Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inte så jäkla många som ahr råd med egen hyresfastighet. Jag har iaf inte möjlighet till ett lån på sisådär 20-25M (typ 4-6 lägenheter). Ett stort komplex är ju på 100M+.

Kostar att bo centralt.

Har du råd med bostadsrätt centralt har du ofta råd med mindre hus inom pendlingsavstånd, men det handlar inte riktigt tråden om.

Bor du fortfarande i Växjö så finns ett hus med 5 lägenheter ute för 5,25 miljoner så du behöver inte överdriva Du kan säkert få en villa i stan för samma, men då får du inte några inkomster. Fastigheter kanske det finns annan tråd om.

Men om man måste bo i BRF och det finns möjlighet till inflytande är det väl bara att ta det till stämman. Om huset verkligen är så jävligt får man väl försöka eller så kanske man får söka sig till annat. Det är förmodligen mindre komplicerat än parkeringsplatser eller laddstolpar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Så då blir frågan: tipps på AC som går att sova 3m ifrån?

Inne är det 26-28 grader dagligen sen flera veckor tillbaka och det har inte varit under 23 ens på natten senaste dagarna.

Tror detta är ett svårlöst problem, men här kommer ett par tankar.

1. Noisecancelling headphones eller öronproppar
2. Sätt ACn i ett annat rum och sätt en fläkt i dörren som hjälper till att cirkulera luften mellan sovrummet och det rum där ACn faktiskt är.
3. En portabel AC (en slang) skapar ju ett undertryck. Sätt den i ett annat rum och öppna sovrumsfönstret, det kommer bli ett ganska fint genomflöde pga detta. Dock kyls du ju endast av utomhusluften nu och inget från ACn. Det är ju dock ovanligt att vi har 25 grader nattetid i Sverige så du borde ändå få en bra temperatur i rummet.

Permalänk
Medlem

Har någon tips på fönsterkit till mindre fönster, typ 0,6x0,6m som öppnas åt sidan? Har en AC från Electrolux.

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande lågt intresse för fönsterskakare?
Tex: https://citcop.se/produkt/enhetsaggregat-innova-09/

Jag skulle lätt kunna tänka mig en sån. Bara att bygga en liten ram som den kan vila på med lagomt stort hål för att göra allt tätt.
Jag har fått för mig att dom här är effektivare och låter mindre. Någon som har erfarenhet här?

Just nu så har jag dubbelslangsmodd på min Electrolux EXP35U538CW. Den är inte alls så farligt högljudd. Något som jag inte komma köpa fler av är dom här småskitarna på 7000-8000BTU i alla fall. Låter som fan och durrar och vibrerar och kyler väldigt dåligt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Är det fortfarande lågt intresse för fönsterskakare?
Tex: https://citcop.se/produkt/enhetsaggregat-innova-09/

Jag skulle lätt kunna tänka mig en sån. Bara att bygga en liten ram som den kan vila på med lagomt stort hål för att göra allt tätt.
Jag har fått för mig att dom här är effektivare och låter mindre. Någon som har erfarenhet här?

Just nu så har jag dubbelslangsmodd på min Electrolux EXP35U538CW. Den är inte alls så farligt högljudd. Något som jag inte komma köpa fler av är dom här småskitarna på 7000-8000BTU i alla fall. Låter som fan och durrar och vibrerar och kyler väldigt dåligt.

En sån på 3.7kw kylning skulle vara intressant att se hur den monteras i ett normalt fönster (lägenhet) som vänds utåt. Vilken sorts modifikation man behövt göra för att få det tätt.

https://citcop.se/produkt/enhetsaggregat-innova-12/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tror detta är ett svårlöst problem, men här kommer ett par tankar.

1. Noisecancelling headphones eller öronproppar
2. Sätt ACn i ett annat rum och sätt en fläkt i dörren som hjälper till att cirkulera luften mellan sovrummet och det rum där ACn faktiskt är.
3. En portabel AC (en slang) skapar ju ett undertryck. Sätt den i ett annat rum och öppna sovrumsfönstret, det kommer bli ett ganska fint genomflöde pga detta. Dock kyls du ju endast av utomhusluften nu och inget från ACn. Det är ju dock ovanligt att vi har 25 grader nattetid i Sverige så du borde ändå få en bra temperatur i rummet.

Kom på att om man får ner temperaturen på dagen så kanske den inte behöver vara på under natten. Om inte värmen från fasaden läcker in för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Kom på att om man får ner temperaturen på dagen så kanske den inte behöver vara på under natten. Om inte värmen från fasaden läcker in för mycket.

Det kommer bli varmt nästan direkt efter att man stängt av den. I alla fall så känns det så. I sovrummet har jag den på med en timer satt. Jag är minst känslig för ljud så jag stör mig inte på ljudet. Däremot frugan stör sig på minsta lilla ljud så hon får avgöra hur varmt det får vara innan oljudet från acn är värt det. Förra sommaren så var den då igång väldigt ofta.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

En sån på 3.7kw kylning skulle vara intressant att se hur den monteras i ett normalt fönster (lägenhet) som vänds utåt. Vilken sorts modifikation man behövt göra för att få det tätt.

https://citcop.se/produkt/enhetsaggregat-innova-12/

Nackdelen är att Ahlsells modell (och alla andra som säljs i Sverige) måste använda kondensvattenslang för dränering. Annars säger ju bara manualen att det ska vara 15 cm fritt runtom. Luftintag för kondensorn sitter på sidorna. Ska man sätta den i ett fönster finns det säkert de som är mindre än 56/66 cm. Montering kräver nog lite uppfinningsrikedom.

Permalänk
Medlem

Har lagt upp en schysst AC till salu på marknaden. Tänkte att det är bäst jag tipsar här inne också för annonsen har redan försvunnit bland all annan hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det kommer bli varmt nästan direkt efter att man stängt av den. I alla fall så känns det så. I sovrummet har jag den på med en timer satt. Jag är minst känslig för ljud så jag stör mig inte på ljudet. Däremot frugan stör sig på minsta lilla ljud så hon får avgöra hur varmt det får vara innan oljudet från acn är värt det. Förra sommaren så var den då igång väldigt ofta.

Jag irriterar mig också starkt på ljud då jag har svårt att sova, men kanske ännu värre med värme. Vad har du för AC så man får ett hum om ljudnivån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Jag irriterar mig också starkt på ljud då jag har svårt att sova, men kanske ännu värre med värme. Vad har du för AC så man får ett hum om ljudnivån?

Samma här, jag har min två meter från där jag sover. Upplever att fläkten i sig är förhållandevis acceptabel, men själva AC'n låter som en tickande mekanisk hårddisk. Upplevde inte det problemet när maskiner var helt ny. Ungefär som om det med tiden har skapats luftbubblor i systemet.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Jag irriterar mig också starkt på ljud då jag har svårt att sova, men kanske ännu värre med värme. Vad har du för AC så man får ett hum om ljudnivån?

Den här har jag och den är ju lite overkill för ett litet sovrum.
Electrolux EXP35U538CW

Den här är tystast hittills men den är ju absolut inte tystgående, ingen portabel AC är det. Men vibrationerna är mindre från kompressorn och fläkten är väldigt behaglig på lägsta. Tvåslangsmodd är lätt värt också. Jag har två andra, en till på 12000BTU och en på 7000BTU.

En Whirlpool på 12000BTU men den vibrerar mer och låter lite mer.
Den på 7000BTU är högljudd som fasen och behöver mer genomströmning av luft för att kyla kondensorn så den låter som fasen hela tiden. Fläkten är lika väsnig som kompressorn på den. Alla dessa tre är tvåslangsmoddad. Alla mår mycket bättre av det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bsk!:

Ser att Nedis ACMB1WT12 kostar 3590 kr hos webhallen just nu. Köper man ett tillhörande fönsterkit kostar det runt 4000 kr.

1) Någon som har erfarenhet av denna? Hade tänkt använda den för en etta på runt 30 m^2

2) Hur tror ni den står sig jämfört med konkurrenter med liknande kylförmåga och liknande pris som Andersson ARC 3.3 Wifi

3) Ser att den har en varninglampa för när vattentanken är full. Måste man tömma vattentanken på alla dessa och i så fall hur ofta måste man tömma tanken? Kan man låta den gå 6 timmar utan att tömma tanken exempelvis? Orkar inte tömma tanken hela tiden.

Jag har haft mina AC sedan typ 2018, har inte behövs tömma en endaste gång i mina 2 portabla AC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

1. Nope men 12000BTU bör duga för ett rum i den storleken. Problemet med portabla AC brukar vara vid kylning av flera rum.

Jag har en pelarfläkt i vardagsrummet där min största AC står, för att blåsa in svalare luft i sovrummet, tycker det funkar ganska bra. Det blir svalare i sovrummet utan att behöva ha öppet fönster övanför cancer-samlingen nedanför (rökruta strax utanför porten och nedanför mitt fönster)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

3) Ser att den har en varninglampa för när vattentanken är full. Måste man tömma vattentanken på alla dessa och i så fall hur ofta måste man tömma tanken? Kan man låta den gå 6 timmar utan att tömma tanken exempelvis? Orkar inte tömma tanken hela tiden.

Det beror på hur hög luftfuktigheten är. Jag tömde min AC efter förra sommaren och det rann ut typ 1.5-2 Dl. Det är alltid bra att tömma den på hösten även om det bara är en liten skvätt i, jag inbillar mg att det lätt blir mögel eller annat bös om den får stå i ett förråd med kondensvatten kvar till nästa sommar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som vet om Nedis AC (12000btu) från webhallen behöver tömmas på vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Någon som vet om Nedis AC (12000btu) från webhallen behöver tömmas på vatten?

Med tanke på att den har en vattenbehållare och en indikator som visar när den är full, så är min killgissning att den behöver tömmas när den är full

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Någon som vet om Nedis AC (12000btu) från webhallen behöver tömmas på vatten?

Skrivet av Superfrog:

Med tanke på att den har en vattenbehållare och en indikator som visar när den är full, så är min killgissning att den behöver tömmas när den är full

Dumt ställda frågor förtjänar dumma svar.
Har inge själv men vet att frågan tagits upp tidigare i tråden. Vill minnas att i AC läget är den som andra dvs skyfflar ut genom slangen

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Dumt ställda frågor förtjänar dumma svar.
Har inge själv men vet att frågan tagits upp tidigare i tråden. Vill minnas att i AC läget är den som andra dvs skyfflar ut genom slangen

Precis. Det är ju så olika person till person och hur man bor. Kör jag med dränerings slangen så kan jag visa dagar ha nästan 3 liter någon dag. Sen 1 liter en dag. Då pratar jag om en dags körning. Kör jag utan dränering och kondensen går ut genom Luftslangen. Så kan jag ha bara en liten skvätt på 1.2 dl som samlas längs ner på AC botten.
Står ju så många gånger på denna tråden om just det. Tycker man kan läsa lite innan man frågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Precis. Det är ju så olika person till person och hur man bor. Kör jag med dränerings slangen så kan jag visa dagar ha nästan 3 liter någon dag. Sen 1 liter en dag. Då pratar jag om en dags körning. Kör jag utan dränering och kondensen går ut genom Luftslangen. Så kan jag ha bara en liten skvätt på 1.2 dl som samlas längs ner på AC botten.
Står ju så många gånger på denna tråden om just det. Tycker man kan läsa lite innan man frågar.

OBS, kör du med dräneringsslang så kommer ACn inte att evaporera alls. Den funktionen är inte kompatibel tillsammans med dränering utan den väljer då enbart dräneringsslang. Kan vara bra att veta.
Jag vet inte hur Nedis har exakt men i Electrolux instruktionsbok ska enbart dräneringslang användas i avfuktningsläge, annars ska den ej vara inkopplad. Evaporering ger högre effektverkan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

OBS, kör du med dräneringsslang så kommer ACn inte att evaporera alls. Den funktionen är inte kompatibel tillsammans med dränering utan den väljer då enbart dräneringsslang. Kan vara bra att veta.
Jag vet inte hur Nedis har exakt men i Electrolux instruktionsbok ska enbart dräneringslang användas i avfuktningsläge, annars ska den ej vara inkopplad. Evaporering ger högre effektverkan.

Den har en anslutning för dräneringsslang och en för tömning enligt manualen. Så den försöker säkert förånga vattnet om du inte kör dränering.

Permalänk

Körde med fönsterkit som satt med kardborretejp i fönsterkarmen i vår gamla lägenhet men fyyy f*n vad klistret satt när vi skulle flytta. Tog nog sex timmar med diverse olika lösningsmedel att få bort så i år byggde jag en skiva att sätta i fönstret istället. Utblåset är ut mot balkongen och risken för regn mot skivan är minimal tack vare strukturer på byggnaden. Målade ändå med utomhusfärg för att skydda utsidan. Sen spände jag fast den i fönsterkarmen som syns på närbilden. Så skivan kan inte ramla in.

(Eftersom det redan fanns en list för fönstret så slapp jag täta mer än i ett hörn där skivan var något skev, det syns lite ljusinsläpp på närbilden så har satt en liten bit extra list i det hörnet.)

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700k 4,7GHz :-: RAM: 16GB DDR4 @ 2133MHz :-: GPU: 2x ASUS GTX 1080 Ti 8GB + ASUS GTX 1060 6GB :-: PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MajorOfSweden:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Körde med fönsterkit som satt med kardborretejp i fönsterkarmen i vår gamla lägenhet men fyyy f*n vad klistret satt när vi skulle flytta. Tog nog sex timmar med diverse olika lösningsmedel att få bort så i år byggde jag en skiva att sätta i fönstret istället. Utblåset är ut mot balkongen och risken för regn mot skivan är minimal tack vare strukturer på byggnaden. Målade ändå med utomhusfärg för att skydda utsidan. Sen spände jag fast den i fönsterkarmen som syns på närbilden. Så skivan kan inte ramla in.

(Eftersom det redan fanns en list för fönstret så slapp jag täta mer än i ett hörn där skivan var något skev, det syns lite ljusinsläpp på närbilden så har satt en liten bit extra list i det hörnet.)

Matolja (vanlig raps) brukar fungera mot många jobbiga limsorter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

OBS, kör du med dräneringsslang så kommer ACn inte att evaporera alls. Den funktionen är inte kompatibel tillsammans med dränering utan den väljer då enbart dräneringsslang. Kan vara bra att veta.
Jag vet inte hur Nedis har exakt men i Electrolux instruktionsbok ska enbart dräneringslang användas i avfuktningsläge, annars ska den ej vara inkopplad. Evaporering ger högre effektverkan.

Tror nog du får läsa igenom vad du du skrev. Blev lite fel där min vän. ACn inte att evaporera alls då på svenska. Avdunsta. Då får jag fråga vad är det då som rinner genom slangen ? Effekt... dränerings slangen leder vattnet bara på ett annat håll istället när man sätter i den. Istället för att kondensen går ut genom slangen. Spelar ingen roll alls. Effekten är samma. För mig. Det är ju det. jag säger. Det är olika från person till person hur man bor och hur fuktigt man har det.

Om man kör utan dränering. Då ligger där kvar mer vatten i kanalerna i ACn som då luftflödet gör att det går ut i rummet. Då fuktigare luft. Men om man kör med dränering slangen så blir luften torrare som då är bra för mig. Men om du öppnar upp din AC och kollar så är där en liten slang som droppar vatten. Så luften som går ut blir lite fuktig en då. Med eller utan Dränering slang.
Sen då vad är fuktigt. Det är ju lite olika hur man upplever det med.

Problemet för mig om jag kör utan dränering slang. Så får jag så mycket vatten så ACn läcker ut på golvet ibland. Visa personer råkar ut för detta. Om du läser i denna tråd. Men det händer aldrig när man kör med dränering slang. Det kommer inte mycket på golvet. ca 1 dl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Tror nog du får läsa igenom vad du du skrev. Blev lite fel där min vän. ACn inte att evaporera alls då på svenska. Avdunsta. Då får jag fråga vad är det då som rinner genom slangen ? Effekt... dränerings slangen leder vattnet bara på ett annat håll istället när man sätter i den. Istället för att kondensen går ut genom slangen. Spelar ingen roll alls. Effekten är samma. För mig. Det är ju det. jag säger. Det är olika från person till person hur man bor och hur fuktigt man har det.

Om man kör utan dränering. Då ligger där kvar mer vatten i kanalerna i ACn som då luftflödet gör att det går ut i rummet. Då fuktigare luft. Men om man kör med dränering slangen så blir luften torrare som då är bra för mig. Men om du öppnar upp din AC och kollar så är där en liten slang som droppar vatten. Så luften som går ut blir lite fuktig en då. Med eller utan Dränering slang.
Sen då vad är fuktigt. Det är ju lite olika hur man upplever det med.

Problemet för mig om jag kör utan dränering slang. Så får jag så mycket vatten så ACn läcker ut på golvet ibland. Visa personer råkar ut för detta. Om du läser i denna tråd. Men det händer aldrig när man kör med dränering slang. Det kommer inte mycket på golvet. ca 1 dl.

Det är ditt inlägg som inte går att följa.

Evaporation och avdunstning är samma sak och båda är svenska ord. Den portabla luftkonditioneringen skvätter inte vattnet över kondensorn (delen som blir varm) för att öka förångningen av kondensvattnet om du kör kontinuerlig dränering. Väldigt lite avdunstar om du samlar upp kondensvattnet.

Avdunstningen sker inte ut i rummet utan genom utluftsslangen så i båda lägen avfuktar du rummet.

Det är fysikaliskt omöjligt att ACn skulle kyla rummet om du skulle skicka ut utluften i rummet, då har du bara konstruerat en värmare. Däremot är det så du kör den i avfuktningsläge, men detta är inte tråden om avfuktare! Alltså du kör den som avfuktare när du har utluften tillbaka ut i rummet och kör kontinuerlig dränering, annars kommer den snabbt stängas av om du inte kör sistnämnda.

Självklart kommer inte lite skvätt på en varm yta och luftflöde från en fläkt alltid räcka för att inte behållaren ska fyllas till den nivå att den inte går att köra som luftkonditionering innan den töms, och åter kan behöva tömmas under drift. Det hjälper dock om ni pratar om samma sak om ni ska diskutera något.

Eftersom det är enkla konstruktioner så kan förmodligen lite kondensvatten skvättas över kondensorn eller avdunsta av luftflödet av att vara i samma utrymme även när dräneringsslangen används, men då det är tänkt att det ska gå att köra i avfuktningsläge så är andelen som kan gå ut i utluften jättemycket mindre. Vattnet kommer ju rinna ut från maskinen istället för att ligga i skålen hjulet använder för att stänka vattnet i maskinen. Skulle vattnet inte rinna ut med dräningsslang så skulle fortfarande maskinen bli full av vatten i botten när du kör den i fuktiga utrymmen eller som luftavfuktare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Tror nog du får läsa igenom vad du du skrev. Blev lite fel där min vän. ACn inte att evaporera alls då på svenska. Avdunsta. Då får jag fråga vad är det då som rinner genom slangen ? Effekt... dränerings slangen leder vattnet bara på ett annat håll istället när man sätter i den. Istället för att kondensen går ut genom slangen. Spelar ingen roll alls. Effekten är samma. För mig. Det är ju det. jag säger. Det är olika från person till person hur man bor och hur fuktigt man har det.

Om man kör utan dränering. Då ligger där kvar mer vatten i kanalerna i ACn som då luftflödet gör att det går ut i rummet. Då fuktigare luft. Men om man kör med dränering slangen så blir luften torrare som då är bra för mig. Men om du öppnar upp din AC och kollar så är där en liten slang som droppar vatten. Så luften som går ut blir lite fuktig en då. Med eller utan Dränering slang.
Sen då vad är fuktigt. Det är ju lite olika hur man upplever det med.

Problemet för mig om jag kör utan dränering slang. Så får jag så mycket vatten så ACn läcker ut på golvet ibland. Visa personer råkar ut för detta. Om du läser i denna tråd. Men det händer aldrig när man kör med dränering slang. Det kommer inte mycket på golvet. ca 1 dl.

Börjar med: kan du inte ha ac igång utan att vatten läcker på golvet utan att ha dräneringslang så ska du såklart ha det.

Däremot så fungerar det på detta viset internt.
Du har ett riktigt jäkla varmt element som vattnet hamnar mot och förångar vattnet. Ångan går sedan ut genom luftslangen i fönstret. Så evaporera är ordet? Jag tänker på iaf.

Oavsett så är du nog en av få som inte kan använda AC med enbart luftslang. Den ska såklart inte läcka på golvet, det kan ju vara ett måndags-ex också iom att den ska stanna av sig själv innan dess.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag måste göra något åt värmen i min lägenhet. Just nu är det 20 grader utomhus och jag har 25 grader i vardagsrummet, och bara för att göra saken värre är luftfuktigheten skyhög idag. Detta trots att jag haft alla fönster öppna under hela natten (varpå temperaturen låg runt 22 grader).

Verkar som inomhustempen blivit högre för varje år jag bott här. Nästa vecka ska det sättas in nya fönster vilket förhoppningsvis hjälper ventilationen lite, men det lär ändå bli olidligt när det blir varmt på riktigt därute.

Bor i en tvåa på 60kvm. Stort vardagsrum men sluten planlösning. Solen ligger på nästan hela dagen vid vardagsrummet. Brukar få över 30 grader varmt på sommaren trots stor golvfläkt som blåser ut varmluft vid balkongen. Har persienner nerdragna för att försöka hålla värmen borta.

Att flytta ifrån denna turkiska bastu är inte riktigt aktuellt i dagsläget.

Har ni några bra tips på AC och/eller andra åtgärder? Jag vet inte vilken modell eller dimension på AC som vore lämpligt. Sen vore det förstås skönt med låg ljudnivå också, men jag antar att oväsen är ett pris som måste betalas.

Permalänk
Medlem

I dom lite bättre AC än lägsta budgetnivån med löstagbara vattenbehållare så har man en skovelhjul som drivs av en motor som skvätta kondensen mot den varma kondensorn, vattnet på ytorna förgasar och dras ut med luften som fukt i luften (ånga) som sugs ut genom luftslangen och samt uppförångning av vatten också kyler kondensorn lite extra.

När man kör i avfukningsläge som många portabla AC medger - så startar man helt enkelt inte skovelhjulets motor och man måste låta kondensen rinna av via slang istället - och det är mycket, runt 1-1.5 liter per timme beroende på effektklass på maskin kan bildas vid riktigt fuktiga dagar.

Själv har jag också en gammal relik i plåt där kondenshanteringen är riktigt avancerad mot idag - där har man pump, duschramp och en sektion av kondensorrören som är nakna utan flänsar som det duschar kondensvatten på och luften samtidigt sugs igenom och sedan skickas ut genom luftslang efter att ha gått igen sektion av kondensor med flänsade rör så att utsugsluften blir lite överhettad så att kondens inte fälls ut i slangen innan det väl är ute. Detta var en modell som såldes främst i Australien där man kunde boosta kylan genom att man kunde ställa in dunk 10-15 liter med vatten och den vägen kylde mycket mer på kondensorn och kapaciteten på kylan ökade drastiskt och det drog mindre med ström, typiskt istället för 900 Watt vid varm dag gick det till 650 Watt för nästan 30% mer kyla. och i stort sett kunde tävla med en 12000 BTU-maskin så länge den hade vatten i sig och det var bara 75 mm slang och en stark fläkt som pallade ganska mycket mottryck innan flödet minskade vilket gjorde att den inte drog in så mycket luft som dagens 12000 BTU maskin med 110-130 mm slang

När jag köpte den nya 12000 BTU maskinen för att den gamla 7800 BTU-maskinen börja bli så skramlig efter 15 år drift så var jag lite besviken på att den nya maskinen knappt gav mer upplevs kylverkan mot den gamle maskinen när den kördes med vatten och mycket av förklaringen var att den gamle maskinen behövde inte lika mycket luft då en stor del av värmen bars ut i form av vattenånga i den utsugna luften. Dock finns det en nackdel med att fylla vatten i en sådan AC hela tiden - det kalkar igen och man fick sota ur den med vinsyra och citronsyra typ 2 ggr per säsong när den kördes mycket med extra vatten.

(vinsyra kan lösa upp mer kalk på mindre mängd vatten (typiskt 68 gram resulterande calciumtartrat/liter) medans resulterande calciumcitrat har bara ca 6.8 gram löslighet per liter vatten, vilket gör att citronsyran måste användas ganska utspädd för att lösa hela sin vikt till att lösa upp kalkavlagringar - starkare koncentrat hjälper inte då bildade calciumcitratet blir kvar som fast avlagring och löses först efter mycket renvattensköljning efteråt)

De maskiner som såldes i Australien hade en massa tillbehör som avkalkningsfilter mm för att det inte skulle kalka igen så fort men min var en 'strippad' sådan utan tillbehör eller dunk för europa-markanden (jag hittade på lösning själv med vattenfyllning när jag fick insikt var det var för maskin).

Nu har jag under våren (äntligen) flyttat till eget hus med L-L värmepump - och det är grejen alltså, om man vill kyla ned boendeytan då med 200 Watt förbrukning får man mer kyla och nästan ljudlöst nivå än en portabel AC som går på full hals och drar 900 Watt i ström. splitmaskin är "the skit" alltså, om man vill ha kyla!

Permalänk
Medlem

Försökt hänga med här, men om jag har förstått det rätt så: det stora röret som är till för att föra ut värme (som riktas ut genom fönstret) används även för att skicka ut vattnet som samlas upp i ACn? Så den lilla slangen som är till för att dränera ACn på vatten, behövs bara om man kör avfuktningsprogrammet?