Permalänk

Bra begagnad CPU för kring 500kr?

Nån som har en bra idé vilka sorts processorer jag kan hålla utkik efter som borde kosta kring 500kr? Jag vill bygga en något modernare dator än min bärbara som är från 2014, trots att den egentligen uppfyller 95% av mina behov. Jag skulle gärna vilja att den var väldigt snabb i dagligt bruk som streamande och surfande. Jag ställer inte så höga krav på prestanda förstås, men vilka är intressanta alternativ för mig här?

Jag satt och kollade på processorer såsom Intel i5 12100 och 12400 och blev imponerad av prestandan relativt till priset, men sen behöver de dyra moderkort och så vidare. Och för mina behov är det ju total overkill! Jag tycker snarare det är kul att få bygga en dator för småsummor som för några år sedan skulle ha varit en väldigt snabb dator och betydligt dyrare.

Så vilka är begagnatmarknadens guldkorn här? Finns det något särskilt att undvika? Lista gärna något grafikkort för femhundringen med om det är något ni kommer på.

Är tacksam för alla era svar här!

Permalänk
Medlem

Lägre än en 4770k skulle jag inte gå i dagsläget. De går för runt 500 på tradera och då är det bara CPU:n. med moderkort och ram brukar de gå för en tusenlapp. Dessa är från 2014.

Ett Gtx 970 kan du få för runt 700 skulle jag tro, inte heller där skulle jag gå ner mer. också från 2014.

Begagnat kan vara rätt dyrt i förhållande till ålder.

Finns billligare också men då tycker jag det blir lite för svagt och gammalt, beror ju förstås dock på behov.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

När vi pratar extrembudbet, så är det inte billigare att köpa något gammal dator komplett? Än att göra en väldigt massa affärer där posten och annat ska tjäna en hacka på alla prylar.

Jag har svårt att förstå mig på personer som vill sälja en cpu löst för 500kr. Och sedan riskera att kund klagar på att den ej fungerar som den ska med ett gammalt moderkort, köpt från någon annan person och man ska krångla. Det känns som att säljarens egentid måste vara värt lite eller att säljaren är en sådan som inte ger support.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När vi pratar extrembudbet, så är det inte billigare att köpa något gammal dator komplett? Än att göra en väldigt massa affärer där posten och annat ska tjäna en hacka på alla prylar.

Jag har svårt att förstå mig på personer som vill sälja en cpu löst för 500kr. Och sedan riskera att kund klagar på att den ej fungerar som den ska med ett gammalt moderkort, köpt från någon annan person och man ska krångla. Det känns som att säljarens egentid måste vara värt lite eller att säljaren är en sådan som inte ger support.

En del letar reservdelar och då är det ju logiskt att skaffa delen man behöver.
Men för att bygga en hel dator billigt är det inte rätt väg att gå för det kan ju bli bökigt att få tag på ett matchande moderkort och i värsta fall även minnen och som tidigare sagts kanske det inte ens blir billigt i förhållande till nått nytt som presterar likvärdigt för dagens budgetcpuer är rätt snabba och att bytgga nått som är snabbare än nått som inter är jättegammalt med gamla delar blir vara konstigt.
i7 4770 får ju stryk av en ny modern Celeron i 5-700 kr klassen om man inte måste ha många kärnor så är det "enkel/få trådsprestanda" man letar så ska man nog inte leta nått gammalt begagnat utan en ny budgetcpu med få trådar för de med 2C/4T är väldigt prisvärda nya och 2 kärniga utan HT kan man köpa nya under 500 kr om man letar superbudget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gamla intelprocessorer är alltid lite kluriga då man även behöver rätt moderkort till. Jag vet inte vad amd:s gamla processorer går för men fördelen med dem är att de stöds av en massa moderkort som fortfarande går att köpa. Problemet med dem är om man vill ha en IGP då de processorerna förmodligen inte lika vanliga och därmed dyrare. Tittade runt och priserna för gamla processorer verkar ligga rätt högt, jag tror helt enkelt att man måste jaga runt och se vad som finns och hoppas på en bra deal...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Den här är inte mycket dyrare https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5729430 och har 4 kärnor, 8 trådar.

Och så ett nytt moderkort för runt 800 kr. Då kostar det ca 1600 kr med mobo+CPU och du får full garanti.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jud1th:

Gamla intelprocessorer är alltid lite kluriga då man även behöver rätt moderkort till. Jag vet inte vad amd:s gamla processorer går för men fördelen med dem är att de stöds av en massa moderkort som fortfarande går att köpa. Problemet med dem är om man vill ha en IGP då de processorerna förmodligen inte lika vanliga och därmed dyrare. Tittade runt och priserna för gamla processorer verkar ligga rätt högt, jag tror helt enkelt att man måste jaga runt och se vad som finns och hoppas på en bra deal...

Amds A serie är inte vettiga prestandamässigt och det är den enklaste med integrerad grafik.

Men man kan man hitta R5 2400g från 700 kr och fördelen med dem är att de kör på AM4 plattformen så med passande moderkort med bios-stöd så kan man ju uppgradera ända tills dagens cpuer men det kräver att man kollar upp bioset för alla 3xx moderkort har inte fått bios för 5xxx cpuer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, i slutändan bättre för plånboken att köpa nya budgetgrejor så att man får garanti och slipper eventuella fel på grejorna.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Här är ett förslag på grejer du kan ställa mot begagnade prylar!

Bygge från Komponentkoll: https://komponentkoll.se/bygg/pSZfn

CPU: Intel Core i3-10105F
804 kr hos Amazon

CHASSI: DeepCool Matrexx 40 3FS
495 kr hos Computersalg

MODERKORT: Gigabyte B560M H
965 kr hos Computersalg

RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB)
749 kr hos Inet

SSD: WD Blue SN570 NVMe 1TB M.2 (WDS100T3B0C)
799 kr hos Inet

NÄTAGGREGAT: Seasonic Focus GX 650 W
699 kr hos Inet

Totalt: 4 511 kr

Grafikkort la jag inte till, lite svårt då jag inte vet planerad budget. Kolla begagnat, nytt skulle jag t ex kunna tänka mig ett RX 6600 som finns som fyndvara för ca 3800 kr
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Edit:
Begagnattips är denna annars från marknaden
https://www.sweclockers.com/marknad/215739-pc-9700k-rx570-ssd