Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Eller som inför förra året när man ändrade reglementet så bara Mercedes missgynnades? Eller året dessförinnan när man ändrade reglementet för att minimera Mercedes övertag på motorsidan?

Nu är det kanske inte så du tycker men läser man det du skrivit så får man lätt uppfattningen att det alltid är Mercedes som favoriseras, och det stämmer ju inte riktigt.

Det är jag väl medveten om, och det tror jag vi alla vet varför. Det är knappast bra för sporten/underhållningen om ett team är så överlägset. Och det är ju just därför man inte kan låta Merc direkt gynnas genom skicklig politik så att de ska dominera ytterligare en era.

Lyssnar man på den brittiska sändningen kan man ibland tro att det bara är Merc som borde få vinna, vilket kanske varit förståligt om det vore så att den enbart för tänkt för UK. Men det är den internationella feeden och det påverkar ju diskussionen rätt mycket att de favoriserar sina brittiska förare så oerhört.
Och det i sin tur slår undan benen för andra.

Men det är väl bara jag och ett fåtal som tycker det är kul med att andra team för chans att vinna eftersom Merc verkar ha en extremt stor fan-base. Samtidigt vet jag att de flesta tycker om att hejja på "vinnaren", medan jag är inprogrammerad att hejja på underdogs.

Permalänk
Medlem

Blir lite motsägelsefullt här då du ju tycker Mercedes genom politik lyckats ändra reglementet för egen vinning? Det är Ferrari som för evigt och alltid har mest att säga till om inom F1 men lyckas trots det inte bygga bästa bilen.

Alla team klagar ju på porpoising mer eller mindre. Det är ingen fake som Mercedes hittat på för att de tycker sig vinna något på nytt reglemente Du har ju fakta på onboardbilderna du riktigt hör ju skaket inte bara ser vibrationerna.

Skysports sändningar är ju främst för den brittiska publiken. De är på inga sätt mer färgade än Viasats rapportering där Marcus körde. De gör det ändå rätt bra som rapporterar även om andra team men att de fokuserar på sina egna förare är ju bara naturligt. De påverkar inte FIA på något sätt alls.

Nu har ju inte Mercedes vunnit några race i år så andra team får ju uppenbarligen vinna. Jag hoppas snarare på att mercedes blir snabbare så de verkligen kan utmana Ferrari och Red Bull. De är ju underdogs i år så du borde heja på dem

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

På tal om kommentatorer, vilka lyssnar ni på denna säsong? Jag har börjat lyssna på f1tvs egna kommentatorer istället för skysports. Tycker dom är mer objektiva även om dom är britter och mer sakliga i vad dom säger. Skysports är lite mer humoristiska men överlag gillar jag F1TVs egna bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

På tal om kommentatorer, vilka lyssnar ni på denna säsong? Jag har börjat lyssna på f1tvs egna kommentatorer istället för skysports. Tycker dom är mer objektiva även om dom är britter och mer sakliga i vad dom säger. Skysports är lite mer humoristiska men överlag gillar jag F1TVs egna bättre.

Jag lyssnar på F1TV Pro egna, som tycks hela tiden variera(?) bana för bana. Sedan Sky introducerade Paul di Resta, så upplever jag den där strömmen som ett jobbigt gnällbälte att lyssna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Tänkte rent generellt. Perez är ju dedikerad wingman i RB.

Är väl rimligt att stallet gör prioriteringar beroende på vem som leder mästerskap osv. även om det kanske inte alltid är det roligaste för tittaren - idag var dock Verstappen ganska mycket snabbare.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Smått farsartat med de mekaniska problemen, inte bara för Ferrari men även för Tsunoda. Och hoppandet för Mercedes, stackars Hamilton, vilken brutal smärta det måste vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag lyssnar på F1TV Pro egna, som tycks hela tiden variera(?) bana för bana. Sedan Sky introducerade Paul di Resta, så upplever jag den där strömmen som ett jobbigt gnällbälte att lyssna på.

Jag tycker kommentatorerna på f1tv pro gör ett bra jobb. Framförallt är det trevligt på kvalet att få kommentarer när sky visar reklam och inte höra dom prata om någon repris man inte kan se.

Skrivet av Emma242:

Smått farsartat med de mekaniska problemen, inte bara för Ferrari men även för Tsunoda. Och hoppandet för Mercedes, stackars Hamilton, vilken brutal smärta det måste vara.

Ja verkligen trist för Tsunoda, jag hoppades på ett bra resultat för honom idag men AT verkade inte ha någon riktig chans mot Mercedes, toppfarten till trots.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

Vet inte om jag gillar Russell mer heller och ja, han whinar endel om detta också.

"whina" när man åker och studsar på asfalt 2 timmar i 300 km/h. Visst Mercedes ser säkert något i detta som de kan vinna på med en regeländring, men jag tror ändå förarna vill undslippa att bli handikappade från medelåldern. Känns otroligt att detta inte skulle påverka deras livskvalitet längre fram i livet om det fortsätter. Jämför t.ex. med NFL och NHL där många spelare får ett helvete livet ut efter karriären när de har ådragit sig ett visst antal hjärnskakningar.

Permalänk
Medlem

Mercedes gnällande om porpoising, att det är skadligt och kan orsaka olyckor.

Tror det var Russel som yttrade sig om detta (säkert Ham också i viss mån), att F1 borde se vad de kan göra för att ändra reglementet gällande ground effect och den bidragande faktorn det kan ha till porpoising.

Jag tycker detta är en ganska ful taktik när Mercedes inte fått sin bil att funka. De kan ganska "enkelt" höja markfrigången för att få bukt på problemet, såklart med ganska stora prestandaförluster, men bilen blir inte, som de själv säger, "farlig".

De allra flesta andra teamen har lyckats lösa sina porpoisingproblem till viss eller till stor del och att Mercedes anser att man ska ändra regelverket för att de vägrar göra sin bil säker på grund av sin egna dåliga utveckling och prestandaförluster är bara löjligt

Permalänk
Medlem

Sainz och de flesta andra förare har ju sagt exakt samma sak men det reagerar ni inte på?

Kollar ni på onboardkameror?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Sainz och de flesta andra förare har ju sagt exakt samma sak men det reagerar ni inte på?

Allt Hamilton och Mercedes gör är ju dåligt, det måste du ju ha lärt dig vid det här laget? ... /S

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Att klaga på porpoising är sin sak, de andra har dock dragit slutsatsen att "Vi får komma underfund med problemet och lösa det". Men att dra slutsatsen att man ska ändra på reglementet för alla bara för att man själv inte lyckas är löjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Att klaga på porpoising är sin sak, de andra har dock dragit slutsatsen att "Vi får komma underfund med problemet och lösa det". Men att dra slutsatsen att man ska ändra på reglementet för alla bara för att man själv inte lyckas är löjligt

Vilka är alla dessa som dragit den slutsatsen? Enligt vad jag läst så har mer eller mindre alla förare sagt att något måste göras. Den enda som ska ha varit öppet emot är Alonso.

Om man följt Viasats F1-sändningar så har man fått lyssna på Jonas Jarlmark från Öhlins som påpekar att förutom att F1 har gjort om hela konceptet på bil till i år, så har man ju även "förenklat" fjädringen/dämpningen genom att tagit bort möjligheten av använda exakt den dämpare som skulle kunna råda bot på porpoising (eller i vart fall en stor del av den). Det kanske var ett misstag.

Generellt kan man nog säga att det inte är någon bra idé att ställa förarnas hälsa och välbefinnande mot bilens prestanda. Det gjorde man historiskt när det kommer till säkerhet. På senare tid gjorde man det när det kom till förarnas vikt, där de lite längre/större förarna gick på ohälsosamma dietprogram för att spara in på bilens totalvikt. Detta frångick man i och med en minsta totalvikt för förare + stol, som var så pass tilltagen att de flesta får vikta upp sin stol.

Hade det varit så att det bara vore ett team som har problem med porpoising, medan de andra löst det, så absolut. Då är det ett team som inte byggt en bil som är bra nog. Men nu är det flera team som har problem, i varierande grad, med överhängande risker för att förarnas hälsa får stå åt sidan till förmån för prestanda på banan. Se exempelvis Ferrari som är väldigt snabba, trots att de hoppar fram. Tror man att de kommer ge upp titel-fighten och höja bilen av komfortskäl för föraren?

Jag kan personligen tycka att det inte heller ser så bra ut när man i "the pinnacle of motorsport" studsar runt som man just nu gör. Att detta är ett problem som man i stort sett bara kan lösa på banan hjälper inte heller till direkt, då problemet är extremt svårt att simulera och man inte får testa på bana utanför race-helgerna. I stort sett alla team blev tagna på sängen under försäsongstesterna i Barcelona, där porpoising var ett mycket större problem än de flesta ens kunde föreställa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vilka är alla dessa som dragit den slutsatsen? Enligt vad jag läst så har mer eller mindre alla förare sagt att något måste göras. Den enda som ska ha varit öppet emot är Alonso.

Om man följt Viasats F1-sändningar så har man fått lyssna på Jonas Jarlmark från Öhlins som påpekar att förutom att F1 har gjort om hela konceptet på bil till i år, så har man ju även "förenklat" fjädringen/dämpningen genom att tagit bort möjligheten av använda exakt den dämpare som skulle kunna råda bot på porpoising (eller i vart fall en stor del av den). Det kanske var ett misstag.

Generellt kan man nog säga att det inte är någon bra idé att ställa förarnas hälsa och välbefinnande mot bilens prestanda. Det gjorde man historiskt när det kommer till säkerhet. På senare tid gjorde man det när det kom till förarnas vikt, där de lite längre/större förarna gick på ohälsosamma dietprogram för att spara in på bilens totalvikt. Detta frångick man i och med en minsta totalvikt för förare + stol, som var så pass tilltagen att de flesta får vikta upp sin stol.

Hade det varit så att det bara vore ett team som har problem med porpoising, medan de andra löst det, så absolut. Då är det ett team som inte byggt en bil som är bra nog. Men nu är det flera team som har problem, i varierande grad, med överhängande risker för att förarnas hälsa får stå åt sidan till förmån för prestanda på banan. Se exempelvis Ferrari som är väldigt snabba, trots att de hoppar fram. Tror man att de kommer ge upp titel-fighten och höja bilen av komfortskäl för föraren?

Jag kan personligen tycka att det inte heller ser så bra ut när man i "the pinnacle of motorsport" studsar runt som man just nu gör. Att detta är ett problem som man i stort sett bara kan lösa på banan hjälper inte heller till direkt, då problemet är extremt svårt att simulera och man inte får testa på bana utanför race-helgerna. I stort sett alla team blev tagna på sängen under försäsongstesterna i Barcelona, där porpoising var ett mycket större problem än de flesta ens kunde föreställa sig.

Ja, just det där är ju det övergripande problemet som de står inför; att kortsiktigt så står teamen inför att antingen höja bilen lite för att lösa problemet med studsandet och därmed förlora varvtid eller att fortsätta studsa. Och då väljer de att studsa, hur obehagligt det än är för förarna.

Sedan så har ju olika team olika mycket problem med studsandet, så OM man skulle gå in och ändrar något under säsongen så blir det ju orättvist eftersom de som lyckats sämst med årets bil får störst fördel till skänks.

Förra årets säsong och alla dess kontroverser byggde dessutom väldigt mycket förakt, så jag har svårt att se att någon vill ta i det här problemet (iaf under pågående säsong) bara baserat bara på att några klagar högljutt.
Om man kan påvisa ett medicinskt problem så kan jag tänka mig att man går in och gör något, men då blir ju frågan om man isf går in och hjälper eller bara tvingar de med mest problem att hantera det.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hamilton hade iof bättre pace än Russell så han behöver inte skämmas allt för mycket. Nu behövde ju Russell inte pusha så det är svårt utvärdera men har då absolut inte haft känslan att hamilton någonsin blir frånåkt i racen men något lite i kvalen på sistone absolut. Men nu vet vi ju inte om Russell ställer in sin bil mer för kval ala vad Perez också verkar göra än Lewis som fokuserar mer på race pace vilket han gör framgångsrikt.

Det är ju bara kolla på onboard och se hur mycket det studsar. Det är ju helt sjukt. Kommer inte gå att köpa några nya f1 simulatorer om det ska studsa så där mycket i VR hjälmen. Även Russell klagade ju direkt efter målgång. Känns lite trist att det ska va så brutalt tråkigt och obehagligt att köra en F1 bil. Det är ju bättre nuförtiden att ansöka till stridspilot och uthärda 9G. Klart bättre än porpoisingen i Mercedesen för tillfället vad det verkar även om det också är väldigt fientligt mot människokroppen med mycket ryggproblem som följd.

Jo, även Gasly var ju rätt mörbultad och kritisk mellan raderna i F1 TV kunde man tydligt höra. Verkligen inte avundsjuk på att behöva studsa fram sådär. Är nog första säsongen som jag inte skulle vilja köra en F1-bil.

Sliter nog inte bara på förarnas hälsa och ryggar, men även bilarna och motorerna verkar ju ta mycket stryk av detta nästan konstant kraftiga hoppandet/skakandet.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Men det är väl bara jag och ett fåtal som tycker det är kul med att andra team för chans att vinna eftersom Merc verkar ha en extremt stor fan-base. Samtidigt vet jag att de flesta tycker om att hejja på "vinnaren", medan jag är inprogrammerad att hejja på underdogs.

Då är det dags att sluta hata Merca och börja heja på de denna säsongen.

Det team du absolut inte skall heja på är ju helt klart RBR. Tror tyvärr att inte ens Ferrari kommer ha en chans att ro på den denna säsongen. De kommer ta hem både #1 och #2 rätt lätt. De är helt överlägsna alla andra.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.P:

"whina" när man åker och studsar på asfalt 2 timmar i 300 km/h. Visst Mercedes ser säkert något i detta som de kan vinna på med en regeländring, men jag tror ändå förarna vill undslippa att bli handikappade från medelåldern. Känns otroligt att detta inte skulle påverka deras livskvalitet längre fram i livet om det fortsätter. Jämför t.ex. med NFL och NHL där många spelare får ett helvete livet ut efter karriären när de har ådragit sig ett visst antal hjärnskakningar.

Även McL och Ricciardo klagar kraftigt med problemen att bli så kraftigt omskakad under två timmar (kikar på post-race på F1TV just nu). Gasly klagade också mellan raderna rätt kraftigt mot det. Tror det är flera team som lider av det, bara att det kanske är värst för Merca. Även om det säkert är värre för äldre förare, så verkar ju inte heller yngre vara förskonade från detta. Och då har vi inte ens kört halva säsongen än. Tror detta kan bli ett större problem för F1 än vad man räknat med innan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Då är det dags att sluta hata Merca och börja heja på de denna säsongen.

Det team du absolut inte skall heja på är ju helt klart RBR. Tror tyvärr att inte ens Ferrari kommer ha en chans att ro på den denna säsongen. De kommer ta hem både #1 och #2 rätt lätt. De är helt överlägsna alla andra.

Merc behöver skaffa en annan attityd för att jag ska kunna tycka om dem. Kanske sparka Toto så blir det bra...
Som stall är de långt ifrån underdogs även om de kanske denna säsong inte är bäst.

Jag hejjar främst på Vettel denna säsong men smyghåller lite på Tsunoda också.
Vettel hade en sådan chans till kanske en 4e plats men sumpade det genom sin avåkning och fick släppa Ham förbi sig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Samtidigt vet jag att de flesta tycker om att hejja på "vinnaren", medan jag är inprogrammerad att hejja på underdogs.

Skrivet av Sidde:

Jag hejjar främst på Vettel denna säsong.

Vilken tur att du är en av de som inte hejar på vinnarna, och alltid håller på underdogsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Craig Scarborough gjorde alldeles nyligen en genomgång runt just detta ämne (och varför man förenklat upphängningen): https://youtu.be/72GTP2nkRew?t=58

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vilken tur att du är en av de som inte hejar på vinnarna, och alltid håller på underdogsen.

Betyder inte att man hejjar på en person hela livet. För mig är det helt andra omständigheter än att dyrka en förare även om jag gillar RB då de kom in som en uppstickare.

Vettel är länge sedan sin prime och inte en förväntad vinnare längre, inte heller AM. Det gör det mer roligt att hejja på när det väl går bra.

Hur är inte Vettel underdog året 2022?

Edit: det låter som du tror jag hejjar på samma förare hela tiden men så är inte fallet. Jag har ingen sådan lojalitet förutom för svenska förare i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Många som gör. Jag höll på max förra året, i år är det lclerc.
Annars hejar jag ofta på norris, magnusen, bottas, galsey i den ordningen när det är battle i poängstrider.
Hejade på Tänak i wrc (redan när han körde privatstall med dmac däck), men i toppstriden neuville....tills Tänak vann VM, sen nu är jag i evans camp. Och såklart solberg.
Alltid tråkigt när en förare/stall vinner flera år i rad....kommer ihåg loebs dominans och sen när han änntligen tog en paus så kom en till fransman, ogier och dominera några år till....Så lite brännd av sånt.
Variation är kul

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Hur är inte Vettel underdog året 2022?

Edit: det låter som du tror jag hejjar på samma förare hela tiden men så är inte fallet. Jag har ingen sådan lojalitet förutom för svenska förare i allmänhet.

Ok, då köper jag det.

Skrivet av infigo:

Alltid tråkigt när en förare/stall vinner flera år i rad....kommer ihåg loebs dominans och sen när han änntligen tog en paus så kom en till fransman, ogier och dominera några år till....Så lite brännd av sånt.
Variation är kul

Jo, så är det alltid!

Hoppas också på en kamp om förstaplatsen även denna säsongen. Oavsett om det blir en mellan Max och Charles, eller en mellan Max och Sergio (kanske mindre troligt att de får lov, men mellan Lewis och Nico var det underbar fight).

Förra säsongen var ju grymt spännande att följa Max och Lewis ända till sista racet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, just det där är ju det övergripande problemet som de står inför; att kortsiktigt så står teamen inför att antingen höja bilen lite för att lösa problemet med studsandet och därmed förlora varvtid eller att fortsätta studsa. Och då väljer de att studsa, hur obehagligt det än är för förarna.

Sedan så har ju olika team olika mycket problem med studsandet, så OM man skulle gå in och ändrar något under säsongen så blir det ju orättvist eftersom de som lyckats sämst med årets bil får störst fördel till skänks.

För förarnas skull kan man ju helt klart tycka att FIA borde kliva in och reglera upp situationen. Men då menar jag inte att man skall förändra reglementet för bilarna mitt i säsongen, utan snarare införa någon form av gränsvärde för hur mycket och hur kraftigt studsande föraren får utsättas för under ett lopp. Med all telemetri de har tillgång till borde det redan finnas något mätvärde som de kan koppla detta till. För att stallen inte skall skita i detta räcker det inte med monetära böter eller ett par platser grid penalty, utan överskrids gränsen måste bilen diskvalificeras helt från loppet där det inträffade (som när Vettels bil inte hade tillräckligt många deciliter soppa kvar i tanken efter ett race förra året).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

För förarnas skull kan man ju helt klart tycka att FIA borde kliva in och reglera upp situationen. Men då menar jag inte att man skall förändra reglementet för bilarna mitt i säsongen, utan snarare införa någon form av gränsvärde för hur mycket och hur kraftigt studsande föraren får utsättas för under ett lopp. Med all telemetri de har tillgång till borde det redan finnas något mätvärde som de kan koppla detta till. För att stallen inte skall skita i detta räcker det inte med monetära böter eller ett par platser grid penalty, utan överskrids gränsen måste bilen diskvalificeras helt från loppet där det inträffade (som när Vettels bil inte hade tillräckligt många deciliter soppa kvar i tanken efter ett race förra året).

Ett riktigt bra förslag. Vi pratar här ändå om förarnas säkerhet, men även deras långsiktiga hälsa. Borde vara en del av F1s säkerhetstänk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gary Anderson har skrivit en bra text där han summerar det hela med att det är teamens ansvar att lösa sina egna problem och deras egna förares säkerhet.

Jag är helt enig med Gary, och som han skriver FIA kan reglera delar som inte ändrar det tekniska reglementet för att gynna dem som inte fått saker helt rätt.

Gary Anderson: How F1 can regulate away bouncing

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Gary Anderson har skrivit en bra text där han summerar det hela med att det är teamens ansvar att lösa sina egna problem och deras egna förares säkerhet.

Jag är helt enig med Gary, och som han skriver FIA kan reglera delar som inte ändrar det tekniska reglementet för att gynna dem som inte fått saker helt rätt.

Gary Anderson: How F1 can regulate away bouncing

Motorsport.com har en ny artikel där Gasly ventilerar runt boing-boing: https://it.motorsport.com/f1/news/f1-gasly-la-fia-intervenga-...

Citat:

Översättning av google*

”Jag genomgick ett sjukgymnastikpass före och efter varje pass just för att mina ryggradsdiskar är påverkade. Du har ingen fjädring och alla slag går genom ryggraden”.

"Teamet frågar mig om vi kan hitta en kompromiss för upplägget och jag äventyrar min hälsa för prestandan. Jag kommer alltid att göra det för att jag är en förare och jag försöker alltid ha den snabbaste möjliga bilen”.

"Jag tycker i alla fall inte att FIA ska sätta oss i en position om vi måste välja mellan hälsa och prestation. Det här är den svåra delen och den är inte längre hållbar”.

"Vi diskuterade detta på förarnas briefing, för att be FIA ​​hitta lösningar som hindrar oss från att behöva gå med käpp vid 30".

Mja mjo, i helhet är det teamets problem. Men människostyret vill bara åka fortare. Självreglering vore det allra bästa, liksom mycket tidigare testning inför den här säsongen, vilket hade kunnat satt igång eventuella förändringar i reglementet. Äh, det är vad det är.

Men vad kan göras i nuläget, som inte fäller hela fältet upp och ned?

Permalänk
Medlem

Det enda FIA eller snarare GPDA kan/bör göra är att sätta regler för hur mycket fysiskt stress en förare får utsättas för.
Men utvecklar man det vidare så ser man ju snart att det är en stor del av att vara en F1 förare.
De extrema förhållandena förarna utätter sig för är ju en stor del av F1 spektaklet.
F1 bilarna är ju även i bästa fall en extrem fysisk utmaning för föraen.

Hade skakandet varit ett problem för alla team och ett resultat av nuvarande tekniska regler så fanns det ju ett riktigt problem.
Men nu är det ju inte så, många team har inte problem.
Och de team som har problem vet numera även vad som är problemet och har lösningar, men dom väljer att inte använda dom då det påverkar prestandan negativt.

Och jag är 100% övertygad att om Hamilton (eller någon annan med hoppande bil) hade vunnit så skulle han ha studsat ur bilen i sedvanlig vinnarstil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det enda FIA eller snarare GPDA kan/bör göra är att sätta regler för hur mycket fysiskt stress en förare får utsättas för.
Men utvecklar man det vidare så ser man ju snart att det är en stor del av att vara en F1 förare.

Inte om det går ut över deras säkerhet och/eller deras långsiktiga hälsa. Då är det ett problem för hela sporten skulle jag säga.

(Handlar det däremot enbart om känslor så är det en annan sak. Det får de leva med.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det är möjligt att sätta in mer dämpning i stolen. Exempelvis Tsunoda är ju ganska lätt medan det finns en minsta vikt för förare och stol. Då bör man har mer utrymme att laborera bättre dämpning för honom och låta bilen studsa mer.