkslag för att torka och det gör inget om det kallnar.
Sen är det bara att fritera potatisen och njuta

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har airfryer också.
Airfryern är en liten varmluftsugn så du kan få samma resultat i en vanlig varmluftsugn, däremot så är det helt klart lättare och smidigare med air fryern. Men det är definitivt inte samma sak som en riktig fritös. Däremot kan man såklart föredra resultatet från en airfryer.

Citerar dig, men svarar egentligen alla som debatterar airfryer och varmluftsugn.

Kan rekommendera att köpa en crisp-bricka att ställa i varmluftsugnen. Då blir det nästan lika smidigt som om man har en airfryer. Både att skaka runt innehåller samt att diska efteråt. Tror att det är denna jag har:

https://cdon.se/hemelektronik/homiu-rectangle-ugn-crisper-bri...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Rekommenderar solrosolja för fritering. Chipstillverkarna använder det numera i stället för palmolja som tidigare. Blir crispigare och godare.

Till airfryern som vi numera använder till bl a pommes sprayar vi i drygt en matsked (200-250g pommes) solrosolja blandat med olivolja, 90/10, och rör om ordentligt.
Pommesen tinas först i en skål i kylen så den blir torr och ca 20 min i airfryern och rör om efter halva tiden.
Blir aldrig lika gott som oljefriterat, men nyttigare? och helt ok med Heinz majonäs till entrecote eller hamburgare.

Palmoljan har gjort en återkomst sen kriget hos typ alla tillverkare bland annat OLW då det är brist på solrosolja.
Funkar också utmärkt att fritera i hemma med palmolja, vissa grossister säljer i bulk om man konsumerar mycket.

https://www.svd.se/a/bGxmok/palmolja-gor-comeback-i-krigets-s...

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Gjutjärnsgryta med olja samt skära/förkoka potatisen = krispigt värre vill man ha ännu mer krisp friteras pommes i två omgångar! Blir alltid bra. Orka med en massa onödiga grunkor som tar en massa plats i köket.

Sen kan jag hålla med om att AirFryer fungerar det med, men friterat blir alltid godare.

//Lanhead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kör du endast pommes så behöver du ej byta lika ofta, dock så bör den bytas regelbundet då även pommes släpper ifrån sig partiklar under fritering.

Allt handlar ju också om mängder och frekvens Friterar man bara pommes en gång i månaden så kan man nog ha samma olja i 1-2 år, kör man istället vingar, ost, etc och flera ggr i veckan så bör den bytas oftare.

Mvh

Du behöver inte byta bara för att det är partiklar i den, det går att filtrera.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Pommes blir alltid bättre friterade än i ugn, även om man kan få till dem ganska bra i ugnen med olja och salt på innan man sätter in dem.
Jag tycker dock inte det är lönt att ta fram den stora fritösen om det inte är minst 6 personer som ska äta. Det går ju åt 2 liter olja minst, och olja är inte billigt idag.
Istället tar jag min gamla såsgryta och ett gammalt galler från en tidigare fritös som passar perfekt, då klarar man sig med en halvliter olja och får en lagom portion på 100 gram.

Köper man inte frysta pommes går det såklart även bra att hacka till egna, skiva potatisen och lägg sedan halvorna och skiva igen.
Bekymret med färska är att dem tar längre tid och klibbar lätt i varandra, därför bör dem minst sköljas av först så man får bort lite klibbig stärkelse.

Glöm dock aldrig att salta(krydda) innan oljan torkar, så att man slipper jaga krydda på hela tallriken.

Edit: Använd olja går ofta att återbruka som spillolja, låt den bara svalna(viktigt så att inte plastflaskan smälter) och tratta sedan upp, jag rekommenderar inte spillolja till sallad, men den går fortfarande utmärkt att steka i.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.