Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av MALmen:

Tänkte mer på att det stod e-tron ALLA modeller.

Jo, men de syftar på modellserien E-tron. Vilket är något helt annat än modelserien Q4 E-tron. Jo, jag vet - inte särskilt logiskt. Här ser man hur det är uppdelat ganska tydligt: https://www.audi.se/se/web/sv/models.html

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Tänkte mer på att det stod e-tron ALLA modeller.

Alla varianter av modellen som heter enbart e-tron, torde vara det som avses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Så kan det ju vara, men jag tror inte det. Tesla har ju gjort tvärtom, höjt priset men lagt till dragkrok som standard för Model Y Vi får väl helt enkelt se vad som händer.

Jo absolut. Men Tesla är ju lite speciella med sina ändringar som sker lite närsomhelst, i allt från prissättning till utrustning, så det kan ju mycket väl bli så att de anpassar priserna igen inom kort nu när reglerna är klara (om de nu är det nu).

Sen får vi förstås se hur det blir. Många biltillverkare har ju en tendens att rabattera utgående modeller utan att sänka listpriset exempelvis, men de kanske slutar med det för elbilar nu, i alla fall för de som ligger över gränsen, och gör en "riktig" prissänkning istället. Samtidigt är ju marknaden ganska speciell just nu så de kanske inte behöver sänka några priser då efterfrågan hela tiden är långt högre än utbudet. Men förhoppningsvis kommer situationen att stabilisera sig nu, pandemin närmar sig ju att vara över, i alla fall när det gäller påverkan på tillverkningen även om det lär dröja innan vi är ikapp, och kriget måste väl ta slut snart. Så om ett år eller två kanske vi är tillbaka till mer av ett normalläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Men Tesla är ju lite speciella med sina ändringar som sker lite närsomhelst, i allt från prissättning till utrustning, så det kan ju mycket väl bli så att de anpassar priserna igen inom kort nu när reglerna är klara (om de nu är det nu).

Sen får vi förstås se hur det blir. Många biltillverkare har ju en tendens att rabattera utgående modeller utan att sänka listpriset exempelvis, men de kanske slutar med det för elbilar nu, i alla fall för de som ligger över gränsen, och gör en "riktig" prissänkning istället. Samtidigt är ju marknaden ganska speciell just nu så de kanske inte behöver sänka några priser då efterfrågan hela tiden är långt högre än utbudet. Men förhoppningsvis kommer situationen att stabilisera sig nu, pandemin närmar sig ju att vara över, i alla fall när det gäller påverkan på tillverkningen även om det lär dröja innan vi är ikapp, och kriget måste väl ta slut snart. Så om ett år eller två kanske vi är tillbaka till mer av ett normalläge.

Samtidigt tror jag att så länge dom säljer allt dom kan tillverka lär inga priser sänkas. Folk grymtar väl nu men om några månader är det glömt och suget efter ny bil kommer ikapp. De dyrare bilarna kanske prutas lite om folk grymtar för mycket men tvivlar på att man hektiskt börjar stuva om för att jaga 700k-gränsen. Tänk också på att skatteverket inte lär göra en ny lista förrän 2023 och då är bonusen bara 50k, och den lär fortsätta trappas ner.

Har också tänkt i banorna att om 1-2 år kanske det lugnar sig, men jag tror inte att man kommer tvärsänka priserna bara för att världsläget lugnat sig. Så länge folk betalar tar man betalt, och när fler inser att det börjar vara ohållbart att vänta så ska fler köpa och då hålls trycket och priserna uppe ändå. Jag gissar att den här nivån kommer råda mer än bara 1-2 år.

Obs, bara mina spekulationer, och mina tankar påverkas av att jag gärna vill ha en elbil NU och då vill intyga mig själv om att det är läge NU och inte ger nåt att vänta 2-3 år på att nåt magiskt ska hända. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Men Tesla är ju lite speciella med sina ändringar som sker lite närsomhelst, i allt från prissättning till utrustning, så det kan ju mycket väl bli så att de anpassar priserna igen inom kort nu när reglerna är klara (om de nu är det nu).

Sen får vi förstås se hur det blir. Många biltillverkare har ju en tendens att rabattera utgående modeller utan att sänka listpriset exempelvis, men de kanske slutar med det för elbilar nu, i alla fall för de som ligger över gränsen, och gör en "riktig" prissänkning istället. Samtidigt är ju marknaden ganska speciell just nu så de kanske inte behöver sänka några priser då efterfrågan hela tiden är långt högre än utbudet. Men förhoppningsvis kommer situationen att stabilisera sig nu, pandemin närmar sig ju att vara över, i alla fall när det gäller påverkan på tillverkningen även om det lär dröja innan vi är ikapp, och kriget måste väl ta slut snart. Så om ett år eller två kanske vi är tillbaka till mer av ett normalläge.

Eller så väljer de att tilldela färre bilar till Sverige och säljer dem i något annat land istället, gäller nog många tillverkares bilar som nu inte får bonus. I den tid som råder nu där det för många modeller är kring ett års ledtid finns det inte mycket skäl att sälja bilar till lägre pris i Sverige kontra andra länder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Samtidigt tror jag att så länge dom säljer allt dom kan tillverka lär inga priser sänkas. Folk grymtar väl nu men om några månader är det glömt och suget efter ny bil kommer ikapp. De dyrare bilarna kanske prutas lite om folk grymtar för mycket men tvivlar på att man hektiskt börjar stuva om för att jaga 700k-gränsen. Tänk också på att skatteverket inte lär göra en ny lista förrän 2023 och då är bonusen bara 50k, och den lär fortsätta trappas ner.

Har också tänkt i banorna att om 1-2 år kanske det lugnar sig, men jag tror inte att man kommer tvärsänka priserna bara för att världsläget lugnat sig. Så länge folk betalar tar man betalt, och när fler inser att det börjar vara ohållbart att vänta så ska fler köpa och då hålls trycket och priserna uppe ändå. Jag gissar att den här nivån kommer råda mer än bara 1-2 år.

Obs, bara mina spekulationer, och mina tankar påverkas av att jag gärna vill ha en elbil NU och då vill intyga mig själv om att det är läge NU och inte ger nåt att vänta 2-3 år på att nåt magiskt ska hända. 😅

Jo absolut, det kan hända mycket. En aspekt är ju att det kommer allt fler elbilar nu från fler tillverkare, även i lite lägre prisklasser, och det kan ju påverka prissättningen en del också. Tesla har ju haft en särställning som de inte riktigt har längre inom "dyrare elbilar", vilket kanske påverkar det upplevda värdet på dem, å andra sidan har de ju skärpt sig med många av de saker som de fått kritik för tidigare. Men en sak som är säker är ju att andrahandsvärdet på bilar, elbilar specifikt men också på alla bilar, är oerhört högt nu och att det inte kommer att hålla i längden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Eller så väljer de att tilldela färre bilar till Sverige och säljer dem i något annat land istället, gäller nog många tillverkares bilar som nu inte får bonus. I den tid som råder nu där det för många modeller är kring ett års ledtid finns det inte mycket skäl att sälja bilar till lägre pris i Sverige kontra andra länder.

Tja, samtidigt är vi en rätt stor marknad för elbilar så det hade varit ganska kortsiktigt. Det kan förstås hända men jag bedömer det som ganska osannolikt bara.

Bonusregler skiljer sig ganska kraftigt mellan länder och många länder har ju liknande problem som vi med att reglerna ändras med kort varsel och så, men biltillverkarna anpassar ju sig efter det, justerar priser och paket. Situationen i USA är något annat dock, vissa delstater bedöms som inte värda att lägga tid på vilket mycket väl kan stämma. Inte bara för att folk köper elbilar i väldigt låg utsträckning där utan också på grund av konstiga regler med tvång på försäljningsorganisationer och så. Medan exempelvis Kalifornien har ganska specifika och omständliga regler men är en så stor marknad (speciellt för elbilar) att de satsar stort där.

Permalänk
Medlem

Bu

Bara jag som tycker att vw hemsidan är väldigt bökig och svårt att få en översikt i tillval osv?

För övrigt så påstår polestar att deras bil går att leverera i december 2022?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ifall någon nu är lite orolig om dom får bonus eller inte, dessa modeller berörs av 700-taket, om bilen tas i trafik efter 8/7.

<Uppladdad bildlänk>

Så kanske lite av det man i folkmun tidigare kallade för lyxbil/premiumsegmentet med en högre prislapp än en Kia Ceed o_0

#drabbaringenfattig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Stämmer den listan? Enligt SKV så finns det tex en modell av Mach-E som ligger under 700k. Samma med e-tron Q4.

Mailade Vi Bilägare och frågade om Mustangen. Fick svar nu att dom valt att gå på Fords egna prislistor eftersom det är lite osäkert vilken lista det är som faktiskt gäller, men han skulle lägga till en kommentar i artikeln för att tydliggöra detta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns som att mängden "lyxbilar" i trafiken kommer stagnera. Alltid förundrat mig över hur fan folk tycker de har råd med allt. Är kanske lite konservativ när det kommer till vad jag anser mig ha råd med, men bilar runt miljonen är så totalt ute ur bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Mailade Vi Bilägare och frågade om Mustangen. Fick svar nu att dom valt att gå på Fords egna prislistor eftersom det är lite osäkert vilken lista det är som faktiskt gäller, men han skulle lägga till en kommentar i artikeln för att tydliggöra detta

Kolla man på transportstyrelsens hemsida så hänvisar dom ju till skatteverkets listor för nybilspriser så det måste ju vara det som gäller

” För att hitta ditt nybilspris gör du så här:

Gå till skatteverkets listor över nybilspriser.
Välj länk för din bils tillverkningsår och därefter bilaga där du söker fram din bil och aktuellt nybilspris.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Mailade Vi Bilägare och frågade om Mustangen. Fick svar nu att dom valt att gå på Fords egna prislistor eftersom det är lite osäkert vilken lista det är som faktiskt gäller, men han skulle lägga till en kommentar i artikeln för att tydliggöra detta

Men enligt Fords svenska sida så finns det ju en modell av Mach-e som ligger under 700k.
Sen utgår även artikeln från att reglerna gällande pristaket utgår från grundpriset, men det pratas en hel del på FB om att det är totalpriset vid köp som gäller, dvs ink tillval.

Hade varit nice om man kan få det bekräftat att pristaket utgår från skatteverkets nyprislista som i sin tur utgår från grundpriset på respektive modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Kolla man på transportstyrelsens hemsida så hänvisar dom ju till skatteverkets listor för nybilspriser så det måste ju vara det som gäller

” För att hitta ditt nybilspris gör du så här:

Gå till skatteverkets listor över nybilspriser.
Välj länk för din bils tillverkningsår och därefter bilaga där du söker fram din bil och aktuellt nybilspris.”

Så är ju reglerna idag, men folk är rädda för att även det ändras gällande pristaket och att det är det faktiska priset ink tillval som kommer gälla för detta.
Men det är inte logiskt att en modell kan hamna på båda sidor om taket beroende på tillval man väljer och/eller beroende på vilken rabatt man lyckas få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Känns som att mängden "lyxbilar" i trafiken kommer stagnera. Alltid förundrat mig över hur fan folk tycker de har råd med allt. Är kanske lite konservativ när det kommer till vad jag anser mig ha råd med, men bilar runt miljonen är så totalt ute ur bilden.

Bilar runt miljonen är ute ur bilden för dom flesta, om du tror att elbilar kostar så mycket så lever du på gamla myter. Runt 600 000kr är mer vanligt. Sen så är privatleasing populärt, då betalar man inte hela bilen utan bara en del av den. Te.x. Volvo XC40 kostar 547 900kr men kör man Volvos privatleasing så kostar det 204 840kr över 3 år.

Skrivet av MALmen:

Kolla man på transportstyrelsens hemsida så hänvisar dom ju till skatteverkets listor för nybilspriser så det måste ju vara det som gäller

” För att hitta ditt nybilspris gör du så här:

Gå till skatteverkets listor över nybilspriser.
Välj länk för din bils tillverkningsår och därefter bilaga där du söker fram din bil och aktuellt nybilspris.”

Skrivet av MacAllan:

Men enligt Fords svenska sida så finns det ju en modell av Mach-e som ligger under 700k.
Sen utgår även artikeln från att reglerna gällande pristaket utgår från grundpriset, men det pratas en hel del på FB om att det är totalpriset vid köp som gäller, dvs ink tillval.

Hade varit nice om man kan få det bekräftat att pristaket utgår från skatteverkets nyprislista som i sin tur utgår från grundpriset på respektive modell.

Skrivet av MacAllan:

Så är ju reglerna idag, men folk är rädda för att även det ändras gällande pristaket och att det är det faktiska priset ink tillval som kommer gälla för detta.
Men det är inte logiskt att en modell kan hamna på båda sidor om taket beroende på tillval man väljer och/eller beroende på vilken rabatt man lyckas få.

Jag skrev vilket svar jag fick av Vi Bilägare. Vill man ifrågasätta deras lista så kan man höra av sig till dom, jag jobbar inte där.

@McAllan, du fick ju bekräftat av @MALmen att det är Skatteverkets prislista man går efter. Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Att folk på FB är oroliga att man ska ändras varifrån priset tas känns ju inte som en anledning att vara orolig. I förslaget har det hela tiden stått att man ska gå efter Skatteverkets lista.

Om man skulle gå på individuell prissättning så skulle Transportstyrelsen få ett administrativt helvete så det tror jag knappast kommer hända.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Känns som att mängden "lyxbilar" i trafiken kommer stagnera. Alltid förundrat mig över hur fan folk tycker de har råd med allt. Är kanske lite konservativ när det kommer till vad jag anser mig ha råd med, men bilar runt miljonen är så totalt ute ur bilden.

Håller helt klart med dig, helt otroliga priser egentligen på många bilar, men vi måste komma ihåg att det är ganska få som faktiskt tar på avbetalning och ännu färre som betalar kontant. Många "tar sig råd" och kör leasing. Jag är för försiktig/feg för att ha sådana summor ute på en bil, utan väljer att vänta tills man kan köpa en Mellanklasskombi/suv med eldrift för runt 200-300 000kr max (Troligtvis begagnad då).

Det är roligt hur synen på saker och ting förändras så snabbt. För bara några år sedan var det totalt otänkbart för dom flesta att köpa en bil för dessa summor (600 000kr och uppåt miljonen). Hoppas jag inte trampar någon på tårna nu, men jag tror inte att vi har så många av dessa här, men prestigen och imagen är väldigt viktig för många idag. Det är inte coolt med folk som uppenbart inte har råd, ändå åka runt i för dyra bilar. Vet ett par stycken som definitivt inte har råd men ändå har varsin Tesla på avbetalning.

Då är det coolare med folk som med självförtroende åker runt i något med ett ekonomiskt tänk bakom :). Så ja, jag tror också även om folk idag generellt tjänar bättre än tidigare att verkligheten kommer att komma ikapp.

Edit: Måste också poängtera ytterligare i ämnet, priset på elbilar måste generellt gå ner, och med det menar jag inte att bilar av mer premium inte får kosta, utan jag menar mellanklassen måste utökas och gå ner i pris.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Bilar runt miljonen är ute ur bilden för dom flesta, om du tror att elbilar kostar så mycket så lever du på gamla myter. Runt 600 000kr är mer vanligt. Sen så är privatleasing populärt, då betalar man inte hela bilen utan bara en del av den. Te.x. Volvo XC40 kostar 547 900kr men kör man Volvos privatleasing så kostar det 204 840kr över 3 år.

Vet inte riktigt hur du tänker här, men bilarna under 700k kommer ju fortsätta få bidraget - Så de modellerna kommer ju inte minska.

Ser väldigt många av de dyrare hel-elbilarna från ffa. Audi och BMW, de kommer sannolikt minska när subventionerna försvinner. Ogillar subventioner för lyxkonsumtion, så jag gillar denna ändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Håller helt klart med dig, helt otroliga priser egentligen på många bilar, men vi måste komma ihåg att det är ganska få som faktiskt tar på avbetalning och ännu färre som betalar kontant. Många "tar sig råd" och kör leasing. Jag är för försiktig/feg för att ha sådana summor ute på en bil, utan väljer att vänta tills man kan köpa en Mellanklasskombi/suv med eldrift för runt 200-300 000kr max.

Det är roligt hur synen på saker och ting förändras så snabbt. För bara några år sedan var det totalt otänkbart för dom flesta att köpa en bil för dessa summor (600 000kr och uppåt miljonen). Hoppas jag inte trampar någon på tårna nu, men jag tror inte att vi har så många av dessa här, men prestigen och imagen är väldigt viktig för många idag. Det är inte coolt med folk som uppenbart inte har råd, ändå åka runt i för dyra bilar. Vet ett par stycken som definitivt inte har råd men ändå har varsin Tesla på avbetalning.

Då är det coolare med folk som med självförtroende åker runt i något med ett ekonomiskt tänk bakom :). Så ja, jag tror också även om folk idag generellt tjänar bättre än tidigare att verkligheten kommer att komma ikapp.

Edit: Måste också poängtera ytterligare i ämnet, priset på elbilar måste generellt gå ner, och med det menar jag inte att bilar av mer premium inte får kosta, utan jag menar mellanklassen måste utökas och gå ner i pris.

Märker en viss underton av avundsjuka?

Mycket handlar om prioriteringar. Ser man man på de senaste 2-3 åren på börsen är det många privatpersoner som dragit in rejäla summor i kapitalinkomster, det har helt enkelt varit bra år.

I mitt fall är jag egenföretagare och leasar bilen på firman, i det stora hela så spelar inte finanskostnaden på bilen någon större roll, några tusenlappar oskattade pengar hit och dit är ingenting. Det som avgör det hela är förmånsbeskattningen och där har många fina lyxiga elbilar haft en mycket förmånlig skatt.

Permalänk
Medlem

Man måste komma ihåg att inte stirra sig blind på inköpspriset, utan att se på vad hela affären innebär.

Bättre att räkna på TCO för att få en totalkostnad.

Det är extra intressant när elbilar har så låg värdeminskning (och faktiskt värdeökning nu i dessa mer extrema tider). Kostnaden för bilen är ju inte inköpskostnaden. Bilen är ju inte värd 0.- efter tex. tre år. Det är ju värdeminskningen som är den största delen av kostnaden att äga en elbil (el och skatt är ju relativt små kostnader), och värdeminskningen är ju låg. Då blir kostnaden närmast att likställa med kapitalkostnaden (räntekostnaden, eller alternativa investeringsmöjligheter).

Är inne på min andra Tesla M3 LR, och har nog aldrig i mitt liv ägt en så billig ny bil i TCO (totalkostnad) per månad/år.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Vet inte riktigt hur du tänker här, men bilarna under 700k kommer ju fortsätta få bidraget - Så de modellerna kommer ju inte minska.

Ser väldigt många av de dyrare hel-elbilarna från ffa. Audi och BMW, de kommer sannolikt minska när subventionerna försvinner. Ogillar subventioner för lyxkonsumtion, så jag gillar denna ändring.

Hade varit bättre med en trappa.

Nu gör man definitivt större åverkan på marknaden med en "fixed pitch" på 700k där 1kr upp och ner ger ett utslag på 10% av nettopriset. Kommer nog bli många intressanta prisupplägg på skatteverket på de dyrarna bilarna för 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Vet inte riktigt hur du tänker här, men bilarna under 700k kommer ju fortsätta få bidraget - Så de modellerna kommer ju inte minska.

Ser väldigt många av de dyrare hel-elbilarna från ffa. Audi och BMW, de kommer sannolikt minska när subventionerna försvinner. Ogillar subventioner för lyxkonsumtion, så jag gillar denna ändring.

Jag förklarade att dom flesta elbilar inte kostar runt miljonen, något jag tyckte du antydde i din första kommentar. Om du istället menade att du inte förstår hur vissa i samhället har råd med bilar runt miljonen så är ju det en såklart en annan fråga, som inte är unik för elbilen. Varken du eller jag pratade om bonusen så varför du nämnde den vet jag ej.

Läs gärna @Martinot inlägg ovan, som bättre förklarar hur man har råd. Att stirra sig blind på inköpspris gör ingen nytta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut, det kan hända mycket. En aspekt är ju att det kommer allt fler elbilar nu från fler tillverkare, även i lite lägre prisklasser, och det kan ju påverka prissättningen en del också. Tesla har ju haft en särställning som de inte riktigt har längre inom "dyrare elbilar", vilket kanske påverkar det upplevda värdet på dem, å andra sidan har de ju skärpt sig med många av de saker som de fått kritik för tidigare. Men en sak som är säker är ju att andrahandsvärdet på bilar, elbilar specifikt men också på alla bilar, är oerhört högt nu och att det inte kommer att hålla i längden.

Så är det ju. Det finns ju nästan bara premium-bilar nu, och det billigare segmentet lär bli både bredare och bättre. Frågan är då om man ska vänta på att t.ex ID7 Tourer kommer och hinner sjunka till priset av en passat, eller om man har eldat upp den prissänkningen i form av bränsle innan sänkningen kommit. Mycket ett spekulera runt, men än om man säkert vinner på att vänta så känns det som att det antingen är att köpa nu, eller så kan man lika vänta 5 år. Tror inte köpläget är dramatiskt mycket bättre om 3 år. Möjligtvis för att det då finns en massa begagnade leasingbilar men de lär ju vara väldigt attraktiva ändå, och därmed dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Märker en viss underton av avundsjuka?

Mycket handlar om prioriteringar. Ser man man på de senaste 2-3 åren på börsen är det många privatpersoner som dragit in rejäla summor i kapitalinkomster, det har helt enkelt varit bra år.

I mitt fall är jag egenföretagare och leasar bilen på firman, i det stora hela så spelar inte finanskostnaden på bilen någon större roll, några tusenlappar oskattade pengar hit och dit är ingenting. Det som avgör det hela är förmånsbeskattningen och där har många fina lyxiga elbilar haft en mycket förmånlig skatt.

Förstår att det låter så. Jag är ekonomiskt av mig, och realist men inte snål. Åker själv i en Audi med S-linepaket m.m. Fullbetald av mig själv personligen. Men nu pratar vi om bilar som har dubbla inköpskostnaden som ny, och det är ändå skrämmande att många tappar det sunda förnuftet kring pengar.

Nu snackar vi bland annat om folk som bor i hyresrätt, som lägger 40% av sin disponibla inkomst på hyran och som ändå står med en Tesla på avbetalning eller leasing. Målet där borde istället vara långsiktighet och ägande av bostad. Jag hoppas att du inser hur många i dagens samhälle som är överbelånade kontra sin inkomst, hur många som sedan unga år matas via sociala medier hur man ska vara. Det är den utvecklingen som jag tycker är läskig. Att du löser ditt bilåkande den vägen är glädjande för dig, jag är inte avundsjuk, jag är inte heller avundsjuk på folket som sitter med magont över räkningarna som hopar sig.

Jag tycker snarare synd om dom och om den utvecklingen. Jag är sympatisk av mig, därför stör det mig då det sunda förnuftet hos många är borta. Om jag är motpolen till detta tänket så anser jag att min åsikt är viktig, utan att du som (åtminstone känner) att du sitter på din höga häst och med pekande hand säger att den killen med det sunda förnuftet, han avger ju en underton av avundsjuka för att han inte tar ut en bil i miljonklassen via firman.

Jag upprepar mig igen: Det behövs en bredare form av mellanklassbilar i elbilsform, det är bara sunt och bra för alla, inklusive dig.

Vill också förtydliga att jag älskar hela utvecklingen som sker med elbilar, och tycker om konceptet och det är totalt logiskt på många sätt. Fler måste få tillgång till tekniken därav måste priserna ner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Man måste komma ihåg att inte stirra sig blind på inköpspriset, utan att se på vad hela affären innebär.

Bättre att räkna på TCO för att få en totalkostnad.

Det är extra intressant när elbilar har så låg värdeminskning (och faktiskt värdeökning nu i dessa mer extrema tider). Kostnaden för bilen är ju inte inköpskostnaden. Bilen är ju inte värd 0.- efter tex. tre år. Det är ju värdeminskningen som är den största delen av kostnaden att äga en elbil (el och skatt är ju relativt små kostnader), och värdeminskningen är ju låg. Då blir kostnaden närmast att likställa med kapitalkostnaden (räntekostnaden, eller alternativa investeringsmöjligheter).

Är inne på min andra Tesla M3 LR, och har nog aldrig i mitt liv ägt en så billig ny bil i TCO (totalkostnad) per månad/år.

Vad betalar du för pris då?
För det var då långt ifrån billigt på hemsidan.

* Nvm du kanske pratar om köp. Då blir det betydligt bättre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Stämmer den listan? Enligt SKV så finns det tex en modell av Mach-E som ligger under 700k.

Det beror på vad som kommer gälla för Transporstyrelsen.

Men som du är inne på så enligt den senaste listan hos Skatteverket, som är SKVFS 2022:3, är en Mustang Mach-E AWD under 700 KSEK: https://www4.skatteverket.se/download/18.7d1506f5181083b9ee9b...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad betalar du för pris då?
För det var då långt ifrån billigt på hemsidan.
<Uppladdad bildlänk>

* Nvm du kanske pratar om köp. Då blir det betydligt bättre.

I mitt fall finansiell leasing via eget bolag (dvs. det är ju en form av köp med låneupplägg, men där man kan utnyttja reglerna hos SKV för förmånsbilar genom att göra hälften av mervärdesbeskattningen avdragsgill i bolaget).

Hade jag gjort om det i dag så hade jag dock köpt den privat, och inte tagit den på firman. I dag får jag ca 100 000 mer för bilen om jag skulle sälja den beg. jämfört med inköpskostnaden. Då slipper jag ju bolagsbeskattningen när jag säljer den med vinst (hade jag köpt privat så hade det endast blivit den privata beskattningen vid en försäljning vid positivt nettovärde).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

I mitt fall finansiell leasing via eget bolag (dvs. det är ju en form av köp med låneupplägg, men där man kan utnyttja reglerna hos SKV för förmånsbilar genom att göra hälften av mervärdesbeskattningen avdragsgill i bolaget).

Hade jag gjort om det i dag så hade jag dock köpt den privat, och inte tagit den på firman. I dag får jag ca 100 000 mer för bilen om jag skulle sälja den beg. jämfört med inköpskostnaden. Då slipper jag ju bolagsbeskattningen när jag säljer den med vinst (hade jag köpt privat så hade det endast blivit den privata beskattningen vid en försäljning vid positivt nettovärde).

Ja då blir det lite annat. Inget som vilken som helst kan göra.
Bilen ser ut att kosta strax över 700k som ny om man ska köpa den. Det är dyrt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Förstår att det låter så. Jag är ekonomiskt av mig, och realist men inte snål. Åker själv i en Audi med S-linepaket m.m. Fullbetald av mig själv personligen. Men nu pratar vi om bilar som har dubbla inköpskostnaden som ny, och det är ändå skrämmande att många tappar det sunda förnuftet kring pengar.

Nu snackar vi bland annat om folk som bor i hyresrätt, som lägger 40% av sin disponibla inkomst på hyran och som ändå står med en Tesla på avbetalning eller leasing. Målet där borde istället vara långsiktighet och ägande av bostad. Jag hoppas att du inser hur många i dagens samhälle som är överbelånade kontra sin inkomst, hur många som sedan unga år matas via sociala medier hur man ska vara. Det är den utvecklingen som jag tycker är läskig. Att du löser ditt bilåkande den vägen är glädjande för dig, jag är inte avundsjuk, jag är inte heller avundsjuk på folket som sitter med magont över räkningarna som hopar sig.

Jag tycker snarare synd om dom och om den utvecklingen. Jag är sympatisk av mig, därför stör det mig då det sunda förnuftet hos många är borta. Om jag är motpolen till detta tänket så anser jag att min åsikt är viktig, utan att du som (åtminstone känner) att du sitter på din höga häst och med pekande hand säger att den killen med det sunda förnuftet, han avger ju en underton av avundsjuka för att han inte tar ut en bil i miljonklassen via firman.

Jag upprepar mig igen: Det behövs en bredare form av mellanklassbilar i elbilsform, det är bara sunt och bra för alla, inklusive dig.

Mediansvensken tjänar 32400kr brutto (2020), I ett hushåll på två personer är det 64800kr/månad.
Dessutom bor drygt 60% av befolkningen i villa eller bostadsrätt.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/mannisko...

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...

Egentligen inte så konstigt att folk har råd (eller tar sig råd) med en dyrare bil.

Sen finns det naturligtvis folk som inte borde ha en dyr bil på avbetalning/leasing som du nämner, men vi ska komma ihåg att dessa statistiskt är en minoritet.

En elbil behöver inte heller vara en dålig affär, har du möjlighet att ladda hemma och kör mycket går det att spara tusenlappar varje månad på drivmedel. Fast kanske något billigare än en tesla, finns ju trevliga elbilar som är betydligt billigare om man inte måste ha fyrhjulsdrift

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja då blir det lite annat. Inget som vilken som helst kan göra.
Bilen ser ut att kosta strax över 700k som ny om man ska köpa den. Det är dyrt.

Som sagt; hade jag vetat hur sjukt mycket bilen skulle öka i värde så hade jag inte köpt den på firman. Hade jag haft möjlighet att göra om det så hade jag köpt den privat förra sommaren. Det hade lönat sig ännu mer.

I dag så har jag privat TCO (förmånsbeskattning, löneskillnader för bolaget, service, försäkring, drivmedel, etc) en månadskostnad på ca 4500 SEK/mån. Hade jag tagit den privat förra sommaren så hade den kostnaden gått ner till närmare 2300 SEK/mån.

Men sådant är ju lätt att vara efterklok med när man har facit i hand. Visste att värdeminskningen skulle vara sjukt låg på en elbil, och speciellt en Tesla (som är eftertraktade beg.), men hade inte i min vildaste fantasi räknat med att det skulle bli en så stor värdeökning.

Du stirrar som många bara på inköpspriset. Du måste räkna på TCO för dig för att veta om det är dyrt, eller inte.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du stirrar som många bara på inköpspriset. Du måste räkna på TCO för dig för att veta om det är dyrt, eller inte.

Det är det väldigt många gör när de köper bil. Stirrar sig helt blinda på inköpspriset och struntar helt i ägandekostnaden när man väl har köpt bilen. De går ju tex att spara ihop till en ferrari om man vill. Men när man väl köpt bilen har man inte råd med service etc på den sen för en service kostar väl typ 50 000 på en sådan?. Vid ett bilköp behöver man väga in totalkostnaden på inköp samt ägande för en bil. Men folk bryr sig bara i inköpskostnaden inget annat vilket jag tycker är konstigt.

Sen tillkommer ju även värdet på att få köra en ny fin bil också. Där är det ju högst subjektivt men för många väger ju även det tungt.